Keliakiaa sairastavillako yksinoikeus gluteenittomaan syömiseen
Syön gluteenittomasti oman hyvinvointini vuoksi enkä sairasta keliakiaa. Näin ollen mun ei "tarvitse" olla niin tarkka kuin keliakiaa sairastavat.
Jos kerron omasta gluteenin välttelystä, saan haukkuja. Vaarannan muka "oikeasti" sairaat.
Kommentit (123)
Tulis nälänhätä, niin loppuis tuo ruoan kanssa konstailu. Enkä tarkoita nyt oikeasti sairaita.
Ei se ole meidän muiden gluteenittomien vika, jos keliaakikot eivät löydä terveellisiä gluteenittomia vaihtoehtoja. Minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia niitä löytää. Joten lopettakaa tuo "gluteeniton on epäterveellistä" -höpinä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että kun vaikkapa ravintolassa käy riittävän moni aatteellisesti gluteeniton, joka kuitenkin sitten voikin syödä vaikkapa herkullista leipää, niin se syö uskottavuuden sitten keliaakikoilta. "Kun noi 19 gluteenitonta pystyivät syömään tätä tavallisilla korppujauhoilla leivitettyä kalaa, niin kyllähän tää keliaakikkokin voi sitä syödä."
Puhutko nyt jostain 70-luvusta, koska näin suolistosairaana ravintoloissa käyvänä tuo ei pidä paikkaansa ollenkaan. Monessa ravintolassa kysytään, pitääkö gluteeniton tuote olla valmistettu erikseen, tai sanotaan esim. majoneesi kuuluu hintaan jos saa ottaa samasta purkista kuin muille. Ja ruokavalioni on työterveyden ravitsemusterapeutin suosittelema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko please syödä gluteenitonta kun olen allerginen melkein kaikille viljoille mutta keliakiaa minulla ei silti ole?
Ei kannata, sillä gluteenittomassa leivässä ja pastassa on usein vehnää. Siitä puuttuu vehnäproteiini, mutta vehnää siinä on silti. Vähän tyhmää syödä sitä, jos on vehnäallergia... Mutta ei se meitä muita haittaa, jos silti syöt.
Itse asiassa ei ole nykyään kovin usein. Fria ja Semper sitä taitaa lähinnä käyttää leivissä, mutta Semperin jauhoissa sitä ei ole. En voi syödä vehnätärkkelystä, joten luen aina tuoteselosteet, ja useimmat tuotteet eivät enää jää sen takia hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko please syödä gluteenitonta kun olen allerginen melkein kaikille viljoille mutta keliakiaa minulla ei silti ole?
Ei kannata, sillä gluteenittomassa leivässä ja pastassa on usein vehnää. Siitä puuttuu vehnäproteiini, mutta vehnää siinä on silti. Vähän tyhmää syödä sitä, jos on vehnäallergia... Mutta ei se meitä muita haittaa, jos silti syöt.
No ei kyllä ole vehnää. Minulta todettiin keliakia taaperona kasarilla, lapsuudessa oli tosi vaikea löytää ylipäätään mitään gluteenittomia tuotteita, mutta minulle ainakaan ei ole vuosikymmeniin tullut vastaan muita kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita.
Toki allergikon kannattaa aina lukea tuoteselosteet. Mutta kun nyt katson esimerkiksi omaa pastapussiani, niin siinä on riisi- ja maissijauhoa.
"Gluteeniton" ja "ei ole vehnää" eivät ole sama asia. On olemassa gluteenitonta vehnätärkkelystä. Jos olet keliaakikko, voit syödä gluteenitonta vehnätärkkelystä. Jos olet vehnäallergikko, et voi syödä gluteenitonta vehnätärkkelystä, eli joka kerta kun ostat gluteenittoman leivonnaisen, sinun pitää ensin tarkistaa että se ei ole leivottu gluteenittomasta vehnätärkkelyksestä. Esim. Myllyn paras gluteeniton jauho on gluteenitonta vehnätärkkelystä, leivon itse siitä aina piparit.
Ihmisillä on mennyt viime vuosina puurot ja vellit sekaisin.
Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia. Murukin gluteenia saattaa viedä sairaalaan. Keliakiaan liittyy myös paljon muita liitännäisoireita masennuksesta nivelvaivoihin, nämä ovat linkissä suolistonukan tilanteen kanssa. Siksikin gluteenittomuudesta ei voi tinkiä.
Kotikeittiössä tämä tarkoittaa mm. erillisiä leivänpaahtimia, levitteitä, leikkuulautoja ja mahd. muita työvälineitä ja astioita keliaakikoille. Omat ruuat tulee säilyttää täysin erillään gluteenia sisältävistä elintarvikkeista suljetuissa rasioissa niin kuivakaapeissa (usein on ihan oma kaappi) ja jääkaapissa. Koko ruoka voi mennä syömäkelvottomaksi, jos keliaakikon ruokaa maistaa samalla kastikelusikalla kuin taviskastiketta on maistettu. Keliaakikko ei voi oleilla keittiössä, jossa leivotaan, sillä jauhoa on ilmassa.
Allergiaan pohjaava gluteenittomuus, saatika trendikäs gluteenin huvin vuoksi välttäminen, kestää samat lusikat, leikkuulaudat ja leivontapäivät. Se kestää samat kastikkeet ja leviterasiat. Siinä ei ole kyse autoimmuunisairaudesta, vaan allergiasta. Vilja-allergia on toki ihan oikea ja ikävä vaiva, mutta oireet väistyvät allergeenin poistuttua elimistöstä, näinhän ei keliaakikon kohdalla käy.
Ravintolakontekstissa gluteenittoman ruuan saaminen vaatii täsmälleen samat erilliset tilat ja välineet kuin kotonakin. Tämä on kallista. Yhä useampi ravintoloitsija onkin tilanteen muuttuessa päättänyt säästää kustannuksista. Kun yhä useampi gluteeniton asiakas onkin vain "gluteeniton", hygieniasta ei tarvitse niin välittää.
Tämä on se syy, miksi jokainen vuorotellen normi-ja gluteenitonta leipää sormeileva asiakas vaarantaa oikeasti keliakiasta kärsivän hengen ja terveyden.
T: Ei-keliaakikko mutta ei myöskään egoisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole vehnää. Minulta todettiin keliakia taaperona kasarilla, lapsuudessa oli tosi vaikea löytää ylipäätään mitään gluteenittomia tuotteita, mutta minulle ainakaan ei ole vuosikymmeniin tullut vastaan muita kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita.
Toki allergikon kannattaa aina lukea tuoteselosteet. Mutta kun nyt katson esimerkiksi omaa pastapussiani, niin siinä on riisi- ja maissi
""Gluteeniton" ja "ei ole vehnää" eivät ole sama asia. On olemassa gluteenitonta vehnätärkkelystä. Jos olet keliaakikko, voit syödä gluteenitonta vehnätärkkelystä. Jos olet vehnäallergikko, et voi syödä gluteenitonta vehnätärkkelystä, eli joka kerta kun ostat gluteenittoman leivonnaisen, sinun pitää ensin tarkistaa että se ei ole leivottu gluteenittomasta vehnätärkkelyksestä. Esim. Myllyn paras gluteeniton jauho on gluteenitonta vehnätärkkelystä, leivon itse siitä aina piparit."
En ole tuollaista väittänytkään. Vastasin viestiin, jossa väitettiin, että gluteenittomissa tuotteissa "on usein vehnää" (siis vehnätärkkelystä). Siksi vastasin, että ei kyllä ole (siis usein vehnää). Nykyään ei ole minkäänlaisia vaikeuksia löytää luontaisesti gluteenittomia tuotteita, eikä itselleni tule vehnätärkkelystä sisältäviä tuotteita enää edes vastaan. Ilmeisesti osaan sitten jo päältä tunnistaa ne luontaisesti gluteenittomat.
Itse en osta valmiita jauhosekoituksia vaan teen sekoitukseni itse, joten sen takia varmaan jää nämä vehnätärkkelykset näkemättä.
Mutta totta kai allergikon pitää katsoa tarkasti kaikki tuoteselosteet, sehän nyt on selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia. Murukin gluteenia saattaa viedä sairaalaan. Keliakiaan liittyy myös paljon muita liitännäisoireita masennuksesta nivelvaivoihin, nämä ovat linkissä suolistonukan tilanteen kanssa. Siksikin gluteenittomuudesta ei voi tinkiä.
Kotikeittiössä tämä tarkoittaa mm. erillisiä leivänpaahtimia, levitteitä, leikkuulautoja ja mahd. muita työvälineitä ja astioita keliaakikoille. Omat ruuat tulee säilyttää täysin erillään gluteenia sisältävistä elintarvikkeista suljetuissa rasioissa niin kuivakaapeissa (usein on ihan oma kaappi) ja jääkaapissa. Koko ruoka voi mennä syömäkelvottomaksi, jos keliaakikon ruokaa maistaa samalla kastikelusikalla kuin taviskastiketta on maistettu. Keliaakikko ei voi oleilla keittiössä, jossa leivotaan, sillä jauhoa on ilmassa.
Allergiaan pohjaava gluteenittomuus, saatika trendikäs gluteenin huvin vuo
Ihan noin yksinkertainen tämä asia ei ole, koska vehnäallergia voi olla myös hengenvaarallisen asteinen, anafylaksian aiheuttava. Osa vehnäallergisista joutuu siksi olemaan jopa tarkempia kuin keliaakikot - esim. nykyisten keliakialiiton ohjeiden mukaan keliaakikko voi syödä satunnaisesti pienen määrän "saattaa sisältää vehnää" -merkittyä suklaata, mutta hengenvaarallisesti vehnäallerginen voisi kuolla siihen. Toisaalta vehnäallergia voi olla myös lieväasteinen, ja enemmän sellaista luokkaa, että hampurilaisessa pitää olla gluteeniton sämpylä mutta ranskalaiset saa kaikin mokomin paistaa samassa rasvassa paneroitujen sipulirenkaiden kanssa. Asia on siis erittäin yksilöllinen, kun taas keliaakikoilla on pitkälti yhtenevät ohjeistukset joiden mukaan mennään jos ei joku yksilö erikseen muuta ilmoita.
Vierailija kirjoitti:
Allergiaan pohjaava gluteenittomuus, saatika trendikäs gluteenin huvin vuoksi välttäminen, kestää samat lusikat, leikkuulaudat ja leivontapäivät. Se kestää samat kastikkeet ja leviterasiat. Siinä ei ole kyse autoimmuunisairaudesta, vaan allergiasta. Vilja-allergia on toki ihan oikea ja ikävä vaiva, mutta oireet väistyvät allergeenin poistuttua elimistöstä, näinhän ei keliaakikon kohdalla käy.
Olet väärässä. Murukin saattaa viedä myös allergisen sairaalaan. Se voi myös aiheuttaa muuten rajua oireilua. Siksi allerginen ei lähtökohtaisesti syö yhtään mitään mikä on ollut kosketuksissa allergeenin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei kannata kirjoittaa "minulle ainakaan ei ole vuosikymmeniin tullut vastaan muita kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita."
Jos on jossain tilaisuudessa, jossa on vaikka täytetty sämpylä, karjalanpiirakka tai pulla tarjolla, niin siinä saattaa hyvinkin olla vehnätärkkelystä.
"No sitten ei kannata kirjoittaa "minulle ainakaan ei ole vuosikymmeniin tullut vastaan muita kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita.""
??? Miksi ei kannata? Minulle ei tosiaan ole tullut vastaan vuosikymmeniin muita kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita, ja jos jossain sattuisi lukemaan vehnätärkkelys, jättäisin sen hyllyyn. Vaihtoehtoja piisaa kyllä nykyään.
Miksi minun pitäisi valehdella, että juu juu, pelkkää vehnätärkelystä kaikki gluteenittomat tuotteet täynnä? :D Oma kokemukseni kun on ihan päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu! Kumpa ihmiset ymmärtäisivät tämän.
Söin pitkään sattuneista syistä gluteenittomia ruokia (ja muutenkin rajoitetusti), vaikka ei keliakiaa olekaan. Sillä sain suolistoni kuntoon, nyt voin jo syödä normiviljaakin ja muuta. Tosin syön pieniä määriä viljaa yleensäkin... Mutta, en koskaan juhliin tai tilaisuuksiin mennessä laittanut erityisruokavaliokohtaan mitään. Enkä tehnyt aiheesta numeroa. Söin aina kotona varmuuden vuoksi omien rajoitteiden mukaan.
Olen kuitenkin huomannut, monet terveet syövät gluteenittomat tuotteet, ja keliakikot jäävät ilman ... "No se näytti niin hyvältä".
Vierailija kirjoitti:
Yhä useampi ravintoloitsija onkin tilanteen muuttuessa päättänyt säästää kustannuksista.
Niin, tässäpä ne oikeat syylliset, jotka vaarantavat asiakkaiden hengen ja terveyden. Sekä keliaakikkojen että vakavasti allergisten.
t. Ei-keliaakikko, allergikko
Vierailija kirjoitti:
Myös se pitäisi muistaa, etta keliaakikon oireet alkavat vasta tuntien kuluttua kun ruoka siirtyy vatsasta suolistoon, allergikolla samantien. Moni uskoo "näpäyttäneensä" keliaakikkoa kun tämä hyvillä mielin syö jotain gluteenipitoista, jonka ei tiedä sisältävän gluteenia.
Syön gluteenitonta. Minulla ei ole todettua keliakiaa. Ei ketään voi pakottaa syömään gluteenia jos saa siitä oireita
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että kun vaikkapa ravintolassa käy riittävän moni aatteellisesti gluteeniton, joka kuitenkin sitten voikin syödä vaikkapa herkullista leipää, niin se syö uskottavuuden sitten keliaakikoilta. "Kun noi 19 gluteenitonta pystyivät syömään tätä tavallisilla korppujauhoilla leivitettyä kalaa, niin kyllähän tää keliaakikkokin voi sitä syödä."
Hyvä pointti.
Onpas täällä paljon tietämättömiä tai muuten vain outoja ihmisiä ketjussa. Keliakia on tosiaan autoimmuunisairaus jonka pystyy verikokeella/suolistonäytteellä todentamaan. Ainoa hoito on 100% gluteeniton ruokavalio. Tämä ei tarkoita etteikö joku muukin voisi saada gluteenista ikäviä oireita. On paljon allergioita joiden tutkiminen on ainakin Suomessa lapsen kengissä. Sitten jopa ammattilaiset väittävät ettei allergiaa ole koska sille ei ole pätevää testiä. Ja myös ravintola-alalla töissä ihmisiä jotka eivät ymmärrä maidottoman ja laktoosittoman eroa.
Olkoon kuinka arkipäiväistä hyvänsä niin meillä on ainakin ketjuista positiivista palautetta Heselle ja sille sinivalkoiselle laivayhtiölle. Aina on löytynyt sopivaa ruokaa ja henkilökunta on selvittänyt allergeenit. Eikä olla ensimmäisenä tivaamassa lääkärintodistusta vaan tarjoiltu esim. gluteeniton suoraan keittiöstä pöytään. Myös Kotipizzasta saa maidottoman ja gluteenittoman pitsan :)
Gluteenittoman ruuan valikoima, laatu ja tarjonta on kasvanut ihan huimaa vauhtia, enkä usko että se olisi onnistunut ilman gluteenittomuustrendiä. Ei siis voi olla kuin tyytyväinen. Keliaakikot tietysti välttävät sellaisia ravintoloita missä ei ole turvallista syödä, sana sekä huonoista että hyvistä leviää nopeasti.
Gluteeni voi aiheuttaa (vatsa)oireita myös muille kuin keliaakikoille. Jos silloin haluaa syödä leipää, ei ole oikein muita vaihtoehtoja kuin gluteeniton leipä.