Keliakiaa sairastavillako yksinoikeus gluteenittomaan syömiseen
Syön gluteenittomasti oman hyvinvointini vuoksi enkä sairasta keliakiaa. Näin ollen mun ei "tarvitse" olla niin tarkka kuin keliakiaa sairastavat.
Jos kerron omasta gluteenin välttelystä, saan haukkuja. Vaarannan muka "oikeasti" sairaat.
Kommentit (123)
Olen mäkin maidottomalla ruokavaliolla vaikka en sille ole allerginen. Ihoni voi näin paljon paremmin ilman niin miksi minun pitäisi silloin tehdä toisin, kun joku muu niin haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko please syödä gluteenitonta kun olen allerginen melkein kaikille viljoille mutta keliakiaa minulla ei silti ole?
Ei kannata, sillä gluteenittomassa leivässä ja pastassa on usein vehnää. Siitä puuttuu vehnäproteiini, mutta vehnää siinä on silti. Vähän tyhmää syödä sitä, jos on vehnäallergia...
No ei kyllä ole vehnää. Minulta todettiin keliakia taaperona kasarilla, lapsuudessa oli tosi vaikea löytää ylipäätään mitään gluteenittomia tuotteita, mutta minulle ainakaan ei ole vuosikymmeniin tullut vastaan muita kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita.
Toki allergikon kannattaa aina lukea tuoteselosteet. Mutta kun nyt katson esimerkiksi omaa pastapussiani, niin siinä on riisi- ja maissijauhoa.
Semperin sivuilta:
Kysymys: Miksi Semperin pehmeät gluteenittomat leivät sisältävät useimmiten vehnätärkkelystä?
Vastaus: Gluteenitonta vehnätärkkelystä käytetään sen vuoksi, että sillä on hyvät leipoutumis-ominaisuudet. Tällä hetkellä valikoimissamme on ainoastaan yksi ns. luontaisesti gluteenittomista aineksista valmistettu pakasteleipä Toasty Tumma.
Frian tuotteet:
Tuoteselosteessa lukee gluteeniton vehnätärkkelys. Onko tuote tosiaan gluteeniton?
Gluteeniton vehnätärkkelys valmistetaan pesemällä gluteeni pois vehnäjauhoista. Vehnäjauhot jaetaan kahteen eri osaan, tärkkelykseen ja veteen liukenemattomaan gluteeniin. Pesuprosessi on niin tarkka, että jäljelle jäävässä tärkkelyksessä on enää vain max 20 mg gluten/kg jäljellä. Tämän tyyppinen vehnätärkkelys hyväksytään gluteenittomien tuotteiden valmistuksessa, Codexin asetusten mukaan (tunnustettu EU:ssa, Kanadassa ja USA:ssa). Raja-arvo 20 ppm (miljoonasosaa), tai 20 mg/kg gluteenittomille tuotteille on sama, valmistettiinpa tuotteen vehnätärkkelyksestä, maissista, riisistä tai muusta raaka-aineesta. Vaatimukset on asetettu korkealle tuottajiemme ja vehnätärkkelyksen puhtauden osalta, tekemällä jatkuvia analyyseja. Myös valmiit tuotteet tarkistetaan, jotta gluteenin raja-arvojen alittuminen voidaan taata kaikissa tuotteissamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko please syödä gluteenitonta kun olen allerginen melkein kaikille viljoille mutta keliakiaa minulla ei silti ole?
Ei kannata, sillä gluteenittomassa leivässä ja pastassa on usein vehnää. Siitä puuttuu vehnäproteiini, mutta vehnää siinä on silti. Vähän tyhmää syödä sitä, jos on vehnäallergia...
No ei kyllä ole vehnää. Minulta todettiin keliakia taaperona kasarilla, lapsuudessa oli tosi vaikea löytää ylipäätään mitään gluteenittomia tuotteita, mutta minulle ainakaan ei ole vuosikymmeniin tullut vastaan muita kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita.
Toki allergikon kannattaa aina lukea tuoteselosteet. Mutta kun nyt katson esimerkiksi omaa pastapussiani, niin siinä on riisi- ja maissijauhoa.
Semperin sivuilta:
No enpä satu käyttämään Semperin jauhoja, niin en tuota tiennyt. Pointtini on, että gluteenittomia tuotteita (ja jauhoja) on paljon erilaisia, ja valtaosa on nykyään ihan luontaisesti gluteenittomia.
Ns vuotavan suoliston oireyhtymä johtuu liian vähäisestä kuidun saannista, se on elintasosairaus. Kannattaisi alkaa syödä kuitupitoista normaalia ruokaa, niin välttyisi siltä, gluteenittomalla menee ojasta allikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan ne on, että ole hiljaa vaan jos sinulla ei oikeaa varmistettua keliakiaa ole.
Sukulaislapsi joutui sairaalaan kun sai vahingossa gluteenitonta ruokaa. Keliakia ei ole mikään mukavuusruokavalio.
Gluteeniton ruoka ei todellakaan ole keliaakikkojen yksinoikeus.
Ei ole, niin kuin ei sokerikaan ole esimerkiksi syöpäsairaiden yksinoikeus.
Ap saa minun puolestani syödä gluteenitonta aamusta iltaan. Vähän tyhmänä pidän ja ihmettelen, sillä itse pyrin välttämään gluteenittomia leipiä niiden kaloripitoisuuden takia ja syön niiden lisukkeeksi kuitukuutioita, koska gluteenittomisra leivistä puuttuu kuitu.
Mutta jos ap haluaa syödä sikojen lihotusruokaa, niin ihan vapaasti meidän keliaakikkojen puolesta, ei haittaa yhtään. 😁
Ap ei maininnut leipää, miksi takerrut siihen?
Sokeri ei muuten ole syöpäsairaan ruokaa.
No sitten ei kannata kirjoittaa "minulle ainakaan ei ole vuosikymmeniin tullut vastaan muita kuin luontaisesti gluteenittomia tuotteita."
Jos on jossain tilaisuudessa, jossa on vaikka täytetty sämpylä, karjalanpiirakka tai pulla tarjolla, niin siinä saattaa hyvinkin olla vehnätärkkelystä.
Jos on jossain tilaisuudessa, jossa on vaikka täytetty sämpylä, karjalanpiirakka tai pulla tarjolla, niin siinä saattaa hyvinkin olla vehnätärkkelystä.
Vuotavan suolen syyt
Useat tekijät voivat aiheuttaa vuotavaa suolta. Suolistobakteerien epätasapaino (dysbioosi) ja ohutsuolen bakteerien liikakasvu (SIBO) ovat johtavia vuotavan suolen syitä. Huono ruokavalio, joka sisältää vähän kuitua ja runsaasti sokeria, tyydyttyneitä rasvoja sekä muuntogeenisiä elintarvikkeita (GMO), voi käynnistää vuotavan suolen. Lisäksi runsas alkoholin käyttö näyttää myös häiritsevän suolen limakalvojen tasapainoa.
Vuotavaan suoleen liittyvät sairaudet
Vuotava suoli on tunnustettu syyksi erilaisten oireiden kehittymiselle ja monien sairauksien pahenemiselle. Näitä voivat olla mm.:
ruoansulatuskanavassa - turvotusta ja kaasuja, ummetusta, ripulia, pahoinvointia, vatsakipua, ruoka-aineintoleransseja, ärtyneen suolen oireyhtymä, krooninen tulehduksellinen suolistosairaus
Vierailija kirjoitti:
Vuotavan suolen syyt
Useat tekijät voivat aiheuttaa vuotavaa suolta. Suolistobakteerien epätasapaino (dysbioosi) ja ohutsuolen bakteerien liikakasvu (SIBO) ovat johtavia vuotavan suolen syitä. Huono ruokavalio, joka sisältää vähän kuitua ja runsaasti sokeria, tyydyttyneitä rasvoja sekä muuntogeenisiä elintarvikkeita (GMO), voi käynnistää vuotavan suolen. Lisäksi runsas alkoholin käyttö näyttää myös häiritsevän suolen limakalvojen tasapainoa.
Vuotava suoli on tunnustettu syyksi erilaisten oireiden kehittymiselle ja monien sairauksien pahenemiselle. Näitä voivat olla mm.:
ruoansulatuskanavassa - turvotusta ja kaasuja, ummetusta, ripulia, pahoinvointia, vatsakipua, ruoka-aineintoleransseja, ärtyneen suolen oireyhtymä, krooninen tulehduksellinen suolistosairaus
En tiedä itkeäkö vai nauraa, kun ap ja kumppanit syövät ideologisista syistä gluteenittomia tuotteita, jotka nimenomaan tehdään vähäkuituisesta ja muuntogeenisesta, runsaasti sokeria sisältävästä maissijauhosta ja riisijauhosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosikymmeniä käynyt koulutuksissa eri paikkakunnilla. Aina piti ilmoittaa rajotteista.
Kuinka ollakaan, meitä oli muutama, jotka aina jäätiin ilman. Meidä lautanen oli etäällä muusta tarjonnasta, lappu kelle oli tarkoitettu.
Silloin pistää niin vihaksi, toivottavasti en saa kiinni törppöä 😠
Tässä ei liene samasta kyse, vai?
Yleensä joku normiruokavaliolla oleva ottaa epähuomiossa gluteenittoman evään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuotavan suolen syyt
Ap ei sanonut syövänsä gluteenittomia "tuotteita"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuotavan suolen syyt
Syöhän joku sipsiä ja karkkiakin, vaikka tietävät olevan täyttä paskaa. Mitä sitten?
Minä ainakin ihan suosiolla jätän kaikki pullamössövehnätärkkelysleivät teille keliaakikoille. Itse syön vain vehnättömiä ja terveellisempiä gluteenittomia leipiä silloin harvoin kun on tarve leipää syödä. Pastaakin löytyy muuta kuin pelkkää riisi-maissia, esim. linssi- kaura- ja tattaripastaa.
Miksi syön näitä? Koska vatsani voi paremmin. Kuituakin ruokavaliossani on ihan riittävästi.
Et vaaranna kuin oman terveytesi. Lopeta typerä spämmäys ja avaa suusi jos joku sulle noin sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuotavan suolen syyt
https://w
Sipsiä ja karkkia syövät eivät perustele sitä terveydellä ja hyvinvoinnilla...
Niinpä niin. Lapsellani oli vuosia ärtyvän suolen oireyhtymä, diagnoosin sai 6-vuotiaana. Hän oli FODMAP-ruokavaliolla ihan lääkärin määräyksestä. Jos söi tavallista leipää tms., oli todella kipeä. Todellakaan ei jotain alakouluikäistä poikaa kiinnostanut kikkailla ruokavaliolla tai korostaa omaa uniikkiuttaan tai muuta tuubaa, hän vain halusi elää ilman kipuja ja ripulia.
Ja joo, tiedän, ettei gluteeni kaiketi tehnyt oireita vaan fruktaani, mutta koska se käytännössä kulkee yhdessä gluteenin mukana, oli aika paljon helpompi ilmoittaa vaikka ravintolassa gluteeniton kuin fruktaaniton.
Varmaan on oma ilmiönsä tämäkin, että voidaankin syödä mitä vaan kunhan on riittävän hyvää, mutta kaikilla näin ei valitettavasti ole.
Gluteenittomat pastat tehdään pääsääntöisesti riisistä / maissista. Leivissä käytetään tattaria ja muita gluteenittomia viljoja. Melkeinpä vain Sunnuntain gluteeniton jauhoseos on tehty gluteenittomasta vehnästä, muut jauhotkin ovat vehnättömiä.
Ja jos on vehnälle allerginen / yliherkkä (monet vatsavaivat), osaa kyllä lukea tuoteselosteet. Gluteeniton on usein helppo vaihtoehto sinänsä, että niissä usein (ei aina) käytetään jotain muuta viljaa kuin vehnää tai ruista
-vehnää ja ruista välttelevä, ei tuo, jolle kommentoit