EX-haahut, raskautuneet ! vko:36
Aloitinpa uuden kun oli tippunut Piiiitkälle...tuo aijempi lista!
Minulla oli sitten rakenne ultra eilen ja KAIKKI HYVIN näyttäisi olevan! Ihanaa!
Pikku veli kaiketi meille sitten tulossa! Olen onnesta sekaisin! Kunan kaikki vaan nyt menisi loppuun asti hienosti! Sitään kiintyykin pieneen kun hänet ultrassa näkee ja isäkin pääsi eka kertaa tämän pikkuisen näkemään ja kuvakin saatiin kun joensuussa 4d ultra!
Miten teillä muilla menee?
Itse olen jo aika isonkokoinen. Minulla sellainen rakenne, että joillain vatsa tämän kokoinen kun lähtevät synnyttämään!
Kommentit (24)
Siellähän se pikkuinen sydän pamppaili, ja pituutta mahtavat 5,3 mm, eli viikot olisi jotakuinkin sitä mitä itsekin laskeskelin :O)))!!
Nyt en vaan tiedä piinaako mua pelko muuten vaan vai liittyykö tää eilen ja tänään yltynyt pelkotila keskenmenosta viime km:oon, jossa pikkuinen oli lakannut kehittymästä juuri tällä iällä, jota tänään eletään tässä raskaudessa, eli 6+4. Aikaisemmin oli varsin kivan rauhallinen olotila ja usko että tämä kaveri on tullut jäädäkseen, mutta eilen ja tänään on mun mielestä ollut pahoinvointia ja väsymystä pienemmässä mittakaavassa kuin vielä alkuviikosta (tuskin nyt vielä näin aikaisessa vaiheessa vähänee luonnollisesti??). Myönnän kyllä, että tämä kaikki saattaa olla mielikuvituksen tepposia tai sitten sitä että olen ollut keskiviikosta lähtien sairaslomalla, juuri tuon alkuviikon sietämättömän olon vuoksi, ja nyt kun onsaanut nukkua mielin määrin ja pahoinvoinnin velloessa pahimmillaan, on voinut heittäytyä sohvalle, niin sekin tekee oireet siedettävimmiksi!!?? En tiedä, piinava olotila, ja ironista, että tämä tunne ylty juuri kun oltin nähty että kaikki hyvin ultran mukaan.
Noh onneksi, mulla ens ke kystakontrolli NKL:lla, jolloin ultrataan, josko sillä viimeistään mieli rauhoittuisi!
Kylläpäs nyt oli masentavaa tekstiä, vaikki kaikki hyvin ellei toisin todisteta :O)! Hyvää viikonloppua sisaret :O))!!!
T. Hyttynen ja Hunni 6+4
mä kannatan Granberryn ehdotusta kuukausipinosta. Joten pitäisikö tosiaan pistää lokakuunpino pystyyn?!? Kuka vaan ehtii ensiksi:)
Ja Granberylle vielä jatkaakseni, olet tehnyt aika upean päätöksen itsesi ja perheesi hyvinvoinnin puolesta! Hienoa!
Hyttyselle onnea hyvistä ultrakuulumisista, siitä on hyvä jatkaa nyt eteenpäin viikkojen keräämistä kasaan:)
Omaa napaa: mulla selkä irtisanoi itsenä viime viikonloppuna ja tää viikko on ollut aika h..vetillistä kipua. Olinkin tätä odottanut sillä selkäni on leikattu kaksi kertaa kuopuksen syntymän jälkeen. Töissä sinnittellen ja olen itselleni niin vihainen kun aina pitää mukamas olla niin vahva, ettei voi luovuttaa ja jäädä saikulle. Mulla melko raskas kolmivuorotyö, jossa joudun aika paljon kantelemaan&nostelemaan pieniä lapsia/vauvoja. Joten työ on ollut yhtä tuskaa... Maanantai aamuna on neuvola ja jos selkä on silloin vielä turkasen kipeä niin ehkä mä otan asian puheeksi.
Muuten on ihanaa kun pieni liikkuu vatsassa koko ajan enemmän ja enemmän tuntuvasti. Ja viikotkin on vihdoin alkanut menemään hurjaa vauhtia eteenpäin, alku kun meni nii-in hitaasti. Kohtahan se on jo helmikuu, eiköstä juu?:)
Miina rv 22+0
Ihanaa mami69, että rakenneultrassa kaikki hyvin:) Helpottaa varmaan suuresti!
Itselläni olisi tuo rakenneultra koitos edessä parin viikon päästä ja sitä odotellessa tässä mennään päivä kerrallaan. Ihanaa kun liikkeet ovat alkaneet tuntumaan jo ihan kunnolla niin tietää, että pikkuinen on ainakin hengissä tuolla mahassa.
Yllättävän levollisin mielin olen kyllä ollut niiden istukkatutkimustulosten jälkeen, vaikkei se tietenkään sulje pois sitä tosiasiaa, että rakenneultrassa voipi paljastua vaikka mitä. Ja onhan tässä vielä pitkä aika siihen, että 40 viikkoa täyttyy.
Maha kasvaa kyllä yllättävän kovaa vauhtia. Aiemmissa raskauksissa maha on ollut melko pieni, mutta nyt huidellaan ihan eri kokoluokissa. saa nähdä tasaantuuko tää kasvu vai tuleeko musta joku jätti:)
Miina rv 18+0 Jee sain taas viikon täyteen!!!
Miina75/ Kiva kuulla, että pahin jännitys alkaa helpottamaan!
On mukavaa kun vaavi liikkuu ja sen tuntee jo!
Kyllähän rakenne ultrassa käynti hyvä kun aika tarkkaan jo näkyy. Ainakin pahimmat poikkeamat varmasti nähtävissä!
Onnea vain siihen koitokseen!
Minä kävin tiistaina ultrassa, kun neuvolaan soittelin ja valittelin vatsakipua niin täti laittoi suoraan ultraan.Rakenneultra olisi ollut vasta 11 päivä, mutta samapa tuo oli käydä viikkoa aikaisemmin.Vauvalla oli kaikki kunnossa, mutta itse jouduin seurantaan kohdunkaulanmuutosten vuoksi.Eli kahden viikon päästä ultrataan taas.
mami69 minäkin olen joensuusta, mutta en saanut mukaan kuvia eikä otettu kuin tavallinen ultra (Nyyh!).
Tällä viikolla vasta olen alkanut tuntea liikkeitä ja kyllä se on ihana tunne, kun tuntee jonkun möyrivän masussa!
Jonna 20+0
eli odottelen istukka biobsian tuloksia, saadaan ens ke tai sitten myöhemmin. Oon aika rauhallsiella mielellä vaikka trisomia seulassa tuli 1:5. Mies sensijaan hajoilee ihan reippaasti munkin puolesta. Olis se vaan helvetin epäreilua jos tässä veilä joutuu keskeyttämään tai että menis kesken ton seulan oton johdosta. Jos joku trisomia todetaan, niin ollaan mietitty jo valmiiksi että keskeytetää. Mä vielä kestäsiinkin Down lapsen (vaikka esikoisesta ja ehkä ainoasta) onkin kysymys, mutta mies ei, ja yhdessä nämä päätökset on tehtävä.
T:Vacsuli ja papu 12+4
tiedän kokemuksesta, että se on piinavaa ja aika kuluu todella hitaasti. Itse vastaavia tuloksia olen joutunut odotellemaan kolmessa raskaudessani... Peukut pystyssä täällä olen, että pienokaisellasi olisi kaikki hyvin!
Miina
Vacsuli75 / voimia sinulle vain biopsian tulosten odotukseen! Olisin itse varmasti hermorauniona!
Toivotaan parasta teidän perheelle!
Katsoitteko eilise siis maananain prisman klo.19.
aihe oli keskenmenot. Ohjelmassa oli muutama pari joiden kokemuksia seurattiin ja tutkimuksia ja ajatuksiaan ja yhden tarina synnytykseen asti.
Tuleekohan uusintana tällä viikolla? suosittelen jos ohjelma meni ohi!
vai onko uusi jo tehty ja multa mennyt ohi?!?
Vacsuli millaisia tuloksia olette saaneet? Vai ovatko edes vielä tulleet?
Mulla enää muutama tuskainen päivä ja sitten sinne rakenneultraan...
Miina rv 19+3
Ihanaa lukea muiden onnistuneista raskauksista keskenmenon jälkeen. Itse sain kokea saman ihanuuden viime viikolla, kun kaksi kuukautta keskenmenon jälkeen tein positiivisen raskaustestin! Olo on todella sekainen: onnellinen, mutta todella varovainen ja samalla jokseenkin epätodellinen. Koko ajan jatkuva pelko siitä, että tämäkin menee kesken.. huomaan, että tutkin oireita/oireettomuutta jatkuvasti! Toisaalta tästä raskaudesta olo on varmempi ja vahvempi kuin tästä edellisestä raskaudesta. En osannut nauttia siitä samalla tavalla.. epätieto ja "se jokin" painoi koko ajan mieltä ja sitä tuli pohdittua moneen kertaan, onko masussa kaikki hyvin. Liekö se sitä äidin vaistoa vai mitä.. Tästä raskaudesta raskaustestin viivat ovat olleet todella tummat (verrattuna viime raskauden aikana tehtyihin testeihin), joten kait se luo uskoa lujemmin, että tämän lapsen saisimme pitää!
Oletteko te käyneet alkuraskauden ultrassa? Itse ajattelin tilata ajan.. oman mielenrauhan saamiseksi. Oireet ovat todella selkeät ja voimakkaat: rintojen aristus, väsy, turvotus.. ja nyt kaiken lisäksi pientä pahoinvointia. Mutta nautin näistä kaikista oireista täysin rinnoin! :)
Teillä muilla raskaus on jo pitkällä! Missä vaiheessa olette uskaltaneet elää täysillä raskausaikaa? Itse olen jääräpäänä ajatellut, että tästä lapsesta EN luovu mistään hinnasta ja ehkä hieman jopa kapinoinut kaikkia luonnon lakeja vastaan ja elänyt täysillä tätä hetkeä. En haluaisi millään uskoa, että toinen keskenmeno sattuisi enää kohdallemme (ikuinen optimistiko?)!
Granberry 4+4 (huimat!) :)
Tänään aamulla testissä kaksi viivaa!!!! Ei aivan samanvahvuiset mutta selkeä viiva kuitenkin!! Nyt on niin epätodellinen olo, ettei liiku juuri mitään järkevää sanottavaa päässä, mutta ehkä varovasti uskaltaudun tänne haahuihin pinoutumaan...
Takana siis km 3/08 ja nyt 5. kierrossa siis tämä plussa, viikkoja kait 4+3??
Ja oikein paljon onnea plussista! Pidetään peukkuja pystyssä, että kaikki tällä kertaa menisi niin kuin pitäisi:)
Granberry: mä kävin alkuraskauden ultrassa tosi varhaisessa vaiheessa jotain viikkoja 5+. Ihan oman mielenrauhan takia. Silloin siellä ei kyllä näkynyt mitään omilla silmillä havaittavaa, mutta ultraaja oli sitä mieltä, että kyllä siellä hentoinen syke näkyi. Lisäksi neuvolassa ultrattiin viikolla 8+, silloin jo itsekin erotin jotain:)
Ihanaa jos pystyt pitämään jääräpäisen positiivisen:) asenteen, ettet lapsesta luovu. Itselläni on ollut asian suhteen tosi vaihtelevat fiilikset välillä pystyn nauttimaan raskaudesta ja välillä olen tosi alamaissa. Huomenna on rakenneultra ja jos siellä kaikki olisi vielä hyvin niin enköhän minäkin sitten uskaltautuisi nauttimaan täysillä tästä raskaudesta. Itselläni on siis takana keskenmenon lisäksi myös raskauden keskeytys rv 20, eli juuri tässä vaiheessa raskautta mitä juuri elelen...Eli siinä mielessä minulle tämä puoli väli on jotenkin aika merkittävä paalu ja kun sen lauantaina toivottavasti saavutan niin on varmaan aika voittaja fiilikset:)
Miina rv19+5
En tosin tuonne vauvakuumepuolelle haahuihin montaa kertaa kirjoitellut, kun totesin, että oma toipuminen keskenmenon jälkitunteista tapahtuu parhaiten niin, että unohdan vauva-asiat totaalisesti.
Minulla on juuri nyt menossa viikot, jolloin raskaus viimeksi oli keskeytynyt tietämättäni. Eli huomenna olisi tasan 11 ja edellinen keskenmeno viime huhtikuussa todettiin 11+6, jolloin alkion/sikiön koko vastasti muistaakseni viikkoa 10. Alkuraskauden ultrassa ei nyt olla käyty. Se tuntui turhalta, koska viimeksi siellä kellui jo etäisesti vauvaa muistutava otus, joka vähän jo liikkui ja sitten viikon päästä olikin tietämättäni menehtynyt.
Viikon päästä olisi np-ultra. Toissa ja viime viikolla hermoilin, mutta nyt en oikein osaa. Maha on nimittäin aika iso ja selvästi kasvanut viikossa, alkaa olla jo aika selvästi esillä. Ja etominen jatkuu, vaikka on lieventynyt. Mutta sitä olen miettinyt nyt tosi paljon, että mitä jos todetaan jotain kehityshäiriötä. Downin syndrooma tms. ei henkilökohtaisesti olisi peruste keskeyttää raskautta. Pahin painajaiseni olisi kuitenkin, että todettaisiin sikiöllä niin pahoja poikkeamia, että syntymän jälkeen ei olisi elinmahdollisuuksia. Tällaiset ajatukset ovat nyt pyörineet päässä paljon enemmän kuin keskenmenon pelko.
-Putri
testin tehtyäni olo on ollut jotenkin "tunteeton" ja neutraali. Raskautta en sillä lailla osaa vielä sisäistää.. elän tässä vain päivä kerrallaan eteenpäin ja katson, mitä se tuo tullessaan! Toivottavasti meistä jokainen saisi pitää oman pienen käärön loppuun saakka!!
Putrillekin onnittelut! Toivottavasti viikko vierähtää nopeasti ja saat selvyyden asioihin! Epätietoisuus on se raastavin asia ja mielikuvitus saa todellakin vallan, kun omassa päässä tekee erilaisia johtopäätöksiä tiedostamattomista asioista! Toivotaan, että masussa on kaikki hyvin ja pääsisit nauttimaan raskaudesta täysin siemauksin! :) Minäkin taisin peräti kerran kirjoitella tuonne kuumeilupuolelle haahuihin.. en oikein löytänyt itselleni sopivaa paikkaa km:n jälkeen. Toivottavasti tämä olisi se paikka, mistä saa vertaistukea omiin murheisiin ja iloihin!
Missä vaiheessa te muut konkarit olette uskaltaneet kertoa raskaudesta? Itse olen työelämässä sellaisessa virassa, että tahdon olla 100% varma, että masussa on kaikki hyvin ennen kuin suuni avaan.. omalta sekä työyhteisön kannalta! Toisaalta se, jos tämäkin raskaus menisi kesken, en tiedä miten siitä ikinä seviäisin! Lähimmille olen kertonut raskaudesta.. he tietävät aikaisemman keskenmenoni ja ovat suuri tuki minulle tilanteessa kuin tilanteessa. En koe, että asiaa tarvitsisi kokea häpeillen, vaan elämäähän tämä vaan on.. joskin välillä hieman julmaakin!
Tässäpä sitä taas.. ai niin.. tärkein :) sain tilattua itselleni varhaisajan ultran! Jännittää ihan vietävästi. Viikkoja tulee silloin täyteen sen verran, kuin viime raskaus meni kesken, joten pidän sitä kanssa jonkinlaisena rajan ylityksenä!
G
Kyllä minäkin kävin alku utrassa 6+ ja syke näkyy jo todennäköisesti tuolloin! Varmimmin 7+ vkoil.
Jännittää varmasti raskauden loppuun asti, mut kyl nyt helpottanut jo hieman! Viikot kun 22+2 (ja jouduin taristamaan kalenterista,eli en seuraan enää NIIN tarkasti:)
Miina75
onnea rakenne ultraan. Sekin omiaan rauhoittamaan mielta, jos kaikki ok!
Ja kaikille uusille Tervetuloa mukaan!
Mulla menossa tänään viikko 13+5, ultran mukaan siis... hedelmöitysajankohdan (omasta mielestäni) mukaan viikkoja olisi jo 14+4...
mutta eipä sen niin väliä millä viikoilla elellään, kunhan loppuun asti mennään.. Liikkeitä väittäisin jo tuntevani, tiedä sitten pitääkö paikkaansa kun esikostakin todella myöhään tunsin - tai tajusin mitä ne olivat - ... =D
Np-ultrassa käytiin alkukuusta ja siellä hyyryläinen mennä vipelsi niin ettei meinannut täti saada mittoja otettua.. mies totesi vierestä että "näyttäisi tulevan sitten isäänsä"... =)
Maha kasvaa vimmattua vauhtia ja saankin tämän vapaan jälkeen töissäkin jo hieman miettiä mihin mahdun.. töissä kun on erikseen työvaatteet ja pieni kun olen muuten niin ei ne tämän jalkapallon kanssa päälle sovi.. No, täytyy kysyä josko työkaveri lainaisi muutamaa kokoa isompaa pukua..
Yövuorot oli aika rankkoja, yllätyin oikein.. aamut siitä huonoja että kun yrittää itsestään saada ihmisen näköistä meikkaamalla ja vähän hiuspehkoa suoristamalla niin hiki on ihan järjetön.. tähän osasin varautua kun esikosta tätä oli myös..
Yövuorot tosiaan olivat rankempia kun uskoin, viimeksi eivät vaikuttaneet mitenkään.. työni muutenkin fyysisesti ja henkisestikin raskasta.. seisomatyötä koko 8 tuntia (miinus tauot tietty) ja painavia esineitä (25kg) käsittelen (nostan) päivittäin... tukivyön olenkin todennut tarpeelliseksi ja nostoihin on keskityttävä eikä vain nostettava niin kuin ennen... hiljaa hyvä tulee... =) Työparille kerroin raskaudesta loman jälkeen niin ettei ihmettele jos soittelen sitä nostelemaan säkkekä puolestani..
Tällaisia kuulumisia täältä!
Mukavaa odotuksen jatkoa meille kaikille! =)
Tänään raskaus puolivälissä ja eilenä rakenneultrassa kaikki niinkuin pitääkin:) Siellä se pikkuinen köllötteli ja kovasti vilkutteli&imeskeli peukaloaan. Ihana näky! Olen täysin rakastunut:) Josko tässä nyt vihdoin sitten oikeasti uskaltaisi alkaa luottamaan siihen, että se vauva meille helmikuussa tulee.
Sukupuoli jäi meidän toivomuksesta edelleenkin salaisuudeksi, joten ultraaja ei edes mennyt pyllyalueelle.
LillaMy mäkin teen yövuoroja, tosin meillä ne ei vaadi lähinnä kun hereillä oloa ja olen huomannut senkin olevan äärimmäisen vaikeata. aikaisemmissa raskauksissa jaksoin ihan hyvin.
Joku kyseli raskaudesta kertomisesta. Itse en ole asiaa kauheasti erikseen kenellekkään kertonut. Pikku hiljaa ihmiset alkaneet itse huomaamaan, kun en ole mahaani enää peitellyt. Töissä pomolle kerroin viime viikolla (vai edellisellä) kun totesin, ettei kauan enää salaisuutena pysy. Meillä on pieni työyhteisö ja töissä pelkkiä naisia ja varsinaisia juoruajia:) ja olen huomannut olevani tuijottelun kohteena.
Miina ja rv 20!!!
Ihania uutisia, saatkin tuulettaa!! =)
Meillä työ on 8 tuntia pelkkää seisomista ja kävelyä paikasta toiseen, ja sitten sitä jo mainitsemaani nostelemista... Tehtaassa olen siis töissä ja kolmivuorotöitä teen..
Esikosta ei kyllä missää vuoroissa ollut minkäänlaisia ongelmia.. esikon odotusaika nyt olikin aivan täysin erilainen kuin tämä toinen.. esikosta aina välillä jopa unohdin olevani raskaana kun ei minkäänlaisia oireita ollut.. tästä ei kyllä minkäänlaisia unohduksia pääse tulemaan.. mikä on vaan mielestäni hyvä, koska suoraan keskenmenosta raskauduin, niin mielikuvitus ei ehdi tekemään tepposiaan kun oireita on koko ajan.. =)
Tuosta kertomisesta: meillä tietää molempien vanhemmat ja sisarukset, tulevat kummit ja mulla työkavereista kolme.. Aika moni kuitenkin tietää tai viimeistään saa tietää kun minut näkee.. =) ei tätä enää salailla...
Töissä pomolle aion kertoa kunhan saan ensi kuun aikana ammattitutkinnon loppunäytön suoritettua.. nimi on jo vakisopimus-papereissa, mutta näyttö on suoritettava ennen ennen kuin voin huokaista, ja tämän vuoden loppuun mennessä.. =) tiedä mitä pomo sitten sanoo kun juuri vakinaistettu ja menen ilmoittamaan että jäänkin helmikuussa äippälomalle.. =)
Seuraava neuvola olisi 6.10 (VASTA) ja rakenneultraan joudun odottamaan vielä kauan, se on vasta 6.11... KÄÄÄÄÄK!!! onneksi tosiaan näitä oireita on!! =)
Maanantaina pääsen työkaverin kanssa shoppailureissulle, JEEE! Mies jää esikon kanssa kotiin ja minä saan ihan rauhassa kierrellä joka liikkeen mitä haluan, ilman että mies on naama väärinpäin mukana ja kyselemässä "joko mennään"... =D
Nyt siivoilemaan!
Kuulemisiin!!
LillaMy rv 13+6
Tuli ilmotus "keskustelu palstat tilapäisesti poissa käytöstä".
Kirjoitin vain et kiva kun hyviä uutisia Miina75 ja uusia raskauksia!
Granberry:
Upeitahan nuo päätökset ovat!Hyvä! Tuollaiset oman itsen ja perheen vuoksi päätökset tärkeitä! Olet rohkea!
Uusille kirjoittajille: vertaistuki tärkeää ja mukava kuulla ultra yms. uutisia!
Minuun iskenyt flunssa ja närästääkin...en edä onk se tuo särkyjuomalios vai missä vaiheessa kahden aijemman kanssa alkoikaan!
Onneksi reseptivapaa esim.rennie närästysläke auttoi ja söinköän yhteensä paketillisen koko raskausaikana!
Mukavaa viikonloppua muillekkin!
minä ja masu 24+2