Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käsität kehopositiivisuuden?

Vierailija
25.02.2024 |

Itselleni kehopositiivisuus tarkoittaa sitä, että koska kehoja on monenlaisia eikä ainakaan toidstaiseksi ole luotettavaa tutkimus näyttöä yhdestä ainoasta ultimaattisesta kehosta, kaikki kehot ovat tasavertaisia. Minulle keho on vain keho, mitään sen enempää erittelemättä, kauneutta on monenlaista ja makuasioista ei kannata kiistellä. Jokaisella pitäisi mielestäni olla oikeus olla ja näkyä neutraalisti sellaisena kuin on, ilman tuomitsemista, kommentointia yms. 

Aihe vaan nykyään näyttää jakavan ihmiset kahteen leiriin: kaltaisiini ja niihin, joille kehopositiivisuus tarkoittaa heille negatiivisten asioiden kuten esim ylipainon ihannointia. Miten on, kumpaan leiriin kuulut, vai etkö kumpaankaan?

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Niin yli kuin ali painoinen tai mittainenkin voi olla terve ja hyvinvoiva, minkä pitäisi olla se ns pää asia. Paino, pituus, jonkun kehonosan koko, tai muoto ei saisi olla ihmistä arvottava asia. Tietääkseni pituus, paino tai vaikka rintojen koko ei vaikuta esim älykkyyteen tai henkisiin ominaisuuksiin ja fyysisiinkin suorituksiin varsin vähän.

Vierailija
62/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus on ihan hölmöä. Ei kaikki voi tihkua seksiä, olla karismaattisia ja charmikkaita. Kehonegatiivisuus kuvaa realistisemmin ihmisen suhdetta omaan kehoon ja kokonaisolemukseen.

Miten se parantaa ihmisten hyvinvointia, jos he aina ajattelevat omasta kehostaan vain negatiivisen kautta?

Parantaako se ihmisen hyvinvointia, että siitä oman kehon voinnista ei pidetä hyvää huolta? Minun mielestä positiivista ajattelua on nimenomaan se, että ajatellaan, että minä ansaitsen terveen ja hyvinvoivan kehon ja että minä haluan huolehtia kehostani syömällä terveellisesti ja liikkumalla. 

Niinpä. Tätä voisi jokainen omalla kohdallaan itseltään kysyä.

Noin 1,2 miljoonan aikuisen painoindeksi ylittää lihavuuden rajan (30 kg/m2). Naisista 30 prosentilla ja miehistä 27 prosentilla on lihavuutta.

Vyötärölihavuus on vieläkin yleisempää. Sitä esiintyy lähes joka toisella aikuisella. 

THL:n mukaan lihavuus ja vyötärölihavuus ovat yleistyneet työikäisillä eli 2064-vuotiailla. Työikäisillä miehillä lihavuus on lisääntynyt kolme ja naisilla neljä prosenttiyksikköä vuoteen 2017 verrattuna.

Mietipä kuulutko tähän joukkoon?

"Minä ansaitsen terveen ja hyvinvoivan kehon ja että haluan huolehtia kehostani syömällä  terveelllisesti ja liikkumalla".  Kuinka  moni tunnistaa itsensä?

Rehellisesti?   Eikö ole helppo heitellä tyhjiä klisheitä tosille kun itselle maistuu alko ja makkara.  Ja tupakka vaikka vähenemään kai se on. Liikkumaan nyt ei kuitenkaan saa, kirveelläkään.

Kyllä ne on harvat jotka tuon ajatuksen myös arjessaan toteuttaa.

Se on nyt vain niin että pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. On niin helppo hyökätä ja olla sokea omalle itselle.

Tekopyhät terveyshymistelyt sikseen ja toisten arvostelu. Jokainen aloittakoot itsestään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ihmisillä ei onnistu laihduttaminen. Sitten masennutaan kun laihduttaminen ei onnistunut. Oli pakko keksiä kehopositiivisuus. Kehopositiivinen ei välitä pätkääkään mitä painaa. Siirretään ajatukset muualle. Tuli vain joillekin vielä tästäkin ongelma. Vetävät herneen nenään, kun joku puhuu, että olet kehopositiivinen. Minun mielestä vaakat lentokentille, niin kaikki on kunnossa.

Vierailija
64/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihava vaatii, että muiden tulee pitää häntä hyvännäköisenä, ja uhriutuu sitten, kun näin ei tapahdukaan.

Höpöhöpö, älä nyt aivan idiootiksi heittäydy!

Vierailija
65/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri hiljattain Twitterissä hyvän pointin siitä, että kehopositiivisuus oli vastaus 2000-luvun alun mediaympäristöön, jossa normaalipainoiset julkkikset haukuttiin heti lihavaksi. Lantiota ei saanut olla, eikä varsinkaan reisiä ja takapuolta. 90-luvulla oli äärimmäisyyksiin menevä heroin chic, ja siitä peritty 2000-luvun alun ihannekeho naisella oli suora tikku.

Kehopositiivisuus meni metsään siinä, kun jotkut alkoivat kannustaa vaarallista lihavuutta ja muuttaa koko käsitteen "lihavuusaktivismiksi", mikä ei ollut alunperin jutun pointti. Kehopositiivisuuden ideassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Kenen mielestä muka on jotenkin hyvä asia tuskailla sitä, ettei näytä muotilehden mallilta?

Nythän "kehopositiivisille" irvailijat saavat tahtonsa läpi, kun alkaa olla taas muotia, että teinit laihduttavat itsensä hengiltä.

Nyt jos kattoo esim. frendejä niin onhan ne kaikki naiset siinä jotain xs-kokoisia. 

Vierailija
66/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"koska kehoja on monenlaisia eikä ainakaan toidstaiseksi ole luotettavaa tutkimus näyttöä yhdestä ainoasta ultimaattisesta kehosta, kaikki kehot ovat tasavertaisi"

On todella paljon luotettavaa tutkimusnäyttöä siitä, että läski sairastuttaa ja tappaa. Kaikki kehot eivät ole tasavertaisia. Eri asia on sitten haluatko sulkea totuudelta silmäsi, mutta sinä tiedät kyllä tämän.

"Kaikki kehot eivät ole tasavertaisia" Mitä helvetiä?! Kuka sinut on valtuuttanut arvottamaan muita?!?! EI Kukaan! Kaikki ihmiset ovat tasaveroisia.

Juuri sinun kaltaistesi paskojen takia ylipainoiset masentuvat, ja heidän on vaikea löytää itsestään voimavaroja terveellisen elämäntavan löytämiseen ja laihtumiseen. Mikä un korviesi välissä niin mättää, että on pakko tehdä muiden elämä vaikeammaksi heitä haukkumalla??!?! Nautitko sitä, että on ihmisiä, joita voit katsoa nenänvartta pitkin alaspäin? Olet SÄÄLITTÄVÄ!!!

Vierailija
67/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se on itsensä hyväksymistä sellaisena kuin on, kaikkine epätäydellisyyksineenkin. Myös toisten hyväksymistä. Meitä on monen näköistä kulkijaa täällä. 

Itsensä hyväksyminen ei tarkoita sitä, etteikö saisi yrittää parantaa terveyttään ja ulkonäköään. 

Vierailija
68/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woken perussanastoa. Kuten aina, intersektionaaliset keksinnöt tuottavat tuskaa kaikille, mutta eniten niille, joita puolustamaan termit on kehitetty. Eli lihavat saavat nyt rauhassa lihoa, niille ei saa edes lääkäri mennä sanomaan yhtään mitään. Sitten yhdessä valehdellaan, että lihavuus on kaunista ja lopulta todellisuus lyö naamalle. Olisi kuitenkin kannattanut laihduttaa, syödä terveellisesti ja liikkua, koska liikalihavuudesta aiheutuu valtavat terveyshaitat, eikä läski ollutkaan sitten oikeasti yhtään kaunista.

Vierailija
69/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ylipainoinen mutten ole koskaan haukkunut hoikkia ihmisiä, miksi niin tekisin? Eikä kukaan ole myöskään kommentoinut mun painoani.

Vierailija
70/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ylipainoinen mutten ole koskaan haukkunut hoikkia ihmisiä, miksi niin tekisin? Eikä kukaan ole myöskään kommentoinut mun painoani.

Sama täällä. Ihmettelen näitä kommentteja.

Vierailija
71/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ihmisillä ei onnistu laihduttaminen. Sitten masennutaan kun laihduttaminen ei onnistunut. Oli pakko keksiä kehopositiivisuus. Kehopositiivinen ei välitä pätkääkään mitä painaa. Siirretään ajatukset muualle. Tuli vain joillekin vielä tästäkin ongelma. Vetävät herneen nenään, kun joku puhuu, että olet kehopositiivinen. Minun mielestä vaakat lentokentille, niin kaikki on kunnossa.

Se on vaaat. Jätetäänkö ylipainoiset pois lennolta vai mitä ehdotat?

Vierailija
72/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Niin yli kuin ali painoinen tai mittainenkin voi olla terve ja hyvinvoiva, minkä pitäisi olla se ns pää asia. Paino, pituus, jonkun kehonosan koko, tai muoto ei saisi olla ihmistä arvottava asia. Tietääkseni pituus, paino tai vaikka rintojen koko ei vaikuta esim älykkyyteen tai henkisiin ominaisuuksiin ja fyysisiinkin suorituksiin varsin vähän.

Onko älykästä antaa itsensä lihoa siihen pisteeseen, että altistuu liikalihavuudesta johtuville sairauksille, jotka olisi voitu välttää terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla? 

Vierailija
73/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko nyt, että tuolla Kärsämäen alepassa käydessä on aina samat asiakkaat. Eläkeikäisiä kaikki.

Määtän pappa on kulkenut samassa toppatakissa aina tuolta viime vuosisadalta asti ja tykkää, että se hänelle yhä välttää.

Väitän, että hän on kehopositiivinen. Samoin emäntänsä. Kutoo välillä uudet lapaset kylläkin tarjouslangasta.

Vierailija
74/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri hiljattain Twitterissä hyvän pointin siitä, että kehopositiivisuus oli vastaus 2000-luvun alun mediaympäristöön, jossa normaalipainoiset julkkikset haukuttiin heti lihavaksi. Lantiota ei saanut olla, eikä varsinkaan reisiä ja takapuolta. 90-luvulla oli äärimmäisyyksiin menevä heroin chic, ja siitä peritty 2000-luvun alun ihannekeho naisella oli suora tikku.

Kehopositiivisuus meni metsään siinä, kun jotkut alkoivat kannustaa vaarallista lihavuutta ja muuttaa koko käsitteen "lihavuusaktivismiksi", mikä ei ollut alunperin jutun pointti. Kehopositiivisuuden ideassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Kenen mielestä muka on jotenkin hyvä asia tuskailla sitä, ettei näytä muotilehden mallilta?

Nythän "kehopositiivisille" irvailijat saavat tahtonsa läpi, kun alkaa olla taas muotia, että teinit laihduttavat itsensä hengiltä.

Teinien ei edes pitäisi olla mahdollista olla ylipainoisia, vaan elämänsä kunnossa hoikkia ja notkeita. Kiitos kaiken ympärillä olevan, he eivät sitä useinkaan ole. Ei edes pitäisi olla mitään laihdutettavaa.

Vierailija
75/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko nyt, että tuolla Kärsämäen alepassa käydessä on aina samat asiakkaat. Eläkeikäisiä kaikki.

Määtän pappa on kulkenut samassa toppatakissa aina tuolta viime vuosisadalta asti ja tykkää, että se hänelle yhä välttää.

Väitän, että hän on kehopositiivinen. Samoin emäntänsä. Kutoo välillä uudet lapaset kylläkin tarjouslangasta.

Sama juttu siellä ABC asemalla. Hyvin kehoposiivisiesti suhtautuvat asiakkaisiin siellä.

Vierailija
76/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus tarkoittaa itsensä ja muiden hyväksymistä sellaisena kuin ovat. Se myös kannustaa pitämään huolta kunnosta ja tarjoamaan keholle parasta ravintoa, koosta riippumatta. Kaikilla on oikeus liikkua ja osallistua esim. ryhmäliikuntatunneille. Sitä ei tehdä laihtumisen vuoksi, vaan hyvinvoinnin.

Jos se näin olisi niin tuohan onkin vallan järkevä ajatus, mutta sitten asialla on tämä kolikon kääntöpuoli, jossa jotkut näistä aktivisteista kääntävät asian päälaelleen. Esim. nämä YouTuben ahmimisvideot ovat ihan järkyttäviä. 

Vatsamielen osoitus teki joskus YouTube videoita, kehopositiivisuudesta/kehorauhasta, mutta videoiden negatiivisen sävyn vuoksi oli kaikkea muuta kuin positiivinen. No nykyään se on äiti ja on ilmeisesti lapsen myötä rauhoittunut, koska viime video on julkaistu syksyllä 2020

Vierailija
77/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kehopositiivisuus tarkoittaa samaa kuin ap:lle, mutta on mun mielestä hölmö termi. Minä puhuisin ennemmin kehoneutraaliudesta. Se, paljonko joku muu painaa, minkä pituinen joku on, onko arpia, maksaläiskiä, vitiligoa, mitä tahansa ei ole mun ongelma eikä kuulu mulle. Myös lääkäreiden tulee pystyä huomioimaan ettei kaikki vaivat ja ongelmat välttämättä johdu esimerkiksi painosta tai pituudesta. En ymmärrä miksi suunnilleen joka nuha ja korvatulehdus johtuu lihavuudesta jos potilas on lihava? Eikö masennus voi johtua diagnosoimattomasta ADHD:sta, eikä lihavuudesta?

Minä olin aina laiha, kunnes ikä teki tehtävänsä ja nosti painoni normaalipainoon. Se on ollut aika rankkaa minäkuvalleni, kun vähän on löysää siellä ja täällä, ja olen identifioitunut laiheliiniksi. Vasta kun pystyin hyväksymään itseni ja normaalit vatsamakkarani, olen pystynyt oikeasti ottamaan jotain kontrollia asiasta, etten päästä painoani nousemaan enempää. Tai tunne tarvetta laihduttaa itseäni takaisin alipainoiseksi. Vasta hyväksymällä itsensä voi terveellä tavalla alkaa pitää huolta itsestään.

Vierailija
78/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä, jolla on huomattavaa ylipainoa, on yleensä aina jotain muutakin ongelmia elämässään, joita hän sitten yrittää unohtaa ruuan avulla. Esimerkiksi hän syö sen vuoksi, että elämässä ei ole oikein mitään muuta sisältöä, on masentunut tai on liian stressaavassa elämäntilanteessa eikä sen vuoksi jaksa panostaa terveellisiin elämäntapoihin. Jos ihminen haluaa laihtua, hänen pitäisi nimenomaan käsitellä nuo asiat, mikä on se perimmäinen syy, minkä takia hän syö enemmän kuin hänen kehonsa tarvitsee.

Vierailija
79/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en minäkään ymmärrä miten kehopositiivisuus muka liittyisi ylipainoon. Itselleni merkitsee oman kehon arvostamista. Esim.itse olen kalju, silti arvokas ja kauniskin.

Vierailija
80/138 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko älykästä antaa itsensä lihoa siihen pisteeseen, että altistuu liikalihavuudesta johtuville sairauksille, jotka olisi voitu välttää terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla? 

Lievä ylipaino ei altista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän