Paljonko on realistista laihtua kolmessa kuukaudessa?
Pudotan painoa elämäntapamuutoksella enkä millään pikadieetillä.
Painoa on nyt 110kg. Mietin, että paljonko tässä ehtisi laihtua ennen kesää.
Kommentit (85)
Mitä tarkoittaa elämäntapamuutos? Mitä olet muuttanut elämäntavoissasi?
Ensimmäisenä laihdutusviikkona aina lähtee 1-3 kg tai jopa enemmänkin, jos on kyse isosta ihmisestä. Kaikenlainen turvotus lähtee nopeastikin, kun vähentää hiilihydraattien syöntiä. Näkyy heti esim kasvojen kaventumisena. Sitten se rasvan palaminen onkin hankalampi asia. Siinä tulee jumeja ja vaatii joko liikkumista tai välillä tiukempaa ruokavaliota. Elimistö ei halua luopua ravinnostaan.
Kolmessa kuukaudessa elämäntapamuutoksella ilman liikuntaa voi laihtua ehkä kuusi kg. Riippuu siitä syömisestä miten toteutat.
No kun et tiedä et muuten olisi 110 kiloinen mätiskö, ota asia tosissaan ja laske ruoka minimiin eli noin 66 sataan kaloriin ja alkuun kävele joka päivä tunti ja jos sataa vettä tai lunta niin kaksi. Sitten myöhemmin lisäät liikuntaa ja muista syödä noin kk välein yksi mega mättö urilainen niin saat rasvanpolton käyntiin etkä mene säästöliekille.
Vierailija kirjoitti:
No kun et tiedä et muuten olisi 110 kiloinen mätiskö, ota asia tosissaan ja laske ruoka minimiin eli noin 66 sataan kaloriin ja alkuun kävele joka päivä tunti ja jos sataa vettä tai lunta niin kaksi. Sitten myöhemmin lisäät liikuntaa ja muista syödä noin kk välein yksi mega mättö urilainen niin saat rasvanpolton käyntiin etkä mene säästöliekille.
Tuolla äo:lla olisi parempi kun et kirjoittaisi yhtään mitään minnekään.
Tuolöa määrällä läskiä paljon. Veikkaisin että 20 kiloa on vielä aika helppoa, kunhan ryhdistäytyy ruoan suhteen ja liikkuu edes kohtuullisesti.
Toivottavasti paljon. Olen nyt siinä tilanteessa, että taas pitäisi ostaa uusia vaatteita, kun vanhat eivät mahdu päälle ja oma peilikuva ällöttää. Olen myös todella huonossa kunnossa ja on kaikenlaisia vaivoja. Kesällä tai edes kesän loppupuolella olisi kiva kehdata käydä uimarannalla uimassa muutenkin kuin yöaikaan. Vielä viisi vuotta sitten olin ihan kohtuupainossa ja kunnossa, ja kymmenen vuotta sitten vielä tosi hyvässä. Nyt olen vain läski.
t. mies 175/95
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa elämäntapamuutos? Mitä olet muuttanut elämäntavoissasi?
Ensimmäisenä laihdutusviikkona aina lähtee 1-3 kg tai jopa enemmänkin, jos on kyse isosta ihmisestä. Kaikenlainen turvotus lähtee nopeastikin, kun vähentää hiilihydraattien syöntiä. Näkyy heti esim kasvojen kaventumisena. Sitten se rasvan palaminen onkin hankalampi asia. Siinä tulee jumeja ja vaatii joko liikkumista tai välillä tiukempaa ruokavaliota. Elimistö ei halua luopua ravinnostaan.
Kolmessa kuukaudessa elämäntapamuutoksella ilman liikuntaa voi laihtua ehkä kuusi kg. Riippuu siitä syömisestä miten toteutat.
Mä olen laihtunut 9 viikossa 8,5 kg. Paino nyt 68 kg. Yhtenäkään päivänä ei ole ollut nälkä, kun syö terveellistä ruokaa :)
Ei sitä mitään elämäntapamuutoksia pidä tehdä. Jättää herkut vain vähemmälle. Liikunta nyt ei laihduta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mitään elämäntapamuutoksia pidä tehdä. Jättää herkut vain vähemmälle. Liikunta nyt ei laihduta.
Älä nyt oikeasti viitsi. Kyllä nimenomaan pitää tehdä elämäntapamuutos. Ei riitä pelkkä herkkujen vähentäminen näin isossa painossa vaan annoskoot ja ruoan sisältö myös kuntoon.
Liikunta tulemaan painonpudotusta ja kuntoa kohottamaan. Mä haluan myös kiinteytyä ja saada paremman kunnon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
6 kg läskiä ja lihasta + 2 kg nestettä.
Ilman liikuntaa lähtee aina myös lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se herkkujen vähemmälle jättäminenkin ole elämäntapamuutos?
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoden kesästä puhutaan? Normaalipainoon pääseminen tuollaisesta lähtöpainosta vie ainakin pari kolme vuotta ja vaatii sekä runsaasti monipuolista liikuntaa, lepopäiviä ja todellista itsekuria ruuan kanssa. Esim. yksi herkkupäivä viikossa (eikä se tarkoita sipsipussia, leivoksia ja karkkia myrkytystilaan asti) tai esim. yksi suklaapala päivässä. Myös se vaikuttaa, kuinka paljon harrastat liikuntaa jo lähtötilanteessa. Käytännössä hyvä laihdutusvauhti on noin 2 kg/kk.
No ei tarvitse juurikaan itsekuria ainakaan siinä mielessä miten yleensä ajatellaan. Eli että pitää kärsiä nälkää ja kieltäytyä kaikesta. Oikesti eniten tarvitaan hyvien tapojen opettelua, ja riittävän runsasta syömistä. Kun valitsee oikeat ruoka-aineet, sitä ruokaa saa todella syödä paljon. Itsekuria tarvitsin ainakin itse eniten siihen, että jaksoin pitää kiinni säännöllisestä syömisestä, ja jaksoin panostaa siihen, että aina on sopivia ruoka-aineita kaapissa, ja niistä jaksoi valmistaa ruokaa.
Herkkuja taasen voi aivan hyvin syödä kohtuudella. Jos muut ruokailut+liikkuminen on kunnossa, ei mikään kaadu siihen, että päivässä syö esim. rivin suklaata tai jäätelön tms. Ja jos se on itselle tärkeää, niin kyllä: vaikka joka päivä.
Suurin ongelma painon pudotuksessa on se, että siihen edelleen liitetään niin innolla tuollaista kärsimyksen eetosta. Että pitäisi olla nälkä ja sitä tätä ja tota ei ainakaan SAA syödä, ja pitää liikkua TEHOKKAASTI, jne. Kun jos oikeasti ollaan opettelemassa uusia elämäntapoja, niin niiden täytyy olla joustavia ja mielekkäitä. Ei sellaisia, että just ja just jaksaa rämpiä jonkun dieetin läpi, ja sitten on nin puhki ja karmeassa nälkävelassa, että kaikki palaa pian entiselleen, ja yleensä pahemmaksikin.
Se on todella yksilöllistä, olen huomannut.
Mutta mulla 8.1.2024 -> tähän päivään on pudonnut 9,5 kg, normaalipainoon on matkaa enää 1,5 kg eli mistään massiivisista ylipainolukemista en ole lähtenyt liikkeelle. Ihan ei siis ole minulla 3 kk täynnä elämäntapamuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Unohda herkkupäivät eli ei grammaakaan suklaata jne ja liikuntaa päivittäin pikkuhiljaa nostaen määrää, itse pudotin painoa kun söin 500 kc päivässä ja kovaa treeniä niin 5kk ja 50 kg pois.
Onneksi Ap. vaikuttaa järkevältä tyypiltä eikä lähde tällaisiin umpisairaisiin sekoiluihin, mitä täällä tunnutaan tyrkyttävän. Ihan kuin kovin tyyppi olisi se, joka laihtuu nopeiten eniten. Kun ihan jokainen tilasto ja tutkimus kertoo, että mitä rankempi dieetti, sen surkeammat seuraamukset sillä on.
Joku -50kg 5 kk:ssa, mahtaa olla iho ollut ihmeissään, samoin kilpirauhanen ja koko elimistö ylipäätään. Vaikka se keho ei tuollaiseen heti reagoisi, niin mitä todennäköisemmin pidemmällä tähtäimellä reagoi. Ja sitten ihminen on yleensä niin tollo, että jos niitä kiloja tulee takaisin, kuten yleensä tulee, nin lähdetään uudestaan vetämään tällaista idioottidieettiä,"kun se viimeksikin toimi niin hyvin". Paitsi että aina jos niitä kiloja tulee takaisin paljonkin, niin se tarkoittaa että se aiempi dieetti EI ole toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti paljon. Olen nyt siinä tilanteessa, että taas pitäisi ostaa uusia vaatteita, kun vanhat eivät mahdu päälle ja oma peilikuva ällöttää. Olen myös todella huonossa kunnossa ja on kaikenlaisia vaivoja. Kesällä tai edes kesän loppupuolella olisi kiva kehdata käydä uimarannalla uimassa muutenkin kuin yöaikaan. Vielä viisi vuotta sitten olin ihan kohtuupainossa ja kunnossa, ja kymmenen vuotta sitten vielä tosi hyvässä. Nyt olen vain läski.
t. mies 175/95
Ehkä olet sitten itse ollut sellainen toisten kehojen kyttääjä ja halveksija, kun nyt et kehtaisi mennä rannalle? Ehkä se on sitten sinulle ihan oikein.
Kun ihan oikeasti sun kehosi ei kuulu kenellekään sen enempää kuin kenenkään muun keho sulle. Se, ettet tee asioita joita haluaisit tehdä häpeän takia ei ole pois yhtään keneltäkään muulta kuin sinulta itseltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda herkkupäivät eli ei grammaakaan suklaata jne ja liikuntaa päivittäin pikkuhiljaa nostaen määrää, itse pudotin painoa kun söin 500 kc päivässä ja kovaa treeniä niin 5kk ja 50 kg pois.
Onneksi Ap. vaikuttaa järkevältä tyypiltä eikä lähde tällaisiin umpisairaisiin sekoiluihin, mitä täällä tunnutaan tyrkyttävän. Ihan kuin kovin tyyppi olisi se, joka laihtuu nopeiten eniten. Kun ihan jokainen tilasto ja tutkimus kertoo, että mitä rankempi dieetti, sen surkeammat seuraamukset sillä on.
Joku -50kg 5 kk:ssa, mahtaa olla iho ollut ihmeissään, samoin kilpirauhanen ja koko elimistö ylipäätään. Vaikka se keho ei tuollaiseen heti reagoisi, niin mitä todennäköisemmin pidemmällä tähtäimellä reagoi. Ja sitten ihminen on yleensä niin tollo, että jos niitä kiloja tulee takaisin, kuten yleensä tulee, nin lähdetään uudestaan vetämään tällaista idioott
Joo en todellakaan lähde mihinkään kitudieetteihin tms. Haluan tehdä tämän järkevästi eikä tavoite ole pudottaa painoa mahdollisimman nopeasti. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, että ei ole sekoittaa lisää kilpirauhasta.
Tähän projektiin menee aikaa sen verran kuin se vaatii. Ei tätä kannata hosuen ja kituuttaen tehdä.
Ap
Nyt paino on 106,5kg eli muutama päivä alle kuukaudessa on lähtenyt 3,5kg. On kyllä mahtava tunne kun näkee lukeman menneen alaspäin. Tuntuu ihan fyysisesti paremmalta kun näkee lukemat.
Ap
10kg on kunnioitettava saavutus.