Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei etätyöntekijä! Mikä on totuus ahkeroinnistasi?

Vierailija
03.03.2024 |

Esitätkö ahkerampaa kuin olet ja puuhailet kotona omia juttujasi?

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin kovat tulostavoitteet ja jatkuva tuloksen seuranta ja jopa seurataan ihan järjestelmien käytöistä dataa ollaanko siellä työtä tekemässä vai ei. Että eipä siinä hirveästi ole mahdollisuuksia olla tekevinään. Kaikki ruokatauotkin leimataan. 

Vierailija
122/148 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja ei. En ole ahkerampi työpaikalla, vaan siellä helposti huijataan itseä ja muita kuvittelemalla, että keskustelut työkaverien kanssa ovat jotenkin työntekoa ja merkityksellisiä. Etätyössä sellainen turha pskanjauhaminen on jäänyt pois sekä turhat keskeuytykset.

Työskentelen tehokkaammin halutessani tai voin pitää helpommin tauon kuin toimistolla. Toimistolla se "tauko" on jotain nettisivujen selailua, kotona voin vaikka just laittaa pyykit kuivumaan.

Olen eri mieltä tuosta työkavereiden kanssa keskustelemisesta. Olen saanut paljon infoa työkavereilta, jota itse en ole tajunnut ja taas päinvastoin. Kyllä noista keskusteluista on aina viisastunut kuitenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työaikalenkkeilijät, jos tulee onnettomuus ja saikkua, tietääkö teillä esihenkilö, että olette pihalla? Toki etätyöntekijää ei samalla tapaa suojata vakuutuksin kuin muutoin työpaikalla tai työmatkalla loukkaantuvaa. 

Vierailija
124/148 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 23 tuntia vuorokaudessa töitä. 10 min menee syömiseen ja 20 min päivästä torkahtelen kroonisen väsymyksen takia.

Vierailija
125/148 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä niin paljon kuin minulle asetettujen tavoitteiden ja niihin kuuluvien tehtävien hoitaminen vaatii. Joskus se vaatii venymistä ja rankkaa taukoamatonta puurtamista, joskus voin vetää lonkkaa ja tehdä vaikka omia juttuja välillä päivän aikana. Työnantaja luottaa että hoidan hommani. En ole mikään ojankaivaja-orja jonka pikkupomo kyttää herkeämättä olan takana ja hoputtaa jos ojaa ei valmistu riittävän monta metriä joka ikinen tunti.

Eipä taida tämä(kään) työläinen käsittää hänen työkoneeseensa asennettujen valvontavälineiden monipuolisuutta.

"Johtaminen" on nykyään niin helppoa kun aamuisin systeemi lähettää sähköpostilla tiimin jäsenten tekemiset ja tekemättä jättämiset.

Siinä on myös paljon mielenkiintoista taustatietoa, esim. näppäinpainallukset ja hiiren liikkeet ja painallukset yksilötasolla ja suhteessa vastaavissa rooleissa toimiviin.

Projektihankkeisiin liittyvien työtehtävien seurannasta puhumattakaan.

Tuollainen paljastaa yllättävästi asennevammoja ja epärehellisyyttä. Ei olla vielä ketään taustatietojen perusteella irtisanottua jääty kaipaamaan. Aina on löytynyt innokkaampi, tehokkaampi, rehellisempi ja usein myös halvempi tilalle.

Vierailija
126/148 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luiin 2 päivässä 6 kolmesataa sivuiista kirjaa.

Vierailija
127/148 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luiin 2 päivässä 6 kolmesataa sivuiista kirjaa.

Psykologiaa, eyhteiskuntatieteitä ja filosofiaa. Kohta lainaan kirjastosta kassillisen uusia psykologian kirjoja.

Vierailija
128/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja ei. En ole ahkerampi työpaikalla, vaan siellä helposti huijataan itseä ja muita kuvittelemalla, että keskustelut työkaverien kanssa ovat jotenkin työntekoa ja merkityksellisiä. Etätyössä sellainen turha pskanjauhaminen on jäänyt pois sekä turhat keskeuytykset.

Työskentelen tehokkaammin halutessani tai voin pitää helpommin tauon kuin toimistolla. Toimistolla se "tauko" on jotain nettisivujen selailua, kotona voin vaikka just laittaa pyykit kuivumaan.

Olen eri mieltä tuosta työkavereiden kanssa keskustelemisesta. Olen saanut paljon infoa työkavereilta, jota itse en ole tajunnut ja taas päinvastoin. Kyllä noista keskusteluista on aina viisastunut kuitenkin. 

Riippuu työkaverista. Itselläni on yksi, joka tykkään käydä pitkiä monologeja päivänselvistä asioista ja siinä vierähtää helposti tunti, jonka mieluummin viettäisin oikeasti työtä tekemällä. Huomaa kyllä kenellä on töissä vähiten sitä oikeaa työtä.

Vierailija
129/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se että saan enemmän aikaiseksi kotoa kuin toimistolla.

Vierailija
130/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työaikalenkkeilijät, jos tulee onnettomuus ja saikkua, tietääkö teillä esihenkilö, että olette pihalla? Toki etätyöntekijää ei samalla tapaa suojata vakuutuksin kuin muutoin työpaikalla tai työmatkalla loukkaantuvaa. 

Kyllä tauoll saa käydä ulkona ihan samalla tavalla kuin toimistollakin. Meidät on vakuutettu myös vapaa-ajalla.

Vierailija
131/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Riippuu työkaverista. Itselläni on yksi, joka tykkään käydä pitkiä monologeja päivänselvistä asioista ja siinä vierähtää helposti tunti, jonka mieluummin viettäisin oikeasti työtä tekemällä. Huomaa kyllä kenellä on töissä vähiten sitä oikeaa työtä."

Miten suostut kuuntelemaan jotain yksinpuhelua jopa tunnin? Etkö voi sanoa, että et ehdi kuuntelemaan, kun pitää tehdä töitä?

Vierailija
132/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyön tekijä ei saa käydä ulkona? Totta kai saa käydä. Moni käy toimiston ulkopuolella esim. lounaalla, niin miksi minä en saa poistua kotoani ulos lounasaikaan? Tai voin syödä kahvitauolla työpaikalla tauolla vaikka jäätelön ulkona, mutta en voi tehdä samaa sitten kotona. Ei kai sitä nyt vankilassa kuitenkaan olla. Ja meidän firmassa on vakuutus, mikä koskee myös etätyön tekijöitä.

Vierailija
133/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaihtelee, joskus saan hyvinkin paljon aikaan kun ei ole jatkuvaa keskeytystä, mutta kyllä tässä se ns "työn imu ja sosiaalisuus" katoaa. Teen n 1-2 pv viikosta etänä, en halua istua kotona kun muutenkin asun yksin ja olen paljon kotosalla. Tein koronasulkujen aikana pks alueella lähes 1,5 vuotta etänä, kävin ehkä 5-6x toimistolla, sillä seurauksella, että koko kroppa oli ihan jumissa 12 h työpäivistä huonolla ergonomialla, hirveä stressi ja ahdistus, töitä oli tosi paljon ja lähes kaikki valveillaoloaika meni työn ajatteluun vähintäänkin. Se oli ihan kamalaa aikaa.

Tänään taas on sellainen päivä kun ei ole kuin 1 palaveri iltapäivästä, niin en oikein saa mitään järkevää aikaiseksi. Lähtisin mielelläni ulos, mutta en halua jäädä kiinni koska sitten menee koko luottamus jos vaikka pomo soittaa ja näkeehän se Outlookista että en ole koneella.

Toisaalta ei minulla kyllä työt painakaan. Ei ole mitään sellaista akuuttia jota pitäis saada valmiiksi. Vastailen muutamiin s posteihin, laitan kohta jotain syömistä, sitten tiskit koneeseen ja katson netistä olisko jotain kivoja matkoja ensi kesän loman ajaksi.

Vierailija
134/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten joku voisi laiskotella etänä, koska aika harvassa lienee työpaikat joissa ei HUOMATA ellei joku tee töitään.

Minä olen kotona etänä tehokkaampi mitä avokonttorin melussa. Jos en tekisi päivän mittaan töitäni =se näkyisi välittömästi, eli lintsata ei voi.

Erona etänä/toimistolla on se, että kotona voin tehdä taukojen aikana kotitöitä (ripustaa pyykit, laittaa tiskit tmv.) tai jos paikat jumissa jumpata/venytella hetken. Toimistolla tauot menee kahvikupin tmv. kanssa istuessa ja juorutessa. Ja usein on hartiat jumissa toimistopäivän jälkeen, kun kotona työpiste ergonomisempi, enkä toimistolla kehtaa keskellä lattiaa maata 'joogaamassa'.

Ihan vaan tiedoksi, ett kaikissa töissä ei mitata mitään suoritteita ja tehdä aina jotain sellaista joka on jollain tavalla mittaroitavissa. Minun työnkuvaani (päällikkötaso) kuuluu esim paljon asiakastapaamisia (teamseja luojan kiitos nykyään) joihin teen esitysmateriaalit ym aineistoja, käyn alueeni kohteissa joihin voi olla matkaa esim 100 km sivu, hoidan alaisteni ja joskus heidänkin alaistensa asioita ym ym mikä ei ainakaan hetkellisesti näy missään. Toki sitten jos nyt suurimman osan jättää tekemättä, niin kyllähän se pian kantautuu esihenkilön korviin, mutta hänkin on niin kiireinen että ei varmasti ehdi kytätä ja hyvillä puheenlahjoilla voi aina puhua tekemättömän tehdyksi jos ei tarvitse näyttää jotain raporttia. 

Vierailija
135/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toisinaan täällä toimistolla, mutta ei täällä ketään ole joka kyttäisi. Pomo istuu ihan eri paikkakunnalla. Käyn toimistolla vain jotta pääsen toisten kanssa valmiiseen ruokapöytään ja voi vähän vaihtaa kuulumisia. yhtä ahkera tai laiska olen toimistolla tai kotona. Se ja sama. Kun on väsynyt päivä, niin työ ei suju. Energisenä päivänä työ sujuu.

Vierailija
136/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös samoilla linjoilla, tulin vuosi sitten uuteen firmaan ja hiukan erilaiseen työhön kuin ennen. Perehtymisen kannalta oli ensiarvoisen tärkeää että olin toimistolla. Siellä voi heti kysyä kollegoilta jotain eikä tarvinnut käyttää tuhottomasti aikaa etsien 7 eri kansiosta jotain asiakirjaa ja ohjetta. Nykyisin kun on taas tullut uutta vastuuta, olen oppinut paljon ihan vaan kuuntelemalla 4 kollegan puheita. Ja meillä on vielä pomolla se ärsyttävä tapa että kun suurin osa on toimistolla hän käy siinä sermin takana sanomassa jotain tärkeääkin, mutta ei laita sitä kaikille s postilla. Olen ollut monessa tilanteessa jossa olen kuullut asiat joita ei ole tiedotettu muille.

Minä en jaksa myöskään yhtään esim lounastauolla niitä tyhjiä lätinöitä lapsenlapsista ja jonkun puolison loputtomia sairauskertomuksia tai mitä nyt on joku laittanut ruoaksi tai aikoo laittaa ensi viikonloppuna kun pakastin pitää sulattaa jne... (huokaus). Yleensä pyrin kääntämään keskustelun työasioihin tai sitten vaan ajattelen ihan omiani ja hymähtelen ja hymyilen jotta muut luulee että kuuntelen kiinnostuneena.

Vierailija
137/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä täällä paljon hommat paina kun on lomaviikko ja puolet talosta talvilomalla. Mutta ihanaa kun ei aina ole kiire. Tekis mieli lähtee ulkoilemaan kun aurinko paistaa, mutta mun tuurilla jäisin siitä kiinni. 

Vierailija
138/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä täällä paljon hommat paina kun on lomaviikko ja puolet talosta talvilomalla. Mutta ihanaa kun ei aina ole kiire. Tekis mieli lähtee ulkoilemaan kun aurinko paistaa, mutta mun tuurilla jäisin siitä kiinni. 

No kai sinä voit ruokatunnilla lähteä ulos? Ei kai teillä ole ulkonaliikkumiskieltoa? 

Vierailija
139/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistolla ollessa ruokatunti venyy helposti tunniksi, kahvitauko puoleksi tunniksi ja useassa kohtaa jutellaan omia juttuja lähellä istuvien kanssa.

Etätöissä kehtaa enemmän selata nettiä, toki kännykällä ettei jää mitään jälkiä työkoneelle. Samalla heilutellaan hiirtä, että näyttää paikalla olevalta.

Itse työn tekemisen määrä on lopulta aika sama. Tulokset ratkaisee, ei siihen käytetty aika.

Vierailija
140/148 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on just kiirettä, kun pitää tehdä lomailijoidenkin hommat.