Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienentämällä keskituloisten ja korkeatuloisten palkkoja voitaisiin nostaa minimipalkat inhimmilliselle tasolle

Vierailija
01.03.2024 |

Jos ihminen nettoaa vaikka 3000e tai 4000e kuussa ei hänen elämänsä muutu miksikään jos luvut olisivat vastaisuudessa 2800e tai 3600e. Sillä nettovoitolla voisi hiilata minimipalkat ylöspäin eli esim siivojat, lähärit, kouluavustajat ja opettajat voisivat saada vaikkapa sen 120 euroa parempaa palkkaa.

Suomi on tällä hetkellä liian kallis maa työväenluokalle.

Kommentit (216)

Vierailija
181/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaamisinto loppuu heti kun osuisikin omalle kohdalle:D

Kertoo kaiken asenteista. Muut saa kärsiä loputtomasti kunhan MINÄ en kärsi vaan saan nauttia vapaasti muiden kärsimyksestä

Vierailija
182/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ois tämmönen aivan hullu idea, että ihmiset saavat sen verran palkkaa kun tuottavat arvoa työnantajalle (minus tietty osuus yritykselle -- liikevoitto)?

Ai? Eikö se hesburgerin kassa tuottakkaan työnantajalle 100e/h tuloja? Ei miksi ei voi maksaa 100e/h palkkaa?

Tämä lanka hyvin näyttää toteen sen miksi ei ole olemassa "Suomalaista unelmaa" (vs American dream) vaan miksi Suomessa on ikivanha sanonta "työtä tekemällä ei rikastu" kun jos lahjaton Pena tienaa sen 8e/h niin ruudin keksijä Jussikaan ei saa tienata yhtään enempää vaikka johtaisi Nasaa.

Se hesburgerin kassa ei ole varmaankaan hommannut ravintolaan ruoka-aineksia, keittiövälineitä, kassajärjestelmää ja pöytiä, rakennusta ylipäänsä, ei mainostanut Hesen olemassa oloa, kehittänyt reseptejä ja miettinyt sekä käytännössä testannut mitä Hesessa ylipäänsä myydään tai tehnyt oikeastaan

Jos nyt annettaisi edes vessatauot niille pikaruokalan työntekijöille. Kun on sellaista kuultu ettei edes vessassa kerkeä käymään. Se on jo tosi alhaista että työntekijöitä pidetään vessahädässä työmaalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten voi olla että lisäsit tavallaan kysymättä myös muutaman työntekijän työtunteja tyyliin 11h päivässä. Etkä omiasi, toki välistä vedit maksamatta ylityölisiä yms.

Vaikka heillä sattui olemaan perhettä ja et tietenkään maksanut ylityölisiä.

Näitä tapahtuu ja ahkeruudesta ette palkitse. Tekijät on päivän nälässä ja täysin riutuneita, mutta eiii.

Tämän takia ja matalien palkkojen takia meikäläinen välttelee töitä kuin ruttoa. Ihan kantapään kautta opittu kommunistiksi sitten lopulta.

Aluksi oli toiveikas olo että kyllä tämä tästä, mutta kymmenen viiva viistoist vuotta tajusin että vanhat jarrut puhui totta aikoinaan.

Työnteko no huijaista nykyään. Odottelen tässä eläkkeelle pääsyä että josko kerkisi vielä työelämään joskus. Ei kiinnosta.

Jos toisten tarjoamat duunit on tuollaisia, niin sitten voi vapaasti järjestää itse paremman.  Itsenäinen ammatinharjoittaja, kevytyrittäjä ym. saa päättää aika vapaasti työtuntinsa, ansiotasonsa, ylityönsä jne.  Tai vaikka työosuuskunnassa töitä tehden.  Kokemusta on.

Kun sopivaa duunipaikkaa ei ole tarjolla, niin sitten se pitää järjestää itse.  Vähän sama kuin että jos lounasta ei kateta valmiiksi nenän eteen, tai ettei se ei ole sellainen kuin mitä haluaisin, niin sitten kieltäydyn syömästä kokonaan.  No, se olis ainakin suoraselkäinen ratkaisu.  Ai niin, mutta sinähän syöt sitten kuitenkin, toiset syöttää.  Sun takia se hallitus joutuu niitä säästöjä nyt tekemään.  ;-)

- yks vaan -

Vierailija
184/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus kyllä osoittaa ettei palkkaa pidä maksaa enempää kuin henkilön ÄO.

Me lievästikehitysvammaiset eletään syrjittyinä ja köyhinä tälläkin hetkellä työelämästä. Tosi harva saa töitä ja töistä saa potkut kun on niin hidas ja saamaton, vaikka ihan normaaliin työtahtiin tehdään asiat ja pitää miettiä vähän pidempään kuin muiden kun siirtyy uusiin tehtäviin.

Miksi meidän pitää elää köyhyydessä sen takia että synnyttiin vähän vaan hitaampina kuin te rikkaat?

Miksi meitä lyödään siitä että te olette saaneet syntymälahjana enemmän kuin me?

Varmaan samasta syystä kuin me vähän rumemmat ei päästä missiksi. Kaikista ei ole kaikkeen ja niin kuuluu ollakin. Ja se pitää hyväksyä. Jokaisen tulee pärjätä omien kykyjensä mukaan.

Sen takia varmasti pitääkin hakea työvoimaa muualta kunnes hekin tajuavat että ostovoima on liian huono työntekoon ja sitten lisää ja lisää.

Vierailija
185/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua ärsyttää tää nykyiselläänkin ei todellakaan nostella pelkästään pohja palkkoja 😂..

Mun kaveri siivoaa tienaa käteen 1600€ kk. Koulutus tausta  40h joku kurssi.  Hän saa asumistukea. Hänellä on firman auto käytössä 

Mä kävin amiksen ja olen 5 vuotta putkiliikkeessä töissä.  Tarvitsen autoa päästäkseni töihin. 

Tienaan 2200€ kk. Joka ylittää asumistuen määrän.  Progressiivisen verotuksen ja sen takia että tarvitsen autoa "parin tonnin maksettu romu" lasken pelkästään kulut en hankintaa.

Mun ja kaverin ero nettorahassa on 200€/kk.

Vierailija
186/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. Nytkun toi romu leviää. Joudun ostamaan osaril auton ja mulle jää nettorahaa täysin saman verran kun kaverille.

Vierailija
187/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa pitäisi kertoa eri ammattien palkkatasoja ja millaista elämää sellaisilla palkoilla voi elää.

Voisi unohtaa sen valheen että jokainen ihminen on arvokas tai siis jokainen työ on arvokasta.

Nuorille numerot ja selvitys millaista elämää joutuu elämään jos opiskelee väärän alan.

Tätä opoille tehtäväksi. Ihan jokaiselle selväksi että Suomessa työnteko ei kaikilla aloilla ole kannattavaa.

Joo. Minutkin vedätettiin opiskelemaan opettajan ammattia, kun kuulemma suuret ikäluokat siirtyy eläkkeille niin hommia on.

Ei ole. Eikä tullut.

Meidän 70k asukkaan pikkukaupungissa syntyvyys laskee vuoteen 2030 mennessä 900 lapsella. Tämä tarkoittaa sitä että useita kouluja ja päiväkoteja joudutaan kokonaan sulkemaan. Ajatelkaa miten monta luokallista olisi ollut 900 lasta. Tällä hetkellä ne luokat siis ovat olemassa, mutta jatkossa ei kun ei ole enää lapsia.

Vierailija
188/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus kyllä osoittaa ettei palkkaa pidä maksaa enempää kuin henkilön ÄO.

Me lievästikehitysvammaiset eletään syrjittyinä ja köyhinä tälläkin hetkellä työelämästä. Tosi harva saa töitä ja töistä saa potkut kun on niin hidas ja saamaton, vaikka ihan normaaliin työtahtiin tehdään asiat ja pitää miettiä vähän pidempään kuin muiden kun siirtyy uusiin tehtäviin.

Miksi meidän pitää elää köyhyydessä sen takia että synnyttiin vähän vaan hitaampina kuin te rikkaat?

Miksi meitä lyödään siitä että te olette saaneet syntymälahjana enemmän kuin me?

Varmaan samasta syystä kuin me vähän rumemmat ei päästä missiksi. Kaikista ei ole kaikkeen ja niin kuuluu ollakin. Ja se pitää hyväksyä. Jokaisen tulee pärjätä omien kykyjensä mukaan.

Niinpä.  Ja nyt pitää muistaa, että tässä keskustellaan nyt pitkälle siitä, että osa porukasta EI ole kehitysvammaisia, mutta kuitenkin ratsastaa sillä, että ikäänkuin olisivat.  Heillä ei ole minkäänlaista oikeaa kehityshäiriötä, joka estäisi työnteon, mutta heittäytyvät siihen turvaverkkoon, joka on rakennettu nimenomaan niitä varten, jotka sitä oikeasti tarvitsee.  

Tavallaan sama kuin että minä terveenä ihmisenä laittaisin inva-lätkän autoni tuulilasiin ja pysäköisin joka paikassa aina inva-merkillä varustettuun parkkiin.  Ja sitten kun tarpeeksi moni tekee samoin, ei niille oikeille invaliideille enää ole inva-paikkoja vapaina.  Tässä tilanteessa ollaan nyt jo osittain myös työmarkkinoilla. 

Turvaverkot on tehty niitä varten, jotka ei oikeasti pärjää muuten.  Nyt niissä turvaverkoissa roikkuu valtavat määrät sellaista porukkaa, joiden ainoa vamma on laiskuus tai toisten siivellä loisiminen.  En sano, että kaikki työttömät sitä tekee, mutta aika moni asennevammainen kyllä.

- yks vaan -

Vierailija
189/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sun mielestä älykkyydestä ja koulutuksesta ei tarvitse maksaa yhtään extraa. Jokaisella on mahdollisuus valita uransa perustuen lahjakkuuteensa tai toiveisiinsa tulevaisuudesta. Jos haluat tietyn tulotason niin aloitat siihen tähtäämisen jo koulussa. Valitettavasti kaikki eivät ole yhtä lahjakkaita, joten rajaa mahdollisuuksia ja sellainen on maailma.

Älykkyydestä ei tarvitse maksaa mitään kiitosta. Älykkyys on itsessään kiitos. Älykkäät voisi käyttää älykkyyden yhteiseen hyvään mieluummin kuin ahneeesti omaisuuden keräämiseen.

Tyhmätkin haluaa saada säästöjä elämässään ja pärjätä työnteollaan yhteiskunnassa.

Kyvyiltään erilaisilla ihmisillä ei tarvitse, saati pidä, olla samaa elintasoa.

Tämän me

Hohhoi. Vai pitäisi vielä kriisitilanteessakin päästä vapaamatkustajaksi. Vai etkö käytä nytkään mitään julkisia palveluita? Tosin taidatkin olla trolli.

Vierailija
190/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt annettaisi edes vessatauot niille pikaruokalan työntekijöille. Kun on sellaista kuultu ettei edes vessassa kerkeä käymään. Se on jo tosi alhaista että työntekijöitä pidetään vessahädässä työmaalla!

Niin on, alhaista.  Ja jokaisen, joka kokee sen liian pahaksi, kannattaa irtisanoutua ja vaihtaa toiseen pikaruokaketjuun.   

Mun rakko kestää kyllä koko päivän ilman vessaa, kun duuni on sellainen, että vessa ei aina löydy (ei ole pikaruokaketju, eikä työnantajan syy).  Niinä päivinä en sitten juo litratolkulla vettä, kun tiedän, miten siinä kävisi.

Vierailija
191/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minun yksityisen puolen palkkani laskeminen vaikuttaisi  jonkin toisen yksityisen yrityksen pienipalkkaisen henkilön palkkaan nostavasti? 

Vierailija
192/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua ärsyttää tää nykyiselläänkin ei todellakaan nostella pelkästään pohja palkkoja 😂..

Mun kaveri siivoaa tienaa käteen 1600€ kk. Koulutus tausta  40h joku kurssi.  Hän saa asumistukea. Hänellä on firman auto käytössä 

Mä kävin amiksen ja olen 5 vuotta putkiliikkeessä töissä.  Tarvitsen autoa päästäkseni töihin. 

Tienaan 2200€ kk. Joka ylittää asumistuen määrän.  Progressiivisen verotuksen ja sen takia että tarvitsen autoa "parin tonnin maksettu romu" lasken pelkästään kulut en hankintaa.

Tämähän se on. Progressiivinen verotus. Töitä ei kannata tehdä, koska et saa itse niitä rahoja vaan verottaja vie kaiken.

Vierailija
193/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Progressiivinen verotus. Töitä ei kannata tehdä, koska et saa itse niitä rahoja vaan verottaja vie kaiken.

Eikä siinä kun joudun pitämään tuota autoa päästäkseni töihin. Viime vuonna meni ylimääräisiä kuluja remontit ja renkaat 1200€.

Toisinsanoen tienasinnnettorahassa 1200€ enemmän kuin kaveri. Vaikka bruttona tienaan n700€ kk enemmän.

Vierailija
194/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä. Nytkun toi romu leviää. Joudun ostamaan osaril auton ja mulle jää nettorahaa täysin saman verran kun kaverille.

Lopullisessa verotuksessa saat kuitenkin työtulovähennyksen ja vähennyksiin pitäisi olla mahdollista saada myös työmatkakulut sillä omalla autolla.  Mullakin on halpa parin tonnin farmari.  Pitää vielä roudailla kamoja töiden takia eli pienempi ei käy.   

Vierailija
195/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten minun yksityisen puolen palkkani laskeminen vaikuttaisi  jonkin toisen yksityisen yrityksen pienipalkkaisen henkilön palkkaan nostavasti? 

Niinpä.

Palkan laskeminen on sellainen juttu, että se aiheuttaa kannustinloukkuja.  Nyt on pienituloiset saatu jo siihen jamaan, että lisäponnistelu ei juuri kannata.  Sama kun saadaan vielä sille porukalle, jotka järjestää duunit noille pienipalkkaisille, niin sitten vasta liemessä ollaan.

- yks vaan -

Vierailija
196/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopullisessa verotuksessa saat kuitenkin työtulovähennyksen ja vähennyksiin pitäisi olla mahdollista saada myös työmatkakulut sillä omalla autolla.  Mullakin on halpa parin tonnin farmari.  Pitää vielä roudailla kamoja töiden takia eli pienempi ei käy.   

Ei tule km tarpeeksi vähennykseen. Ja auton tarve on just tossa et julkisil pääsisi mut menisi aikaa hitosti ja toisinaan tarvii roudata tavaraa.

Vierailija
197/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tosiaan se ongelma, ettei ole mitään yhteistä poolia, josta kaikkien palkat maksetaan. Karkeasti se palkka raha tulee joko yksityiseltä sektorilta tai sitten yhteiskunnan keräämistä verovaroista tai yhteiskunnan toiminnan tuotoista. 

Jos yksityissektorin eli yksityisten yritysten työntekijöiden palkkoja lasketaan niin se raha ei siirry käytettäväksi julkisella sektorilla palkkojen maksuun käytettäväksi. Se raha olisi vaan poissa yksityisestä kulutuksesta ja yritysten omistajat- nykyisin yhä useammin ulkomaalaisia sijoittajia, pitäisivät tämän rahan taskuunsa.

Vierailija
198/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei oo vieläkään kertonut, että miksi kukaan tekisi tällaisessa tilanteessa mitään vaativia töitä jos niistä ei saa itselleen lisätuloja? Luulisi noin selvään kysymykseen aloittajalla ja muilla kannattajilla olevan selkeä vastaus?

Vierailija
199/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdat sen, että keski- ja hyvätuloisilla on taitoja, joille on kysyntää kansainvälisesti. Jos palkkoja leikataan liikaa, pakkaavat he tavaransa ja häipyvät.

Perusduunareita ovat siinä missä muutkin. Tutkinnon saa kuka vain, ei paljon tarvitse osaamista. Erityisosaamista on vain alansa huipuilla. Jotkut alat nyt vaan on nostettu muiden yläpuolelle. Jokin yliopistokoulutus valmistaa perusduuneihin kuten esim opettaja.

Vierailija
200/216 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaamisinto loppuu heti kun osuisikin omalle kohdalle:D

Kertoo kaiken asenteista. Muut saa kärsiä loputtomasti kunhan MINÄ en kärsi vaan saan nauttia vapaasti muiden kärsimyksestä

Monilla jäisi täsmälleen sama nettona käteen vaikka palkkaa vähän laskettaisiin, verotus pitää siitä huolen. Mutta ehkä suurin kolaus itsetunnolle olisi se kuvitelma että olisi sitten huonompi ihminen. Joillekin ihmisarvon mitta on palkan suuruus. Pelko tulla luetuksi pienempituloiseksi ja duunariksi ajaa monia ihmisiä etenemään ylöspäin. Siksihän moni etsii varakkaampaa puolisoa että pääsee yhdellä loikalla portaikossa ylemmäs. Vahvin itsetunto taitaa olla vaatimattomasti elävillä hyvätuloisilla. Ei tarvitse statussymboleita eikä titteleitä.