Keliakiaa sairastavillako yksinoikeus gluteenittomaan syömiseen
Syön gluteenittomasti oman hyvinvointini vuoksi enkä sairasta keliakiaa. Näin ollen mun ei "tarvitse" olla niin tarkka kuin keliakiaa sairastavat.
Jos kerron omasta gluteenin välttelystä, saan haukkuja. Vaarannan muka "oikeasti" sairaat.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Saanko please syödä gluteenitonta kun olen allerginen melkein kaikille viljoille mutta keliakiaa minulla ei silti ole?
Sinun kannattaa varmaan syödä luontaisesti gluteenitonta, sillä "kotimaisia viljoja" on voitu käsitellä ettei niissä ole gluteenia, mutta ne sinun allergeenisi todennäköisesti ovat jäljellä. Aika moni kotimaisille viljoille allerginen ilmoittaa ruokavaliokseen luontaisesti gluteeniton.
Vierailija kirjoitti:
Keliakiajankutushullu, eli ap, jankuttaa taas keliakiasta.
Ei taida olla keliakiahullu, kun ei jankuta korvikkeista.
Itse syön Fodmap-ruokavalion mukaisesti ja minulla on ihan lääkärin suosituskin asiasta, ei ole itsediagnosoitua.
Ei ole keliakiaa mutta kas kummaa vehnä ja erityisesti ruis saa mahan sekaisin.
Sori jos se ärsyttää <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös se pitäisi muistaa, etta keliaakikon oireet alkavat vasta tuntien kuluttua kun ruoka siirtyy vatsasta suolistoon, allergikolla samantien. Moni uskoo "näpäyttäneensä" keliaakikkoa kun tämä hyvillä mielin syö jotain gluteenipitoista, jonka ei tiedä sisältävän gluteenia.
Näiden näpäyttelijöiden kannattaa muistaa, että myös vakavat allergiset reaktiot voivat tulla viiveellä. Saattaa joutua vastuuseen jonkun kuolemasta sillä tavalla vähän näpäyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittoman ruuan valikoima, laatu ja tarjonta on kasvanut ihan huimaa vauhtia, enkä usko että se olisi onnistunut ilman gluteenittomuustrendiä. Ei siis voi olla kuin tyytyväinen. Keliaakikot tietysti välttävät sellaisia ravintoloita missä ei ole turvallista syödä, sana sekä huonoista että hyvistä leviää nopeasti.
Onko se nyt hyvä vai huono juttu, koska samasta trendisyystä gluteenitonta haluava leimataan trendin perässä juoksevaksi ja varotoimenpiteet tehdään jotain sinne päin.
Tältä kantilta hyvä juttu, muuten minulle on ihan samantekevää mitä muut syövät. Vaikka gluteeniton sallittaisiin vain lääkärintodistuksella, osa toimisi silti sinne päin. Keliaakikko menee turvalliseksi tiedettyyn paikkaan ja vie sinne muunkin seurueen.
No oikeasti keliaakikoilla se on tarkkaa, ettei ole edes samasta voi paketista otettu voita ns gluteenia sisältävään leipään. Jos näin tekee, vaarantaa keliaakikon. Mutta onnea nyt kuitenki suolisto syövästä se on hyvin yleinen keliaakikoilla ja gluteenia välttelevillä.
Vierailija kirjoitti:
Saanko please syödä gluteenitonta kun olen allerginen melkein kaikille viljoille mutta keliakiaa minulla ei silti ole?
Mitä tekemistä vilja-allegialla on gluteenittoman ruuan kanssa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös se pitäisi muistaa, etta keliaakikon oireet alkavat vasta tuntien kuluttua kun ruoka siirtyy vatsasta suolistoon, allergikolla samantien. Moni uskoo "näpäyttäneensä" keliaakikkoa kun tämä hyvillä mielin syö jotain gluteenipitoista, jonka ei tiedä sisältävän gluteenia.
Näiden näpäyttelijöiden kannattaa muistaa, että myös vakavat allergiset reaktiot voivat tulla viiveellä. Saattaa joutua vastuuseen jonkun kuolemasta sillä tavalla vähän näpäyttämällä.
Jostain syystä trehaloosi-intoleranssi on yksi, mikä kummasti kerää noita "näpäyttäjiä". "Eipä huomannut, että syötin sieniä ruoan joukossa." Ei varmaan huomannut syödessä vaan myöhemmin matkalla kotiin tai kotiin päästyään, että on tullut syötyä sopimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan ne on, että ole hiljaa vaan jos sinulla ei oikeaa varmistettua keliakiaa ole.
Sukulaislapsi joutui sairaalaan kun sai vahingossa gluteenitonta ruokaa. Keliakia ei ole mikään mukavuusruokavalio.
Gluteeniton ruoka ei todellakaan ole keliaakikkojen yksinoikeus.
Ei ole, niin kuin ei sokerikaan ole esimerkiksi syöpäsairaiden yksinoikeus.
Ap saa minun puolestani syödä gluteenitonta aamusta iltaan. Vähän tyhmänä pidän ja ihmettelen, sillä itse pyrin välttämään gluteenittomia leipiä niiden kaloripitoisuuden takia ja syön niiden lisukkeeksi kuitukuutioita, koska gluteenittomisra leivistä puuttuu kuitu.
Mutta jos ap haluaa syödä sikojen lihotusruokaa, niin ihan vapaasti meidän keliaakikkojen puolesta, ei haittaa yhtään. 😁
No miksi sinä ylipäätään syöt niitä leipiä, jos ne on pelkkää paskaa? Jätä syömättä kokonaan niin ei tarvi inistä, että yhyy pakko syödä lihottavaa possunruokaa. Sinä et tee sillä leivällä yhtään mistään. Syö jotakin oikeasti ravitsevaa siitäkin edestä äläkä pelkkää turhaa mahantäytettä. Yhtään kukaan ei käske sua syömään leipään etkä sinä tarvi sitä elääksesi. Älä syö, niin helppoa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, sillä gluteenittomassa leivässä ja pastassa on usein vehnää. Siitä puuttuu vehnäproteiini, mutta vehnää siinä on silti. Vähän tyhmää syödä sitä, jos on vehnäallergia... Mutta ei se meitä muita haittaa, jos silti syöt.
Vanhanaikainen tieto. Vehnätärkkelystä käytetään nykyään aika vähän, kauraa sen sijaan paljon eikä sekään sovi kaikille keliaakikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosikymmeniä käynyt koulutuksissa eri paikkakunnilla. Aina piti ilmoittaa rajotteista.
Kuinka ollakaan, meitä oli muutama, jotka aina jäätiin ilman. Meidä lautanen oli etäällä muusta tarjonnasta, lappu kelle oli tarkoitettu.
Silloin pistää niin vihaksi, toivottavasti en saa kiinni törppöä 😠
Tässä ei liene samasta kyse, vai?
Yleensä joku normiruokavaliolla oleva ottaa epähuomiossa gluteenittoman evään.
Eli ensin on leipää ja muuta tarjottavaa sitten on lautanen kaukana kaikesta gluteenipitoisesta ja oma margariini rasia vieressä, ja joku menee epähuomiossa ottamaan just siitä vaikka on lappu kenelle on tarkoitettu. Tiedätkö minulle ei koskaan niin että ottaisin esim gluteenittomia tuotteita epähuomiossa kun luen ne laput mitä niissä lukee, ilmeisesti en osaa olla niin itkekäs että minun pitää saada kaikki eikä muut tarvitse mitään
Vierumäellä ei osata laittaa gluteenitonta ruokaa. Kokemusta valitettavasti on.
Vierailija kirjoitti:
Olen mäkin maidottomalla ruokavaliolla vaikka en sille ole allerginen. Ihoni voi näin paljon paremmin ilman niin miksi minun pitäisi silloin tehdä toisin, kun joku muu niin haluaa?
Käytätkö maidon tilalla muuta esim kaura- tai soijamaitoa? Mietin vaan, onko noillakin ihoon merkitystä.
epätietoinen
Mulle tulee gluteeniviljoista ihan järkyttävä ummetus ja sellaiset ilmavaivat, jotka turvottavat koko vatsan kireäksi ja kipeäksi palloksi. Näistä toipumiseen voi mennä jopa viikkoja, mutta ollessani gluteenittomalla ruokavaliolla vatsavaivani parantuvat - siis vaikka syön perunaa, riisiä jne
Olen nyt 46-vuotias, ja huomannut tämän asiayhteyden jo ainakin 20-vuotiaana. Sittemmin olen oppinut, ettei tästä kannata puhua mitään kenellekään (paitsi niille, joiden kanssa asun samassa taloudessa, ja jotka ovat väkisinkin nähneet asiayhteyden). Kuka tahansa muu puhumaan oppinut tulee neuvomaan, kuinka minulla on päässä vikaa, enkä erota maitoa viljasta tai kuinka viljatuotteisiin pitää vaan vähän totutella tai kuinka gluteenin käyttöä ei saa lopettaa ilman lääkärin lupaa. Koska ... no maailman pyörimisliike sitten varmaan loppuu, jos minä en syö suositusten mukaista määrää ruisleipää tai valkoista pullaa.
Mutta minulta ei ole koskaan edes tutkittu keliaakian mahdollisuutta. Olin nuorempana lihava ja tästä syystä se ainut kerta kun sain lähetteen tutkimuksiin, tuli lähete bumerangina takaisin.
Minulle viljoista tulee myös finnejä.
Nuo vatsan turvottavat ilmavaivat ovat niin pahoja, että olen vuosikausia haaveillut että tökkäisin vaikka mehupillin vatsanpeitteiden läpi ja kaasu tulisi ulos - ja voisin nukkua - tai saada sen ilman ulos, että siitä tulee se hirveä ääni. Ummetuksesta en sen tarkemmin sitten viitsikään kertoa....
Olen ollut nuorempana todella kiltti ja miellyttämisen haluinen. Noudattelin näiden joka paikassa vastaan tulevien amatööriparantajien ohjeita aina uudelleen ja uudelleen ja sairastuin samalla tapaa aina uudelleen ja uudelleen. Kunnes lopetin. Tämän jälkeen olen ollut muista syistä ammattimaisen ravintoterapeutin ohjeistuksessa ja hänen minulle laatimansa ruokavalio sisälsi vain vähän hiilihydraattia - johon kohtaan valitsin perunaa. Olin tuolloin terveempi kuin koskaan muulloin elämässäni. Sittemmin olen taas hiukan lipsunut. Aika pienestä määrästä viljoja vatsa jaksaa keljuilla todella pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Syö mitä tykkäät, jos gluteenitonta ostetaan enemmän, hinta laskee myös keliaakikoille. Minun ongelmani on enemmän ravintolat, jotka myyvät gluteenitonta ruokaa tarkistamatta asioita.
Vierailija kirjoitti:
No oikeasti keliaakikoilla se on tarkkaa, ettei ole edes samasta voi paketista otettu voita ns gluteenia sisältävään leipään. Jos näin tekee, vaarantaa keliaakikon. Mutta onnea nyt kuitenki suolisto syövästä se on hyvin yleinen keliaakikoilla ja gluteenia välttelevillä.
Voisi ehkä sanoa, että keliaakikoilla PITÄISI olla tarkkaa.
Itse olen tuntenut parikin keliaakikkoa - siis joilla on ihan diagnosoitu keliakia - jotka ovat lipsuneet ruokavaliostaan joko ihan vain laiskuuden takia tai sen takia että gluteenia sisältävät herkut on vaan niin hyviä. Kyllä jotkut ihmiset tekevät itselleen suurtakin vahinkoa saamattomuuden tai mielitekojen takia. Joillakin keliaakikoilla ei tule lipsumisesta edes varsinaisesti pahoja oireita, mutta pitkäaikaiset vaikutukset voivat silti olla todella vakavia.
Toinen näistä on vanhahko ihminen, joka sai aika varhaisessa vaiheessa dementian (liittyykö hoitamattomaan keliakiaan? ken tietää). Toinen on vasta vähän päälle kolmenkymmenen, joten aika näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mäkin maidottomalla ruokavaliolla vaikka en sille ole allerginen. Ihoni voi näin paljon paremmin ilman niin miksi minun pitäisi silloin tehdä toisin, kun joku muu niin haluaa?
Käytätkö maidon tilalla muuta esim kaura- tai soijamaitoa? Mietin vaan, onko noillakin ihoon merkitystä.
epätietoinen
Ei maitoa tarvii jollain kauralla "korvata" Viljat kyllä useinkin vaikuttaa ihoon haitallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis kerrot ruokavaliostasi ihmisille? Kuvitteletko saavasi jotain ihailua tuon takia? Näitä lumihiutaleita on jo aivan tarpeeksi muutenkin vaatimassa ties minkälaista erityiskohtelua, 'koska minä haluan'.
Täysin samaa mieltä.
T. Oikea keliaakikko
Vierailija kirjoitti:
Se on tarkkaa keliaakikoilla, mutta se on tarkkaa myös allergikoilla ja esimerkiksi suolistosairailla.
Onko se nyt hyvä vai huono juttu, koska samasta trendisyystä gluteenitonta haluava leimataan trendin perässä juoksevaksi ja varotoimenpiteet tehdään jotain sinne päin.