Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kansanedustaja haluaisi laittomiksi kahvilat, joissa palvellaan vain englanniksi

Vierailija
28.02.2024 |

Erinomainen aihe tänään eduskunnassa keskustelussa, kannatan täysin. Muun muassa Virossa ja Ranskassa kielilaki velvoitta näin.

Tosin ehkä sillä varauksella, että itselleni kahvila englanniksi vielä menettelee, mutta ruokaravintolassa englanti vie ison osan mukavasta kokemuksesta. Englanniksi on paljon hankalempaa keskustella esimerkiksi viineistä.

Toinen asia on se, että Suomen kieleltä ei saa pikku hiljaa viedä asemaa yhteiskunnassa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010260223.html

Kommentit (223)

Vierailija
61/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt ollaan asian ytimessä perskules. Mitäpä tuosta ylipaisuvasta sotesta, räjähtävistä mielenterveysongelmista, huutavasta hoitajapulasta, köyhyyden ja eriarvoisuuden lisääntymistä ja muista pikkujutuista. Kuha vaa saadaan laki että sumppia pitää saada suomeksi.

Vierailija
62/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittääkö tuo hallitus nyt työllistää vai lisätä työttömyyttä? Tietääkö ne itsekkään?

Ehdotus tulee oppositiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Finnairkaan enää anna lentoneesa turvaohjeita muuta kuin englanniksi, vaikka suurin osa matkustajista olisi suomalaisia. Palvelusväki ja puhelinåpalvelukin on useimmiten vain englannksi.

Hei vähäx siistii! Koska finnair tekee huippu päätöksen niin voi koko suomenkielen unohtaa täysin. Kielletään suomen puhuminen! 

Vierailija
64/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittääkö tuo hallitus nyt työllistää vai lisätä työttömyyttä? Tietääkö ne itsekkään?

Ehdotus tulee oppositiosta.

Tyyppi on liittynyt vahingossa väärään puolueeseen.

Vierailija
65/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vain, jos saataisiin suomen kieli jollain tavalla vakiinnutettua yrityksiin, jotka tarjoavat meillä asiakaspalvelua. Itseltäni englanti sujuu, mutta muulta perheeltäni ei. Todella kurjaa, että ei voi edes ravintolassa käydä ilman että joutuu yllättäen koko perheen tulkiksi. Kaikilla ei ole kielipäätä ja vaikka tässä maassa englantia opetetaankin, niin se ei ole yksi kotimaisista kielistä eikä voi olettaa, että Suomessa ei saisi suomeksi palvelua julkisilla paikoilla.

Vierailija
66/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaapa tosiaan vaikeuttaa mmuuttajien työllistymistä. Mitä jos luottaisi sen kahvilan omistajaan sen verran että se tietää mitä tekee ja ketä palkkaa.  🙄

MMuuttajista ei ole ikinä mihinkään! Eihän niistä ole kotiaavikoillaankaan mihinkään!

Milloin niitä oikein aletaan passittamaan täältä kotiinsa? Eihän voi olla tarkoitus, että ne jäävät ikuisiksi ajoiksi suomalaisten veronmaksajain elätettäviksi!

"Viime vuonna Suomeen muuttaneiden 72 000 mmuuttajan määrä josta esimerkiksi Helsingin Sanomat julkaisi riviuutisen kohdassa Lyhyesti ei ole herättänyt juuri vastaavanlaisia keskusteluja televisiossa tai radiossa, vaikka mmuuton määrän nopean kasvun luulisi olevan väitetystä mmuuton tarpeesta päivittäin huutavien ajankohtaisohjelmien vakioaihe, kertoo ajatuspaja Suomen Perustan toiminnanjohtaja Simo Grönroos Facebook-kirjoituksessaan."

" Korkea mmuutto toi keskustelijoiden mukaan valoa tilanteeseen myös siksi, että sen nähtiin ratkaisevan hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen ongelmat, vaikka todellisuudessa Euroopan ulkopuolelta tulevat muuttajat eivät ole nettoveronmaksajia ja he näin ollen päinvastoin kasvattavat julkisen talouden rahoituksen ongelmia, Grönroos huomauttaa."

https://www.suomenuutiset.fi/suomen-perustan-simo-gronroos-suuresta-mmu…

Vierailija
67/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta... Mutta... Mutta... Muslimit ovat niin kivoja. :( Olemme rasisteja, jos pakotamme muslimit alistumaan ja puhumaan suomea... Suomessa... Suomalaisille...

Vierailija
68/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa (ja EU:ssa) on nykyään laitonta että suurta yleisöä palvelemalla yrityksellä olisi verkkosivut joiden käyttöliittymäsuunnittelussa ei ole huomioitu värisokeita tai vanhuksia joiden on vaikea lukea pientä pränttiä. Tätä kutsutaan saavutettavuusdirektiiviksi. 

Onhan se silloin vähän erikoista että samaan aikaan voi olla yrityksiä jotka palvelevat suurta yleisöä mutta joiden asiakaspalvelussa asiointi onnistuu vain vieraalla kielellä 

Lpppujen lopuksi tuohon Suomen puhumattomuuteen ei ole mitään todellista syytä. Olen itse ollut nuorena ulkomailla töissä kahvilassa maassa jonka kieltä en oikeasti osannut, ja ne työssä tarvittavat fraasit oppi parissa viikossa. Ei se kahvin ja wienerin myynti vaadi suurta sanavarastoa. 

Jos minulla on tyylikäs ravintola, jossa haluan, että ravintolakokemus on asiakkaillani kaikin puolin

Ei se palvelukokemus ole moitteeton, jos asiakas tuntee olonsa epämukavaksi siksi, että pitäisi puhua ja ymmärtää vierasta kieltä.

Vierailija
69/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä tätä vastaan argumentoidaan sillä, että etkö osaa tilata kahvia englanniksi. Joo, osaan kyllä, mutta kyse on monesta muustakin asiasta. Asiakkaiden turvallisuudesta, että saavat mitä tilaavat ja ymmärretään allergiat ja siitä, että kahvilassa kai pitäisi olla mukavaa asioida. Ei niin, että palvelutilanne on asiakkaalle kielitaidollinen esterata.

Minusta tämä kepulipellen vinkumien tästä kieliasiasta on itse asiassa täysin aivotonta touhua. Minä en todellakaan halua jotain poliitikonpaskiaisia päättämään yhtään mitään siitä, millä nimellä mitäkin firmaa saa kutsua tai millä kielellä saa asioida. Minä nimittäin osaan ihan itse päättää sen, menenkö asiakkaaksi johonkin firmaan, jonka kielipolitiikka ei miellytä minua vai enkö mene. Ehkä se on kaltaisillesi vatipäisille idioottivajakeille jotenkin vaikeampaa päättää ihan itse?

Allergiakaan ei ole ongelma, kun valitsee asiointipaikkansa. Kaikkeen ei tarvitse naukua valtiota apuun vaan jotain voi päättää ihan itsekin. 

Vierailija
70/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vain, jos saataisiin suomen kieli jollain tavalla vakiinnutettua yrityksiin, jotka tarjoavat meillä asiakaspalvelua. Itseltäni englanti sujuu, mutta muulta perheeltäni ei. Todella kurjaa, että ei voi edes ravintolassa käydä ilman että joutuu yllättäen koko perheen tulkiksi. Kaikilla ei ole kielipäätä ja vaikka tässä maassa englantia opetetaankin, niin se ei ole yksi kotimaisista kielistä eikä voi olettaa, että Suomessa ei saisi suomeksi palvelua julkisilla paikoilla.

Sinun ja taukkiperheesi tuskin on pakko asioida sellaisessa ravintolassa, jossa ei puhuta suomen kieltä. 

Vierailija
71/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt ollaan asian ytimessä perskules. Mitäpä tuosta ylipaisuvasta sotesta, räjähtävistä mielenterveysongelmista, huutavasta hoitajapulasta, köyhyyden ja eriarvoisuuden lisääntymistä ja muista pikkujutuista. Kuha vaa saadaan laki että sumppia pitää saada suomeksi.

Perinteisen argumentaatiovirhe siinä. Ei muidenkin asioiden ajaminen tarkoita toisten unohtamista.

Vierailija
72/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun ja taukkiperheesi tuskin on pakko asioida sellaisessa ravintolassa, jossa ei puhuta suomen kieltä. 

Siina sulle: Sinu ei ole pako taala ruokaila!

Vierailija
73/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteisen argumentaatiovirhe siinä. Ei muidenkin asioiden ajaminen tarkoita toisten unohtamista.

Vihervassareilla on kapeampi kaistanleveys ja pienempi kellotaajuus!

Vierailija
74/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä tätä vastaan argumentoidaan sillä, että etkö osaa tilata kahvia englanniksi. Joo, osaan kyllä, mutta kyse on monesta muustakin asiasta. Asiakkaiden turvallisuudesta, että saavat mitä tilaavat ja ymmärretään allergiat ja siitä, että kahvilassa kai pitäisi olla mukavaa asioida. Ei niin, että palvelutilanne on asiakkaalle kielitaidollinen esterata.

Minusta tämä kepulipellen vinkumien tästä kieliasiasta on itse asiassa täysin aivotonta touhua. Minä en todellakaan halua jotain poliitikonpaskiaisia päättämään yhtään mitään siitä, millä nimellä mitäkin firmaa saa kutsua tai millä kielellä saa asioida. Minä nimittäin osaan ihan itse päättää sen, menenkö asiakkaaksi johonkin firmaan, jonka kielipolitiikka ei miellytä minua vai enkö mene. Ehkä se on kaltaisillesi vatipäisille idioottivajakeille jotenkin vaikeampaa päättää ihan itse?

Allergiakaan e

Peppukipu on käsinkosketeltavissa.

Taidat todella vihata suomen kieltä.

Vierailija
75/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä olla englannin käyttöä kieltämässä vaan vaadittaisiin että palvelua saa myös suomeksi. Kaikki suomalaiset eivät osaa englantia kovin hyvin esim. vanhuksissa paljon sellaisia. 

Kyllä suomalaisilla tulee olla oikeus käyttää omaa kieltään ja mielestäni ihan kohtuullinen vaatimus osata suomea edes jonkun verran mikäli täällä haluaa töitä tehdä. 

Kyllä se menee niin, että ulkomaalaisilta pitää vaatia sitä suomen kielen taitoa eikä niin että suomalaisilta vaaditaan englannin kielen taitoa. 

Vierailija
76/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä kepulipellen vinkumien tästä kieliasiasta on itse asiassa täysin aivotonta touhua. Minä en todellakaan halua jotain poliitikonpaskiaisia päättämään yhtään mitään siitä, millä nimellä mitäkin firmaa saa kutsua tai millä kielellä saa asioida. Minä nimittäin osaan ihan itse päättää sen, menenkö asiakkaaksi johonkin firmaan, jonka kielipolitiikka ei miellytä minua vai enkö mene. Ehkä se on kaltaisillesi vatipäisille idioottivajakeille jotenkin vaikea

Peppukipu on käsinkosketeltavissa.

Taidat todella vihata suomen kieltä.

Menikö hiekkaa tuhveroon? Olen aina ihmetellyt sattuukohan se päähän, jos on noin pohjattoman tyhmä kuin sinä? Minä en missään kohdin kertonut vihaavani suomen kieltä tai edes vihjannut siihen suuntaan. Sen voisi tuosta aika helposti käsittää, jos korvien välissä liikkuisi sen verran, että ymmärtäisi lukemansa. Minä kerroin hyvin selvin sanoin, että osaan kyllä valita ihan itse asiointipaikkani vaikkapa sen kielen mukaan. En tarvitse siihen politiikkoja enkä huuda lisäbyrokratiaa sitä valvomaan. Miten se on kielen vihaamista tahvo?

Vierailija
77/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä olla englannin käyttöä kieltämässä vaan vaadittaisiin että palvelua saa myös suomeksi. Kaikki suomalaiset eivät osaa englantia kovin hyvin esim. vanhuksissa paljon sellaisia. 

Kyllä suomalaisilla tulee olla oikeus käyttää omaa kieltään ja mielestäni ihan kohtuullinen vaatimus osata suomea edes jonkun verran mikäli täällä haluaa töitä tehdä. 

Kyllä se menee niin, että ulkomaalaisilta pitää vaatia sitä suomen kielen taitoa eikä niin että suomalaisilta vaaditaan englannin kielen taitoa. 

Keneltäkään ei ole missään vaiheessa vaadittu mitään englannin kielen taitoa. Asiointipaikkansa kun voi valita ihan vapaasti ja vaikkapa sellaiseen ravintolaan ei ole mikään pakko mennä, missä ei palvella suomeksi. Ne paikat, joissa on pakko asioida kuten viranomaiset ovat taas kielivaatimusten piirissä. Mikä tässä on vaikeaa tai mikä tässä on epäselvää?

Se, mitä kepulipaska tässä vaatii on järjettömän ja turhan kielibyrokratian rakentamista ja maksattamista veronmaksajalla. 

Vierailija
78/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuitenkin asuu Suomessa ja joku ravintolasanasto on kuitenkin aika rajoitettu määrä tietoa, jonka opiseleminen ei luulisi olevan ongelma ainakaan edes aina yhdelle vuorossa olevalle henkilökunnan jäsenelle.

Pärjään kyllä itse englanniksi, mutta osataanko sitäkään kaikissa paikoissa?

Pärjään minäkin englanniksi, se on työnantajani työkieli. Mutta työajan ulkopuolella en Suomessa suostu puhumaan kuin suomea.

Vierailija
79/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oli typerä heitto ja ei ollut edes Persu.

Herätkää nyt, pahvit. Ollaan 21. vuosisadalla. Jos yksi kahvila ei puhu suomea, vieressä on varmasti toinen.

Ja jos se kahvila ei tuota palvelua jota asiakkaat haluavat, se ei kauaa toimi.

Tällaisen vaatiminen lailla on juuri niin idioottimaista kuin Ranskassakin, ja siellä se haittaa mm. kansainvälisten konferenssien järjestämistä aivan sikana.

Vierailija
80/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergiakaan e

Miksi vihaat suomen kieltä? Taidat olla saastainen paskaa syövä idiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan