Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako vähän alle 50v enää opiskella uutta ammattia?

Vierailija
07.08.2025 |

Oon lisäksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Aloitin koulun mutta nyt mietin lopettamista

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa niin totta ihmeessä kannattaa.- Purraorpo tekee kyllä kaikkensa että kellään ei olisi.

Vierailija
2/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa niin totta ihmeessä kannattaa.- Purraorpo tekee kyllä kaikkensa että kellään ei olisi.

Niin, mä saaan opiskella eläkkeellä. Mutta välineet alalle maksaa paljon, siihen menisi säätöt

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikoinaan en halunnut enää silloin opiskella vaikka typ ehdottelikin, kun halusin vaihtaa alaa ja sain kuitenkin palkkatukitöitä määräaikaisina sopimuksina tarpeeksi ilman koulutusta. Nyt nautin eläkettä.

Vierailija
4/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aikoinaan en halunnut enää silloin opiskella vaikka typ ehdottelikin, kun halusin vaihtaa alaa ja sain kuitenkin palkkatukitöitä määräaikaisina sopimuksina tarpeeksi ilman koulutusta. Nyt nautin eläkettä.

Mikä on typ? 

Vierailija
5/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ala on sellainen, mitä työtä voisit tehdä jatkossa (vaikka nyt olet työkyvyttömyyseläkkeellä jostain muusta syystä), niin eihän siitä haittaakaan ole. Paitsi jos tosiaan se opiskeleminen tulee taloudellisesti haastavaksi, niin sitten ehkä miettisin.

Työllistyminen on sitten eri asia ja riippuu pitkälti myös siitä, mille alalle nyt opiskelelee.

Vierailija
6/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ala on sellainen, mitä työtä voisit tehdä jatkossa (vaikka nyt olet työkyvyttömyyseläkkeellä jostain muusta syystä), niin eihän siitä haittaakaan ole. Paitsi jos tosiaan se opiskeleminen tulee taloudellisesti haastavaksi, niin sitten ehkä miettisin.

Työllistyminen on sitten eri asia ja riippuu pitkälti myös siitä, mille alalle nyt opiskelelee.

Kauneusalaa opiskelen. Oon kurssin vanhin. Mietin kun ilmeisesti yrittäjyys on ainut tapa työllistyä opettajan mukaan ja mä en yrittäjäksi halua enkä voi kokopäivätöihin palata täysin. Vaan tekisin pientä extraa eläkkeen päälle. Niin mietin nyt onko koulusta mulle mitään hyötyä jos en työllisty. Varmaan 50v ikäisenä vaikea löytää työpaikkaa. Mulla kuitenkin pieni eläke jota en haluaisi vaarantaa. Tykkään alasta ja se kiinnostaa, on vain kriisi iästä ja kustannuksista

Ap

Vierailija
7/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauneusalaa opiskelen. Oon kurssin vanhin. Mietin kun ilmeisesti yrittäjyys on ainut tapa työllistyä opettajan mukaan ja mä en yrittäjäksi halua enkä voi kokopäivätöihin palata täysin. Vaan tekisin pientä extraa eläkkeen päälle. Niin mietin nyt onko koulusta mulle mitään hyötyä jos en työllisty. Varmaan 50v ikäisenä vaikea löytää työpaikkaa. Mulla kuitenkin pieni eläke jota en haluaisi vaarantaa. Tykkään alasta ja se kiinnostaa, on vain kriisi iästä ja kustannuksista

Ap

No perehdy niihin yrittäjyysjuttuihin, sillä se varmasti on loppujen lopuksi matalan kynnyksen toimintaa. Riippuu mitä tarkalleen opiskelet, mutta joissain tapauksissahan et edes tarvitsisi mitään liiketilaa toiminnan pyörittämiseen vaan voisit ottaa asiakkaita vastaan kotona. Esim jos teet vaikka kynsiä tai ripsiä. Sitten voisi varmaan matalammalla kynnyksellä tehdä töitä sivutoimisena yrittäjänä. Kampaajana taasen on sitten huomattavasti isomman alkuinvestoinnit, jos ryhtyy yrittäjäksi.

Vierailija
9/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typ = Työvoiman Palvelukeskus. Tekevät samaa työtä kuin työkkäri. Eli välittävät työpaikkoja ja erilaisia palkkatukitöitä ym.

Vierailija
10/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voithan aina tehdä freelancer tyyppisesti vain yksittäisiä keikkoja verokortilla. Ei tarvitse olla yrittäjä.

Vierailija
11/18 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo freelancer juttu toimii? 

Kannattaako luokan opelle kertoa alun vaikeuksista ja siitä että miettii lopettamista jo nyt? Ope ei tunnu ihan luotettavalta...on aika suorituskeskeinen, ei tunnu myötätuntoiselta

Ap

Vierailija
12/18 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/18 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko elää loppuikäsi pelkällä työkyvyttömyyseläkkeellä, vaikka mahdollisuuksia parempaan olisi?

Olen viisikymppinen opiskelija ja nolottaa ja on kauheaa olla välillä totaalisen pa. Sitten mietin, että vaihtoehto olisi kitkutella loppuelämä heikosti palkatussa hommassa. Eläkeikääkin kuitenkin vielä nostetaan, joten ei kiitos.

Vierailija
14/18 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Kannattaa opiskella sellaista, joka työllistää ja ei tarvi laittaa rahaa kiinni.

Vierailija
15/18 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko elää loppuikäsi pelkällä työkyvyttömyyseläkkeellä, vaikka mahdollisuuksia parempaan olisi?

Olen viisikymppinen opiskelija ja nolottaa ja on kauheaa olla välillä totaalisen pa. Sitten mietin, että vaihtoehto olisi kitkutella loppuelämä heikosti palkatussa hommassa. Eläkeikääkin kuitenkin vielä nostetaan, joten ei kiitos.

Siis nyt en ymmärtänyt. Kadut opiskelua? Haluat olla eläkkeellä pienellä rahalla?

Ap

Vierailija
16/18 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo freelancer juttu toimii? 

Kannattaako luokan opelle kertoa alun vaikeuksista ja siitä että miettii lopettamista jo nyt? Ope ei tunnu ihan luotettavalta...on aika suorituskeskeinen, ei tunnu myötätuntoiselta

Ap

Tällainen oli ensimmäinen linkki, kun googlasin hakusanalla "kauneusala sivutoiminen yrittäjyys"

https://www.ukko.fi/toiminimiyrittajyys/kauneudenhoitoalan-yrittajille/

Vierailija
17/18 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan. Kannattaa opiskella sellaista, joka työllistää ja ei tarvi laittaa rahaa kiinni.

Kun mua kiinnostaa kauneusala. 

Ap

Vierailija
18/18 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on työelämää vielä 20 vuotta jäljellä. Tietenkin sinun kannattaa opiskella uuteen ammattiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän