Keliakiaa sairastavillako yksinoikeus gluteenittomaan syömiseen
Syön gluteenittomasti oman hyvinvointini vuoksi enkä sairasta keliakiaa. Näin ollen mun ei "tarvitse" olla niin tarkka kuin keliakiaa sairastavat.
Jos kerron omasta gluteenin välttelystä, saan haukkuja. Vaarannan muka "oikeasti" sairaat.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittoman ruuan valikoima, laatu ja tarjonta on kasvanut ihan huimaa vauhtia, enkä usko että se olisi onnistunut ilman gluteenittomuustrendiä. Ei siis voi olla kuin tyytyväinen. Keliaakikot tietysti välttävät sellaisia ravintoloita missä ei ole turvallista syödä, sana sekä huonoista että hyvistä leviää nopeasti.
Onko se nyt hyvä vai huono juttu, koska samasta trendisyystä gluteenitonta haluava leimataan trendin perässä juoksevaksi ja varotoimenpiteet tehdään jotain sinne päin.
On se hyvä. Toivottavasti trendi laajenee ja hinnat laskevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosikymmeniä käynyt koulutuksissa eri paikkakunnilla. Aina piti ilmoittaa rajotteista.
Kuinka ollakaan, meitä oli muutama, jotka aina jäätiin ilman. Meidä lautanen oli etäällä muusta tarjonnasta, lappu kelle oli tarkoitettu.
Silloin pistää niin vihaksi, toivottavasti en saa kiinni törppöä 😠
Tässä ei liene samasta kyse, vai?
Yleensä joku normiruokavaliolla oleva ottaa epähuomiossa gluteenittoman evään.
Eli ensin on leipää ja muuta tarjottavaa sitten on lautanen kaukana kaikesta gluteenipitoisesta ja oma margariini rasia vieressä, ja joku menee epähuomiossa ottamaan just siitä vaikka on lappu kenelle on tarkoitettu. Tiedätkö minulle ei koskaan niin että ottaisin esim gluteenittomia tuotteita epähuomiossa kun luen ne laput mitä niissä lukee, ilmeisesti en osaa
Mä olen itse ollut todistamassa monta kertaa kun ei-gluteeniton menee rohmuamaan gluteenittomat eväät, kun ne "näyttää hyvältä". Olen sitten huomauttanut, että ne on varattu erityisruokavalioisille.
Vierailija kirjoitti:
Söin pitkään sattuneista syistä gluteenittomia ruokia (ja muutenkin rajoitetusti), vaikka ei keliakiaa olekaan. Sillä sain suolistoni kuntoon, nyt voin jo syödä normiviljaakin ja muuta. Tosin syön pieniä määriä viljaa yleensäkin... Mutta, en koskaan juhliin tai tilaisuuksiin mennessä laittanut erityisruokavaliokohtaan mitään. Enkä tehnyt aiheesta numeroa. Söin aina kotona varmuuden vuoksi omien rajoitteiden mukaan.
Olen kuitenkin huomannut, monet terveet syövät gluteenittomat tuotteet, ja keliakikot jäävät ilman ... "No se näytti niin hyvältä".
MInä tein samoin, pidin 1,5 v maidottoman, gluteenittoman ajan ja sain oireet pois. Siirryin kauraan ja ei ole mitään oireita. Ei ollut keliakiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap menee johonkin tilaisuuteen, jossa on ruokatarjoilu ja etukäteen kyselty ruokavaliot, ja jos ap ei ole etukäteen ilmoittanut gluteenin välttelystään, kehottaisin häntä pitämään näppinsä erossa oikeille keliaakikoille varatuista annoksista. Mutta muissa tapauksissa: antaa palaa, syö mitä syöt ja viis välitä muista.
Jep. Ei ole kiva juhlissa todeta että joku ajattelematon tavis söi mulle varatun gluteenittoman tarjoilun/leivokset.
Jokainen keliaakikko törmää tähän yhtenä päivänä. En voi käsittää, en vaan voi, mitkä sahajauhot siellä päässä pyörii.
-keliaakikko-
Kylläpä täällä taas uhriudutaan oikein urakalla. Sovitaanko niin, että jokainen saa noudattaa haluamaansa ruokavaliota ihan vapaasti ilman muiden vinoiluja. Eikä kenenkään syömisistä pidä muutenkaan pätemään, koska jokainen on oman olonsa asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap menee johonkin tilaisuuteen, jossa on ruokatarjoilu ja etukäteen kyselty ruokavaliot, ja jos ap ei ole etukäteen ilmoittanut gluteenin välttelystään, kehottaisin häntä pitämään näppinsä erossa oikeille keliaakikoille varatuista annoksista. Mutta muissa tapauksissa: antaa palaa, syö mitä syöt ja viis välitä muista.
Jep. Ei ole kiva juhlissa todeta että joku ajattelematon tavis söi mulle varatun gluteenittoman tarjoilun/leivokset.
Jokainen keliaakikko törmää tähän yhtenä päivänä. En voi käsittää, en vaan voi, mitkä sahajauhot siellä päässä pyörii.
-keliaakikko-
Mä olen gluteeniton, mutta keliakiaa ei ole todettu. Vaikka se todennäköisesti on. En tietenkään ota gluteenittomia tarjoiluja, jos ne on korvamerkitty jollekin, enkä ole itse tajunnut ilmoittaa erityisruokavaliostani.
Vierailija kirjoitti:
Ap on siis vähän tietämätön.
Gluteeniton leipä ei ole terveellisempää kuin tavallinen, päinvastoin, siinä on sekä enemmän kaloreita että vähemmän kuituja kuin normaalissq leivässä.
Ellei ole keliakiaa, on puhtaasti tyhmää syödä gluteenitonta leipää.
T. Keliaakikko
Höpö höpö, gluteenittomassa leivässä on vähintään yhtä paljon kuituja kuin tavallisessa leivässä.
Se on ihan tavallista että vaikka ei ole keliakiaa niin gluteeniton leipä on terveellisempää koska vatsa voi paremmin gluteenittomalla ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä portinvartijuutta! Itse syön etupäässä gluteenittomasti, koska gluteenia sisältävät viljat ovat enimmäkseen FODMAP-kiellettyjä myös ts. niissä on kuitua, joka aiheuttaa mulle ripulin. Mulla on siis IBS ja FODMAP-yhdisteitä sisältävät viljat eivät yksinkertaisesti sovi minulle: ei vaarallista tosin, mutta miksi ihmeessä haluaisin jokapäiväisen ripulin, kun sen välttääkin voin?!
Täysin väärin syyttää ketään asiakasta siitä, että ravintola perseilee tilausten ja hygienian kanssa. Heidän pitää ottaa gluteenittomuus vakavasti, koska se on keliaakikoille erittäin tärkeää ihan sama vaikka joka ainoa Tauno Tasalakki haluaisi noita ruokia myös syödä. Täyttä sivistymättömyyttä, jos eivät näin tee.
Meinasin tulla kommentoimaan samaa. Minulla on myös IBS muttei keliakiaa, ja saan voimakkaita oireita jo pienestä määrästä gluteenia. Ei ehkä ihan yhdestä murusesta niinkuin keliaakikko, mutta toivon silti että hygienian kanssa ollaan joka paikassa tarkkoja asiakkaan diagnoosista riippumatta.
Minulta on tutkittu ettei ole keliakiaa. Jätin itse sen jälkeen gluteenin pois. En tilaa missään ravintolassa gluteenitonta, en kerro juhlien emännälle etten syö gluteenia, kukaan ei tiedä tästä rajoitteestani.
Hyvin harvoin joudun syömään muualla kuin kotona ja silloin kun näin joudun tekemään, otan mitä tarjolla on tai ravintolassa tilaan mitä tilaan. Jos toki pyrin välttelemään gluteenia näissäkin syömingeissä, joskus onnistuu joskus ei.
Ruokakaupassa valikoin luontaisesti gluteenitonta, en käytä gluteenittomia gluteeninkorviketuotteita, kuten niitä kamalia gluteenittomia leipiä tai sikakallista pastaa.
Olo on niiiin paljon parempi gluteenittomana enkä mitenkään usko että gluteenittomuuteni olisi mitenkään pois keliaakikoilta.
Vierailija kirjoitti:
Minulta on tutkittu ettei ole keliakiaa. Jätin itse sen jälkeen gluteenin pois. En tilaa missään ravintolassa gluteenitonta, en kerro juhlien emännälle etten syö gluteenia, kukaan ei tiedä tästä rajoitteestani.
Hyvin harvoin joudun syömään muualla kuin kotona ja silloin kun näin joudun tekemään, otan mitä tarjolla on tai ravintolassa tilaan mitä tilaan. Jos toki pyrin välttelemään gluteenia näissäkin syömingeissä, joskus onnistuu joskus ei.
Ruokakaupassa valikoin luontaisesti gluteenitonta, en käytä gluteenittomia gluteeninkorviketuotteita, kuten niitä kamalia gluteenittomia leipiä tai sikakallista pastaa.
Olo on niiiin paljon parempi gluteenittomana enkä mitenkään usko että gluteenittomuuteni olisi mitenkään pois keliaakikoilta.
On se pois kun juhlissa menet syömään keliaakikon ruuat, koska et ole emännälle ilmoittanut asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä taas uhriudutaan oikein urakalla. Sovitaanko niin, että jokainen saa noudattaa haluamaansa ruokavaliota ihan vapaasti ilman muiden vinoiluja. Eikä kenenkään syömisistä pidä muutenkaan pätemään, koska jokainen on oman olonsa asiantuntija.
Tietysti olisi reilua esim. ravintolassa sanoa, että valtiee gluteetinta muuen vain, niin ei tarvitse puhdaspöydällä sitä ruokaa tehdä, koska hippunen gluteeinia ei hänelle ole vaarallsta, varsinkin jos sitten samalla aterialla mättää vehnätäytekakkua jälkiruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se pois kun juhlissa menet syömään keliaakikon ruuat, koska et ole emännälle ilmoittanut asiasta.
No kun en v'ttu mene! Syön mitä tarjolla on ja valkkaan niistä normaaleista tarjottavista eniten sopivimmat ja syön gluteenia jos ei sitä voi välttää. Ne gluteenittomat käntyt on aivan horror enkä niitä ottais vaikka olisin oikea keliaakikko. Siksi en kerro emännälle gluteenittomuudestani, koska en halua joutua tilanteeseen jossa joudun jättämään minua varten hankitut kalliit horrorkäntyt syömättä tai joudun syömään ne väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se pois kun juhlissa menet syömään keliaakikon ruuat, kos
Eli olet osa sitä ongelmaa mistä gluteenittomasti syövät kärsivät. "Joo ei se gluteeni haittaa jos ei ole muuta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että kun vaikkapa ravintolassa käy riittävän moni aatteellisesti gluteeniton, joka kuitenkin sitten voikin syödä vaikkapa herkullista leipää, niin se syö uskottavuuden sitten keliaakikoilta. "Kun noi 19 gluteenitonta pystyivät syömään tätä tavallisilla korppujauhoilla leivitettyä kalaa, niin kyllähän tää keliaakikkokin voi sitä syödä."
Miksi puhut "aatteellisuudesta" vaikka ap mainitsi oman hyvinvoinnin? Sä olet juurikin sellainen, joka ei hyväksy gluteenitonta ruokavaliota kuin vain keliakiaa sairastaville.
Ap:n ruokavalio nimenomaan on aatteellinen, eikä perustuu terveellisyyteen.
Hän ei ole tainnut lukea ja vertailla gluteenittomien ja tavqllisten leipien tuoteselosteita. Gluteeniton on sekä lihottavampaa että siinä on vähemmän kuituja. Gluteenit
Sinäkö elät pelkällä leivällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on mennyt viime vuosina puurot ja vellit sekaisin.
Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia. Murukin gluteenia saattaa viedä sairaalaan. Keliakiaan liittyy myös paljon muita liitännäisoireita masennuksesta nivelvaivoihin, nämä ovat linkissä suolistonukan tilanteen kanssa. Siksikin gluteenittomuudesta ei voi tinkiä.
Kotikeittiössä tämä tarkoittaa mm. erillisiä leivänpaahtimia, levitteitä, leikkuulautoja ja mahd. muita työvälineitä ja astioita keliaakikoille. Omat ruuat tulee säilyttää täysin erillään gluteenia sisältävistä elintarvikkeista suljetuissa rasioissa niin kuivakaapeissa (usein on ihan oma kaappi) ja jääkaapissa. Koko ruoka voi mennä syömäkelvottomaksi, jos keliaakikon ruokaa maistaa samalla kastikelusikalla kuin taviskastiketta on maistettu. Keliaakikko ei voi oleilla keittiössä, jossa leivotaan, sillä jauhoa on ilmassa.
Allergiaan pohjaava glu
Kuinka tyhmä voi ihminen olla että tällaista näpäytystä harrastaa? Olen järkyttynyt. Sanoisin pari valittua sanaa enkä voisi tuollaisen hirviön kanssa olla missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että kun vaikkapa ravintolassa käy riittävän moni aatteellisesti gluteeniton, joka kuitenkin sitten voikin syödä vaikkapa herkullista leipää, niin se syö uskottavuuden sitten keliaakikoilta. "Kun noi 19 gluteenitonta pystyivät syömään tätä tavallisilla korppujauhoilla leivitettyä kalaa, niin kyllähän tää keliaakikkokin voi sitä syödä."
Ei se ole mikään ongelma. Minä olen ollut yli 10 vuotta gluteeniton. Pyydän ravintolassa gluteenitonta ruokaa. Kysyttäessä kerron että en ole keliaakikko, eli henki ei ole katkolla mutta silti en halua gluteenia ruokaani. Se on ravintolan vastuulla sitten, onko kontaminaatiovaaraa oikeasti vai ei, ja heidän vastuulla kertoa sille keliaakikolle joka pyytää gluteenitonta että onko sitä vai ei. Minun vastuulla se ei ole. Voisin pyytää vaikka sipulitonta tai maidotonta ruokaa ihan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittoman ruuan valikoima, laatu ja tarjonta on kasvanut ihan huimaa vauhtia, enkä usko että se olisi onnistunut ilman gluteenittomuustrendiä. Ei siis voi olla kuin tyytyväinen. Keliaakikot tietysti välttävät sellaisia ravintoloita missä ei ole turvallista syödä, sana sekä huonoista että hyvistä leviää nopeasti.
Onko se nyt hyvä vai huono juttu, koska samasta trendisyystä gluteenitonta haluava leimataan trendin perässä juoksevaksi ja varotoimenpiteet tehdään jotain sinne päin.
No tämähän kertoo vain ja ainoastaan ravintoloitsijan ja ravintolan työntekijöiden ammattitaidottomuudesta ja asennevammasta. Maksavan asiakkaan on saatava sitä mistä maksaa, ihan sama mitä siellä taustalla on, ei kuulu kenellekään. Ravintolahan voi myös aina julistautua erikoisruokavalioita huomioimattomaksi, niin ei asiakkaalle pääse tulemaan yllätyksenä. Paskinta on se, että ruokalistalla on vaihtoehtoja erikoisruokavalioihin, mutta niihin suhtaudutaan keittiössä välinpitämättömästi. Sitten ne vaihtoehdot pois listalta ja asia sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-keliaakikko-
Tähän törmää kaikki allergioiden ja intoleranssien kanssa erityisruokavaliota tarvitsevat. Pahimmillaan mulle on todettu, että ööö tää sun nimellä varustettu annos on annettu jollekulle muulle - ja mun nimistä ihmistä ei toista ole koko maailmassa (sen verran ällö nimi, ei nyt Kivessilta mutta melkein). Siinä on sit kiva miettiä, että mitähän mä voin syödä keitetyn riisin ja levitteen lisäksi, kun on tässä istuttu neljä tuntia kokouksessa ja vielä neljä tuntia on edessä eikä mahdollisuutta lähteä etsimään ruokaa jostain muualta, kun toiset veti isoa kukkuralautasellisia lihapataa (suurustettu vehnäjauhoilla) ja lisäkekasviksia (jossa oli bulguria - tiedoksi, että se on vehnää).
No varmaan sellaista, että jos sattuu olemaan vaikka vehnälle, rukiille ja ohralle allerginen, niin siinä samassa tulee syötyä myös gluteenittomasti.