Tunnen itseni huonoksi ja epäonnistuneeksi
Olen 40+ nainen. Viimeisten vuosien aikana olen menettänyt elämässä monta minulle tärkeää asiaa kuten ystäväni, vanhempani, avomieheni ja koirani. Nämä ovat olleet henkisesti rankkoja asioita ja varmasti muuttaneet minua. Elän tällä hetkellä yksin, olen eronnut elämässäni useampia kertoja, mikään suhde ei tunnu kestävän. Minulla ei juuri ole ystäviä,olen melko yksinäinen. Ystävilläni on perheet. Huomaan että olen vajonnut kaiken tämän myötä johonkin melko syvälle. Vertailen itseäni ja omaa elämääni muihin ja teen päätelmiä että olen muita huonompi, rumempi, epäonnistuneempi, outo, läski. Vetäydyn, ärsyynnyn muiden onnesta. En tunne enää iloa kovin usein. Itkeskelen välillä. Olen sosiaalisesti rajoittunut ja sekin ruokkii huonommuuden tunnetta. Se, mikä tässä eniten mietityttää on, että olen ihan eri ihminen kuin n. 10 vuotta sitten. Olin iloisempi, toiveikkaampi, positiivisempi, minulla oli hyvä itsetunto. Nyt tuntuu että olen ihan pohjalla. Apua, miten saan taas ryhtini suoraksi ja arvostusta suhteessa itseeni? Tätä menoa jään loppuelämäksi yksin ja vain sätin ja moitin itseäni.
Kommentit (8)
Kannattaa alkaa käymään jossakin tapahtumissa tai harrastuksissa. Nykyään on paljon erilaisia naisille tai sinkuille tarkoitettuja tapahtumia. Tee jotain kivaa myös yksin, esimerkiksi käy vaikkapa matkalla tai risteilyllä, kauneushoitolassa tai kylpylässä hemmottelemassa itseäsi ja rentoutumassa.
Minulla oli sama tilanne. Menin työterveyteen ja diagnosoitiin keskivaikea masennus ja työuupumus. Lääkkeet kouraan ja lähete työpsykologin kautta terapiaan ja pikku hiljaa kuntoutumaan. Pitkä on tie, mutta apua kannattaa hakea.
Tiedän tunteen. Oon aina ollut iloinen ja nauravainen mutta nyt on seinä vastassa. En tiedä miten tästä jatkaa. Toivottavasti saat elämäsi kuntoon.
Lue Sanaa ja rukoile. Opit tuntemaan itsesi kun ymmärrät mitä Rakkaus on.
No ajattelitpa itsestäsi mitä tahansa Jumala rakastaa sinua juuri tuollaisena. Hänen silmissään olet täydellinen, koska Hän on luonnut sinut rakkaudellisen olemuksensa kuvaksi.
Oletko miettinyt aloittavasi harrastuksen? Harrastuksen puolesta saisit muuta ajateltavaa ja mahdollisesti myös uusia kavereita. Myös ulkoileminen tekee hyvää, vaikka ahdistuneena se saattaakin tuntua epämieluisalta. Ulkonäköön kohdistuvat ajatukset ovat varsin yleisiä. Jos koet olevasi huonokuntoinen, laiha tai ylipainoinen, kuntoileminen voisi tämän osalta kohentaa mielialaasi. Teetpä sitten mitä tahansa, älä jää kotiin murehtimaan. Syrjäytyminen pahentaa kokonaistilannetta ja "kuopasta" ylös nousemista. Sen voin sanoa ihan omasta kokemuksestani. Kaikkea hyvää sulle <3
Esivaihdevuodet voi myös aiheuttaa mielialan laskua! Tsemppiä!
Nyt itseä halventavat ajatukset kuriin, tietoisesti! Sinä et ole yhtään muita huonompi.