Miten käsität kehopositiivisuuden?
Itselleni kehopositiivisuus tarkoittaa sitä, että koska kehoja on monenlaisia eikä ainakaan toidstaiseksi ole luotettavaa tutkimus näyttöä yhdestä ainoasta ultimaattisesta kehosta, kaikki kehot ovat tasavertaisia. Minulle keho on vain keho, mitään sen enempää erittelemättä, kauneutta on monenlaista ja makuasioista ei kannata kiistellä. Jokaisella pitäisi mielestäni olla oikeus olla ja näkyä neutraalisti sellaisena kuin on, ilman tuomitsemista, kommentointia yms.
Aihe vaan nykyään näyttää jakavan ihmiset kahteen leiriin: kaltaisiini ja niihin, joille kehopositiivisuus tarkoittaa heille negatiivisten asioiden kuten esim ylipainon ihannointia. Miten on, kumpaan leiriin kuulut, vai etkö kumpaankaan?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoa tulee ihannoida. Sairaalloista ylipainoa ja anoreksiaa ei, koska ne ovat sairauksia.
En usko että kukaan ihannoi ylipainoa. Mutta eikö ole parempi, jos ylipainoinen ihminen kokee tulevansa hyväksytyksi sellaisena kuin on? On kuitenkin fakta, että väestön BMI nousee, joten syyllistäminen ja häpäisy ei taida toimia.
Kun ylipainoinen ihminen voi henkisesti hyvin ja kokee olevansa arvostettu, hän uskaltaa helpommin alkaa urheilla ja olla muutenkin aktiivinen. Eikös tämä ole win-win-tilanne kaikille? Eli älä puutu muiden painoon ja kyräile toisia, niin kaikille on helpompi osallistua yhteiskunnan toimintoihin. Henkinen hyvinvointi lisää fyysistä.
Yleensä se kylläkin on niin päin, että lihavat ja rumat ne kuittailevat hoikille ja kauniille "sairaalloisesta laihuudesta" ja muka anorektisuudesta, vaikka sitä ei ole ja ovat näille muutenkin aina kaikin tavoin ilkeitä ja pyrkivät tekemään kaikkien hoikkien ja kauniiden elämistä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuus on ihan hölmöä. Ei kaikki voi tihkua seksiä, olla karismaattisia ja charmikkaita. Kehonegatiivisuus kuvaa realistisemmin ihmisen suhdetta omaan kehoon ja kokonaisolemukseen.
Miten se parantaa ihmisten hyvinvointia, jos he aina ajattelevat omasta kehostaan vain negatiivisen kautta?
Parantaako se ihmisen hyvinvointia, että siitä oman kehon voinnista ei pidetä hyvää huolta? Minun mielestä positiivista ajattelua on nimenomaan se, että ajatellaan, että minä ansaitsen terveen ja hyvinvoivan kehon ja että minä haluan huolehtia kehostani syömällä terveellisesti ja liikkumalla.
Olen samaa mieltä siitä, että ketään ei saa haukkua, mutta mielestäni on aivan eri asia kutsua jotakuta valtavaksi valaaksi kuin vaikkapa yleisellä tasolla keskustella siitä, miten ylipaino aiheuttaa esimerkiksi diabetesta ja sydänsairauksia. Tälläkin palstalla, jos puhutaan ylipainon terveyshaitoista, niin eikö siinä joku ole kohta huutelemassa, kuinka sekin on läskivihaa.
Muistan kun palstalla, joku ylipainoinen valitti siitä kuinka lääkäri oli maininnut hänelle ylipainosta ja piti sitä törkeänä. Siis hei haloo, lääkäri tuossahan nimenomaan teki työtään just niin kuin kuuluukin ja siitäkin suututaan.
En käytä koko sanaa enkä termiä ollenkaan. Olen normaalipainoinen eikä asia koskea mua ollenkaan. Jos lihavat haluavat jotenkin loiventaa ylipainoaan, niin senkus, ei se siitä miksikään kuitenkaan muutu. Liian lihava on liian lihava.
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoa tulee ihannoida. Sairaalloista ylipainoa ja anoreksiaa ei, koska ne ovat sairauksia.
Ennemminkin terveyttä ja hyvinvointia tulee ihannoida, ei vedetä kaikkeen painoa mukaan. Samaa asiaa, mutta on iso ero miten siitä keskustellaan. Jos pystyt sanavalinnoilla vaikuttamaan muiden hyvinvointiin, miksi et tekisi sitä?
Vierailija kirjoitti:
En käytä koko sanaa enkä termiä ollenkaan. Olen normaalipainoinen eikä asia koskea mua ollenkaan. Jos lihavat haluavat jotenkin loiventaa ylipainoaan, niin senkus, ei se siitä miksikään kuitenkaan muutu. Liian lihava on liian lihava.
Ok
Sittemmin myös hoikat ihmiset ovat ottaneet kehopositiivisuuden ilosanoman omakseen. Esimerkiksi TikTokissa on suosittua sisältö, jossa hoikat, yhteiskunnan kauneusnormit täyttävät ihmiset esittelevät kehopositiivisuuden nimissä rypistyviä mahanahkojaan tai niin kutsuttuja ruokavauvoja.
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008040959.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että kukaan ihannoi ylipainoa. Mutta eikö ole parempi, jos ylipainoinen ihminen kokee tulevansa hyväksytyksi sellaisena kuin on? On kuitenkin fakta, että väestön BMI nousee, joten syyllistäminen ja häpäisy ei taida toimia.
Kun ylipainoinen ihminen voi henkisesti hyvin ja kokee olevansa arvostettu, hän uskaltaa helpommin alkaa urheilla ja olla muutenkin aktiivinen. Eikös tämä ole win-win-tilanne kaikille? Eli älä puutu muiden painoon ja kyräile toisia, niin kaikille on helpompi osallistua yhteiskunnan toimintoihin. Henkinen hyvinvointi lisää fyysistä.
Yleensä se kylläkin on niin päin, että lihavat ja rumat ne kuittailevat hoikille ja kauniille "sairaalloisesta laihu
Itse en ole tälläiseen törmännyt, mutta toki se on ihan yhtä typerää. Kuten myös kommenttisi rumista ja kauniista ylipäätänsä.
Poliittinen termi. Intersektionaaliselta marxilaiselta aivopierutehtaalta.
Tulee aina mieleen joku lesbo jolla on värjätty tukka. Sitten ne tukkii mielenosoituksilla muiden ihmisten kulkureitit.
Hengenvaarallinen ajattelutapa joka on johtanut useisiin ennenaikaisiin kuolemiin, varsinkin sen pienen läskiaktivistiporukan keskuudessa.
"koska kehoja on monenlaisia eikä ainakaan toidstaiseksi ole luotettavaa tutkimus näyttöä yhdestä ainoasta ultimaattisesta kehosta, kaikki kehot ovat tasavertaisi"
On todella paljon luotettavaa tutkimusnäyttöä siitä, että läski sairastuttaa ja tappaa. Kaikki kehot eivät ole tasavertaisia. Eri asia on sitten haluatko sulkea totuudelta silmäsi, mutta sinä tiedät kyllä tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin terveyttä ja hyvinvointia tulee ihannoida, ei vedetä kaikkeen painoa mukaan. Samaa asiaa, mutta on iso ero miten siitä keskustellaan. Jos pystyt sanavalinnoilla vaikuttamaan muiden hyvinvointiin, miksi et tekisi sitä?
Jos on lievä ylipaino niin joo ihminen voi olla silti terve, mutta sairaalloisesti ylipainoinen ei ole terve, johan se on tuossa nimessäkin: sairaalloinen ylipaino. Siinä nivelet takuuvarmasti kärsivät ja ennen pitkään tulee kaikkia muitakin sairauksia.
Täysin järkyttävä hengenvaarallinen mielenmuokkausprojekti.
Sitä että on sinut oman kroppansa kanssa, oli se millainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
22, ei sinun tarvitse olla erityisen huolissasi siitä, että ylipainoisia nuoria kannustettaisiin lihoamaan lisää. Kehopositiivisuus on enemmänkin keski-ikäisten juttu. Valitettavasti nuorilla somessa alkaa olla anorektinen laihuus taas se ihanne.
Muutenkin jotenkin hassua kuvitella, että kukaan someriippuvainen nuori nainen olisi missään vaiheessa katsellut kehopositiivisia tilejä ja ajatellut että vau, minä haluan olla superlihava. Ennen tätä laihuuden ihannoinnin paluuta se ihanne oli käydä salilla ja treenata takapuolta (mikä on siis nyt jo ihan out, näkyvät lihaksetkin ovat out).
Kumpikaan tietysti ei auta sitä oikeasti ylipainoista nuorta. Jos ihanne on anorektinen laihuus, ei se tee ylipainoiselle muuta kuin lisää turhautumista, itseinhoa ja epätervettä suhdetta ruokaan.
On kyllä ennen kaikkea nuorten aikuisten juttu ainakin julkisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se kylläkin on niin päin, että lihavat ja rumat ne kuittailevat hoikille ja kauniille "sairaalloisesta laihu
Enpä ole tuollaista ikinä kuullut vaikka tuttavapiirissäni on ihmisiä joka lähtöön.
Ymmärsinkö oikein että sun mielestäsi lihava tarkoittaa rumaa ja hoikka tarkoittaa kaunista?
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy sille ettei tartteisi ottaa elintapojaan kuntoon.
Päinvastoin!!!