Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kansanedustaja haluaisi laittomiksi kahvilat, joissa palvellaan vain englanniksi

Vierailija
28.02.2024 |

Erinomainen aihe tänään eduskunnassa keskustelussa, kannatan täysin. Muun muassa Virossa ja Ranskassa kielilaki velvoitta näin.

Tosin ehkä sillä varauksella, että itselleni kahvila englanniksi vielä menettelee, mutta ruokaravintolassa englanti vie ison osan mukavasta kokemuksesta. Englanniksi on paljon hankalempaa keskustella esimerkiksi viineistä.

Toinen asia on se, että Suomen kieleltä ei saa pikku hiljaa viedä asemaa yhteiskunnassa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010260223.html

Kommentit (223)

Vierailija
81/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa (ja EU:ssa) on nykyään laitonta että suurta yleisöä palvelemalla yrityksellä olisi verkkosivut joiden käyttöliittymäsuunnittelussa ei ole huomioitu värisokeita tai vanhuksia joiden on vaikea lukea pientä pränttiä. Tätä kutsutaan saavutettavuusdirektiiviksi. 

Onhan se silloin vähän erikoista että samaan aikaan voi olla yrityksiä jotka palvelevat suurta yleisöä mutta joiden asiakaspalvelussa asiointi onnistuu vain vieraalla kielellä 

Lpppujen lopuksi tuohon Suomen puhumattomuuteen ei ole mitään todellista syytä. Olen itse ollut nuorena ulkomailla töissä kahvilassa maassa jonka kieltä en oikeasti osannut, ja ne työssä tarvittavat fraasit oppi parissa viikossa. Ei se kahvin ja wienerin myynti vaadi suurta sanavarastoa. 

Jos minulla on tyylikäs ravintola, jossa haluan, e

Minulle se on viihtyisä kokemus. Ennemmin otan englannkinkielisen, tasokkaan palvelun kuin sen, että joku tarjoilija siinä sönkkää alkeellisella suomella. Suurin osa helsinkiläisistä ravintolassakävijöistä toimii ongelmitta molemmilla kielillä. Se, että sinun kielitaitosi on puutteellista, ei pitäisi vaikuttaa siihen millaisia ravintolakokemuksia minä saan kokea,Sinä voit aina mennä sinne abc:lle.

Vierailija
82/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta... Mutta... Mutta... Muslimit ovat niin kivoja. :( Olemme rasisteja, jos pakotamme muslimit alistumaan ja puhumaan suomea... Suomessa... Suomalaisille...

Lisäksi muslimipakanat tuovat meille kivoja pelihetkiä!

Ranskan lukioissa opiskelevista muslimeista kolmannes hyväksyy väkivallan Islamin levittämiseksi.

Ranskan valtiollinen tutkimuslaitoksen CNRS:n nuorisotutkimus tehtiin 7000 nuorelle opiskelijalle. Nämä kävivät koulua Ranskassa. Nämä opiskelijat olivat vasta 1416 vuoden iässä. Tulos on järkyttänyt:

lukiossa elämäänsä rakentavista opiskelijoista joka kolmannes muslimi vannoi fundamentalististen islamististen mielipiteiden puolesta.

Tosiasiassa miljoonat muslimit vannovat jihadin puolesta eri puolilla maailmaa. Jos joka kolmas lukiolainen hyväksyy väkivallan avulla uskontonsa levittämisen, niin tulos on hälyttävä.

Ranskalaistutkimuksessa tarkasteltiin myös jihadistista islamia lukiolaisten keskuudessa. Ranskassa on jo koettu paljon seurauksia väkivallasta. Siitä huolimatta merkittävä osa musliminuorista kieltäytyi moittimaan tapahtuneita terrori-iskuja! Tutkimus osoitti suuren osan länsimaisia musliminuoria suorastaan tukevan itsemurhaiskuja.

Vastaavissa tutkimuksissa Yhdysvalloissa ovat muslimit ilmoittaneet suurempaa tukea itsemurhaiskuille, mikäli he ovat olleet hiukan iäkkäämpiä, kuin vasta lukiolaisikäisiä.  Siksi todellinen väkivaltahenki saattaa valitettavasti vain vahvistua, kun nämä kasvavat yli 16 ikävuotensa.

33 %:a musliminuorisosta piti hyväksyttävänä osallistua väkivaltatekoihin oman aatteensa puolesta. Toisin sanoen joka kolmas Ranskassa asuva musliminuori osoitti sympatiaa terrorismille.

20 %:a muslimiopiskelijoista hyväksyi väittämän, jonka mukaan on hyväksyttää seisoa pommin kanssa oman uskonnon puolesta.

24 %:a vastannaisesta kieltäytyi tuomitsemasta Charlie Hebdo murhat.

21 %:a vastanneista kieltäytyi täysin tuomitsemasta Bataclanin teatterin verilöylyä, jonka aikana 89 ihmistä sai surmansa osana marraskuun 13. päivän Pariisin hyökkäystä, joka vaati 130 kuolinuhria.

CNRS:n puolesta 20.3.2017 Fabien Trécourt kirjoitti tutkimuksesta järkyttävät tiedot julkisuuteen.

Tutkimuksen tekijät Anne Muxel ja Olivier Galland korostivat, että näyte ei edes edusta Ranskan nuorisoa kuitenkaan kokonaisuudessaan. Nämä nuoret eivät olleet erityisen syrjäytyneitä: he olivat lukiossa käyviä elämässä hyvin mukana olevia nuoria.

Lukiolaisille tehdyt kyselyt toteutettiin yli kuuden kuukauden aikana lokakuusta 2016 maaliskuulle 2017.

French National Center for Scientific Research  Pamela Geller

https://gellerreport.com/2017/03/study-third-frances-young-muslims-hold-fundamentalist-religious-views.html/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä olla englannin käyttöä kieltämässä vaan vaadittaisiin että palvelua saa myös suomeksi. Kaikki suomalaiset eivät osaa englantia kovin hyvin esim. vanhuksissa paljon sellaisia. 

Kyllä suomalaisilla tulee olla oikeus käyttää omaa kieltään ja mielestäni ihan kohtuullinen vaatimus osata suomea edes jonkun verran mikäli täällä haluaa töitä tehdä. 

Kyllä se menee niin, että ulkomaalaisilta pitää vaatia sitä suomen kielen taitoa eikä niin että suomalaisilta vaaditaan englannin kielen taitoa. 

Keneltäkään ei ole missään vaiheessa vaadittu mitään englannin kielen taitoa. Asiointipaikkansa kun voi valita ihan vapaasti ja vaikkapa sellaiseen ravintolaan ei ole mikään pakko mennä, missä ei palvella suomeksi. Ne paikat, joissa on pakko asioida kuten viranomaiset ovat taas kielivaatimusten piirissä. Mikä tässä on vaikeaa tai mik

Ei niitä järkeviä vaihtoehtoja aina ole. Ihmisillä on tilanteita, joissa joku paikka yksiselitteisesti on se missä pitää asioisa. Jos nyt vaikka olet lähdössä junalla jonnekin ja aseman kahvilassa tai ravintolassa ei osata suomea. Tai paikkakunnan ainut auki oleva ravintola. Ei kaikkialla Suomessa ole loputtomasti valinnan varaa kuten Helsingin ydinkeskustassa.

Vierailija
84/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä olla englannin käyttöä kieltämässä vaan vaadittaisiin että palvelua saa myös suomeksi. Kaikki suomalaiset eivät osaa englantia kovin hyvin esim. vanhuksissa paljon sellaisia. 

Kyllä suomalaisilla tulee olla oikeus käyttää omaa kieltään ja mielestäni ihan kohtuullinen vaatimus osata suomea edes jonkun verran mikäli täällä haluaa töitä tehdä. 

Kyllä se menee niin, että ulkomaalaisilta pitää vaatia sitä suomen kielen taitoa eikä niin että suomalaisilta vaaditaan englannin kielen taitoa. 

Keneltäkään ei ole missään vaiheessa vaadittu mitään englannin kielen taitoa. Asiointipaikkansa kun voi valita ihan vapaasti ja vaikkapa sellaiseen ravintolaan ei ole mikään pakko mennä, missä ei palvella suomeksi. Ne paikat, joissa on pakko asioida kuten viranomaiset ovat taas kielivaatimusten piirissä. Mikä tässä on vaikeaa tai mik

Monet maat vaativat että osaa maan kieltä, jos siellä haluaa työskennellä. Miksi ei Suomikin? 

Vierailija
85/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka paljon ne kusipapat käy ravintoloissa Helsingin keskustassa ihan yksistään?

Vierailija
86/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tosin ehkä sillä varauksella, että itselleni kahvila englanniksi vielä menettelee, mutta ruokaravintolassa englanti vie ison osan mukavasta kokemuksesta. Englanniksi on paljon hankalempaa keskustella esimerkiksi viineistä."

No sitten et varmaan mene ruokaravintolaan, jossa ei saa palvelua suomeksi tai ruotsiksi. Mutta eihän sitä nyt hyvänen aika tarvitse lailla kieltää! Missä ihmeen totalitarismissa me nykyään elämme, kun jokainen asia, joka juuri itseä ei satu miellyttämään, halutaan kieltää kaikilta muiltakin?

Kielitaidottomat tumpelot alapeukuttaa

Vierailija
87/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka paljon ne kusipapat käy ravintoloissa Helsingin keskustassa ihan yksistään?

Tarkoitatko somaleita? Eivät ne käy missään yksinään! Valtaavat laumana pöydän ja istuvat siinä koko päivän haisemassa sen yhden teekuppinsa kanssa!

Vierailija
88/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle se on viihtyisä kokemus. Ennemmin otan englannkinkielisen, tasokkaan palvelun kuin sen, että joku tarjoilija siinä sönkkää alkeellisella suomella. Suurin osa helsinkiläisistä ravintolassakävijöistä toimii ongelmitta molemmilla kielillä. Se, että sinun kielitaitosi on puutteellista, ei pitäisi vaikuttaa siihen millaisia ravintolakokemuksia minä saan kokea,Sinä voit aina mennä sinne abc:lle.

Että tehdään Suomessa englanninkielisestä ravintoloista joku tavoitteellinen tila ja sivistyksen mitta? Jo on aikoihin eletty rähmällään olo ulkomaalaisten edessä ja suomen kieltä vastaan.

Vierailija
89/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että tehdään Suomessa englanninkielisestä ravintoloista joku tavoitteellinen tila ja sivistyksen mitta? Jo on aikoihin eletty rähmällään olo ulkomaalaisten edessä ja suomen kieltä vastaan.

Mitä helvettiä sinä sönkkäät?  Minä käyn kivoissa ravintoloissa, syön hyvää ruokaa, viihdyn perheeni tai ystävieni kanssa. Ei minua kiinnosta puhuuko se tarjoilija englantia, suomea tai vaikka italiaa. Se, että sinunlaisesi ei siihen kykene, ei saisi olla minulta pois. Kateuslait pitää estää.

Vierailija
90/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten se menee kyllä niin, että englannin kielistä henkilökuntaa on eniten tusinapaikoissa.

Vierailija
91/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt ollaan asian ytimessä perskules. Mitäpä tuosta ylipaisuvasta sotesta, räjähtävistä mielenterveysongelmista, huutavasta hoitajapulasta, köyhyyden ja eriarvoisuuden lisääntymistä ja muista pikkujutuista. Kuha vaa saadaan laki että sumppia pitää saada suomeksi.

Kieltämättä on hieman koomista, kun ministeri Meri lausuu runoja puhujapöntöstä ja samaan aikaan yrityksiä menee konkurssiin yhä kiihtyvällä tahdilla. Mitähän se priorisointi mahtaakaan tarkoittaa.

Vierailija
92/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenmuinoin oli itseään henommaksi luulevissa ravintoloissa ruokalistat ranskaksi. Palattaisiin mieluummin tähän, sillä onhan ranska sentään sivistyskieli, toisin kuin englanti!

Englantilainen keittiö onkin maailmankuulu ja siltä helkutin pidgin-englannilta ei voi muutenkaan välttyä enää missään!

Vierailija
93/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monet maat vaativat että osaa maan kieltä, jos siellä haluaa työskennellä. Miksi ei Suomikin? "

No otetaas ihan käytännön esimerkki:

Suomi pyrkii parasta aikaa kvanttitietokoneiden kärkikastiin maailmassa.

Alan materiaalit ja johtavat tutkijat eivät pääsääntöisesti tule Suomesta.  Ehkä 2-3 voitaisiin löytää Suomesta sillä tasolla mitä tarvitaan alan eteenpäin viemiseksi.

Kaikki alaan liittyvä tutkimus on julkaistava englanniksi jotta sille saisi minkään sortin näkyvyyttä tai edes peer-review-käsittelyn.

Nyt on keksitty uusi tapa tehdä kvanttitietokone tehokkaasti, joten pitäisi saada kymmenen alan tohtoria töihin heti oitis.

Ei kun haku päälle.

Hakijoista vain yksi puhuu suomea. Muilla 15 hakijalla on aivan huippupaperit ties mistä muusta maasta.

Yhteistä heille kaikille on täydellinen englannin taito.

Sinun lähestymistavallasi voitaisiin saman tien sulkea koko lafka, koska suomea puhuvia tekijöitä ei yksinkertaisesti ole. 

Jää se maailmaa mullistava kvanttitietokone tekemättä, vaikka suunnitelmat saatiinkin aikaan.

Keitetään sen sijaan vaan kahvia toisillemme. Suomeksi.

Kyllähän tuollainen 5% kate aina jonkun kvanttitietokoneen myyntikatteen voittaa, eiks joo?

Kahvi on myös tuttua ja turvallista.  Ties mitä mullistavaa sillä kvanttitietokonella olisi saatu aikaan?

Vierailija
94/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä sinä sönkkäät?  Minä käyn kivoissa ravintoloissa, syön hyvää ruokaa, viihdyn perheeni tai ystäv

Saat ihan rauhassa mennä englanninkielisen palvelun perässä englanninkieliseen maahan. Suomessa palvellaan suomeksi. Mikä ihmeen vimma on kadottaa suomen kieli maan päältä?

Vierailija
95/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä sinä sönkkäät?  Minä käyn kivoissa ravintoloissa, syön hyvää ruokaa, viihdyn perheeni tai ystäv

Jos haluan tilata englanniksi "fish and chips", niin menen käymään Englannissa -vaikka se onkin nykyään muslimimaa! Imperiumi kuulemma seurasi perässä vainoamaan niitä  saariapinoita.

Vierailija
96/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä ihmeen vimma on kadottaa suomen kieli maan päältä?"

Eihän tässä kukaan ole suomea hävittämässä.

- toinen

Vierailija
97/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on kansallisesta ongelmasta kielen suhteen, ei siitä miellyttääkö se juuri sinua. Valtaosa suomalaisista haluaa palvelua suomeksi.

Vierailija
98/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni yksityisten yritysten pitää saada palvella juuri sillä kielellä millä haluavat. Vaikka pelkästään mandariinikiinaksi. Se ei ole valtion paikka puuttua. 

Itse en kylläkään asioisi kahvilassa, jossa ei saa palvelua suomeksi. 

Koulutus, julkiset palvelut ja tiedotteet sekä kaikki niihin liittyvä ovat eri asia, ne on saatava aina suomeksi ja ruotsiksi. En esim. missään nimessä kannata Espoon päätöstä ottaa englanti kolmanneksi viralliseksi kieleksi.

Enemmänkin tästä pitäisi olla huolissaan. Suomen korkeakouluissa on valtava määrä tutkinto-ohjelmia, joita ei pysty suorittamaan suomeksi tai ruotsiksi, vaan suorituskieli on englanti. Joko joissain tutkinnon osissa tai koko tutkinnossa. 

Vierailija
99/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt ollaan asian ytimessä perskules. Mitäpä tuosta ylipaisuvasta sotesta, räjähtävistä mielenterveysongelmista, huutavasta hoitajapulasta, köyhyyden ja eriarvoisuuden lisääntymistä ja muista pikkujutuista. Kuha vaa saadaan laki että sumppia pitää saada suomeksi.

Kieltämättä on hieman koomista, kun ministeri Meri lausuu runoja puhujapöntöstä ja samaan aikaan yrityksiä menee konkurssiin yhä kiihtyvällä tahdilla. Mitähän se priorisointi mahtaakaan tarkoittaa.

Ja entinen pääministeritär heilui päissään nahkaminihame vyötäisillään musiikkifestareilla, kun valtion omaisuutta myytiin kansalaisten vahingoksi! Vaikka lähettihän se sentään kännitekstarin Saksaan, tai ainakin sanoi lähettäneensä!

Vierailija
100/223 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyse on kansallisesta ongelmasta"

Ja paskat on.

Kyse on yhden impivaaralaisen yrityksestä vetää pisteitä kotiin ultranationalismilla.  Vaikka on ihan väärässä puolueessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi