Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niin millä tavalla YHTEISKUNNAN pitäisi vähentää suomalaisten lihavuutta?

Vierailija
03.03.2024 |

Itsehän sitä jokainen syö.

Kommentit (190)

Vierailija
141/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vero vain lisää yhteiskunnan eriarvoisuutta, sillä se rajoittaa köyhien elämää, mutta ei rikkaiden. 

Köyhät on lihavampia kuin rikkaat. Eli vero voisi purra oikeaan kohteeseen ja saada aikaan muutosta ostokäyttäytymisessä. 

En tiedä onko järkevää eriarvoistaa köyhien lasten elämää enää yhtään enempää. Taitaa purra vain omaan nilkkaansa yhteiskunnan kannalta tuollainen. 

Vierailija
142/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jokaisen kommentin ja totesin, että mikään edellä lueteltu ei auta. 

Tuntemani lihavat eivät halua liikkua, eivätkä tekisi sitä vaikka se olisi ilmaista. Onhan kävelykin ilmaista ja silti ajavat autolla joka paikkaan. Tiedän useita kenellä jää ne smartumit käyttämättä. 

Itse pyöräilen ja kävelen joka paikkaan ja käyn salilla, hiihtämässä jne ihan vain koska se tuntuu hyvältä ja luonnolliselta. Voin pahoin, jos en pysty tätä tekemään esim sairastumisen vuoksi. En tiedä mitään keinoa, miten lihavan saisi tuntemaan samaa tunnetta. Hänelle kun mikä tahansa liikunta tai liikkuminen tuntuu pahalle. Siinä ei ilmaiset liikunnat auta. 

Samoin kaikki ns terveellinen ruoka maistuu pahalle. Joten vaikka miten muutettaisiin verotusta, ei lihava halua luopua siitä ruuasta joka maistuu omasta mielestä hyvälle. Se on yhtä vaikeaa kuin alkoholistia pyydetään lopettamaan juominen. 

No just. Olisipa kiva, jos olisin kuin sinä. Mutta ei vaan tule sellaista että pitää päästä liikkumaan. Mistä se tulisi? Ei haittaa vaikka pakotettaisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thl voisi hyväksyä sen, että hiilihydraattiriippuvuus on ihan samanlainen koukku kuin alkoholismi tai huumeriippuvuus, jopa pahempi.

Itse olen päässyt eroon alkoholista, tupakasta ja eräästä addiktoivasta lääkkeestä, mutta sokerikoukku on ja pysyy. Välillä luulen päässeeni eroon, mutta sitten kuitenkin sorrun sen yhden kerran jossain juhlissa jotain maistamaan tyyliin "no jos mä nyt ihan vähän vaan.." ja sitten se taas lähtee käsistä. Nyt on taas vieroitus menossa tammikuussa maistetun pullan aiheuttaman repsahduksen jäljiltä. Tämä on niin tuskaa!!!

Ja miten thl tähän liittyy niin siten, että edelleen kehoitetaan hiilihydraattipolttoiseen ravitsemukseen ja rasvan kerrotaan olevan kaikista pahiksista pahin. Ja kyllä, myös se kuitupitoinen täysjyvä on meille sokeriaddikteille pahasta.

Vierailija
144/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kunnon häpeäkulttuuri taas kasvuun ja kulttuurilliset normit muutokseen missä ihannoidaan normaalia painoa - toimii esim. E-Koreassa ja Japanissa.

Mitä muutakaan voi olettaa individualistiselta minä-minä-minä-kulttuurilta sen sijaan että ihmiset parantaisivat ja kehittäisivät itseään niin otetaan se helpoin ja mukavin reitti jossa voi sitten turvottaa itsensä kinkkuplaneetaksi ja syyttää yhteiskuntaa "kohtalostaan" ja pitää muita ihmisiä vihamielisenä häntä kohtaan jos saa vähänkään kritiikkiä.

Vierailija
145/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haittavero karkeille, jäätelölle, suklaalle, sipseille ja paistopisteen tuotteille.

Tämä kunnon vero se voisi auttaa ainakin minulle. Ja jos ei niitä karkkeja olisi kassojen lähellä, muuallakin kuin ruokakaupoissa, koska siitä tulee usein tarttuneeksi johonkin turhaan patukkaan. 20 kg ylipainoa. 

Vierailija
146/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi haukkua muita ja odotella kieli keskellä suuta välittäisikö edes joku vastauksen verran. 

Vierailija
147/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vero vain lisää yhteiskunnan eriarvoisuutta, sillä se rajoittaa köyhien elämää, mutta ei rikkaiden. 

Köyhät on lihavampia kuin rikkaat. Eli vero voisi purra oikeaan kohteeseen ja saada aikaan muutosta ostokäyttäytymisessä. 

En tiedä onko järkevää eriarvoistaa köyhien lasten elämää enää yhtään enempää. Taitaa purra vain omaan nilkkaansa yhteiskunnan kannalta tuollainen. 

Tämähän nimenomaan vähentäisi eriarvoisuutta. Nyt köyhät lihoo jo lapsuudessa, ja lihavia kiusataan ja syrjitään. Mitä vaikutuksia liian hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla onkaan kehittyvään elimistöön, aivoihin ja metaboliaan. Ne vaikuttavat loppuelämän ajan, ja köyhyys periytyy.

Vierailija
148/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan ilmapiirin ja suhtautumisen elämäntapoihin pitäisi muuttua. Ajatellaan että terve elämä on kurinalaista, suorituskeskeistä ja kärsimystä.

Mun ex mieheni oli juuri sellainen, väheksyi sitä että liikuin rauhallisesti ja nautiskellen, esim lasten kanssa hiljakseen. Sanoi että se ei ole mitään oikeaa liikuntaa.

Hänen liikunta oli sitä että otti kerran parissa kuukaudessa hirveän revittelyn, jossa yleensä rikkoi jonkun osansa kehosta ja sitten taas makasi sohvalla pari kuukautta. Hän lihoi ja sairasteli, minä pysyin hoikkana omalla säännöllisellä kevyellä liikunnalla.

Vierailija
149/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kehopositiivisuus on typerin ilmiö mitä on pitkään aikaan keksitty. Lihavuudesta ei saa puhua muut kuin THL jossain tilastoissa ja silloinkin vain prosentteina, ettei vaan kukaan loukkaannu. 

Ja se, että köyhillä ei olisi varaa syödä terveellisesti, on ihan kukkupuhetta. Köyhät ovat usein vähemmän koulutettuja ja sosiaaliset normit heillä löysempiä kuin koulutetummalla väestöllä. Se sipsien ja ranujen syöminen  ja kaljan ja sidukan kittaaminen on yleisempää, eikä ole kunnon liikuntaharrastuksia ja yhteisöä, missä ulkonäöstä ja terveydestä pidettäisiin huolta. 

Rasvaiset, sokeriset  ym. turhat ruuat verolle, lapsille ilmaisia liikuntaharrastuksia valtion kustannuksella.Se olisi ennakoivaa terveydenhoitoa ja lihavuuden estämistä. Joku kansallinen ohjelma tähän on saatava. Jo aivan pienet lapsetkin kärsivät vanhempien vääränlaisista ruokatottumuksista ja ovat ylipainoisia jo ennen kouluikää.

Vierailija
150/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset voivat huonosti.

Kun on jatkuva kiire ja stressi, masennus, häpeä ja ahdistus, ei siinä jää enää voimavaroja eikä motivaatiotakaan terveellisiin elintapoihin.

Kyllä lääkäritkin tietävät, ettei painonpudotuksesta tule mitään, jos mieli on kuormittunut ja elämä on yhtä selviytymistaistelua.

Kun stressitekijöitä saadaan vähennettyä, elämään taas iloa ja öihin unta, alkaa painokin vähetä lähes itsestään. Liikkuminen alkaa suoda taas nautintoa, samoin terveellinen ruoka. Hyvinvointi luo hyvinvointia.

Vierailija
151/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön terveellisesti (en käytä alkoholia, en juo kaloreita ja herkkuja syön vain juhlapäivinä), työni on raskasta fyysistä, askeleitakin tulee päivässä n 20 000. Mikä pitää minut kiloissani on stressi ja univaje.

Vierailija
152/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollistamalla liikunta työajalla. Terveellisten elintarvikkeiden verokevennyksellä. 

Uskon, että julkisesta terveydenhoidosta siirrytään enemmän vakuutusperustaiseen malliin, jolloin vakuutusyhtiöille syntyy mahdollisuuksia kytkeä paino osaksi vakuutuksen hintaa, kuten nyt on esim tupakoimattomuus henki- ja terveysvakuutuksissa. Tämä olisi varmasti se paras.

Vierailija
153/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa toki! Tästä on nyt puhuttu paljon esim. HS mielipiteissä. Ap

Ihmettelen suuresti HS mielipiteitä, uudessa jutuissa ja aiemmin. Moni oikeasti uskoo, että ihmiset alkavat syödä terveellisesti, kun epäterveellisiä ruokia verotetaan kovemmin. Aivan älytön luulo! Syön makeaa tasan yhtä paljon, oli se kallista tai halpaa. Ei alkoholistikaan lakkaa juomasta jos alkoholi on kalliimpaa, vaan esim.tekee sitten itse.

Vierailija
154/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoikka, mutta minulla on lihavia ystäviä. Jos miettii vaikka tätä päivää, niin meillä on merkittäviä eroja arjessa. Ystävät ovat olleet eilen viihteellä tai vähintään juoneet saunakaljoja. Ruokana tietty mässyä, koska viikonloppuna otetaan rennommin ja nautitaan. Tänään sitten sama mässylinja jatkuu. Koko päivä sarjoja telkkarista, koska nyt levätään että jaksaa raskaan työviikon. Huomenna alkaa dieetti. Jota kestää yleensä iltapäiväväsymykseen ja kaatuu kahvilan pullaan. Illalla ollaan työpäivän jälkeen liian väsyneitä liikkumaan. Ollaan samassa, yhtä raskaassa työssä. 

Itse en juo, eikä viikonlopun ruuat ikinä eroa arkiruuasta. Jos haluan mässyä, en kiellä sitä itseltä koskaan. Ei dieettejä. 

Viikonloppuna on aikaa tehdä kaksi treeniä yhden sijasta ja muutenkin mennä valoisalla ulos. Joten kävin jo pyöräilemässä tunnin ja illalla menen tunniksi salille.

Tässä yksinkertaiset syyt miksi olen hoikka. Ja miksi jaksa samaa työtä paremmin kuin ystäväni.

Eli mielestäni kyseessä on elämänhallinta/asenneongelma

Vierailija
155/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät pitää pakottaa liikkumaan tukien menetyksen uhalla. 3 tuntia joka päivä liikuntaa niin alkavat laihtumaan.

Vierailija
156/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tupakointia on vähennetty? Mm. kieltämällä mainostaminen. Sama kielto epäterveellisille ruoille. 

Tupakointi lähti rajuun laskuun vasta siinä vaiheessa, kun tupakointimahdollisuuksia alettiin rajoittamaan. Valistus, mainoskiellot tai verotus ovat varsin tehottomia. Ruoan suhteen ei voi oikein samaa tehdä. Mutta olisihan se hauskaa, kun finnikinossa takavarikoitaisin mässyt suurelta yleisöltä ennen elokuvan alkua.

Höpö höpö. Markkinointikielto tutkitusti toimii. Myös alkoholin suhteen. Eikä tarvitse olla edes ehdoton kielto, vaan vaikka lapsiin kohdistuvaa epäterveellisten ruokien mainontaa voitaisiin rajoittaa. 

Hah. Suomessa ei saa mainostaa alkoholituotteita ja meilä kulutus per henkilö on tapissa, vaikkei kulttuuriin kuulu esim. viini ruokailun lomassa. Maailmalla on kymmenittäin maita, mistä väkeviä mistä tahansa pikkuputiikista ympäri vuorokauden, eikä ole samanlaista kännäyskulttuuria kuin Suomessa.

Vierailija
157/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa toki! Tästä on nyt puhuttu paljon esim. HS mielipiteissä. Ap

Ihmettelen suuresti HS mielipiteitä, uudessa jutuissa ja aiemmin. Moni oikeasti uskoo, että ihmiset alkavat syödä terveellisesti, kun epäterveellisiä ruokia verotetaan kovemmin. Aivan älytön luulo! Syön makeaa tasan yhtä paljon, oli se kallista tai halpaa. Ei alkoholistikaan lakkaa juomasta jos alkoholi on kalliimpaa, vaan esim.tekee sitten itse.

Samaa lapsenuskoa kuin kuvitellaan työpaikkoja syntyvän tukia leikkaamalla. Tai koulukiusaamisen loppuvan ottamalla kännykät pois. On mukavampi ajatella, että moniulotteinen ongelma ratkeaa yksinkertaisella silmänkääntötempulla kuin myöntää, ettei tilanteelle voida oikein mitään.

Vierailija
158/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahvaan mielestä se mikä on mediassa on normaalia ja tavoiteltavaa. Onnellinen perhe juo viiniä ja heillä on hohtavan valkoiset hampaat.  Lapsille hankitaan sitä mainostettua karkkia ja se mainostettu sipsipussi. Nämä vaan esimerkkeinä. Ostetaan muropaketti, telkkarissa sanotaan että se on terveellistä. On jopa lisättyjä vitamiineja. Mutta ei tule mieleen lukea tuoteselostetta (hirveä määrä lisättyä sokeria).

Mä olen hammashoitaja ja arvatkaa  kuinka monta ystävää ja tuttua on kysynyt multa hampaidenvalkaisusta kun heillä on niin tummat hampaat. No ei ole. Ovat ihan normaalin väriset. Mediassa vaan on nähty säihkyvän valkoisia hampaita ja sitä pidetään normaalina. Sitten omat hampaat aiheuttaa ahdistusta.

On tietty fiksujakin ihmisiä mutta on myös näitä jotka esim syövät sitä mitä pitävät normaalina (media, mainokset) eivätkä ajattele omilla aivoillaan.

Vierailija
159/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän marketissamme ei ole karkkihyllyä, vaan karkkiosasto. Kuin ruotsinlaivalla. En käy siellä koskaan. Jouluna ostin sieltä pari lahjaa. Tuolla isolla ja värikkäällä osastolla ei ole minulle mitään merkitystä, en syö karkkia melkein koskaan.

Sama pätee alkoholikäytävään. Kerran eksyin sinne ja ihmettelin, että ai tällaiseenkin käytetään tilaa.

On täysin ihmisen oma asia, mitä hän tekee kaupassa, ja minuun ei ainakaan vaikuta se, mitä siellä näen. Ostan sitä, mitä tarvitsen.

Tämä heille, jotka ajavat sitä asiaa, että karkit pitäisi jotenkin piilottaa. Se olisi täysin typerää 

Vierailija
160/190 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kamppaillut ylipainon kanssa nyt reilu vajaa 20 vuotta. Kokeillut kaikenlaista ja vaikka keiden ammattilaisten kanssa. Ja nyt te tulette sanomaan, että asia on helppo ratkaista? Teille helppoa,  minulle ei. 

Asia on helppo ennen kun lihoo. Kunhan pysyttelee normaalipainon rajoissa. Huomattavasti vaikeampaa silloin kun se ylipaino on päässyt kertymään.