HS: Kansanedustaja haluaisi laittomiksi kahvilat, joissa palvellaan vain englanniksi
Erinomainen aihe tänään eduskunnassa keskustelussa, kannatan täysin. Muun muassa Virossa ja Ranskassa kielilaki velvoitta näin.
Tosin ehkä sillä varauksella, että itselleni kahvila englanniksi vielä menettelee, mutta ruokaravintolassa englanti vie ison osan mukavasta kokemuksesta. Englanniksi on paljon hankalempaa keskustella esimerkiksi viineistä.
Toinen asia on se, että Suomen kieleltä ei saa pikku hiljaa viedä asemaa yhteiskunnassa.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa (ja EU:ssa) on nykyään laitonta että suurta yleisöä palvelemalla yrityksellä olisi verkkosivut joiden käyttöliittymäsuunnittelussa ei ole huomioitu värisokeita tai vanhuksia joiden on vaikea lukea pientä pränttiä. Tätä kutsutaan saavutettavuusdirektiiviksi.
Onhan se silloin vähän erikoista että samaan aikaan voi olla yrityksiä jotka palvelevat suurta yleisöä mutta joiden asiakaspalvelussa asiointi onnistuu vain vieraalla kielellä
Lpppujen lopuksi tuohon Suomen puhumattomuuteen ei ole mitään todellista syytä. Olen itse ollut nuorena ulkomailla töissä kahvilassa maassa jonka kieltä en oikeasti osannut, ja ne työssä tarvittavat fraasit oppi parissa viikossa. Ei se kahvin ja wienerin myynti vaadi suurta sanavarastoa.
Jos minulla on tyylikäs ravintola, jossa haluan, että ravintolakokemus on asiakkaillani kaikin puolin moitteeton ja löydän sinne sopivia tarjoilijoita, jotka ovat hyviä työssään englanniksi. Miksi minä en saisi antaa heidän tehdä työtään englanniksi? En minä halua, että he työaikana sönkkäävät jotain suomen kielen alkeita asiakkaille. En minä heitä ole palkannut opettelemaan kieltä vaan tarjoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän suomen taidon ongelman ulkomaalaisilla työntekijöillä, mutta ei se palvelusanaston opettelu paljon aikaa vaadi. Intensiivi-pikakurssille kaikki uudet työntekijät vaan. Arvostetaan omaa kieltämme.
Arvoisa kansanedustaja voisi arvostaa kotimaansa lainsäädäntöä sen verran, että viimeinkin lukisi läpi edes perustuslain.
Hänen esityksensä on perustuslain vastainen. Millään yrityksellä ei tässä maassa ole peruspalveluvelvoitetta, vaikka viranomaisilla on. Yritys, toisin kuin viranomainen, saa valita asiakkaansa.
Ei siellä perustuslaissa myöskään kielletä sitä, etteikö suomen kieltä voisi vaatia yrityksiltä. Siellä vaan todetaan, että peruspalvelut pitää saada kotimaisilla kielillä. Eli ihan vaan laaditaan kielilaki, jossa yksi
Miksi haukut persuiksi ihmisiä jotka kannattaa tätä? Olen persun vastakohta ja mielestäni maalla on oikeus vaatia että kyseisessä maassa käytetään ja suojellaan kyseisen maan kieltä. Varsinkin kun kielen historia on sellainen kuin suomen. Mikä hinku ihmisillä on tunkea englantia joka paikkaan? Minusta tuntuu että enemmän sitä hypettää nimenomaan ihmiset jotka EIVÄT osaa sitä kunnolla ja näkevät sen jotenkin coolina ja hienona kielenä. Minä en enää jotenkin jaksa englantia, olen joutunut käyttämään sitä niin älyttömästi elämäni aikana lapsesta asti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaapa tosiaan vaikeuttaa mmuuttajien työllistymistä. Mitä jos luottaisi sen kahvilan omistajaan sen verran että se tietää mitä tekee ja ketä palkkaa. 🙄
Kahvila-ravintolassa työskennelleenä täytyy kyllä sanoa, että en luottaisi edes hygieniaan, saatikka sitten mihinkään muuhun...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaapa tosiaan vaikeuttaa mmuuttajien työllistymistä. Mitä jos luottaisi sen kahvilan omistajaan sen verran että se tietää mitä tekee ja ketä palkkaa. 🙄
MMuuttajista ei ole ikinä mihinkään! Eihän niistä ole kotiaavikoillaankaan mihinkään!
Milloin niitä oikein aletaan passittamaan täältä kotiinsa? Eihän voi olla tarkoitus, että ne jäävät ikuisiksi ajoiksi suomalaisten veronmaksajain elätettäviksi!
Oikeus sitä ja oikeus tätä. Mitäpä jos mietittäisiin ihan siltä kannalta että se on kaikkien etu että ihmiset tekee töitä. Ja kieltä oppii töissä, ei kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän suomen taidon ongelman ulkomaalaisilla työntekijöillä, mutta ei se palvelusanaston opettelu paljon aikaa vaadi. Intensiivi-pikakurssille kaikki uudet työntekijät vaan. Arvostetaan omaa kieltämme.
Arvoisa kansanedustaja voisi arvostaa kotimaansa lainsäädäntöä sen verran, että viimeinkin lukisi läpi edes perustuslain.
Hänen esityksensä on perustuslain vastainen. Millään yrityksellä ei tässä maassa ole peruspalveluvelvoitetta, vaikka viranomaisilla on. Yritys, toisin kuin viranomainen, saa valita asiakkaansa.
Ei siellä perustuslaissa myöskään kielletä sitä, etteikö suomen kieltä voisi vaatia yrityksiltä. Siellä vaan todetaan, että peruspalvelut pitää saada kotimaisilla kiel
Näin kerran dokumentin siitä, miten mongolian kieli on uhattuna, ja sitä yritetään kovasti pelastaa.
Mongolian puhujia on tuplasti suomalaisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvila-ravintolassa työskennelleenä täytyy kyllä sanoa, että en luottaisi edes hygieniaan, saatikka sitten mihinkään muuhun...
No sillehän ei mitään voi jos suomalaiset on niin sottaisia työntekijöitä. Kyllä tuon huomasi varsinkin pikkulasten kanssa. Suomessa syöttötuolit oli kivettyneen ruoan peitossa, missä tahansa lomapaikassa ulkomailla nuo pestiin joka asiakkaan jälkeen. Toivottavasti Suomeen tulisi töihin vaikka espanjalaisia. Ovat fanaattisen siistejä.
Voistasko kahviloihin tehdä jonkinlainen erikoisoperaatio, jolla nostettaisiin niiden suomen kielen osaus nextille levelille?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa (ja EU:ssa) on nykyään laitonta että suurta yleisöä palvelemalla yrityksellä olisi verkkosivut joiden käyttöliittymäsuunnittelussa ei ole huomioitu värisokeita tai vanhuksia joiden on vaikea lukea pientä pränttiä. Tätä kutsutaan saavutettavuusdirektiiviksi.
Onhan se silloin vähän erikoista että samaan aikaan voi olla yrityksiä jotka palvelevat suurta yleisöä mutta joiden asiakaspalvelussa asiointi onnistuu vain vieraalla kielellä
Lpppujen lopuksi tuohon Suomen puhumattomuuteen ei ole mitään todellista syytä. Olen itse ollut nuorena ulkomailla töissä kahvilassa maassa jonka kieltä en oikeasti osannut, ja ne työssä tarvittavat fraasit oppi parissa viikossa. Ei se kahvin ja wienerin myynti vaadi suurta sanavarastoa.
Minä olen kieltäytynyt sukulaisen tarjoamista töistä ulkomailla nuorena, koska näiden tarjottujen maiden kieli ja kulttuuri ei kiinnostanut niin paljon että olisin oppinut sen kielen tarpeeksi hyvälle tasolle. Työpaikat oli siis sellaisia että työkieli olisi ollut pääasiassa englanti, mutta tottakai asiakkaissa ja muissa olisi ollut ihmisiä jotka puhuu maan omaa kieltä. Ei käynyt mielessäkään että olisi ollut mahdollista mennä maahan ja vetää peppukipuraivarit kun en saa työskennellä 100% englanniksi maassa, jonka oma kieli ei kiinnosta hevonpeetäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MMuuttajista ei ole ikinä mihinkään! Eihän niistä ole kotiaavikoillaankaan mihinkään!
Milloin niitä oikein aletaan passittamaan täältä kotiinsa? Eihän voi olla tarkoitus, että ne jäävät ikuisiksi ajoiksi suomalaisten veronmaksajain elätettäviksi!
Suomessa on JO ihan tarpeeksi kepappiloita ja pitserioita, joihin kukaan järkevä ihmisoletettu ei uskaltaudu vaarantamaan terveyttään sillä vitosen pitsella, sonka raaka-aineet on käyty dyykkaamassa naapurin marketista toissayönä!
Ja kun starttiraha loppuu, myydään yritys velipojalle ja taas raha juoksee SINUN taskustasi!
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan laaditaan perustuslain vastainen laki, joka estää ihmisiä työllistymästä. Näinkö aattelit, persu? Näinkö tosiaan aattelit, kun ottaa huomioon, että esimerkiksi perussuomalaisilla on valtavia vaikeuksia kyetä ilmaisemaan itseään edes suomen kielellä. Moni näistä lukivaikeuksisista ja ahdh-persuista on pk-yrittäjä, koska työlllistyminen ei onnistu suomen kielen ongelmien takia.
Luepa ja suosittele tuota maatiaisedustajaakin lukemaan Suomen perustuslaki. Voihan sitä yrittää muuttaa, mutta siihen tarvitaan 5/6 enemmistö, eikä millään nasupuolueella taida sellaista eduskunnassa olla.
No jopas on vuodatus. Mikä sulla on perimmäinen ongelma tässä kieliasiassa?
Vierailija kirjoitti:
Oikeus sitä ja oikeus tätä. Mitäpä jos mietittäisiin ihan siltä kannalta että se on kaikkien etu että ihmiset tekee töitä. Ja kieltä oppii töissä, ei kotona.
Tehkööt töitään kotimaissaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kieltäytynyt sukulaisen tarjoamista töistä ulkomailla nuorena, koska näiden tarjottujen maiden kieli ja k
No aivan idioottimaista. Nyt olet sitten tuollainen tynnyrissä kasvanut peräkylän juntturanaama. Olisit voinut oppia vähän avarakatseisuutta.
Typerä sääntö. Halutaan vain tahallaan hankaloittaa ulkomaalaisten työllistymistä. Vaikka suomalaiset ei halua ravintoloihin töihin.
Jokainen voi valita toisen ravintolan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikesta tarvita lakipykäliä, kieltoja, valvontaa ja rangaistuksia.
Ei pidäkään, mutta tästä asiasta pitää.
Eihän Finnairkaan enää anna lentoneesa turvaohjeita muuta kuin englanniksi, vaikka suurin osa matkustajista olisi suomalaisia. Palvelusväki ja puhelinåpalvelukin on useimmiten vain englannksi.
Jos kuitenkin asuu Suomessa ja joku ravintolasanasto on kuitenkin aika rajoitettu määrä tietoa, jonka opiseleminen ei luulisi olevan ongelma ainakaan edes aina yhdelle vuorossa olevalle henkilökunnan jäsenelle.
Pärjään kyllä itse englanniksi, mutta osataanko sitäkään kaikissa paikoissa?
Yrittääkö tuo hallitus nyt työllistää vai lisätä työttömyyttä? Tietääkö ne itsekkään?
Mää kottiis ja kerro aaseilles ja vaimoilles terveisii!