Hyvän kropan saa sali+lenkkeily yhdistelmällä kuka tahansa,
jolla ei ole merkittävää ylipainoa. 3x vkossa salia ja 2-3x viikossa lenkkeilyä. Nyt jos aloittaa, on kesällä jo paljon atleettisempi kroppa.
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen työ ei ole mikään syy olla liikkumatta, päin vastoin! Fyysinen työ vaatii sen, että vapaallakin liikkuu monipuolisesti, muutoin tules-ongelmat ovat arkipäivää työuran lopussa. Toki liikunta edistää myös siinä työssä ja vapaalla jaksamista.
Tämä on ihan totta. Harva työ kuormittaa kroppaa monipuolisesti vaan kuormitus on usein liian yksipuolista ja epäergonomista ja rikkoo lopulta paikat, jos sen vastapainoksi ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii nuorilla mutta ei +40 naisella. Perse roikkuu vaikka mitä tekis.
Hah, tässä olen itse tuskaillut ihan samaa :) Vielä pari kolme vuotta sitten mulla oli tosi hyvännäköinen takalisto mutta nyt (oon 47) painovoima on selvästi saanut yliotteen. Ja siis mä olen treenannut koko ajan salilla ja harrastanut muutakin liikuntaa.
Jos joku on keksinyt jonkun ratkaisun niin kuulen mielelläni! Nimenomaan niin että jos on jo alkanut paikat roikkua ja on saanut tilanteen korjattua kypsemmällä iällä.
Miten treenaat takapuolta/jalkoja? Paino/pituus?
Mä teen kyykkyjä eri versioina (taka, etu, askel, boxi, smithissä bulgarialainen), mavea (myös eri versioina, perus, romanialainen, yhden jalan jne), lantionnostoa, pakarapotkua, o
Oot aika hoikka, pieni lihasmassan kasvatuskausi eli plussakalorit ja treeni pakarapriorisaatiolla vois tuottaa tulosta. Parhaita liikkeitä pakaralle ovat mm. Pitkä askelkyykky, yhden jalan bulgarialainen, hip thrust ( pitäis saada yli sata kiloo tankoon), pakarapotkut.
Pakaran hermotus kuntoon ja sit perusliikkeissä kunnolla rautaa tankoon!
Sun listasta puuttuu sivuttaissuuntainen liike eli loitonnus. Kyykky on hyvä yleisliike, mutta harvalle se on mitenkään ylivoimainen pakaraliike.
"Kyllä painaa, mutta moni ei jaksa kyykätä tangollakaan 10 kertaa. Jos puhutaan aloittelijasta. Jos nollapisteestä saat parissa kuukaudessa 20 kg kiekot tankoon, niin kyllä siinä on jo genetiikkaa vähän puolella."
No ihan nollakunnosta lähdin liikkeelle, oli ylipainoa eikä mitään säännöllistä liikuntataustaa. Pari kertaa taisin harjoitella tekniikkaa harjan varrella alkuun ja toki oli kokeneempi treenaaja katsomassa tekniikkaa alussa.Voimaa on kai sitten tarttunut kehoon aina aika helposti, mutta ketjun aiheeseen palaten rasva ei kyllä tahdo vatsasta lähteä millään.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä painaa, mutta moni ei jaksa kyykätä tangollakaan 10 kertaa. Jos puhutaan aloittelijasta. Jos nollapisteestä saat parissa kuukaudessa 20 kg kiekot tankoon, niin kyllä siinä on jo genetiikkaa vähän puolella."
No ihan nollakunnosta lähdin liikkeelle, oli ylipainoa eikä mitään säännöllistä liikuntataustaa. Pari kertaa taisin harjoitella tekniikkaa harjan varrella alkuun ja toki oli kokeneempi treenaaja katsomassa tekniikkaa alussa.Voimaa on kai sitten tarttunut kehoon aina aika helposti, mutta ketjun aiheeseen palaten rasva ei kyllä tahdo vatsasta lähteä millään.
Vatsarasva lähtee dieetillä.
En pysty enää lainaamaan mutta kommenttina neuvoihin: mä luulen myös että ruoka on mulla se juttu. Tykkään pitää itseni aika vähärasvaisena koska ylimääräinen tulee herkästi vyötärölle. Tykkään kapeasta vyötäröstä. Mutta plussakausi olisi varmaan tosiaan ratkaisu. Ensi talvena sitten, nyt en ala kesää kohti :)
Voimaa mulla kyllä on pakaroissa. Hip thrust vapailla painoilla 120 kiloa 10-12 toiston sarjoja. Sivuttaissuunnan liikkeen mä muuten teen kuminauhalla, sekin on mulla ohjelmassa.
T. Se 170/58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei lähde. Laihdun muualta ihan luurangoksi mutta maha on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjästä on kuitenkin paha nyhjästä, eli koko kehoon pitäisi saada lihasmassaa, jotta rasvat saadaan riittävän matalalle vatsarasvan kadottamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tavallista, koska kehoon pitää saada sitä positiivista painoa, eli lihasta. Lihasta pitäisi saada kroppaan ja sitten vasta sitä rasvamassaa alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän auttaa vatsatreeni. Minäkin uskoin sokeasti tuota "vatsalihakset tehdään keittiössä" -mantraa ja ajattelin, että laihduttamalla ne vatsalihakset tulee näkyviin ja vatsasta timmi. Ei tullut, vaan vatsan seutu pysyi velttona ja pehmeänä kunnes aloin treenata sitä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut eikä lähtenyt, paino laski jonkun 25 kg. Rinnat lähti lähes kokonaan, ja vatsaan tuli roikkuvaa nahkaa, mutta rasva oli silti todella tiukassa. Tein (ja teen yhä) paljon aerobista ja kokeilin myös hiilihydraatitonta ruokavaliota. Treenasin itseni lähes burn outin partaalle, sain dieettaamisesta myös raudanpuutoksen ja liudan muita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on luultavasti rasvamaksa. Kehosi pitää rasvasta kiinni ettei sen sisältämät myrkyt leviäisi ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että aloittaja on joku nuori mieshenkilö, jolla lihasmassan kasvatus on helppoa. Mitään käsitystä ei ole naisten ja miesten hormonitoiminnan eroista ja ikääntymisen vaikutuksesta siihen. Syytellään vain laiskoksi niitä kenellä samat metodit ei toimi yhtä tehokkaasti vaikka lähtökohdat on täysin erit.
Sukupuolella ei ole ainakaan aloittelijoiden osalta mitään väliä. Sekä miehille että naisille tulee lihasta samalla tavalla. Iällä on iso merkitys.
"We found that males and females adapted to resistance training with similar effect sizes for hypertrophy and lower-body strength, but females had a larger effect for relative upper-body strength."
https://journals.lww.com/nsca-jscr/fulltext/2020/05000/sex_differences_…
Itse olen aina ollut tyytyväinen kroppaani joka on terve ja hyvässä kunnossa.
Nyt kuitenkin huvittuneena pistin yllättäen merkille, että takapuoleni on kiinteytynyt selkeästi sen seurauksena että koko talven joka päivä lenkin jälkeen nousin 105 porrasta ylös! Teen sitä muuten edelleen.
Eipä silti, ihan tyytyväinen olin siihen entiseenkin. Tosin reidet myös sai voimaa selkeästi enemmän. Samoin huomasin että en hengästy kovinkaan helposti, hyvää treeniä ihan huomaamatta. Voin suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että aloittaja on joku nuori mieshenkilö, jolla lihasmassan kasvatus on helppoa. Mitään käsitystä ei ole naisten ja miesten hormonitoiminnan eroista ja ikääntymisen vaikutuksesta siihen. Syytellään vain laiskoksi niitä kenellä samat metodit ei toimi yhtä tehokkaasti vaikka lähtökohdat on täysin erit.
Sukupuolella ei ole ainakaan aloittelijoiden osalta mitään väliä. Sekä miehille että naisille tulee lihasta samalla tavalla. Iällä on iso merkitys.
"We found that males and females adapted to resistance training with similar effect sizes for hypertrophy and lower-body strength, but females had a larger effect for relative upper-body strength."
https://journals.lww.com/nsca-jscr/fulltext/2020/05000/sex_dif
Tässä ketjussa oli kai ideana, että lihasmassa myös näkyisi atleettisuutena. Vaikka nainen ja mies treenaisi saman verran lihasta samassa ajassa, miehen kehossa lihas näkyy helpommin ulospäinkin. Naisen rasvaprosentti on luonnostaan korkeampi, enemmän rasvaa=huonompi lihaserottuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi vielä mennä lenkille sen jälkeen, kun on kävellyt 30 000 askelta? Juuei kiitos.
t. hoitoalalla
Pelkkä kävely ei ylläpidä hapenottokykyä eikä kestävyyttä. Pitäisi harrastaa myös hikiliikuntaa.Kannattaa tehdä lisäksi myös lihaskuntotreeniä. Muuten tukielimet alkavat aiheuttaa ongelmia jo varhaiskeski-iässä.
Tervetuloa koska tahansa kokeilemaan hoitoalan töitä. Ei ole pelkoa, etteikö tulisi hiki.
Minkä takia olette sitten niin lihavia?
Voiko näistä hoitoalan kiirejuoksemisista perustaa oman ketjun? Tässä oli nyt kai tarkoitus puhua kesäkuntoon pääsemisestä eikä hoitoalan resurssipulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä salitreeni ei riitäkään, niinku ap sanoi, vaan pitää käydä salilla ja juosta. Näettekö useinkin lenkkeilyä ja salia harrastavaa ihmistä, jolla olisi huono kroppa?
Ei tarvi juosta, kävely, fillarointi, crosstrainer ym on ihan yhtä hyviä myös
Montako kilometriä pitää oikein pyöräillä? Pyöräilin viime yhteensä 5000 km ja kävin kolmisen kertaa viikossa salilla, silti ei ole ns. hyvä kroppa.
13km joka päivä? Ihan en usko.
13 km päivittäin ei ole matka eikä mikään. Itse pyöräilen toukokuusta syyskuulle töihin päivittäin suuntaansa 20 km eli 40 km päivässä, lisäksi vapaa-ajan pyöräilyt päälle. 5000 km tulee helposti täyteen. Ja ihan ilman sähköpyörää.
Pyykkilautavatsa voi olla monelle täysin epärealistista saavuttaa. Ihan jo stressaava arki, huonot yöunet ym. saattaa kerryttää vatsaan rasvaa, vaikka elämäntavat olisivat kunnossa, kun kehon stressihormonitaso on koholla. Nykyarki on monella hyvin kuormittavaa.
Naisilta rasvaton kunto vaatii jo niin alhaista rasvaprosenttia, että monella tulee jo hormonitoiminnan kanssa ongelmia ja kuukautiset loppuu. Julkisuudessa on ollut esillä naispuolisia fitnesskisaajia, joiden dieettiin kuuluu vain 900 kcal päivässä, pitkäkestoista ja tervettä kuntoa ainakaan noilla metodeilla saa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä salitreeni ei riitäkään, niinku ap sanoi, vaan pitää käydä salilla ja juosta. Näettekö useinkin lenkkeilyä ja salia harrastavaa ihmistä, jolla olisi huono kroppa?
Ei tarvi juosta, kävely, fillarointi, crosstrainer ym on ihan yhtä hyviä myös
Montako kilometriä pitää oikein pyöräillä? Pyöräilin viime yhteensä 5000 km ja kävin kolmisen kertaa viikossa salilla, silti ei ole ns. hyvä kroppa.
13km joka päivä? Ihan en usko.
13 km päivittäin ei ole matka eikä mikään. Itse pyöräilen toukokuusta syyskuulle töihin päivittäin suuntaansa 20 km eli 40 km päivässä, lisäksi vapaa-ajan pyöräilyt päälle. 5000 km tulee h
Liikunnan määrällä ei ole merkitystä jos syö liikaa ja väärin. Itsellä pyöräily 20 000 km vuodessa , siihen päälle salit ja juoksut, silti ylipainoa. Mutta rakastan ruokaa ja syömistä. Viini kruunaa ruokailun ja herkut maistuu.