Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käsität kehopositiivisuuden?

Vierailija
25.02.2024 |

Itselleni kehopositiivisuus tarkoittaa sitä, että koska kehoja on monenlaisia eikä ainakaan toidstaiseksi ole luotettavaa tutkimus näyttöä yhdestä ainoasta ultimaattisesta kehosta, kaikki kehot ovat tasavertaisia. Minulle keho on vain keho, mitään sen enempää erittelemättä, kauneutta on monenlaista ja makuasioista ei kannata kiistellä. Jokaisella pitäisi mielestäni olla oikeus olla ja näkyä neutraalisti sellaisena kuin on, ilman tuomitsemista, kommentointia yms. 

Aihe vaan nykyään näyttää jakavan ihmiset kahteen leiriin: kaltaisiini ja niihin, joille kehopositiivisuus tarkoittaa heille negatiivisten asioiden kuten esim ylipainon ihannointia. Miten on, kumpaan leiriin kuulut, vai etkö kumpaankaan?

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus on ihan hölmöä. Ei kaikki voi tihkua seksiä, olla karismaattisia ja charmikkaita. Kehonegatiivisuus kuvaa realistisemmin ihmisen suhdetta omaan kehoon ja kokonaisolemukseen.

Miten joku, paitsi joku keskenkasvuinen teini voi yhdistää kehopositiivisuuden ja seksin ja karisman ja charmikkuuden?

Muutenkin nimitys on mielestäni huono. Kehorauha tai joku sen suuntainen olisi parempi.

Minä olen nykyään - no - kehopositiivinen mutta en ole ollut aina.  Olen laiha ja saanut siitä paljon haukkumista ja huomauttelua, jopa ihan kaupan kassajonossa sanottu että mene kotiin syömään. On naurettu päin naamaa yms. Pelkäsin yhteen aikaan mennä yksin ulos, piti aina yrittää saada joku mukaan.

Vähitellen aloin opetella hyväksymään oman kehoni. Olen tällainen, tämä on minä. Olen ihan tasan yhtä hyvä kuin kuka tahansa muukin. en ole parempi mutta en huonompikaan.  Minulla on nyt kehorauha oman itseni kanssa ja kaikkien muidenkin. Oma kroppani toimii hyvin. Jaksan juosta ja liikkua, olen terve. Miksi minun pitäisi hävetä? Siksikö että sinä et tykkää, pidät minua rumana? Miksi sinun mielipiteesi pitäisi mitenkään vaikuttaa siihen mitä itsestäni ajattelen. Olen oppinut rakastamaan itseäni ja kehoani ja haluan pitää itsestäni hyvän huolen.

Toisten arvostelu ja haukkuminen johtuu ihmisen omasta heikosta itsetunnosta.  Jos ihmisellä on hyvä olla itsensä kanssa, kuten minulla  nyt, ei ole tarvetta eikä halua haukkua ketään muuta. Ei ole tarvetta yrittää pönkittää omaa itsetuntoaan sitä kautta, yrittämällä lyödä toista alas jotta itse sitten nousisi jotenkin paremmaksi.

En yritä sanoa, että pitäisi vain hyväksyä ja jäädä sohvalle tekemättä mitään.  Haluan vain huomauttaa että ylipaino ja lihavuus on hyvin yleinen ongelma myös suomalaisilla, kovin monella ei olisi "varaa" huomautella toisen painosta. Ei miehilläkään vaikka ovatkin sokeita oman habituksesa suhteen.

Se ei kuitenkaan tee kenestäkään huonompaa kuten ei alipainokaan.

Vierailija
22/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mitä kehopositiivisuus oikeasti on, mutta etenkin netti/somemaailmassa se näyttäytyy nykyään pelkkänä lihavuuden ihannoimisena, jopa niin pitkälle että lihavat haukkuvat hoikkia somessa ja kehuvat toisiaan kuinka on ihanaa ja kaunista.

No miksi tuollaisista harhaisista hörhöistä pitäisi välittää? Media ja tosielämä nyt eivät mitenkään ihannoi lihavuutta, eivätkä ole missään vaiheessa ihannoineetkaan. Hoikan ei tarvitse kuin avata muotilehti ja todeta, että minullahan se ihanteena pidetty vartalo on.

Sen sijaan vähänkin pullea saa kyllä kuulla noottia pulleudestaan. Siinä ei paljon auta joidenkin harhaisten lihavuusaktivistien nettikommentit.

Nuoret on siellä somessa ja jos nuori nyt sattuu olemaan pullukka niin on suuri riski että samaistuu näihin "harhaisiin hörhöihin" kun siitä yhteisöstä saa kehuja ja ihailua. Ei sitten välttämättä tee mitään ylimääräisille kiloilleen, hankkii niitä jopa lisää ja iän myötä saattaa kärsiä vakavistakin terveysongelmista.

Siksi erilaisiin kehoihin pitäisi suhtautua vain neutraalisti ja tuoda eri ääripäistä seuraavat terveysvaivat kiihkottomasti nuorison tietoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus tarkoittaa itsensä ja muiden hyväksymistä sellaisena kuin ovat. Se myös kannustaa pitämään huolta kunnosta ja tarjoamaan keholle parasta ravintoa, koosta riippumatta. Kaikilla on oikeus liikkua ja osallistua esim. ryhmäliikuntatunneille. Sitä ei tehdä laihtumisen vuoksi, vaan hyvinvoinnin.

Vierailija
24/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoa tulee ihannoida. Sairaalloista ylipainoa ja anoreksiaa ei, koska ne ovat sairauksia. 

Vierailija
25/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus on ihan hölmöä. Ei kaikki voi tihkua seksiä, olla karismaattisia ja charmikkaita. Kehonegatiivisuus kuvaa realistisemmin ihmisen suhdetta omaan kehoon ja kokonaisolemukseen.

Miten se parantaa ihmisten hyvinvointia, jos he aina ajattelevat omasta kehostaan vain negatiivisen kautta?

Parantaako se ihmisen hyvinvointia, että siitä oman kehon voinnista ei pidetä hyvää huolta? Minun mielestä positiivista ajattelua on nimenomaan se, että ajatellaan, että minä ansaitsen terveen ja hyvinvoivan kehon ja että minä haluan huolehtia kehostani syömällä terveellisesti ja liikkumalla. 

Jos joku kuitenkaan ei kykene/halua noudattaa terveitä elämäntapoja eikä pääse näihin tavoitteisiin, hän ansaitsee silti armollisuutta ja hyväksyntää. Niin itseltään kuin muilta. Haukkuminen ja paheksunta ei vie mihinkään sekään. 

Vierailija
26/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus tarkoittaa itsensä ja muiden hyväksymistä sellaisena kuin ovat. Se myös kannustaa pitämään huolta kunnosta ja tarjoamaan keholle parasta ravintoa, koosta riippumatta. Kaikilla on oikeus liikkua ja osallistua esim. ryhmäliikuntatunneille. Sitä ei tehdä laihtumisen vuoksi, vaan hyvinvoinnin.

Jos se näin olisi niin tuohan onkin vallan järkevä ajatus, mutta sitten asialla on tämä kolikon kääntöpuoli, jossa jotkut näistä aktivisteista kääntävät asian päälaelleen. Esim. nämä YouTuben ahmimisvideot ovat ihan järkyttäviä. 

Vierailija
27/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuuden välttelemistä verhottuna kauniisiin ajatuksiin.

Vierailija
28/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus on sitä, että lihavat naiset yrittävät esittää olevansa ylpeitä ruhoistaan, vaikka eivät ole. Yrittävät muuttaa kauneusihanteita ja VAATIVAT, että lihahuus julistetaan kauniiksi ja lihavat nostetaan lehtien kansiin, mainoksiin ja elokuvien tähdiksi.

Vierailija
29/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, ei sinun tarvitse olla erityisen huolissasi siitä, että ylipainoisia nuoria kannustettaisiin lihoamaan lisää. Kehopositiivisuus on enemmänkin keski-ikäisten juttu. Valitettavasti nuorilla somessa alkaa olla anorektinen laihuus taas se ihanne.

Muutenkin jotenkin hassua kuvitella, että kukaan someriippuvainen nuori nainen olisi missään vaiheessa katsellut kehopositiivisia tilejä ja ajatellut että vau, minä haluan olla superlihava. Ennen tätä laihuuden ihannoinnin paluuta se ihanne oli käydä salilla ja treenata takapuolta (mikä on siis nyt jo ihan out, näkyvät lihaksetkin ovat out).

Kumpikaan tietysti ei auta sitä oikeasti ylipainoista nuorta. Jos ihanne on anorektinen laihuus, ei se tee ylipainoiselle muuta kuin lisää turhautumista, itseinhoa ja epätervettä suhdetta ruokaan.

Vierailija
30/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin niin, että ihminen hyväksyy itse oman kehonsa riippumatta ympäristön paineista.

Se EI tarkoita vain lihavia kehhoja vaan kaikenkokoisia ja -muotoisia, ja pointti on ihmisen itsensä omaan kehoonsa kohdistama hyväksyntä, ei ulkopuolisten.

Se ei tarkoita kehonsa esittelemistä eikä kehollaan brassailua, vaikka jotkut toisten katseiden alla voimaantuvatkin.

Vierailija
31/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se näin olisi niin tuohan onkin vallan järkevä ajatus, mutta sitten asialla on tämä kolikon kääntöpuoli, jossa jotkut näistä aktivisteista kääntävät asian päälaelleen. Esim. nämä YouTuben ahmimisvideot ovat ihan järkyttäviä. 

No netistä nyt löytyy kaikki ääripäät. Ei se, että muutama somehörhö kääntää asian kuin asian päälaelleen, tee siitä itse asiasta vielä väärää.

Vierailija
32/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainoa tulee ihannoida. Sairaalloista ylipainoa ja anoreksiaa ei, koska ne ovat sairauksia. 

En usko että kukaan ihannoi ylipainoa. Mutta eikö ole parempi, jos ylipainoinen ihminen kokee tulevansa hyväksytyksi sellaisena kuin on? On kuitenkin fakta, että väestön BMI nousee, joten syyllistäminen ja häpäisy ei taida toimia.

Kun ylipainoinen ihminen voi henkisesti hyvin ja kokee olevansa arvostettu, hän uskaltaa helpommin alkaa urheilla ja olla muutenkin aktiivinen. Eikös tämä ole win-win-tilanne kaikille? Eli älä puutu muiden painoon ja kyräile toisia, niin kaikille on helpompi osallistua yhteiskunnan toimintoihin. Henkinen hyvinvointi lisää fyysistä. 

Vierailija
33/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alunperin niin, että ihminen hyväksyy itse oman kehonsa riippumatta ympäristön paineista.

Se EI tarkoita vain lihavia kehhoja vaan kaikenkokoisia ja -muotoisia, ja pointti on ihmisen itsensä omaan kehoonsa kohdistama hyväksyntä, ei ulkopuolisten.

Se ei tarkoita kehonsa esittelemistä eikä kehollaan brassailua, vaikka jotkut toisten katseiden alla voimaantuvatkin.

Lisäys vielä: se tarkoittaa yksinkertaisesti, ettei häpeä omaa kehoaan.

Vierailija
34/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava vaatii, että muiden tulee pitää häntä hyvännäköisenä, ja uhriutuu sitten, kun näin ei tapahdukaan.

Vierailija
35/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se parantaa ihmisten hyvinvointia, jos he aina ajattelevat omasta kehostaan vain negatiivisen kautta?

Parantaako se ihmisen hyvinvointia, että siitä oman kehon voinnista ei pidetä hyvää huolta? Minun mielestä positiivista ajattelua on nimenomaan se, että ajatellaan, että minä ansaitsen terveen ja hyvinvoivan kehon ja että minä haluan huolehtia kehostani syömällä terveellisesti ja liikkumalla. 

Jos joku kuitenkaan ei kykene/halua noudattaa terveitä elämäntapoja eikä pääse näihin tavoitteisiin, hän ansaitsee silti armollisuutta ja hyväksyntää. Niin itseltään kuin muilta. Haukkuminen ja paheksunta ei vie mihinkään sekään. 

Olen samaa mieltä siitä, että ketään ei saa haukkua, mutta mielestäni on aivan eri asia kutsua jotakuta valtavaksi valaaksi kuin vaikkapa yleisellä tasolla keskustella siitä, miten ylipaino aiheuttaa esimerkiksi diabetesta ja sydänsairauksia. Tälläkin palstalla, jos puhutaan ylipainon terveyshaitoista, niin eikö siinä joku ole kohta huutelemassa, kuinka sekin on läskivihaa.

Vierailija
36/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat marginaalissa, toki surullista. Suurin osa kaikenkokoisista toivoo asiallista kohtelua. Lihavuutta tutkineet asiantuntijat ovat todenneet, että paino harvoin putoaa pysyvästi, jos ihmistä syyllistetään ja torjutaan (kuntosalit, julkiset  paikat). Sen sijaan jos henkilö innostuu esim. liikunnasta ja kokee olevansa osa yhteisöä, paino putoaa ja hyvinvointi kasvaa. Liikunnasta saa aitoa hyvää oloa ja siihen jää hyvällä tavalla koukkuun. Vaikka ylipainoa olisi edelleen, on liikunta silti erittäin hyvä asia keholle. 

Vierailija
37/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainon ihannointia. Hoikka ei saa olla kehopositiivinen, koska siitä tulee lihaville paha mieli.

Vierailija
38/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavia haukkuvat ja inhoavat eivät ymmärrä tuota asiaa. 

Vierailija
39/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuudella oli hyvät aikeet, mutta siitä on juurikin tullut ylipainon glorifiointia

40/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käsitän, että se tarkoittaa sitä, että jos kehossa on vaikka hörökorvat, iso nenä, arpia, vammoja, tai muuta tällaista vikaa, mille ei itse voi mitään , niin se ei haittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän