Miksi jotkut haluavat olla kotiäitinä kun lapset ovat jo kouluikäisiä?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on lähes mahdotonta, jos joku saattaa ja hakee koulusta. Yhteys lapeen säilyy. kun koulumatkalla juttelee lapsen asiat. Lapsi oppii myös todella paljon sosiaalisia taitoja ja kehittyy psyykkisesti vahvaksi, kun pienet tapahtumat käsitellään päivittäin pois patoutumasta.
Varsinainen psykoterapeutti tämä vanhempi. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Nämä tukikommentit ovat ihmeellisiä. Eihän kotirouva määritelmällisestikään saa valtiolta rahaa. Mikä on kotirouvalle maksettava tuki? Ei sellaista ole olemassa.
Moni on kirjoilla jossain muualla ja asuu kuitenkin miehensä kanssa. Tämä tukien takia. Tiedän todella monta etenkin naista jotka opiskellessaan tekee näin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan halua mennä töihin. Hoidan kodin ja lapset. Hyväpalkkainen mieheni maksaa minulle kuukausipalkkaa ja eläkemaksut. Palkka on minun omiin menoihini, mies huolehtii kaikista kuluista. Avioehtoa ei ole. Jos ero tulisi saisin puolet omaisuudesta ja eläisin sillä ihan hyvin. Nyt kun lapset ovat päivät koulussa, minulla aikaa tehdä mitä haluan.
Elät siis miehesi siivellä.
Olisin minäkin mielelläni olisin kotirouvana mikäli omat rahat riittäisivät siihen. Elintaso pysyisi samana kuin nykyisellään työssäkäyvänä sekä tietäisin, että töihin paluusta ei tarvitse olla huolissaan.
Miehen rahojen varassa en haluaisi olla, koska se voisi altistaa taloudellisen valta-aseman väärinkäytöksille ja/tai mies voisi ihan vain jättää minut jonain päivänä puille paljaille.
Eli omin rahoin ja miehestä riippumattomana voisin kotirouvana viihtyä. Ei tulisi aika pitkäksi.
Mulla oli yksi kaveri, joka tituleeraa itseään kotiäidiksi. Hänellä on mt-ongelmainen mies (ei töissä), eikä hän itsekään tee mitään töitä, eli molemmat ovat yhteiskunnan elättejä. Heillä ei ole lapsia, mutta silti ollaan niin kotiäitiä, kun ollaan naimisissa. Tää on melkoinen vitsi. Onhan se kiva olla kotona.....
Suosittelen kaikille äideille etätöitä. Itsekin olen aina kotona kun lapset tulee koulusta ja se on ihan parasta. Ja silti oma ura ja palkka.
Ihan outo ajatus, että lapsi kuin lapsi haluaisi vanhemman olevan kotona kun tulee koulusta. Yksinolo antaa voimaa lapsellekin meluisan koulupäivän jälkeen. Onko kyse sitten ylisuojelusta ja liian valmiille passaamisesta, tiedä häntä.
kateutta piisaa kodinhengettärille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan halua mennä töihin. Hoidan kodin ja lapset. Hyväpalkkainen mieheni maksaa minulle kuukausipalkkaa ja eläkemaksut. Palkka on minun omiin menoihini, mies huolehtii kaikista kuluista. Avioehtoa ei ole. Jos ero tulisi saisin puolet omaisuudesta ja eläisin sillä ihan hyvin. Nyt kun lapset ovat päivät koulussa, minulla aikaa tehdä mitä haluan.
Mitä se sinua haittaa? Jos niin on sovittu?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kaikille äideille etätöitä. Itsekin olen aina kotona kun lapset tulee koulusta ja se on ihan parasta. Ja silti oma ura ja palkka.
Ei auta etätyö. Kyllä perushoitajaäiti tulee silmille, kun et edes työssä käy, etkä mitään tee.
Tämä uratykki muuten hoidatti omat pienet lapsensa äidillään, vaikka oli hoitovapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on lähes mahdotonta, jos joku saattaa ja hakee koulusta. Yhteys lapeen säilyy. kun koulumatkalla juttelee lapsen asiat. Lapsi oppii myös todella paljon sosiaalisia taitoja ja kehittyy psyykkisesti vahvaksi, kun pienet tapahtumat käsitellään päivittäin pois patoutumasta.
Voi kyllä se ansiotyössäkin käyvä äiti osaa kysyä lapsensa kuulumiset. Vaikkei olekaan koulun ulko-ovella vastassa.
Meillä lapset ovat iloisia kun olen etätöissä kotona kun he tulevat kotiin. Ala-, ja yläkoululainen ja lukiolainen. Kyllä kaikilla on omat asiansa jotka haluavat kertoa. Nyt mietin tosissani töiden jättämistä kun rahan takia ei tarvitse tehdä töitä. Ei kyllä kiinnosta yhtään mitä muut ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin "siivellä"? Eikö nainen kanna omaa korttaan kekoon, sinun mielestäsi siivestää? Hänhän hoitaa kodin ja lapset, etkö laske sille mitään arvoa yhteisen perheen eteen?
Millä helvetin matikalla kodin ja lasten hoito ei ole "mitään"? Niin monta avioeroakin on sen takia tullut, kun nainen tekee kahta työtä, palkkatyön lisäksi kaiken kotona ja lapsiin liittyen, ja mies oman palkkatyönsä jälkeen vain makaa. Ne ei silti ole "mitään" ne koti- ja lastenhoitotyöt? Vaikka niiden yksin tekemisen takia palaa piippuun ja tulee ero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinainen psykoterapeutti tämä vanhempi. 🤣
Mistä tiedät vaikka olisikin.
Minun tuntemani ovat kotona erityislapsen ja oman sairauden takia.
Erityislapsi vaatii jatkuvaa valvontaa, ja välillä huonoina päivinä hänet haetaan kesken päivää pois koulusta. Osa lukuisista terapioista voi olla myös kesken päivän, jolloin kuskaa ja käy lapsen kanssa niissä. Lapsi myös protestoi uusia ihmisiä pahimmillaan kuukausia, joten on usein vain helpompi hoitaa itse kuin yrittää saada lapsi hyväksymään uusi ihminen.
Toisella on niin vakava fyysinen sairaus, että on työkyvyttön mutta ei pääse eläkkeelle. Sairaus ei näy päälle päin mitenkään mutta on välillä täysin sänkypotilas.
En usko, että kovin moni on ensisijaisesti kotona kouluikäisten lasten takia. Voi olla esimerkiksi työttömyyttä, omaishoitajuutta tai muuten vanhojen ja nuorien läheisten hoitoa ja omia sairauksia ja työkyvyttömyyttä siinä ohessa. Osa varmasti myös opiskelee kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan outo ajatus, että lapsi kuin lapsi haluaisi vanhemman olevan kotona kun tulee koulusta. Yksinolo antaa voimaa lapsellekin meluisan koulupäivän jälkeen. Onko kyse sitten ylisuojelusta ja liian valmiille passaamisesta, tiedä häntä.
Ja meille tulee naapurien lapsia kun eivät uskalla yksin kotonaan olla. Ai, kappas, pitääkin patistaa heti takaisin viideksi tunniksi yksin kotiin odottamaan äitiä, kun se antaa voimaa se että pelottaa. Jes.
Mun serkun tapauksessa tällä kotiäiti-hommalla vaan yritetään kuorruttaa sitä, että on vakava mt-historia eikä millään lailla kykenevä työelåmään. Valitettavasti tästä kärsivät nimenomaan ne lapset, jotka ei pääse kuin kouluun pakoon äitinsä harhaista maailmaa.
Ja kyllä, ovat vahvojen tukitoimien piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se syy yleensä on, että kun on ollut vuosikausia pois työelämästä ja mahdollinen koulutuskin alkaa olla vanhentunut niin ei pääse enää takaisin halusi tai ei. Osa ei halua edes, kun on tottunut ettei elämää rytmitä mikään muu kuin lapset. Mietin vaan mitä nämä tekee kun ne lapset on teinejä ja aikuisia, ei ole mitään omaa elämää ja on kova paikka, kun lapset ei haluakkaan olla koko ajan äitin kanssa.
Puhut läheisriippuvaisesta, et kotiäidistä.
"ei ole mitään omaa elämää"? Mitä ihmettä? Kotiäitinä olen löytänyt itseni ja sen mitä haluan elämässäni tehdä. Pystyn keskittymään kodin ja perheen ohella enemmän itseeni, kehittää itseäni ja taitojani kiinnostuksen kohteiden mukaan, harrastaa ja luoda oman elämäni ihan omilla ehdoillani ilman stressiä, kiirettä ja ulkoapäin tulevia vaatimuksia.
Joistain kommenteista paistaa läpi valtava katkeruus ja kateus. Tiedän olevani harvinaisen onnellinen ihminen ja etuoikeutetussa asemassa, mutta ei minun onneni ole keneltäkään muulta pois.
Paremminkin ettei kaikista ole ikinä työelämään. Sellainen mies vaan jää herkemmin yksin kuin nainen josta ei ole minkään tekiäksi. Miehet antaa paljon anteeksi pillun puuttessaan.