Miksi työvoimakoulutuksissa ei vahingossakaan opeteta mitään hyödyllistä?
Vilkaisin kaikki haussa olevat työvoimakoulutukset kolmen lähimmän kunnan alueelta. Suurimmassa osassa kurssisisältöjen kuvaus on ihan täyttää liirumlaarumia. Jos näitä joka tapauksessa katsotaan aiheelliseksi järjestää niin miksi tarjolla ei koskaan ole täsmäkoulutuksia mistään hyödyllisistä ohjelmistoista tai vastaavasta?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt työvoimakoulutuksen tmv (En muista tarkkaa nimeä) ja se oli tosi hyvä- riippuu varmasti kouluttajastakin. Siinä mietittiin cv sisältöä, työhaastattelutilanteita, etsittiin vahvuuksia ja haettiin yhdessä työpaikkoja. Työllistyin sen jälkeen, tosin työttömyysaikaakaan minulla ei ollut takana kuin alle 6kk.
Muusta työkkärin toiminnasta olisi sen sijaan paljonkin negatiivista kerrottavaa mutta sanon lyhyesti että itseohjautuva uraa tavoitteleva korkeasti koulutettu asiakas oli heille punainen vaate, ja sen mukaisesti minua kohtelivat. Kattoon sylkevä elämäntapatyötön laiska amis olisi ollut heille selvästi toivotumpi asiakas. Ihmettelin tätä, koska luulin että yhteinen tavoite on työllistää ihmisiä... En ole tuon kokemuksen jälkeen heidän palveluksiaan onneksi tarvinnut.
Onkohan TE-virkailijoiden joukossa paljonkaan korkeasti kouluttautuneita? Suurin osa taitaa hahmottaa maailmaa käytännöllisesti katsoen merkonomin aivoilla. Muutenkaan nykysysteemi ei ota huomioon sitä, että akateemiset tehtäväntäyttöprosessit kestävät yleensä kuukausia ja voivat venyä jopa vuoden tai kahden mittaisiksi.
Täällä missä asun ei ole kuin tutkintoon johtavia koulutuksia nuo työvoimakoulutukset.
Haluaisin käydä juuri jotain lyhyitä kursseja enkä mitään toista ammattia. Kiinnostaa vähän kaikenlainen, kunhan ei tarvitse mitään näyttöjä suorittaa. Eli sellainen kevyt kurssi.
En tiedä yhtään tämmöisiä ilmaisia ainakaan ja ei ole varaa itse maksaa mitään kursseja.
Tuossa on sekin hyvä että saisi rahaa enemmän. Olin uravalmennuksessa etänä ja siitä tuli tuntuva korvaus kun kesti 3 viikkoa. Työttömälle iso raha ja koska siitä ei kulunut matkaan tai muuhunkaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin työllistymiskoulutus on kyllä yks vitsi! Mä jouduin sellaiseen 3 viikkoa ennen opintojen aloitusta. En tiedä miksi. Kun olin käynyt vain lukion ja aloittamassa korkeakouluopinnot.
Toisen kerran ennen tätä farssia työkkäristä soitettiin kun olin raskaana (laskettu aika alle 2kk:n kuluttua) ja hoidin kotona 1,5v. lasta, että voisin mennä sellaiseen nuorten työkokeiluun. Muuttui ääni kellossa kun kysyin, että miten saisin järjestettyä lapselle mahdollisimman nopeasti päivähoitopaikan, että ehtisin olla siellä työkokeilussa muutaman viikon ennen laskettua aikaa.
Varmaan jouduit sinne siksi, että olit työtön. Ei silloin ole merkitystä, että kokee olevansa palkallisella lomalla, koska kohta alkavat opinnot. Työkkärille olit työtön.
Päättäjät tarvitsevat jonkun ryhmän, jota harhautuksena osoittaa, kun omat perseilyt paljastuvat. Orjien tulee tietää paikkansa. Johonkin ne verorahat on käytettävä. Miksi ei sitten kavereiden pussien täytteeksi? Arkipäivän sadistit nauttivat toisten kärsimyksestä ja nöyryyttämisestä. Valta-asetelman väärinkäyttö on helpoin tapa tällaisen saavuttamiseen. Huonoitsetuntoiset tarvitsevat alaspoljettavan ryhmän, että kykenevät tuntemaan itsensä paremmaksi. Yrittäjät tarvitsevat työvoimalle pelotteen. Onhan noita syitä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä missä asun ei ole kuin tutkintoon johtavia koulutuksia nuo työvoimakoulutukset.
Haluaisin käydä juuri jotain lyhyitä kursseja enkä mitään toista ammattia. Kiinnostaa vähän kaikenlainen, kunhan ei tarvitse mitään näyttöjä suorittaa. Eli sellainen kevyt kurssi.
En tiedä yhtään tämmöisiä ilmaisia ainakaan ja ei ole varaa itse maksaa mitään kursseja.
Tuossa on sekin hyvä että saisi rahaa enemmän. Olin uravalmennuksessa etänä ja siitä tuli tuntuva korvaus kun kesti 3 viikkoa. Työttömälle iso raha ja koska siitä ei kulunut matkaan tai muuhunkaan mitään.
Nuo lyhyet kurssit ei ole työvoimakoulutusta, sellaisia ei enää hankita. Nyt pitää hankkia ammatti, ei viettää aikaa koulutuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt työvoimakoulutuksen tmv (En muista tarkkaa nimeä) ja se oli tosi hyvä- riippuu varmasti kouluttajastakin. Siinä mietittiin cv sisältöä, työhaastattelutilanteita, etsittiin vahvuuksia ja haettiin yhdessä työpaikkoja. Työllistyin sen jälkeen, tosin työttömyysaikaakaan minulla ei ollut takana kuin alle 6kk.
Muusta työkkärin toiminnasta olisi sen sijaan paljonkin negatiivista kerrottavaa mutta sanon lyhyesti että itseohjautuva uraa tavoitteleva korkeasti koulutettu asiakas oli heille punainen vaate, ja sen mukaisesti minua kohtelivat. Kattoon sylkevä elämäntapatyötön laiska amis olisi ollut heille selvästi toivotumpi asiakas. Ihmettelin tätä, koska luulin että yhteinen tavoite on työllistää ihmisiä... En ole tuon kokemuksen jälkeen heidän palveluksiaan onneksi tarvinnut.
Onkohan TE-virkailijoiden joukossa paljonkaan korkeasti kouluttautuneita? Suurin osa ta
Suurin osa työkkärin työntekijöistä on suorittanut korkeakoulututkinnon, akateemisia on vähän yli 30% ja AMK-tutkinto ja ylempi AMK-tutkinto on noin 55 %:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lyhyet kurssit ei ole työvoimakoulutusta, sellaisia ei enää hankita. Nyt pitää hankkia ammatti, ei viettää aikaa koulutuksissa.
No ihmekös porukka syrjäytyy kun ei kaikista ole koulunpenkille. Näillä kursseilla pysyisi yhteiskunnassa mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli miksei ohjelmistokoulutusta ole. Mikäs työvoimakoulutus tämä sitten on: "JavaScript ja Front End -ohjelmoinnin perusteet (mm. JavaScript, TypeScript, HTML, CSS, React) ja katsauksen data-analytiikkaan ja työkaluihin (Power BI, SQL, Python). "
Ohjelmistokehityksestä, data-analytiikasta ja tekoälyn mahdollisuuksista oli useampi rekrykoulutus, joten luulisi niistä löytyvän kiinnostava, jos IT-alalle haluaa.
En ymmärrä tässä ketjussa olevaa valitusta, ettei muka olisi IT-alan koulutuksia tarjolla.
Joo ja noihin otetaan vain sellaisia, joilla on jo alan opintoja ja/tai työkokemusta. Eli tekniikan tohtoreita jne. Ei sinne mitään humanisteja tai kyltereitä huolita. Voisivat kyllä julkistaa hakijamäärät, koulutuspaikan saaneet ja harjoittelupaikkaan työllistyneet (palkkatyö eikä mikään 9e/päivä kulukorvaus). Aika kylmääviä lukuja nimittäin.
Pari kertaa olen hakenut tuommoiseen koulutukseen. Toisella kerralla pääsin peräti hakuprosessin viimeiseen vaiheeseen asti. En kuitenkaan päässyt koulutukseen, sillä sanoin haastattelussa että en vielä pysty tekemään sen koulutuksen mukaista työtä täysin itsenäisesti.
Koulutus olisi ollut lähes pelkästään työharjoittelua. Eikä siinä yrityksessä, johon melkein pääsin, ollut ketään kuka osaisi tehdä koulutukseen liittyviä tehtäviä. Olisin ollut niistä yksin vastuussa. 9 euron päiväpalkalla.
En tiedä miksi sitä sanottiin koulutukseksi kun vaatimus oli että kaikki pitää osata jo valmiiksi. Joka tapauksessa koulutukseen valittiin ihmisiä, joilla oli monen vuoden työkokemus alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihmekös porukka syrjäytyy kun ei kaikista ole koulunpenkille. Näillä
Työvoimakoulutuksen ideana on se, että ihmiset saavat ammatin. Kuka tahansa voi mennä opiskelemaan kurssin tai kaksi, jos syrjäytyminen on siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin työllistymiskoulutus on kyllä yks vitsi! Mä jouduin sellaiseen 3 viikkoa ennen opintojen aloitusta. En tiedä miksi. Kun olin käynyt vain lukion ja aloittamassa korkeakouluopinnot.
Toisen kerran ennen tätä farssia työkkäristä soitettiin kun olin raskaana (laskettu aika alle 2kk:n kuluttua) ja hoidin kotona 1,5v. lasta, että voisin mennä sellaiseen nuorten työkokeiluun. Muuttui ääni kellossa kun kysyin, että miten saisin järjestettyä lapselle mahdollisimman nopeasti päivähoitopaikan, että ehtisin olla siellä työkokeilussa muutaman viikon ennen laskettua aikaa.
Varmaan jouduit sinne siksi, että olit työtön. Ei silloin ole merkitystä, että kokee olevansa palkallisella lomalla, koska kohta alkavat opinnot. Työkkärille olit työtön.
Onko sun mielestä järkevää maksaa sellaisen työttömän työllistämistoimista, joka on joka tapauksessa jo työllistymässä. Eikö se ole hukkaan heitettyä rahaa. Eikö kannattaisi mieluummin valita koulutukseen sellainen ihminen jolle koulutuksesta voisi olla jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihmekös porukka syr
No ei voi, koska ne MAKSAA. Ei työttömällä ole ylimääräistä rahaa
Maksuttomia kursseja kaipaavalle: oletko tutustunut avoimen yliopiston ja AMK:n tarjontaan? Korona-aikanahan nuo kurssit olivat pitkälti maksuttomia työttömille, mutta kyllä ilmaisia kursseja löytyy edelleenkin. Tässä esimerkiksi Metropolian tarjonta: https://www.metropolia.fi/fi/opiskelu-metropoliassa/osaamisen-taydentam…
Vierailija kirjoitti:
Maksuttomia kursseja kaipaavalle: oletko tutustunut avoimen yliopiston ja AMK:n tarjontaan? Korona-aikanahan nuo kurssit olivat pitkälti maksuttomia työttömille, mutta kyllä ilmaisia kursseja löytyy edelleenkin. Tässä esimerkiksi Metropolian tarjonta: https://www.metropolia.fi/fi/opiskelu-metropoliassa/osaamisen-taydentam…
Kiitos, katson näitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, katson näitä
Ja tässä lisää itse AMKosaaja-hankkeesta ja tarjolla olevista kursseista: https://amkosaaja.fi
Onko mitään hyviä ilmaisia etäkursseja, missä voi opiskella vaikka keskellä metsää kunhan on netti ja tietokone?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän parikin ihmistä, jotka ovat käyneet 30 tuollaista lyhyttä, täysin turhaa kurssia. Molemmat kikkailivat sillä, että ansiosidonnaista päivärahaa maksettiin silloin kauemmin, ja toki leppoisalla kurssilla oli mukavampaa kuin töissä. Ihailin aluksi heidän ahkeruuttaan, kunnes tajusin pointin.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään hyviä ilmaisia etäkursseja, missä voi opiskella vaikka keskellä metsää kunhan on netti ja tietokone?
Perseen levitely onlyfanssissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän parikin ihmistä, jotka ovat käyneet 30 tuollaista lyhyttä, täysin turhaa kurssia. Molemmat kikkailivat sillä, että ansiosidonnaista päivärahaa maksettiin silloin kauemmin, ja toki leppoisalla kurssilla oli mukavampaa kuin töissä. Ihailin aluksi heidän ahk
Jos ei saa töitä mistään niin parempi tuokin. Itse säästin noista kursseista saadut rahat takuuvuokraan ja työllistyin uudella paikkakunnalla. Olin työttömänä jumissa kun ei saanut töitä eikä ollut rahaa muuttoon
Vierailija kirjoitti:
Etsi itse, ootte te työttömät laiskaa sakkia
Tässä näkee työttömän ajattelutavan: koska en pääse pääsykokeissa korkeakouluun, niin työkkärin tulee hankkia minulle opiskelupaikka ja maksaa etuutta opiskeluajalta, sillä minähän olen työtön! Ammattikorkeakoulussa ei tarvita mitään erityistä pohjakoulutusta, jo pelkkä lukio riittää, joten epärelevanttia vedota siihen.
Ei meille voi tulla mallia, jossa 23v joutuu pyrkimään korkeakouluun ja opiskelemaan opintotuella, mutta 25v ikäiselle työttömälle työkkäri hankkii opiskelupaikan korkeakoulusta, koska kyse on haluttomuudesta kantaa vastuuta itsestään.