Miksi työvoimakoulutuksissa ei vahingossakaan opeteta mitään hyödyllistä?
Vilkaisin kaikki haussa olevat työvoimakoulutukset kolmen lähimmän kunnan alueelta. Suurimmassa osassa kurssisisältöjen kuvaus on ihan täyttää liirumlaarumia. Jos näitä joka tapauksessa katsotaan aiheelliseksi järjestää niin miksi tarjolla ei koskaan ole täsmäkoulutuksia mistään hyödyllisistä ohjelmistoista tai vastaavasta?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti: He saattaisivat oppia jotain ja työllistyä. Kuka sitten ostaa näitä kursseja?
Ikävä kyllä tämä ajattelumalli on pesiytynyt suomalaiseen yhteiskuntaan erittäin laajalti. Mitään laadukasta ei kannata tehdä, koska se ratkaisisi asiakkaan ongelman. Mielummin tehdään vaikka tietoisesti umpisurkea tuote, joka päinvastoin tuo mukanaan asiakkaalle uusia ongelmia, joita voi sitten vuosikausia koettaa epätoivoisesti, ja lisää maksamalla, korjailla.
Siksi, että näitä kursseja ostavat eivät halua ostaa hyödyllistä koulutusta. Olen tarjonnut PowerBI-koulutusta, mutta ei ole kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä. Oon kysellyt ja etsinyt vaikka edes parin kolmen päivän koulutusta tietokoneohjelmistoista. Peruskäyttötaidot mulla on, mutta vähän vois laajentaa. Joo, voi tätä opiskella itsekseenkin, mutta jos työvoimakoulutuksia kuitenkin järkätään, niin eikö niissä voisi olla jotain hyödyllistäkin.
Laki estää työkkäreitä hankkimasta tuollaisia irrallisia koulutuksia, jotka eivät tähtää tiettyyn ammattiin. Kursseja on netti täynnä, valitse sieltä maksutta.
Mutta nuo parin päivän hölynpöly-kyrssithan ovat juuri tuota. Eivät tähtää ammattiin, mikään muu taho kuin noiden "kurssien" järjestäjät ja sijoittajat eivät noista hyödy. Veronmaksajille täysin miinusmerkkistä puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt työvoimakoulutuksen tmv (En muista tarkkaa nimeä) ja se oli tosi hyvä- riippuu varmasti kouluttajastakin. Siinä mietittiin cv sisältöä, työhaastattelutilanteita, etsittiin vahvuuksia ja haettiin yhdessä työpaikkoja. Työllistyin sen jälkeen, tosin työttömyysaikaakaan minulla ei ollut takana kuin alle 6kk.
Muusta työkkärin toiminnasta olisi sen sijaan paljonkin negatiivista kerrottavaa mutta sanon lyhyesti että itseohjautuva uraa tavoitteleva korkeasti koulutettu asiakas oli heille punainen vaate, ja sen mukaisesti minua kohtelivat. Kattoon sylkevä elämäntapatyötön laiska amis olisi ollut heille selvästi toivotumpi asiakas. Ihmettelin tätä, koska luulin että yhteinen tavoite on työllistää ihmisiä... En ole tuon kokemuksen jälkeen heidän palveluksiaan onneksi tarvinnut.
Onkohan TE-virkailijoiden joukossa paljonkaan korkeasti kouluttautuneita? Suurin osa ta
Olen tuo kenelle vastasit. Hyvä huomio, luultavasti heidän (te-virkailija) koulutustaso on ainakin vanhimmilla merkonomi.
Itseä turhautti, kun olen myös merkonomi- tosin se tutkintoni on yli 20v vanha, joten asiat on muuttuneet. Olin suorittanut sen jälkeen korkeakoulututkinnon, johon pohdin pientä täydennystä- työkkäri sanoi suoraan että voit tehdä töitä sen merkonomitutkintosi avulla myös, joten kaikki lisäkoulutukset on turhaa...
Nyky-yhteiskunnassa on harvassa ne työt joihin ei osaamista tarvitse millään tavalla päivittää, joten tuo kommentti todisti miten pihalla te-virkailija voikaan olla työnhausta ja osaamisen vaatimuksista.
Yksi te-virkailija kävi vakoilemassa minun linkedin tiliäkin, koska sanoin hänelle suoraan, että te-toimisto ei ole auttanut minua työllistymään vaan on ainoastaan pyrkinyt estämään tavoitteitani.
Btw: tavoitteeni toteutui ja olen nyt unelmatyössäni jossa on hyvä palkka. Tosin työkkärin takia en saanut opiskella työttömyystuella yhtään, joten opiskelin opintotuella ja asuntovelallisena sain onneksi osa-aikatyön, jonka turvin selvisimme. Tosin opinnot olisi käyty 70% nopeammin jos työkkäri ei olisi antanut ensin väärää tietoa työttömyystuella opiskelun mahdollisuudesta, ja sitten perunut omat lupauksensa.
Toivottavasti ei tarvitse enää asioida siellä ikinä.
Söpöintä tässä on se että esim. it-alalle on myös näitä yritysten järjestämiä, lähtökohtaisesti kaikille avoimia muutaman kuukauden lyhytkoulutuksia, jotka saattaisivat olla hyödyllisiäkin, mutta koska ne eivät toimi yhteistyössä työkkärin kanssa, työttömän pitäisi osallistua sellaiselle salaa. Siis miettikää miten järjetöntä. Kaikenlaisiin hippaleikkikoulutuksiin riittää julkista rahaa, mutta jos työtön yrittää omatoimisesti parantaa työllistymismahdollisuuksiaan, pamahtaa selvityspyyntö ja tukien menetys.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli miksei ohjelmistokoulutusta ole. Mikäs työvoimakoulutus tämä sitten on: "JavaScript ja Front End -ohjelmoinnin perusteet (mm. JavaScript, TypeScript, HTML, CSS, React) ja katsauksen data-analytiikkaan ja työkaluihin (Power BI, SQL, Python). "
Ohjelmistokehityksestä, data-analytiikasta ja tekoälyn mahdollisuuksista oli useampi rekrykoulutus, joten luulisi niistä löytyvän kiinnostava, jos IT-alalle haluaa.
En ymmärrä tässä ketjussa olevaa valitusta, ettei muka olisi IT-alan koulutuksia tarjolla.
Ajattelitko että yksi tarjonnasta löytyvä it-kurssi jotenkin kumoaa sen faktan että 90% on joko näitä ponileikkejä tai lähärikoulutusta? Varsinkin kun tuokin on aivan satavarmasti rajattu vain niille, joilla on valmiiksi it-alan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli miksei ohjelmistokoulutusta ole. Mikäs työvoimakoulutus tämä sitten on: "JavaScript ja Front End -ohjelmoinnin perusteet (mm. JavaScript, TypeScript, HTML, CSS, React) ja katsauksen data-analytiikkaan ja työkaluihin (Power BI, SQL, Python). "
Ohjelmistokehityksestä, data-analytiikasta ja tekoälyn mahdollisuuksista oli useampi rekrykoulutus, joten luulisi niistä löytyvän kiinnostava, jos IT-alalle haluaa.
En ymmärrä tässä ketjussa olevaa valitusta, ettei muka olisi IT-alan koulutuksia tarjolla.
Missä tämä? Se kun ei helsinkiläistä tai turkulaista työtöntä auta jos Kempeleellä järjestetään tvp koulutusta. Tai toistepäin. Toinen juttu on se, että paikkoja on yleensä tarjolla korkeintaan 12 halukkaalle. Joka IT-alan koulutukseen on hakijoita vähintään 150 joten aika moni jää ilman koulu
Tässä se ongelma on: työtön ei voi lähteä opiskelemaan sinne, missä olisi opiskelupaikka ja töitä, työtön haluaa, että opinnot ja työpaikka tuodaan naapurikortteliin.
Ootko vähän yksinkertainen? Kuinka moni edes työssäkäyvä tosta vaan voi maksaa asumisensa ja elämisen kahdella paikkakunnalla. Entä perhe jne. Lisäksi, näille kursseille valitaan useimmiten 10 tai 12 osallistujaa. Joka ikisellä paikkakunnalla on moninkertaisesti halukkaita eli ulkopoaikkakuntalaisena ei vrmasti pääse vaikka jotenkin saisi asumisen jne. järjestymään. Lisäksi työkkäri tietenkin priorisoi paikallisia kursseille joten siinäkin mielessä melko lailla mahdoton päästä.
Vain kaltaisesi tollo kuvittelee, että ongelman ydin on se, ettei työttömät ole valmiita pistämään tonnikaupalla rahaa jota ei ole osallistuakseen koulutukseen jossain muualla. Kun et mitään tajua niin väännetään rautapalkista: ongelma on, ettei koulutuksia ole riittävästi. Halukkaita koulutettavia kyllä löytyy, koulutuksia ei vain järjestetä riittävästi. Työttömien määrä putoaisi kummasti jos kaikki halukkaat pääsisivät esimerkiksi koodausta tms. opettelemaan.
Koska sellaista on työelämä. Hyödytöntä huuhaata. Tätä ei voi kukaan myöntää ainostaan työttömiltä vaaditaan sitä ja tätä.
Koska työkkäri tietää hyvin ettei ole mitään töitä eikä työttömiä haluta työelämän bileitä pilaamaan. Ei ole mitään mihin koulutettaisiin kun ei ole tarvetta.
Hmm, itse ainakin löydän sieltä perustutkintojakin.
Aloitin matkailun kolmivuotisen pt opiskelut työvoimakoulutuksen, saan enemmän rahaa kuin pelkkänä opiskelijana (ansiosidonnainen +korotus)
Minulla on 3 tutkintoa joista viimeisin amk tasoinen, olin työskennellyt ylempänä toimihenkilönä, lty johtajan alaisena, ennen työttömyysjaksoa viimeiset 3 v. Muutin pääkaupunkiseudulla takaisin synnyinseudulleni ja olin omasta tahdostani 1/2 v ns sapattivapaalla.
Minulle te toimisto tietysti ehdotteli jotain kursseja, esim alan vaihtoon ja pääsinkin eräälle kurssille. Siellä sitten oltiin kaikki kirvesmiehestä, vr:n ratapihavahtimestarista taksiyrittäjään ja meihin muutamiin päällikkötason businesosaajiin sulassa sovussa samoilla luennoilla joissa opetettiin tekemään cv, työhakemus ja miten kannattaa valmistautua työhaastatteluun (voi kiesus miten turhauttavaa). Joillekin opetettiin vielä tietokoneen käyttöä, välillä oli tunnin lounastauko ja iltapäivästä ielä 1/2 h kahvipaussi. Pullat oli kyllä hyviä... paikallisen lähileipomon parhaimmistoa.
Onneksi sain kesken tuon kurssin uuden duunin ja vaikka työ ei alkanut ihan heti jäin pois tuolta aivan tyhjänpäiväisestä kurssilta.
Ymmärrän sen että pitkään työttömänä olleita täytyy pitää aktiivisena ja onhan se voitto jos yksikin ihminen löytää noiden kautta jotain uutta elämäänsä tai edes verkostoituu sen verran että joskus myöhemmin se poikii jotain.
Mutta kyllä taso pitäisi miettiä sen mukaan mikä on kohderyhmä, ei laiteta samoihin ryhmiin amk koulutettuja päällikkötason ihmisiä ja 5v työttömänä ollutta, viimeksi 90 luvun alussa ammattikoulun tutkinnon suorittanutta taksikuskia.
Mietin vaan että mitäköhän tuokin kurssi maksoi yhteiskunnalle......