Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut haluavat olla kotiäitinä kun lapset ovat jo kouluikäisiä?

Vierailija
02.03.2024 |

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäidit ovat todella etuoikeutettua porukkaa. Harva mies pystyy elättämään perheensä Suomessa tänä päivänä. Itsekin näen lähinnä kateutta näissä katkerissa kommenteissa. Olen ollut pitkään työelämässä, joten tiedän mitä työnteko on. En ikinä vaihtaisi kotia takaisin työhön, jos ei ole pakko.

Minä taas tulisin hulluksi, jos joutuisin olemaan kotona kaiket päivät. Etätyökään ei sopisi minulle lainkaan.

Mitä aiot tehdä eläkkeellä?

-eri

Harrastaa, opiskella työväenopistossa, nähdä ystäviä.

Niin, no minusta on mukavaa tehdä kaikkea itseä kiinnostavaa jo nyt keski-ikäisenä. Ei sitä kotiäidin tarvitse kotona kököttää. 

Vierailija
102/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletat, ettei kotiäiti ole tehnyt suunnitelmaa eläkepäivien varalle? Tai eron? Tai puolison kuoleman?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille äideille etätöitä. Itsekin olen aina kotona kun lapset tulee koulusta ja se on ihan parasta. Ja silti oma ura ja palkka.

Oma ura tosiaan, kun näpyttelet konettasi kotonasi kaiket päivät, ja keskeytät ne tärkeät työsi siihen, kun kultanuppusi saapuvat ulkomaailmasta kotiin?

Puolella on älykkyys alle 100. Suurimmalla osalla ei ole uraa vaan työtehtävä. Moneen työhön vaaditaan pitkä koulutus. Ihmiset ovat erilaisia. Vaikka toiset lukevat muutamassa vuodessa ekonomiksi, niin toiset eivät saa ymmärrettyä edes kirjoitettua käyttöohjetta. Ja heitä on suunnilleen määrällisesti yhtä paljon. 

Ehkä se on vain hyvä, että toisille on mahdollista olla kotona edes lasten kanssa, että heille on jotain mielekästä tekemistä.

Vierailija
104/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaat pääsee vähemmällä.He haluavat nauttia elämästä.Kaikille se työnteko tai ura ei ole elämän pääasia.Lyhyesti: koska he voivat.Ehkäpä he ovat niin omituisia että heille perhe on tärkein asia.

Vierailija
105/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt osa porukasta tukehtuu pullaansa. Minä en ole enää kotiäiti vaan "kotirouva" tai oikeastaan vaan vapaa ja onnellinen. Lapset ovat jo aikuisia ja asuvat omillaan. Mieskin on jo hypännyt pois oravanpyörästä. En ymmärrä miksi tämä saa jotkut randomit ihan tolaltaan. EIHÄN NIIN SAA/VOI ELÄÄ! Omalla rahalla elellään eikä mitään tukea tai apua tarvita. Pääomaveroja maksetaan ihan mukavasti joka vuosi joten valtiokin saa omansa. Ja viime vuonna maksettiin (valitettavasti) myös perintöveroa. 

Vierailija
106/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäidit ovat todella etuoikeutettua porukkaa. Harva mies pystyy elättämään perheensä Suomessa tänä päivänä. Itsekin näen lähinnä kateutta näissä katkerissa kommenteissa. Olen ollut pitkään työelämässä, joten tiedän mitä työnteko on. En ikinä vaihtaisi kotia takaisin työhön, jos ei ole pakko.

Minä taas tulisin hulluksi, jos joutuisin olemaan kotona kaiket päivät. Etätyökään ei sopisi minulle lainkaan.

Miksi olisit kotona kaikki päivät? Voisit ulkoilla, harrastaa, tavata ihmisiä, opiskella ja tehdä päivän aikana itsellesi kivoja asioita. 

Miten ankeaa on sellaisten ihmisten elämä, jotka eivät keksi vapaa-aikanaan mitään tekemistä.

Vierailija
107/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sinua pakottaa olemaan kotona koko päivän, jos olet kotiäiti. Mikä sinua estää ulkoilla, käydä rannalla, soittaa tai kuunnella musiikkia, urheilla, poimia marjoja, käydä kirjastossa, opiskella, tavata kavereita, käydä kaupoissa ja harrastaa? Jos on rahaa voi hankkia hevosen, puutarhan tai vaikka matkustaa.  Ei ne lapset nyt mihinkään sänkyyn ole sidottuja. Sen lisäksi kun ovat koulussa niin silloin varsinkin ehtii harrastaa ja urheilla ja syödä terveellisesti. 

Miten joku kaupan kassalla oleminen voisi koskaan olla kivempää kuin kotona oleminen?

Vierailija
108/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt osa porukasta tukehtuu pullaansa. Minä en ole enää kotiäiti vaan "kotirouva" tai oikeastaan vaan vapaa ja onnellinen. Lapset ovat jo aikuisia ja asuvat omillaan. Mieskin on jo hypännyt pois oravanpyörästä. En ymmärrä miksi tämä saa jotkut randomit ihan tolaltaan. EIHÄN NIIN SAA/VOI ELÄÄ! Omalla rahalla elellään eikä mitään tukea tai apua tarvita. Pääomaveroja maksetaan ihan mukavasti joka vuosi joten valtiokin saa omansa. Ja viime vuonna maksettiin (valitettavasti) myös perintöveroa. 

Hallitus on sanonut, että menkää töihin, koska arbeit macht frei.

Vierailija
109/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiys jostain syystä mielletään joksikin kotiorjuudeksi, jossa kaikki on yhden kortin eli sen puolison varassa.

Asia on minusta juuri päinvastoin. Me kotiäidit olemme niitä hyväosaisia. On perhe, on omaisuutta, tulevaisuus on turvattu. On aikaa hoitaa omaa terveyttä ja panostaa perheen hyvinvointiin. Ne ovat mittaamattoman arvokkaita asioita, mutta onnistuu parhaiten kun raha ei tuota ongelmia.

Kiinnitän huomiota myös aina eläkekommentteihin. Niissä toistuu kaksi asiaa. Ensinnäkin se "huoli" että miten kotiäideille ei kerry työeläkettä. No ei kerry, ei. Työeläke ei kuitenkaan ole ainoa tapa turvata tulevaisuutta.

Sitten ihmetellään, että eikö tule aika pitkäksi. Ja kun vastaa että sama kai se on eläkkeellä, niin jo huudetaan, että ei sinne eläkkeelle pääse. Niin; työeläkkeelle ei, mutta vapaaehtoiselle eläkkeelle kyllä.

Vierailija
110/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille äideille etätöitä. Itsekin olen aina kotona kun lapset tulee koulusta ja se on ihan parasta. Ja silti oma ura ja palkka.

Oma ura tosiaan, kun näpyttelet konettasi kotonasi kaiket päivät, ja keskeytät ne tärkeät työsi siihen, kun kultanuppusi saapuvat ulkomaailmasta kotiin?

Katsos on sellaisia töitä joita ei tehdä liukuhihnalla tai kellokortilla. Ymmärrän että on vierasta sinulle.

Vierailija
111/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on lähes mahdotonta, jos joku saattaa ja hakee koulusta. Yhteys lapeen säilyy. kun koulumatkalla juttelee lapsen asiat. Lapsi oppii myös todella paljon sosiaalisia taitoja ja kehittyy psyykkisesti vahvaksi, kun pienet tapahtumat käsitellään päivittäin pois patoutumasta.

Voi kyllä se ansiotyössäkin käyvä äiti osaa kysyä lapsensa kuulumiset. Vaikkei olekaan koulun ulko-ovella vastassa. 

Kotona ollessa ei tarvinut kysellä, kun lapset kertoivat heti kynnyksellä. 

Vierailija
112/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan outo ajatus, että lapsi kuin lapsi haluaisi vanhemman olevan kotona kun tulee koulusta. Yksinolo antaa voimaa lapsellekin meluisan koulupäivän jälkeen. Onko kyse sitten ylisuojelusta ja liian valmiille passaamisesta, tiedä häntä. 

Ja meille tulee naapurien lapsia kun eivät uskalla yksin kotonaan olla. Ai, kappas, pitääkin patistaa heti takaisin viideksi tunniksi yksin kotiin odottamaan äitiä, kun se antaa voimaa se että pelottaa. Jes. 

No mikä siellä pelottaa? 

Vierailija
113/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikoulun suosio läpi lapsen oppivelvollisuusajan varmaan alkaa yleisemminkin kasvattaa suosiotaan jos monissa kouluissa tulee pätemään lähinnä ns. viidakon lait

Vierailija
114/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä aiot tehdä eläkkeellä?

-eri

Harrastaa, opiskella työväenopistossa, nähdä ystäviä.

Niin, no minusta on mukavaa tehdä kaikkea itseä kiinnostavaa jo nyt keski-ikäisenä. Ei

Joo mutta kun haluan mennä fyysisesti töihin.

Vierailija
115/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa nykypäivänä kukaan on kateellinen siitä, että mies elättää koko perheen ja itse hoitaisi lapset ja kodin. Mitä sitten, jos tulee ero tai mies menehtyy? Miten aikoo elää eläkkeellä, kun ei saa työeläkettä? 

Rikkaat ihmiset todellakin laskevat mikä kannattaa ja osaavat järjestää asiat. Sitä varten on lakimiehet. 

Ei tarvitse kadehtia, mutta ei myöskään tarvitse olettaa että ei tiedettäisi miten elää rahan kanssa.

Vierailija
116/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille turvallista kun joku tasapainoinen aikuinen on kotona koulusta tullessa.

Vierailija
117/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet miehet eivät halua osallistua lasten-ja kodin hoitoon, joten liian usein se osasto kaatuu täysin naisen harteille. Miehet jotka ovat hypänneet suoraan äidin hoteista vaimolaan, eivät aina ymmärrä kuinka rankkaa normaalin arjen pyörittäminen lasten kanssa on.   

Kotiäidin työ on kuluttavaa ja ympärivuorokautista, viikonloppusiin ja iltaisin ei ole vapaata, eikä lomia kerry tai eläkettä. Sosiaalisille suhteille ei ole aikaa ja rahallisesti olet puolison palkan ja oikkujen varassa. 

Jos molemmat puolisot ovat työlämässä, silloin kaikki arjen työt ja vastuut tulisi jakaa puoliksi, silti yleensä vastuu kaatuu naiselle.

Jos äiti (tai isä) jää kotivanhemmaksi, silloin työssäkäyvän tulisi kompensoida kotonaolevan työpanosta rahallisesti ja pitää huolta että ainakin jokatoinen viikoloppu on kotonaolevalle vanhemmalle vapaata.

Siivooja, lastenhoitaja, kokki, pyykkääjä, kuljettaja, henkilökohtainen assistentti,  prostituoitu jne... normaalisti ihmiset saa näistä ammateista palkaa, mutta jos nainen jää kotivaimoksi, niin sitten haukutaan laiskaksi. Jos mies jää kotiin, niin siitä saa sankarin sädekehän. 

Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista, mutta meillä on vielä paljon tehtävää asian eteen. Ei pidä ihmetellä että miksi naiset eivät halua enää lapsia. Se on kehno diili.

Vierailija
118/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän pystyy maksamaan "palkkaa" vai onko firma jonka nimissä on sinut palkannut? Jos näin on niin siihen tosiaan pitää hoitaa kaikki eläkemaksut + muut palkan sivukulut. Mutta tuhon sinun tarinaan en kyllä usko.

Vierailija
119/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää erottaa työttömyys, työkyvyttömyys tai pelkkä vapaaehtoinen kotiäitiys. Itse olen kotiäit, vaikka lapset jo 12v. ja 14 v. Teen paljon vapaaehtoistyötä ja omaksi innoksi opiskelen sivutoimisesti (ilman mitään tukia). En kaipaa leipätyöhön. Perheemme varallisuus antaa siihen mahdollisuuden - ja joo, verottaja verottaa kyllä pääomatuloa ja mieheni ansiotuloja ihan kiitettävästi, joten miksikään loiseksikaan en itseäni tunnista. 

Vierailija
120/157 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän pystyy maksamaan "palkkaa" vai onko firma jonka nimissä on sinut palkannut? Jos näin on niin siihen tosiaan pitää hoitaa kaikki eläkemaksut + muut palkan sivukulut. Mutta tuhon sinun tarinaan en kyllä usko.

Ketään varakasta ei kiinnosta mitä sinä uskot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän