Keliakiaa sairastavillako yksinoikeus gluteenittomaan syömiseen
Syön gluteenittomasti oman hyvinvointini vuoksi enkä sairasta keliakiaa. Näin ollen mun ei "tarvitse" olla niin tarkka kuin keliakiaa sairastavat.
Jos kerron omasta gluteenin välttelystä, saan haukkuja. Vaarannan muka "oikeasti" sairaat.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap menee johonkin tilaisuuteen, jossa on ruokatarjoilu ja etukäteen kyselty ruokavaliot, ja jos ap ei ole etukäteen ilmoittanut gluteenin välttelystään, kehottaisin häntä pitämään näppinsä erossa oikeille keliaakikoille varatuista annoksista. Mutta muissa tapauksissa: antaa palaa, syö mitä syöt ja viis välitä muista.
Jep. Ei ole kiva juhlissa todeta että joku ajattelematon tavis söi mulle varatun gluteenittoman tarjoilun/leivokset.
Jokainen keliaakikko törmää tähän yhtenä päivänä. En voi käsittää, en vaan voi, mitkä sahajauhot siellä päässä pyörii.
-keliaakikko-
Tähän törmää kaikki allergioiden ja intoleranssien kanssa erityisruokavaliota tarvitsevat. Pahimmillaan mulle on todettu, että ööö tää sun nimellä varustettu annos on
Jos se NIMELLÄ varustettu annos on ANNETTU jollekin muulle, niin sehän on aivan selvä keittiön moka! Silloin ne järkkää uudet ruoat sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko please syödä gluteenitonta kun olen allerginen melkein kaikille viljoille mutta keliakiaa minulla ei silti ole?
Mitä tekemistä vilja-allegialla on gluteenittoman ruuan kanssa ?
No varmaan sellaista, että jos sattuu olemaan vaikka vehnälle, rukiille ja ohralle allerginen, niin siinä samassa tulee syötyä myös gluteenittomasti.
Tämä. Olen allerginen vehnälle ja ohralle, ja siinä vaiheessa kun ruis alkoi aiheuttaa oireita (söin sitä jonkin verran huomioiden että seassa saattoi olla vehnä- ja ohrajäämiä), oli enää turha tehdä keliakiatutkimuksia, vaikka todennäköisesti minullakin on se kun sitä on suvussa samoilla oireilla tosi paljon. Syön siis luontaisesti gluteenittomasti, yhtä tarkasti kuin keliaakikko.
Olen keliaakikko, eikä minua kiinnosta yhtään, mitä muut ihmiset syövät tai jättävät syömättä.
Jos ravintolat eivät ota keliakiaa tai muita ruokayliherkkyyksiä vakavasti, koska jotkut asiakkaat eivät ole "aikuisten oikeasti" yliherkkiä, se on pelkästään niiden ravintoloiden vika. Ravintolan kuuluu ottaa jokainen erikoisruokavaliopyyntö siltä kantilta, että siinä on tosi kyseessä. Ei asiakkaan tarvitse tuoda lääkärintodistusta siitä, että on pähkinöille allerginen. Asiakas saa myös välttää pähkinöitä koska pitää niitä vastenmielisinä tai noudattaa jotain netistä löytämäänsä pähkinätöntä hörhödieettiä, eikä sitä tarvitse ravintolalle selittää.
Ja jos sitä erikoisruokavaliota ei ole mahdollista toteuttaa kunnolla, niin se kerrotaan asiakkaalle reilusti. Minullekin on monta kertaa ravintolassa sanottu, ettei voida taata gluteenittomuutta, koska vehnäjauhoja käsitellään samalla pöydällä tai samalla pannulla tms. Kunhan asiakas tietää tämän, hän saa sitten itse päättää, tilaako vai ei. Minä tietysti en tilaa, koska olen oikeasti keliaakikko.