Ilman testamenttia ette peri puolisoanne jos teillä on lapsia. Tiesitkö tämän?
Kommentit (83)
Perin, jos puolisolla ei ole lapsia....
Tiesin kyllä. Tiesitkö sinä, että puolisoaan köyhempi leski saa kuitenkin osan puolisovainajansa omaisuudesta osituksessa tasinkona?
Tiesin. Leski voi saada tasinkoa, jos on varattomampi osapuoli. Se on verovapaata. Sitä ei saa jos on avioehto. (Tai siis riippuu millainen avioehto on).
No en kai mä nyt lasten perintövarallisuutta halua?
Tiesin. Meillä on miehen kanssa yhteinen omaisuu eli omistamme kaiken yhdessä. Myös pankkitilit ovat yhteisiä tai -tilejä. Jos jompi kumpi kuolee, lapset perivät kuolleen vanhemman osuuden eli puolet omaisuudesta. Toinen puoli eloon jääneen omaisuutta, jonka lapset sitten perivät kun toinenkin vanhemmista kuolee.
Tietysti. Leski saa osituksessa puolet parin yhteenlasketusta omaisuudesta ja loppu menee lapsille. Jos leski on varakkaampi, ei tietysti saa mitään paitsi asumisoikeuden yhteiseen asuntoon.
Mitä väliä, kun puolet kuuluu joka tapauksessa mulle.
Me olemme tehneet keskinäisen testamentin, jossa perimme toisemme ja vasta toisenkin kuoltua lapset perivät kaiken. Tiedämme, että lapset voivat vaatia lakiosuuttaan heti toisen vanhemman kuoleman jälkeen. Tosin lapset ovat sanoneet, että eivät sitä tee, mutta heillä on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. Meillä on miehen kanssa yhteinen omaisuu eli omistamme kaiken yhdessä. Myös pankkitilit ovat yhteisiä tai -tilejä. Jos jompi kumpi kuolee, lapset perivät kuolleen vanhemman osuuden eli puolet omaisuudesta. Toinen puoli eloon jääneen omaisuutta, jonka lapset sitten perivät kun toinenkin vanhemmista kuolee.
Miten tuo on mahdollista? Jokainen kodinkone ostettu yhdessä ja autokin hankittu erillissopimuksella?
En tiennyt. Luulin että leski perii puolet ja lapset toisen puolikkaan. Kiinnostava tieto.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tehneet keskinäisen testamentin, jossa perimme toisemme ja vasta toisenkin kuoltua lapset perivät kaiken. Tiedämme, että lapset voivat vaatia lakiosuuttaan heti toisen vanhemman kuoleman jälkeen. Tosin lapset ovat sanoneet, että eivät sitä tee, mutta heillä on siihen oikeus.
Perintöveron kannalta tuo on karmein mahdollinen kokonaisuus.
Tiesin. Perintökaari käsiteltiin muistaakseni 8.luokalla yhteiskuntaopin tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt. Luulin että leski perii puolet ja lapset toisen puolikkaan. Kiinnostava tieto.
Yhteinen omaisuus menee puoliksi, mutta se ei ole perimistä, vaan omaisuuden jako.
Tiesin ja peruskoulussa minäkin olen perintökaaren oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Luulosi on tavallaan oikein. Kun puoliso kuolee, yhteinen omaisuus lasketaan yhteen ja leski saa siitä puolet. Tämä ei ole perimistä, vaan sitä kutsutaan omaisuuden jaoksi. Mikäli leski on varattomampi kuin kuollut puoliso, leski saa tasinkoa. Lapset sitten perivät sen kuolleen puolison puolikkaan sekä kuolleen puolison henkilökohtaisen omaisuuden.
Kyllä ja meillä on myös avioehto. Lapsi perii vanhempansa, kuten kuuluukin. En todellakaan edes haluaisi viedä lapsen perintöä.
En haluakaan periä. Haluan, että molemmat lapsemme perivät kaiken omaisuutemme.
Tietenkin tiedän. Mun lapset kysyi multa onko mulla testamenttia, aika hämmästyneenä totesin, että ei tietenkään, miksi olisi, kun haluan, että kaikki mitä multa jää, menee heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöveron kannalta tuo on karmein mahdollinen kokonaisuus.
Ai miksi?
Hämmentää sattumanvarainen teitittelyn ja sinuttelun vaihtelu tässä aloituksessa. Miksi teette niin, aloittaja?