Niin millä tavalla YHTEISKUNNAN pitäisi vähentää suomalaisten lihavuutta?
Kommentit (190)
Tässä asiassa se on 100% republikaaninen yksilön vastuu.
Luin jokaisen kommentin ja totesin, että mikään edellä lueteltu ei auta.
Tuntemani lihavat eivät halua liikkua, eivätkä tekisi sitä vaikka se olisi ilmaista. Onhan kävelykin ilmaista ja silti ajavat autolla joka paikkaan. Tiedän useita kenellä jää ne smartumit käyttämättä.
Itse pyöräilen ja kävelen joka paikkaan ja käyn salilla, hiihtämässä jne ihan vain koska se tuntuu hyvältä ja luonnolliselta. Voin pahoin, jos en pysty tätä tekemään esim sairastumisen vuoksi. En tiedä mitään keinoa, miten lihavan saisi tuntemaan samaa tunnetta. Hänelle kun mikä tahansa liikunta tai liikkuminen tuntuu pahalle. Siinä ei ilmaiset liikunnat auta.
Samoin kaikki ns terveellinen ruoka maistuu pahalle. Joten vaikka miten muutettaisiin verotusta, ei lihava halua luopua siitä ruuasta joka maistuu omasta mielestä hyvälle. Se on yhtä vaikeaa kuin alkoholistia pyydetään lopettamaan juominen.
Mainosten tai tarjousten poistaminen ei myöskään toimi.
Itse jostain syystä tykkään pääosin vain terveellisenä pidetystä kotiruuista. Juo aina vain kahvia tai vettä. Minuun ei vaikuta mitenkään joku Cola mainos tai Ainon jäätelömainos. En ikinä osta mitään tarjousten tai mainosten perusteella.
Uskonkin, että kaikki lihavuuden syyt ovat juuri aivoissa ja asenteissa. Jos samassa yhteiskunnassa selviää nyt sekä laihat, että lihavat, niin pitää miettiä juuri sitä, mikä pitää laihat laihoina. Ja miksi esim 70 luvulla kaikki olivat vielä laihoja. Toki, silloin ei ollut tosiaan näitä mainoksia, kaupat ei notkuneet ruokaa, ruoka syötiin ruoka-aikoina ja se oli kotiruokaa, sekä arkiaktiivisuutta oli 1000 kertaa enemmän kuin nykypäivänä.
Mutta kun nykypäivän ihmisillä on niin kiire. Kiire, kiire, kiire. Vaikka kaikki pitäisi olla helpompaa kuin koskaan, niin silti on kiire.
Se on minulle suurin mysteeri ikinä. Mistä tulee tämä nykypäivän kiire.
Yhteiskunta voi vaatia meitä hoikkia valistamaan jokaista näkemäämme ylipainoista henkilöä ihan ensitapaamisella. Laki määrää. Eiköhän siinä rupea läski tummumaan, kun nakkikiskan jonossa ryhtyy lakisääteistä valistustuokiotaan pitämään.
Tässä näkee Suomen kansan empatiakyvyttömyyden. Ei edes haluta ymmärtää että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, eri määrä resursseja yms.
Jos itse on viisi maratonia päivässä juokseva energiapakkaus niin ei edes yritetä ymmärtää että kahta duunia vääntö köyhä yh äiti voi olla hieman eri tilanteessa energian, jaksamisen, mahdollisuuksien yms. kanssa. Sitä ei karkkivero muuksi muuta.
Niin kauan kun suomalaisten perimmäinen ajatus kaikkeen on "hakataan se hengiltä" ei tule positiivista muutosta tapahtumaan on se sitten mt ongelmat, työttömyys, lihavuus tai muu asia.
Vierailija kirjoitti:
Paljousalennus on kielletty oluen osalta, mutta karkkia ja sipsiä sun muuta kyllä myydään sitä halvemmalla kilohinnalla mitä isomman pussin ostat. Tähän olisi helppo puuttua. Kun kuitenkin tiedetään, että mitä isomman pakkauksen herkkuja ostaa, sitä enemmän herkkuja syö.
No näinpä. Jatkuvasti on jossain tarjouksessa 5 suklaalevyä kympillä. Kolme isoa karkkipussia vitosella. Jättipussi vaahtokarkkia eurolla. Samoin limuja on tarjouksessa 24pack kympillä. Jätskiä Aino, ben&Jerry tai Ingman creamy 3 kympillä. Pakastepizzaa 3 kympillä jne...
Aina kun jossain on superpäivät, hintapommipäivät, shokkipäivät, mammuttimarkkinat, nettopäivät jne niin aina tarjouslehtinen täynnä prosessoitua moskaa.
Kaupunkisuunnittelulla, joka kannustaa liikkumaan lihasvoimalla auton sijaan. Ei ole läskejä Hollannissa vaikka eivät ole mitään salaatinsyöjiä.
Vero vain lisää yhteiskunnan eriarvoisuutta, sillä se rajoittaa köyhien elämää, mutta ei rikkaiden.
Suomalaisilla on liikaa rahaa ja tukia kun on varaa syödä itsenä kipeiksi. Hyvinvointivaltion nurja puoli.
Ketju osoittaa, että halutaan rankaista toisia lihavuudesta. Ei ole kyse siitä, että oikeasti katsottaisiin kuinka yksilö saisi painoa pois.
Enemmän yhteiskuntaa rasittaa v-mäisyys. Se saa aikaan ympärillään paljon pahaa ja myös lihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee Suomen kansan empatiakyvyttömyyden. Ei edes haluta ymmärtää että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, eri määrä resursseja yms.
Jos itse on viisi maratonia päivässä juokseva energiapakkaus niin ei edes yritetä ymmärtää että kahta duunia vääntö köyhä yh äiti voi olla hieman eri tilanteessa energian, jaksamisen, mahdollisuuksien yms. kanssa. Sitä ei karkkivero muuksi muuta.
Niin kauan kun suomalaisten perimmäinen ajatus kaikkeen on "hakataan se hengiltä" ei tule positiivista muutosta tapahtumaan on se sitten mt ongelmat, työttömyys, lihavuus tai muu asia.
Ei ole tilannetta jossa naiset ei uhriudu naiseudesta ja kaikesta turhasta kun pitäisi itse kantaa vastuu omista päätöksistä
Olen kamppaillut ylipainon kanssa nyt reilu vajaa 20 vuotta. Kokeillut kaikenlaista ja vaikka keiden ammattilaisten kanssa. Ja nyt te tulette sanomaan, että asia on helppo ratkaista? Teille helppoa, minulle ei.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani lihavat eivät halua liikkua, eivätkä tekisi sitä vaikka se olisi ilmaista. Onhan kävelykin ilmaista ja silti ajavat autolla joka paikkaan. Tiedän useita kenellä jää ne smartumit käyttämättä.
Itse pyöräilen ja kävelen joka paikkaan ja käyn salilla, hiihtämässä jne ihan vain koska se tuntuu hyvältä ja luonnolliselta. Voin pahoin, jos en pysty tätä tekemään esim sairastumisen vuoksi. En tiedä mitään keinoa, miten lihavan saisi tuntemaan samaa tunnetta. Hänelle kun mikä tahansa liikunta tai liikkuminen tuntuu pahalle. Siinä ei ilmaiset liikunnat auta.
Samoin kaikki ns terveellinen ruoka maistuu pahalle. Joten vaikka miten muutettaisiin verotusta, ei lihava halua luopua siitä ruuasta joka maistuu omasta mielestä hyvälle. Se on yhtä vaikeaa kuin alkoholistia pyydetään lopettamaan juominen.
Kirjoitat asiaa, on tuossa tottakin.
Mutta: voin itsekin tavallaan samaistua tuohon "liikunta tuntuu pahalta, terveellinen ruoka maistuu pahalta" -ajatteluun mutta olen silti pienin askelin onnistunut parantamaan terveyttäni ensin iltaliikuntaa lisäämällä, joka korjasi unta. Sitten aloin syödä säännöllisesti ja vähensin ensin hiilareita eli sokeria. Pikkuhiljaa asiat korjaantuivat ja nykyään valitsen mieluummin porkkanan kuin wiinerin. Ilman liikuntaa en myöskään enää osaa olla, siitä tulee hyvä olo.
Sokerikoukussa aivot toimivat eri tavalla ja siitä koukusta on mahdollista päästä irti- moni tarvitsisi siihen apua mutta työ pitää tehdä itse ja omat ongelmat pitää ensin myöntää.
Miettikääpä gorillan elämää. Se liikkuu päivässä about 1km verran. Syö, nukkuu, syö, nukkuu, piereskelee. Ei edes pääasiassa kiipeä puuhun. Silti ihan järjettömät lihakset.
Vierailija kirjoitti:
Minä kiitän Sinua, Herra, etten ole niinkuin nuo muut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tilannetta jossa naiset ei uhriudu naiseudesta ja kaikesta turhasta kun pitäisi itse kantaa vastuu omista päätöksistä
Faktojen toteaminen ei ole uhriumista. Turhaa siellä mussutat mene tuijottamaan vaan omaa napaasi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aktiivinen elämäntapa opitaan jo lapsuudessa. Nykyään työelämä on todella stressaavaa ja keskiluokkaistenkin täytyy tiukasti budjetoida menonsa. Tämä aiheuttaa sen, että lapset istutetaan TV:n/pädin/kännykän ääreen, että aikuiset saavat rauhassa sohvalla maaten palautua työpäivästä. Ja nämä aikuiset yrittävät helpottaa omaa oloaan tunnesyömisellä, minkä lapset mallintavat.
Höttöhiilarit, kuten makaroni ja paahtoleipä ovat halpoja, joten niitä kannetaan selkä vääränä kaupasta. Höttöhiilarit ovat ravintoköyhiä sekä nostavat näläntunnetta, joten lumipallo paisuu.
Aikuiset syövät myös unettomuuteen lääkkeitä, jotka sekaavat hormonitasapainoa, eli näin ollen lihottavat.
Monissa ammateissa myös työ on hyvin passiivista ja henkisesti kuormittavaa, mikä myös lihottaa.
Ongelmat ovat monisyisiä, eivät mistään karkin syömisestä johtuvia.
N 163cm/51kg
Hienoa että olet noin pieni ja hoikka. Olisiko sinulla ideoita, miten tällainen fyysisesti passiivista ja henkisesti kuormittavaa työtä tekevä pääsisi samoihin mittoihin? En syö karkkia, sipsiä, keksejä tai limsoja. En kanna selkä vääränä kaupasta höttöhiilareita vaan suosin täysjyvätuotteita ja syön muutenkin todella terveellisesti. Olen käynyt terveydenhoitajalla, lääkärillä ja ravitsemusterapeutilla ja ollaan viilattu ruokavalio. Mutta työmatka on liian pitkä jotta sen voisi kulkea muulla kuin autolla ja pitkän ja kuormittavan työpäivän jälkeen on niin poikki että liikuntaa ei jaksa. Viikonloppuna ulkoilen, mutta lenkki kahtena päivänä viikossa ei riitä. En ole ainut, minulla on useita työkavereita ja tuttuja joilla on sama ongelma. Onko ainoa ratkaisu työpaikan vaihto vähemmän kuormittavaan, jotta jää enemmän energiaa liikkua?
Haittavero karkeille, jäätelölle, suklaalle, sipseille ja paistopisteen tuotteille.
Vihannekset ja kala pitäisi olla reilusti halvempia, aivan kuin ulkomailla. Suomessa jopa lähikala on aivan törkeän hintaista ellei itse käy omien vieheiden/verkkojen/katiskojen kanssa kalastamassa. Tätäkin tulisi harrastaa päivittäin niin kuittaa lupamaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vero vain lisää yhteiskunnan eriarvoisuutta, sillä se rajoittaa köyhien elämää, mutta ei rikkaiden.
Köyhät on lihavampia kuin rikkaat. Eli vero voisi purra oikeaan kohteeseen ja saada aikaan muutosta ostokäyttäytymisessä.
Kehyskunnissa on omat leffateatterit. Pelkästään alkoholi jää. Ei sinne kaupungille ainakaan kävelylle mennä. Mutta kehyskunnat voisivat paremmin houkutella kaupunkilaisia liikkumaan luontoon.