Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vol. 3. Muita nepsyjä, joita ärsyttää nykyinen ilmapiiri aiheesta?

Vierailija
27.02.2024 |

En ehtinyt nähdä alkuperäisiä ketjuja, mutta kiinnostaa aihe.

Itselläni on diagnosoitu dysfasia lapsena ja myöhemmin Asperger. Varmaan täyttäisin myös ADHD kriteerit, mutta kukapas nykyään ei... Minulla on suht vaikea oirekuva sikäli, että sosiaalinen elämä on olematonta (ml. parisuhteet) ja työelämään osallistun vain hyvin rajallisesti. Osin As-oireiden takia puhkesi myös mielisairaus, joka vei eläkkeelle. Samalla menetin ajokortinkin. Arki on selviytymistä. Minusta ei välittömästi välttämättä näy arkisessa kanssakäymisessä outous, mutta todellakaan en osaa"maskata" sillä lailla että olisin päässyt mihinkään kaveriporukoihin, työpaikan kahviporukkaan (olin naisvaltaisella hoitoalalla joka oli ihan sopimaton ylipäänsä), seurusteluelämään yms. Usein se epäonnistuu myös ihan normi tilanteissakin, koska tulee väärinymmärryksiä jatkuvasti ja kuulen että minua pidetään outona. Ja kuormitun paljon. Vanhemmat ovat kuolleet ja veljeä näen kerran vuodessa, sukulaisia en jaksa tavara koskaan. Kavereitavöhän useammin.

Ärsyttää siis nämä somettajat, julkkikset ym. joilla kaikilla nyt yhtäkkiä on autismi ja useimmilla myös ADHD, vaikka mitään ongelmia nämä eivät näköjään ole elämässä aiheuttaneet ja ovat onnistuneesti "maskanneet" kolmekymppiseksi asti. Jopa siis niin onnistuneesti, että ovat kaveriporukan suosituimpia, puolisoita riittänyt, hyvä työmenestys, bileitä esitellään Suomessa yms. Tuntuu että diagnoosi on pelkkä julkisuustemppu (diagnoosin oikeutta mä en sen sijaan kyseenalaista, koska tiedän että sen saa helposti).

Vanhoillakoulukiusaajillakin on nyt autismidiagnoosi, jota hehkuttavat somessa, siellä yhtäkkiä on melttaria ja stimmailua. Kaikki yhtäkkiä käyttävät tasan samoja sanoja kun kertovat diagnoosista ja ylipäänsä ilmentävät ihmeellistä massa-ajattelua. Ja noi kiusaajat teki omasta elämästä hirveää jakiysasicat mua juuri autismioireiden takia, joita nyt esittävät. Siis siltä ainakin näyttää. Musta he maskaavat autismia.

Kommentit (609)

Vierailija
1/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lieviä autismi- ja add-piirteitä, mutta ei diagnoosia. En voi sietää tätä nykyistä villitystä rakentaa koko identiteetti diagnoosin varaan. 

Vierailija
2/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ap. Sama juttu. Kun minulla diagnosoitiin nuo, niin ei se ollut mikään koko identiteetin määrittävä asia. Tajusin jo silloin, vaikka olin tosi nuori, että täytyy nähdä itsensä erilaisten asioiden kautta. Diagnoosit voivat olla yksi niistä, mutta lopultakin sellaiset selittävät vain tietystä näkökulmasta ja tiettyjä asioita.

Pahinta on kun ihmiset tavallaan selittävät kaikki uusiksi saatuaan diagnoosin. Yksi tuttu esimerkiksi oli tosi suosittu ja urheilullinen kouluajan, harrasti SM tasolla yleisurheilua yms. Saatuaan autismidiagnoosin on yhtäkkiä saanut päähänsä että austit inhoavat liikuntaa ja että hänkin on aina ollut nörtti ja tosi epäliikunnallinen, että kaikki harrastukset vain älyllisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyden historiassa on toistuva ilmiö, että diagnoosit tulevat muotiin, jolloin lääkärit alkavat nähdä tiettyyn diagnoosiin sopivia oireita vähän joka potilaassa ja potilaat itsekin saattavat alkaa kokea diagnoosiin sopivia oireita. Jostain syystä ihan fiksutkin ihmiset ovat sitä mieltä, että tämä ei ole mitenkään mahdollista juuri tässä meidän ajassamme, vaan nyt on vain "tabut rikottu ja tietoisuutta lisätty". Vaikea ymmärtää, miksi.

(Ja siis toki varmasti diagnoosien lisääntymisessä on osittain kyse myös siitä, että tiettyjä ongelmia on aiemmin alidignosoitu.)

Vierailija
4/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, teeskentelyähän kaikki nepsypelleily on. Huomionhakua ja luikertelua velvollisuuksista (kuten koulunkäynti ja työ).

Vierailija
5/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ap. Sama juttu. Kun minulla diagnosoitiin nuo, niin ei se ollut mikään koko identiteetin määrittävä asia. Tajusin jo silloin, vaikka olin tosi nuori, että täytyy nähdä itsensä erilaisten asioiden kautta. Diagnoosit voivat olla yksi niistä, mutta lopultakin sellaiset selittävät vain tietystä näkökulmasta ja tiettyjä asioita.

Pahinta on kun ihmiset tavallaan selittävät kaikki uusiksi saatuaan diagnoosin. Yksi tuttu esimerkiksi oli tosi suosittu ja urheilullinen kouluajan, harrasti SM tasolla yleisurheilua yms. Saatuaan autismidiagnoosin on yhtäkkiä saanut päähänsä että austit inhoavat liikuntaa ja että hänkin on aina ollut nörtti ja tosi epäliikunnallinen, että kaikki harrastukset vain älyllisiä.

Minuakin tuo ärsyttää. Olen nyt nuori aikuinen ja asperger diagnosoitiin lapsena. En koe kuuluvani tuohon "yhteisöön". Juuri tuo "autistic culture" on minusta ärsyttävää. Se on rakenne aivoissa, eikä kulttuuri, joka on ihmisten luoma asia. Olen myös cis-hetero, vaikka kaikenlainen sateenkaarevuus on nepsyillä yleistä.

Ehkä tuttusi on mustavalkoisuuttaan muuttanut koko luonteensa? Tuohon ei kylläkään pitäisi kannustaa.

Toivoisin, että tuosta ei tule hallitseva ääni.

Keksin yhden hyvän puolenkin. Se, että asiasta puhutaan, tekee siitä normaalimman ja hyväksytymmän.

Vierailija
6/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän nuo kaikki oli 80 luvulla kun sain kasvaa kummajaisena ihan yksin?

Vierailija
7/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveyden historiassa on toistuva ilmiö, että diagnoosit tulevat muotiin, jolloin lääkärit alkavat nähdä tiettyyn diagnoosiin sopivia oireita vähän joka potilaassa ja potilaat itsekin saattavat alkaa kokea diagnoosiin sopivia oireita. Jostain syystä ihan fiksutkin ihmiset ovat sitä mieltä, että tämä ei ole mitenkään mahdollista juuri tässä meidän ajassamme, vaan nyt on vain "tabut rikottu ja tietoisuutta lisätty". Vaikea ymmärtää, miksi.

(Ja siis toki varmasti diagnoosien lisääntymisessä on osittain kyse myös siitä, että tiettyjä ongelmia on aiemmin alidignosoitu.)

Mä oon ihan lääkärin suusta kuullut että hän tekee moniongelmaisille lapsille nepsydiagnooseja toisinaan ihan siksi että ei keksi, mitä muutakaan tekisi. Siis näkee että käytösongelmien syyt ovat monimutkaisia ja apua tarvitsisi koko perhe, mutta sen nepsydiagnoosin kun lätkäisee pöytään niin asia on helpoimmin käsitelty hänen osaltaan. 

Vierailija
8/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on bipo diagnoosi tämän vuoksi koska se on pakotettu minulle vaikka en mitenkään täytä kriteerejä. Lasteni neurologi sanoi, että en olisi voinut saada autismidiagnoosia vielä yli 10 vuotta sitten sen vuoksi koska niitä ei diagnosoitu, jos et ole ihan bipo 1 niin olet bipo 2 ja niitähän on joka nurkalla sen diagnoosin saaneita, koska lääkäreitä ei kiinnosta haastatetlla asiakkaitaan eikä heitä kiinnosta kuin se välitön hetki missä ihmisen näkee.

Vierailija
9/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsyttely on samanlaista itse tehtyä huomionhakua kuin anoreksia. Luodaan ongelma, jota sitten itketään. 

Vierailija
10/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsyttely on samanlaista itse tehtyä huomionhakua kuin anoreksia. Luodaan ongelma, jota sitten itketään. 

On siinä se ero, että anoreksia on ihan oikea ongelma kun se on luotu. Nepsyily on pelkkää esittämistä.

Siis juurikin nepsyily. Osalla on oireita, joista kärsii. Mäkin mietin missä noi nyjynepsyt oli mun lapsuudessa kun sain olla outo ihan yksin.

Vierailija
11/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite niin ei autismia diagnosoitu yli 10v sit? Itse ainakin sain jo 2000-luvun alussa, mutta diagnoosi oli Asperger.

Bipi I on tosiaan vaan vakavilla oireilla ja oikea sairaus. Bipo II on vähän romukoppaan dg ja tosiaan voidaan antaa ihan gepposin perustein. Mutta niin voidaan myös nepsy dg nykyään.

Vierailija
12/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä on joku ikäsidonnainen juttu, että jaksaa miettiä muiden tekemisiä? Itse olen lähemmäs 40v, enkä seuraa somea, eikä kiinnosta miten paljon joku elää oletetun autistiminänsä kautta. 

Vierailija
13/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä on joku ikäsidonnainen juttu, että jaksaa miettiä muiden tekemisiä? Itse olen lähemmäs 40v, enkä seuraa somea, eikä kiinnosta miten paljon joku elää oletetun autistiminänsä kautta. 

Oon itsekin lähempänä 40 v (ap). Ihan mediassa noita tulee vastaan myös, vois sanoa viikoittain jos ei päivittäin. Ja omassa some kuplassa kans. Ei vaadi mitään erityistä seuraamista, mitä nyt aikansa seuraamusta ylipäätään

Vierailija
14/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Lääkärihän ne diagnoosit antaa.

Vierailija
15/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tää on joku d ebiilijuttu, että tulee kommentoimaan aiheen vierestä? Kyllä mua mistä tahansa sairaudesta kärsivänä kiinnostaa, jos kuva sairaudesta vääristyy julkisuudessa ihan hirmuisesti. Vaikuttaa sikäli myös, että hoitopaikat on ihan tukossa normojen takia jotka änkää tutkituttamaan itseään ja oikeasti kärsivät ei pääse hoitoon.

Vierailija
16/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Lääkärihän ne diagnoosit antaa.

Niin antaa. Jos rahaa on, voi saada sekä autismin että adhd samalla käynnillä. Koettu on. Mut ei ole halpaa.

Paljon painoa nyt pitäs sille että lääkäri tehnyt diagnoosin. On muute sama lääkäri tehnyt melkein kaikille omassa kaveripiirissä (jossa adhd useimmilla).

Vierailija
17/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen normaali järkevä ihminen ei mene hakemaan itsestään mitään tällaista vii--n diagnoosia.

nm. terve ihminen on sellainen, jota ei ole tarpeaksi tutkittu

Vierailija
18/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on itseään ruokkiva muotijuttu, joka menee varmaan ajan kanssa ohitse. En seuraa esim. TikTokkia, koska en ylipäänsä jaksa seurata tämän tyyppisten ihmisten elämää, joten sikäli asia ei herätä sen kummempia ajatuksia itsessä kun ilmiö tulee harvemmin vastaan.

Ehkä ajattelen positiivisesti jopa, kun muistan, kun vielä 10-15 vuotta sitten autisti ja muut nepsy-kirjoon liittyvät sanat oli sanoja, joilla oli tarkoitus vain tehdä pilkkaa. Sitä ennen harva oli kuullutkaan koko asiasta vaikka vammaiseksi saatettiin toki haukkua, ehkä ADHD oli jotenkin tunnettu jo tätä aiemmin ja sen stereotypia oli sellainen käytösongelmainen öykkäri, joka ei "viitsinyt keskittyä" mihinkään.

Vierailija
19/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää eniten ne vast'ikään nepsy-diagnoosin saaneet, jotka reflektoivat itseään aivan loputtomasti kirjoituksissaan niin täällä palstalla kuin somessa tai vaikkapa ihan kahvipöytäkeskustelussa.

Asiaan olen kiinnittänyt huomiota, koska mieheni on diagnosoimaton nepsy. Asperger-piirteet loistavat kuin majakka jos osaa katsoa, mutta miestä itseään ei kiinnosta vähäkään.

Hänelle riittää, että arki rullaa, elämä pyörii perheen, työn ja parin intohimoharrastuksen ympärillä. Sellaiseen omanapaiseen itsensä tutkimiseen ei ole kiinnostusta, eikä ehkä kykyäkään. 

Ehkä olisi muutamaan otteeseen elämässään tarvinnutkin diagnoosin ja tukea, mutta ei mieheni nuoruudessa sellaisia ollut tarjolla. Mies on jo 50 täyttänyt. Aikuisena tuki olen ollut minä. Diagnoosin ehkä saisi, mutta mitä tukea oikeasti olisi tarjolla perheelliselle, työssäkäyvälle, säntillistä arkea elävälle assille? 

Minä olen toisinaan väsynyt ja kaipaisin enemmän huomioimista ja tunteisiini vastakaikua, mutta kaikkea ei tässä elämässä saa. Minulla on mies, joka hakisi vaikka kuun taivaalta, jos pyytäisin. Sehän on selkeä tehtävä, fyysinen suoritus, hoidettavissa oleva konkreettinen asia. Tunteisiin vastaaminen taas? Mitä se tarkoittaa? 

Ohishan tästä kommentistani osaksi tuli, mutta yritän kertoa siitä, että autismidiagnoosin hankkiminen ei ole, eikä sen pitäisi olla, mikään itsereflektioharjoitus, identiteetin tutkimisen 'matka' tai päälleliimattu älykkyyden osoitus. 

Langassa oli jo kommentti siitä, että missä muut outolinnut olivat 80-luvulla? Ihmettelin samaa. 

Minun mieheni vietti 80-luvun uppoutuneena ekkoonsa ja tapasi paljonkin muita harrastajia. Outolintuja sanan tarkassa merkityksessä, kyseessä siis intohimoiset lintubongarit. Mutta niistä piireistä ei taideta parvittain lähteä diagnooseja hakemaan. Pun intended.

Vierailija
20/609 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei kuitenkaan suomen perusteella tiedetä ihmisistä mitään. Eihän neurotyypillisetkään ihmiset ja niiden elämä ole oikeasti lainkaan sellaista, kuin mitä somessa esittävät. En siis lähtisi ekana minkään somemielikuvan perusteella ajattelemaan, että joku ei oikeasti voisi olla autisti, koska somemielikuvat on joka tapauksessa valheellisia.

En itse seuraa tuollaista somea, niin en toki osaa sanoa, mitä mieltä sitten oisin niistä asioista. Mun autistisen teinityttären takia pidän kuitenkin lähtökohtaisesti ihan hyvänä asiana, jos somessa esiintyy autismista sellaistakin kuvaa, että elämässä voi pärjätä ja olla ihan onnellinen. Itse en ole pärjännyt yhteiskunnan vaatimusten kanssa, mutta henkilökohtaisessa ihmissuhde-elämässä sentään. Oon siis itsekin autisti, juuri noita vasta aikuisena diagnosoituja, mikä lienee ihan tyypillistä yli nelikymppisillä naisilla (siis että meidän lapsuudessa näitä ei oo vielä tunnistettu). Mun tapauksessa toki tän aiheuttamat ongelmat elämässäni on olleet aika selkeitä, eikä varmasti kukaan mut tunteva epäile, että kohdallani olis kyse mistään "muotidiagnoosista". Silti mä ehkä jotenkin pelkään, että mut laskettais siihen samaan joukkoon. Enkä toisaalta itse halua kyseenalaistaa toisten autismia vaan omien ennakkoluulojen perusteella, koska tuntuis tosi ahdistavalta, jos mua kohtaan suhtauduttais niin.