Miksi työvoimakoulutuksissa ei vahingossakaan opeteta mitään hyödyllistä?
Vilkaisin kaikki haussa olevat työvoimakoulutukset kolmen lähimmän kunnan alueelta. Suurimmassa osassa kurssisisältöjen kuvaus on ihan täyttää liirumlaarumia. Jos näitä joka tapauksessa katsotaan aiheelliseksi järjestää niin miksi tarjolla ei koskaan ole täsmäkoulutuksia mistään hyödyllisistä ohjelmistoista tai vastaavasta?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen koronaa työkkärissä helsingissä tarkastamassa ilmastointia. Olin siellä tikkailla ja kattelin, kun oli työttömien ryhmä huoneessa. Niitä oli 10 tyyppiä. Ne katto Reinikaista ja se ns kouluttaja/ohjaaja jutteli käytävässä vahtimestarin kanssa ja joi kahvia ja söi pullaa.
Mietin siinä itekseni, että on se vaan totta toi ihmisten nöyryyttäminen. Pakotetaan tulemaan vissiin johonkin kurssille, niin siellä alkaa pyöriii reinikainen yle areenasta. Siellä huoneessa ihmiset räpläs luuriaan ja kiroili keskenään. Kattelin sitä touhua ja päätin siinä tikkailla, että joskus jään työttömäksi, niin minä en tule ikinä istumaan noissa mestoissa.
Ei Helsingissä ole työkkärissä mitään työttömien ryhmähuonetta eikä vahtimestaria käytävässä. Ilmastointiakaan ei tarkasteta niin, että keskellä päivää kavuta katonrajaan, nuo tehdään työajan ulkopuole
Malminkadulla kampissa on. On tullu käytyä.
En ole ollut kursseilla 15 vuoteen. 2 asiallista atk-kurssia olen käynyt. 2000-luvulla oli näitä hömppä kursseja,etenkin työnhakukurssit.Niissä kouluttajat olivat enemmän pihalla kuin oppilaat. Muutamat yritysten järjestämät rekrykurssit ovat olleet asiallisia. Trukki- ja hitsaakurssit ovat työllistäneet hyvin.
Microsoft Word on maksullinen ohjelma, Windows Wordpad sen sijaan on Windowsissa mukana samaan hintaan.
Olen siis käyttänyt Wordpadia kirjoitellessani hakemuksia ja ansioluettelon, mutta siinä on tietysti puutteena ettei saa yhtä hyvännäköisiä hakemuksia kuin Wordilla. Esim. en ole keksinyt miten Windows 10 Wordpadilla ansioluetteloon saisi kuvan nätisti tekstin viereen, vaan korkeussuunnassa kuva on sijoitettuna yksinään heti ylätunnisteen tietojen alapuolelle, ja sen alapuolelta sitten alkaa työhistoria jne.
Olen kokeillut kuvan ja tekstin kappaleen tasauksia oikealle ja vasemmalle, molempiin reunoihin mutta ei onnistu.
Toki muutan sitten dokumentit pdf tiedostoksi joka nähtävästi nykyään on ainut hyväksytty tiedostomuoto työnhaussa.
En ole käyttänyt varsinaista Wordia pitkiin aikoihin, joten olen jo unohtanut miten silläkään kuvan voisi sijoittaa tekstin viereen ja Word on varmasti muuttunut sitten vuoden 2004.
Joku ihmetteli miksei ohjelmistokoulutusta ole. Mikäs työvoimakoulutus tämä sitten on: "JavaScript ja Front End -ohjelmoinnin perusteet (mm. JavaScript, TypeScript, HTML, CSS, React) ja katsauksen data-analytiikkaan ja työkaluihin (Power BI, SQL, Python). "
Ohjelmistokehityksestä, data-analytiikasta ja tekoälyn mahdollisuuksista oli useampi rekrykoulutus, joten luulisi niistä löytyvän kiinnostava, jos IT-alalle haluaa.
En ymmärrä tässä ketjussa olevaa valitusta, ettei muka olisi IT-alan koulutuksia tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen koronaa työkkärissä helsingissä tarkastamassa ilmastointia. Olin siellä tikkailla ja kattelin, kun oli työttömien ryhmä huoneessa. Niitä oli 10 tyyppiä. Ne katto Reinikaista ja se ns kouluttaja/ohjaaja jutteli käytävässä vahtimestarin kanssa ja joi kahvia ja söi pullaa.
Mietin siinä itekseni, että on se vaan totta toi ihmisten nöyryyttäminen. Pakotetaan tulemaan vissiin johonkin kurssille, niin siellä alkaa pyöriii reinikainen yle areenasta. Siellä huoneessa ihmiset räpläs luuriaan ja kiroili keskenään. Kattelin sitä touhua ja päätin siinä tikkailla, että joskus jään työttömäksi, niin minä en tule ikinä istumaan noissa mestoissa.
Ei Helsingissä ole työkkärissä mitään työttömien ryhmähuonetta eikä vahtimestaria käytävässä. Ilmastointiakaan ei tarkasteta niin, että keskellä päivää kavuta katonrajaan, nuo tehdään työajan ulkopuole
Talo ei tarjoa pullaakaan. Luuletteko, että on varaa sellaiseen.
Kommentti työvoimakoulutukseen .Saattoi olla pari kolme vuotta aiemminkin tuo työnhakukurssi , eikä 2004. Yriittäjä palkinnon sai kuitenki Katja Noponen Espoo. Väärin muistin sikäli että kävinkin 2 kurssia.
Vierailija kirjoitti:
Microsoft Word on maksullinen ohjelma, Windows Wordpad sen sijaan on Windowsissa mukana samaan hintaan.
Olen siis käyttänyt Wordpadia kirjoitellessani hakemuksia ja ansioluettelon, mutta siinä on tietysti puutteena ettei saa yhtä hyvännäköisiä hakemuksia kuin Wordilla. Esim. en ole keksinyt miten Windows 10 Wordpadilla ansioluetteloon saisi kuvan nätisti tekstin viereen, vaan korkeussuunnassa kuva on sijoitettuna yksinään heti ylätunnisteen tietojen alapuolelle, ja sen alapuolelta sitten alkaa työhistoria jne.
Olen kokeillut kuvan ja tekstin kappaleen tasauksia oikealle ja vasemmalle, molempiin reunoihin mutta ei onnistu.
Toki muutan sitten dokumentit pdf tiedostoksi joka nähtävästi nykyään on ainut hyväksytty tiedostomuoto työnhaussa.
En ole käyttänyt varsinaista Wordia pitkiin aikoihin, joten olen jo unohtanut miten silläkään kuvan voisi sijoittaa tekstin viereen ja Word on varmasti muuttunut sitten vuoden 2004.
Siis tekeekö joku vielä tänä päivänä CV:n tekstinkäsittelyohjelmalla? Kokeilepa esimerkiksi selainpohjaista Canvaa, jos haluat hyvännäköisen CV:n.
Vierailija kirjoitti:
Näissähän ei normaali kysynnän ja tarjonnan laki toimi, koska osanottajat on pakotettu tuonne karenssin uhalla. Että se siitä markkinataloudesta. Meininki on enemmänkin Neuvostoliittolaista.
On näitä edelleen sellaisiakin, joihin osallistujat hakeutuvat itse eivätkä kaikki halukkaat tule valituiksi. Esimerkiksi FEC-koulutukseen ei pääse, jos ei löydä työharjoittelupaikkaa.
Olen ollut useammasakin työvoimakoulutuksessa. Olen pitänyt näitä kursseja korkeatasoisina, jopa parempina kuin ammattikorkea-ja yliopistokoulutukset. Myös niiden hyöty on ollut hyvä minulle. Riippuu paljon siitä miten tämän koulutuksen ottaa vastaan.
Jos ei olisi työttömiä, ei tarvittaisi valtavaa määrää työkkärien tätejäkään. Nyt tarvitaan!
70. Työllistyitkö niiden avulla?
Vierailija kirjoitti:
Kurssit on kursseja ja opinnot opintoja, työkkärin asiakkaathan eivät saa olla opiskelijoita, muutoin eivät ole työmarkkinoiden käytettävissä ja menettävät kaikki tuet.
Saa olla nykyään jos TE-toimisto antaa luvan. Sitä kutsutaan omaehtoiseksi opiskeluksi työttömyystuella. Töitä pitää silti hakea samalla, ellei ole lääkärinlausuntoa ettei työskentely opintojen ohella onnistu. Opiskelua tuetaan max. 2 vuotta ja se on yli 25-vuotiaille.
Itse juuri opiskelen ammattikoulussa omaehtoisesti TE-tuella.
Aikuisten päivähoitoahan tuo pelleily on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Helsingissä ole työkkärissä mitään työttömien ryhmähuonetta eikä vahtimestaria käytävässä. Ilmastointiakaan ei tarkasteta niin, että keskellä päivää
Ei Malminkadulla ole työkkäriä, siellä on kuntakokeilu.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti työvoimakoulutukseen .Saattoi olla pari kolme vuotta aiemminkin tuo työnhakukurssi , eikä 2004. Yriittäjä palkinnon sai kuitenki Katja Noponen Espoo. Väärin muistin sikäli että kävinkin 2 kurssia.
Nyt on kyse työvoimakoulutuksista, ei valmennuksista! Kaksi ihan eri asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin siinä on se että kurssit kilpailutetaan ja valitaan halvin tarjous.
On myös sellaista ajattelutapaa että työttömyys vähenee kun työttömien elämästä tehdään huonompaa kuin se muuten olisi. Tätä on puolustanut mm. Juhana Vartiainen.
Päinvastoin tuollaisilla passivoituu, lamaantuu, laitostuu ja ahdistuu.
Työkkärin alinomaan aktivoimana asiakkaana tosiaankin laitostuu. Huomaan sen itsestäni. Pätkätöiden välissä pitäisi jaksaa käydä kaikenlaisilla kursseilla, jotka on jo niin nähty ja koettu moneen kertaan. Senkin energian käyttäisin mieluiten itselleni hyödyllisempiin asioihin.
Mietin tätä jo 15v sitten kun olin hetken työttömänä. Ei mitään yrittäjäkursseja tai siivoojakursseja tai mitään sellaisia kursseja, missä itseään voisi kehittää.
Kaipailin itse silloin tuota yrittäjäkurssia, jossa olisi kerrottu tarkasti miten yritys perustetaan. Olisin halunnut perustaa pienen askartelukaupan tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun kerrot yhdellekin työnantajalle istuneesi näillä kursseilla, ei sinua sen jälkeen otetan enää mihinkään töihin, ne eivät ole merkki omasta aktiivisuudesta, päin vastoin, ne ovat mitä suurimmassa määrin osoitus siitä, että sinua on pidetty kehityskelvottomana idioottina.
Aika moni 40+ perushoitaja on työkkärin koulutuksen käynyt, samoin iso osa kouluavustajista. Miksi he kelpaavat töihin?
Sen vuoksi, koska kyseisiin ammatteihin ei pakottamatta päädy saati hakeudu !
Valitettavasti nuo on ammatteja, joihin työttömän aivotoiminta riittää. Siis ihan niiden parhaiden. Loput jää pitkäaikaistyöttömiksi ihmettelemään, miksi kukaan ei tule kotiin tarjoamaan töitä.
"Niissä kouluttajat olivat enemmän pihalla kuin oppilaat." No, palkan saivat kuitenkin "työstään".
Ei ole demaripaskojen suunnitelma sen näköinen, missä demareiden jatkeesta eli valtiosta olisi tarpeellista päästä irroittautumaan ja esim. vaikka työllistyä johonkin tuottavaan työhön. Mihin kukaan sitten enää demari hapentuhlaajia tarvisi ja millä verukkeella ne sitten saisi valtiolta kupattua häkkyränsä pyörittämiseen tarvittavat rahat?