Keliakiaa sairastavillako yksinoikeus gluteenittomaan syömiseen
Syön gluteenittomasti oman hyvinvointini vuoksi enkä sairasta keliakiaa. Näin ollen mun ei "tarvitse" olla niin tarkka kuin keliakiaa sairastavat.
Jos kerron omasta gluteenin välttelystä, saan haukkuja. Vaarannan muka "oikeasti" sairaat.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on siis vähän tietämätön.
Gluteeniton leipä ei ole terveellisempää kuin tavallinen, päinvastoin, siinä on sekä enemmän kaloreita että vähemmän kuituja kuin normaalissq leivässä.
Ellei ole keliakiaa, on puhtaasti tyhmää syödä gluteenitonta leipää.
T. Keliaakikko
Missä kohtaa ap sanoi syövänsä gluteenitonta leipää?
Oliko se pulla vastaus ap:n?
Vierailija kirjoitti:
Saanko please syödä gluteenitonta kun olen allerginen melkein kaikille viljoille mutta keliakiaa minulla ei silti ole?
Ei kannata, sillä gluteenittomassa leivässä ja pastassa on usein vehnää. Siitä puuttuu vehnäproteiini, mutta vehnää siinä on silti. Vähän tyhmää syödä sitä, jos on vehnäallergia... Mutta ei se meitä muita haittaa, jos silti syöt.
Jos ap menee johonkin tilaisuuteen, jossa on ruokatarjoilu ja etukäteen kyselty ruokavaliot, ja jos ap ei ole etukäteen ilmoittanut gluteenin välttelystään, kehottaisin häntä pitämään näppinsä erossa oikeille keliaakikoille varatuista annoksista. Mutta muissa tapauksissa: antaa palaa, syö mitä syöt ja viis välitä muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton leipä ei ole terveellisempää kuin tavallinen, päinvastoin, siinä on sekä enemmän kaloreita että vähemmän kuituja kuin normaalissq leivässä.
T. Keliaakikko
100% vehnäleipä on terveellisempää kuin 100% kauraleipä tai tattarileipä?
Riippuu leipätuotteesta. Kannattaa alkaa vertailla tuoteselosteita, niin huomaat. Keskimäärin gluteeniton on vähäkuituisempaa ja energiapitoisempaa kuin normaalit viljat.
Vierailija kirjoitti:
Saanko please syödä gluteenitonta kun olen allerginen melkein kaikille viljoille mutta keliakiaa minulla ei silti ole?
Silloin kannattaa valita " vilja-allergia" ja viljaton ruokavalio, koska yllättävän monessa gluteenittomassa tuotteessa on kuitenkin viljojen muita ainesosia kuin gluteenia! Edimerkikdi vehnätärkkelystä.
Voit syödä tykönäsi gluteenittomasti mutta pidä varasi ettei sinua luulla keliaakikoksi. On muutenkin vaikeaa saada joitakin ihmisiä ymmärtämään kuinka ehdoton oikea keliakiaruokavalio näiden viljojen suhteen on.
Työpaikalla yksi ihminen sanoi, että syö siitä pullasta se osuus mikä on gluteeniton. Ei tajunnut mitään siitä, ettei niin vaan voi tehdä. Pullan pitää olla kokonaan gluteeniton ja säilytetty ja tarjoiltu niin, ettei ole ollut kosketuksissa vehnäpulliin.
Olen vuosikymmeniä käynyt koulutuksissa eri paikkakunnilla. Aina piti ilmoittaa rajotteista.
Kuinka ollakaan, meitä oli muutama, jotka aina jäätiin ilman. Meidä lautanen oli etäällä muusta tarjonnasta, lappu kelle oli tarkoitettu.
Silloin pistää niin vihaksi, toivottavasti en saa kiinni törppöä 😠
Tässä ei liene samasta kyse, vai?
Miksi se joka ilman sairautta haluaa syödä epäterveellistä gluteenitonta leipää, ei saisi sitä halutessaan syödä? Jos vaikka tykkää mausta enemmän.
Ihmeellistä portinvartijuutta! Itse syön etupäässä gluteenittomasti, koska gluteenia sisältävät viljat ovat enimmäkseen FODMAP-kiellettyjä myös ts. niissä on kuitua, joka aiheuttaa mulle ripulin. Mulla on siis IBS ja FODMAP-yhdisteitä sisältävät viljat eivät yksinkertaisesti sovi minulle: ei vaarallista tosin, mutta miksi ihmeessä haluaisin jokapäiväisen ripulin, kun sen välttääkin voin?!
Täysin väärin syyttää ketään asiakasta siitä, että ravintola perseilee tilausten ja hygienian kanssa. Heidän pitää ottaa gluteenittomuus vakavasti, koska se on keliaakikoille erittäin tärkeää ihan sama vaikka joka ainoa Tauno Tasalakki haluaisi noita ruokia myös syödä. Täyttä sivistymättömyyttä, jos eivät näin tee.
Vierailija kirjoitti:
ET, se on jyrkästi kielletty
Vierailija kirjoitti:
T. Keliaakikko
Mihin tämä väite perustuu? Ei ole mitään yhtä tiettyä "gluteenitonta leipää", eikä esimerkiksi tattari- tai kauraleipä kyllä ole mitenkään epäterveellistä tai vähäkuituista.
Tämän innostamana kävin katsomassa ruokakaapista gluteenittomien makaronieni ainesosat. Ovat 50% maissijauhoa ja 50% riisijauhoa. Herranen aina, ilmankos ne ovat ihanan pullamaisia... Ei niitä siis terveellisiksi voi kutsua, vaan ovat hirveää moskaa suolistolle ilman kuituja ja kaikista kaloripitoisimpia viljalaatuja... Ehkä pitää rajoittaa niiden syömistä karkkipäivään tästä lähtien.
Syön aina KAIKEN gluteenittoman leivän jos sitä on tarjolla. Välillä olen joutunut syömään kolmekin limppua tai pari pussillista sämpylöitä. Sitten hihittelen salaa itsekseni kun keliaatikot jäävät ilman.
Kunhan et väitä olevasi keliaakikko jos et ole, niin voit syödä mitä lystäät. Keliaakikoille se on oikeasti henki ja elämä, että saavat gluteenitonta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, sillä gluteenittomassa leivässä ja pastassa on usein vehnää. Siitä puuttuu vehnäproteiini, mutta vehnää siinä on silti. Vähän tyhmää syödä sitä, jos on vehnäallergia... Mutta ei se meitä muita haittaa, jos silti syöt.
No ei kyllä ole vehnää. Minulta todettiin keliakia taaperona kasarilla, lapsuudessa oli tosi vaikea löytää ylipäätään mitään gluteenittomia tuotteita, mutta minulle ainakaan ei ole vuosikymmeniin tullut vastaan muita kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita.
Toki allergikon kannattaa aina lukea tuoteselosteet. Mutta kun nyt katson esimerkiksi omaa pastapussiani, niin siinä on riisi- ja maissijauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän innostamana kävin katsomassa ruokakaapista gluteenittomien makaronieni ainesosat. Ovat 50% maissijauhoa ja 50% riisijauhoa. Herranen aina, ilmankos ne ovat ihanan pullamaisia... Ei niitä siis terveellisiksi voi kutsua, vaan ovat hirveää moskaa suolistolle ilman kuituja ja kaikista kaloripitoisimpia viljalaatuja... Ehkä pitää rajoittaa niiden syömistä karkkipäivään tästä lähtien.
Onko se 100% vehnämakaroni sitten jotenkin ihanan terveellistä?
Ei kai nyt pastaa kukaan muutenkaan pääruokalajina syö, saatikka sitten usein.
Maissin hyvät ja huonot puolet
Tunnettu ravitsemustutkija Christer Sundqvist on listannut maissin hyvät ja huonot puolet.
Hyviä puolia on paljon: se antaa nälkäiselle nopeasti energiaa, sillä se sisältää runsaasti tärkkelystä ja nopean satonsa ansiosta sen uskotaan aikoinaan pelastaneen Amerikan alkuasukkaiden hengen.
Maissi on maatalouskemistien unelmakasvi, sillä sen reagoi hyvin keinolannoitteisiin. Maissi on myös uskomattoman monipuolinen kasvi, sillä siitä saa ruuan lisäksi maalia, paperituotteita, kosmetiikkaa, autonrenkaita, muoveja, tekstiilejä ja peräti räjähteitä. Maissi myös lihottaa nopeasti siat ja lihakarjan ja myös ne lehmät on ruokittu maissilla, joiden lihasta valmistetaan kuuluja T-luupihvejä. Maissin sisältämä tärkkelys tekee lehmien lihasta erityisen rasvaisia.
Sundqvist näkee maississa myös paljon pahaa. Se saattaa olla amerikkalaisten vakavan lihavuusongelman syy, se voi olla vakava terveys- ja ympäristöuhka, sillä sen viljely pilaa pohjavedet. Maissista valmistetaan epäterveellistä tärkkelystä, jota upotetaan suurina määrinä roskaruokaan ja virvoitusjuomiin, jolloin ihmiset totutetaan makeaan ruokaan. Maissihiutaleet vievät tilaa paljon terveellisemmiltä ruokavaihtoehdoilta kuten moniviljapuurolta. Kaiken kaikkiaan maissiin ei voi olla USA:ssa koko ajan törmäämättä: kalkkunat, siat, lampaat ja jopa kalat syövät jenkeissä maissia. Lohenkasvattajat ovat tehneet kaloista kasvissyöjiä, mistä ei taatusti hyvä seuraa.
Kolmannes Amerikan maissisadosta uppoaa lehmien suihin, mutta maissi on lehmienkin ravinnoksi sen verran epäluonnollista, että niiden ruuansulatusta on käsiteltävä antibiooteilla, jotta lehmät ylipäänsä saadaan syömään sitä. Vaikka toinen puoli maailmasta kituu nälänhädän kourissa, USA:ssa valmistetaan maissista polttoainetta, koska bensiini on jenkkien mielestä jo liian kallista. Siirtogeeninen maissi on aiheuttanut pahoja konflikteja ja geenimanipuloitua maissia ollaan väkisin tuomassa USA:sta myös Euroopan markkinoille. Maissi on myös perinteisesti saanut USA:ssa valtavat maataloustukiaiset. Markkina- ja mainoskoneisto on lisäksi pitänyt huolta siitä, että ihmiset on totutettu maissista tehtyjen juomien ja ruokien suurkuluttajiksi: Coca-Cola pullistui kahden litran maksipulloiksi ja maissilastupussi paisui 250 grammasta kilon jättipussiksi.
https://hymy.fi/terveys-hymy/maissin-hyvat-ja-huonot-puolet/
Vierailija kirjoitti:
Syön aina KAIKEN gluteenittoman leivän jos sitä on tarjolla. Välillä olen joutunut syömään kolmekin limppua tai pari pussillista sämpylöitä. Sitten hihittelen salaa itsekseni kun keliaatikot jäävät ilman.
Etkä syö. Jos söisit, niin tietäisit, että ne leivät eivät yleensä ole meheviä sämpylöitä eikä limppuja. Ja makukin on vähän niin ja näin.
Mä vähän nauran täällä ääneen, anteeksi. Näen silmissäni pyylevän av-mamman, joka syö maissijauhoa luullessaan sitä terveelliseksi kevyttuotteeksi.
100% vehnäleipä on terveellisempää kuin 100% kauraleipä tai tattarileipä?