Miksi työvoimakoulutuksissa ei vahingossakaan opeteta mitään hyödyllistä?
Vilkaisin kaikki haussa olevat työvoimakoulutukset kolmen lähimmän kunnan alueelta. Suurimmassa osassa kurssisisältöjen kuvaus on ihan täyttää liirumlaarumia. Jos näitä joka tapauksessa katsotaan aiheelliseksi järjestää niin miksi tarjolla ei koskaan ole täsmäkoulutuksia mistään hyödyllisistä ohjelmistoista tai vastaavasta?
Kommentit (131)
Olen käynyt työvoimakoulutuksen tmv (En muista tarkkaa nimeä) ja se oli tosi hyvä- riippuu varmasti kouluttajastakin. Siinä mietittiin cv sisältöä, työhaastattelutilanteita, etsittiin vahvuuksia ja haettiin yhdessä työpaikkoja. Työllistyin sen jälkeen, tosin työttömyysaikaakaan minulla ei ollut takana kuin alle 6kk.
Muusta työkkärin toiminnasta olisi sen sijaan paljonkin negatiivista kerrottavaa mutta sanon lyhyesti että itseohjautuva uraa tavoitteleva korkeasti koulutettu asiakas oli heille punainen vaate, ja sen mukaisesti minua kohtelivat. Kattoon sylkevä elämäntapatyötön laiska amis olisi ollut heille selvästi toivotumpi asiakas. Ihmettelin tätä, koska luulin että yhteinen tavoite on työllistää ihmisiä... En ole tuon kokemuksen jälkeen heidän palveluksiaan onneksi tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä jo 15v sitten kun olin hetken työttömänä. Ei mitään yrittäjäkursseja tai siivoojakursseja tai mitään sellaisia kursseja, missä itseään voisi kehittää.
Kaipailin itse silloin tuota yrittäjäkurssia, jossa olisi kerrottu tarkasti miten yritys perustetaan. Olisin halunnut perustaa pienen askartelukaupan tuolloin.
Outoa, yrittäjäkursseja on ollut yli 30 vuoden ajan. Miten sinä et sellaista löytänyt?
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt työvoimakoulutuksen tmv (En muista tarkkaa nimeä) ja se oli tosi hyvä- riippuu varmasti kouluttajastakin. Siinä mietittiin cv sisältöä, työhaastattelutilanteita, etsittiin vahvuuksia ja haettiin yhdessä työpaikkoja. Työllistyin sen jälkeen, tosin työttömyysaikaakaan minulla ei ollut takana kuin alle 6kk.
Muusta työkkärin toiminnasta olisi sen sijaan paljonkin negatiivista kerrottavaa mutta sanon lyhyesti että itseohjautuva uraa tavoitteleva korkeasti koulutettu asiakas oli heille punainen vaate, ja sen mukaisesti minua kohtelivat. Kattoon sylkevä elämäntapatyötön laiska amis olisi ollut heille selvästi toivotumpi asiakas. Ihmettelin tätä, koska luulin että yhteinen tavoite on työllistää ihmisiä... En ole tuon kokemuksen jälkeen heidän palveluksiaan onneksi tarvinnut.
Olen pahoillani, mutta tuo ei ole ollut työvoimakoulutus, tuo on ollut työnhakuvalmennus.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli miksei ohjelmistokoulutusta ole. Mikäs työvoimakoulutus tämä sitten on: "JavaScript ja Front End -ohjelmoinnin perusteet (mm. JavaScript, TypeScript, HTML, CSS, React) ja katsauksen data-analytiikkaan ja työkaluihin (Power BI, SQL, Python). "
Ohjelmistokehityksestä, data-analytiikasta ja tekoälyn mahdollisuuksista oli useampi rekrykoulutus, joten luulisi niistä löytyvän kiinnostava, jos IT-alalle haluaa.
En ymmärrä tässä ketjussa olevaa valitusta, ettei muka olisi IT-alan koulutuksia tarjolla.
Missä tämä? Se kun ei helsinkiläistä tai turkulaista työtöntä auta jos Kempeleellä järjestetään tvp koulutusta. Tai toistepäin. Toinen juttu on se, että paikkoja on yleensä tarjolla korkeintaan 12 halukkaalle. Joka IT-alan koulutukseen on hakijoita vähintään 150 joten aika moni jää ilman koulutusta.
Itse hän jokaiseen koulutukseen eikä niitä todella montaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli miksei ohjelmistokoulutusta ole. Mikäs työvoimakoulutus tämä sitten on: "JavaScript ja Front End -ohjelmoinnin perusteet (mm. JavaScript, TypeScript, HTML, CSS, React) ja katsauksen data-analytiikkaan ja työkaluihin (Power BI, SQL, Python). "
Ohjelmistokehityksestä, data-analytiikasta ja tekoälyn mahdollisuuksista oli useampi rekrykoulutus, joten luulisi niistä löytyvän kiinnostava, jos IT-alalle haluaa.
En ymmärrä tässä ketjussa olevaa valitusta, ettei muka olisi IT-alan koulutuksia tarjolla.
Missä tämä? Se kun ei helsinkiläistä tai turkulaista työtöntä auta jos Kempeleellä järjestetään tvp koulutusta. Tai toistepäin. Toinen juttu on se, että paikkoja on yleensä tarjolla korkeintaan 12 halukkaalle. Joka IT-alan koulutukseen on hakijoita vähintään 150 joten aika moni jää ilman koulutusta.
Itse hän jokaiseen koulutukseen ei
Tässä se ongelma on: työtön ei voi lähteä opiskelemaan sinne, missä olisi opiskelupaikka ja töitä, työtön haluaa, että opinnot ja työpaikka tuodaan naapurikortteliin.
Korkeakoulutetuille el ole oikein mitään koulutuksia. Hitsari-, lähihoitaja-, tai siivoojakoulutuksia löytyy, mutta ei oikein mitään korkeakoulutuille. FEC-koulutukset ovat ainoita.
FEC-koulutuksiin pitää itse hakea työpaikka ja ne on tiukassa, joten harva pääsee niihinkään.
Korkeakoulutettu työtön ei saa opiskella lisää omaa alaansa kahta vuotta työttömyystuella Pirkanmaalla vaikka olisi ollut pitkään työtön. Eriarvoistavaa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetuille el ole oikein mitään koulutuksia. Hitsari-, lähihoitaja-, tai siivoojakoulutuksia löytyy, mutta ei oikein mitään korkeakoulutuille. FEC-koulutukset ovat ainoita.
FEC-koulutuksiin pitää itse hakea työpaikka ja ne on tiukassa, joten harva pääsee niihinkään.
Tämä johtuu ihan kokonaan laista, luepa vaikka toimiluvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakeja pitää muuttaa, jos ne ovat huonoja, estävät työllistymistä ja ovat eriarvoistavia.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettu työtön ei saa opiskella lisää omaa alaansa kahta vuotta työttömyystuella Pirkanmaalla vaikka olisi ollut pitkään työtön. Eriarvoistavaa kohtelua.
Miksi tuo on eriarvoista? Parantaako lisäkoulutus työllistymismahdollisuuksia, jos koko ala ei työllistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakeja pitää muuttaa, jos ne ovat huonoja, estävät työllistymistä ja ovat eriarvoistavia.
Ei laki estä työllistymistä, meillä ei vain katsota tarkoituksenmukaisesti maksaa korkeakoulututkinnon suorittamisesta tilanteessa, jossa samanikäiset ihmiset opiskelevat opintotuella. Se on erittäin eriarvoistavaa! Ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla on omat väylänsä, työvoimakoulutus ei niihin lukeudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hän jokaiseen koulutukseen ei
Jos yksittäisiä kursseja haluat käydä niin mikset hyödynnä lyhytkestoisen opiskelun mahdollisuutta? Puolessa vuodessa saat suorittaa niin monta avoimen kurssia kuin ehdit.
https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/f35e3814-dd72-4cdb-8f3d-296b8f65f49…
Välillä on hyviäkin kursseja. Itse onnistuin pääsemään paikallisen AMK:n järjestämälle kurssille, jossa opeteltiin käyttämään 3D-mallinnusohjelmia.
Päästiin tekemään 3D-tulosteitakin omista suunnitelmista. Siihen aikaan 3D-tulostimia ei ollut kuin alan työpaikoilla ja joillakin oppilaitoksilla.
Siitä kurssista on ollut hyötyä työssäkin.
Työkkärin työllistymiskoulutus on kyllä yks vitsi! Mä jouduin sellaiseen 3 viikkoa ennen opintojen aloitusta. En tiedä miksi. Kun olin käynyt vain lukion ja aloittamassa korkeakouluopinnot.
Toisen kerran ennen tätä farssia työkkäristä soitettiin kun olin raskaana (laskettu aika alle 2kk:n kuluttua) ja hoidin kotona 1,5v. lasta, että voisin mennä sellaiseen nuorten työkokeiluun. Muuttui ääni kellossa kun kysyin, että miten saisin järjestettyä lapselle mahdollisimman nopeasti päivähoitopaikan, että ehtisin olla siellä työkokeilussa muutaman viikon ennen laskettua aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun kerrot yhdellekin työnantajalle istuneesi näillä kursseilla, ei sinua sen jälkeen otetan enää mihinkään töihin, ne eivät ole merkki omasta aktiivisuudesta, päin vastoin, ne ovat mitä suurimmassa määrin osoitus siitä, että sinua on pidetty kehityskelvottomana idioottina.
Aika moni 40+ perushoitaja on työkkärin koulutuksen käynyt, samoin iso osa kouluavustajista. Miksi he kelpaavat töihin?
Sen vuoksi, koska kyseisiin ammatteihin ei pakottamatta päädy saati hakeudu !
Valitettavasti nuo on ammatteja, joihin työttömän aivotoiminta riittää. Siis ihan niiden parhaiden. Loput jää pitkäaikaistyöttömiksi ihmettelemään, miksi kukaan ei tule kotiin tarjoamaan töitä.
Työttömänä on tohtoreita ja maistereitakin. Meinaatko ettei heillä riitä aivotoiminta vai voisiko vain olla niin, että kaikille korkeakoulutetuille ei riitä työpaikkoja...
Vierailija kirjoitti:
Joo ja noihin otetaan vain sellaisia, joilla on jo alan opintoja ja/tai työkokemusta. Eli tekniikan tohtoreita jne. Ei sinne mitään humanisteja tai kyltereitä huolita. Voisivat kyllä julkistaa hakijamäärät, koulutuspaikan saaneet ja harjoittelupaikkaan työllistyneet (palkkatyö eikä mikään 9e/päivä kulukorvaus). Aika kylmääviä lukuja nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin työllistymiskoulutus on kyllä yks vitsi! Mä jouduin sellaiseen 3 viikkoa ennen opintojen aloitusta. En tiedä miksi. Kun olin käynyt vain lukion ja aloittamassa korkeakouluopinnot.
Toisen kerran ennen tätä farssia työkkäristä soitettiin kun olin raskaana (laskettu aika alle 2kk:n kuluttua) ja hoidin kotona 1,5v. lasta, että voisin mennä sellaiseen nuorten työkokeiluun. Muuttui ääni kellossa kun kysyin, että miten saisin järjestettyä lapselle mahdollisimman nopeasti päivähoitopaikan, että ehtisin olla siellä työkokeilussa muutaman viikon ennen laskettua aikaa.
Tuossa vaiheessa katkaistaan työttömyysetuus, koska lapsen päivähoidon puute ei ole riittävä este sille, että ei voi mennä työkokeiluun.
Työvoimakoulutukseen pitää hakea ja mennä haastatteluun. Oikeastiko sinne jouduit vai sittenkin teit hakemuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laki estä työllistymistä, meillä ei vain katsota tarkoituksenmukaisesti maksaa korkeakoulututkinnon suorittamisesta tilanteessa, jossa samanikäiset ihmiset opiskelevat opintotuella. Se on erittäin eriarvoistavaa! Ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla on omat väylänsä, työvoimakoulutus ei niih
Koska se osassa tapauksissa lopettaisi vuosien tyttömyyden ja parantaisi mahdollisuutta työttömällä saada työtä alalta jota on jo epäpätevänä hoitanut ja useita saman alan töitä hakenut ja jolla ei ole taloudellista mahdollisuutta opiskella ilman tyttömyystukea.
Se parantaisi mahdollisuutta saada juuri näitä töitä, joihin on jo pohjakoulutus ja työkokemus.
Kaikki vaan tyrkätään samaan laariin miettimättä mikä on järkevää. Käytännössä ei haluta työttömien työllistyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun kerrot yhdellekin työnantajalle istuneesi näillä kursseilla, ei sinua sen jälkeen otetan enää mihinkään töihin, ne eivät ole merkki omasta aktiivisuudesta, päin vastoin, ne ovat mitä suurimmassa määrin osoitus siitä, että sinua on pidetty kehityskelvottomana idioottina.
Aika moni 40+ perushoitaja on työkkärin koulutuksen käynyt, samoin iso osa kouluavustajista. Miksi he kelpaavat töihin?
Sen vuoksi, koska kyseisiin ammatteihin ei pakottamatta päädy saati hakeudu !
Valitettavasti nuo on ammatteja, joihin työttömän aivotoiminta riittää. Siis ihan niiden parhaiden. Loput jää pitkäaikaistyöttömiksi ihmettelemään, miksi kukaan ei tule kotiin tarjoamaan töitä
Aivotoiminta riittää, mutta heitä ei kannata kouluttaa näihin tehtäviin. Kyse on myös rahasta: tohtorille on huomattavasti helpompi hankkia yksittäinen opiskelupaikka omaa alaa sivuavalta alalta.
Aika harva tuntuu tietävän, mikä on työvoimakoulutusta ja mitä laki siitä sanoo. Suosittelen, että käytte lukemassa edes määritelmän ja palataan sitten asiaan.