Suuret ikäluokat varastivat itselleen kaikki hyvät mökkirannat
Meille nuoremmille polville ei jätetty oikein mitään. Ja jos jotain olisikin myynnissä, hinnat järjettömiä 70-lukuun verrattuna. Silloin tavallinen dunarikin pystyi hankkimaan kesämökin.
Kommentit (1486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tehän saatte ne rantamökit sitten perinnöksi.
Mun vanhemmat on 22 v vanhempia kuin minä. Pääsen ehkä 70-vuotiaana mökinomistajaksi?
Yli ysikymppiseksi eläminen on harvinaista. Ja ainahan voi antaa ennakkoperintöä.
Ei kai ne yli ysikymppiset autolla hurauttele pitkin Suomea mökkireissuilla?
Jaksaisko edes matkoja?
Ei ne ikäloput mökillä - yksin - pärjää.
Tamperelainen koitti nyt virallisempaa linjaa.
Tunnistin sut.
No, joko kirjoitat hönö juttuja taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tavallinen duunariperhe pystyi hankkimaan kesämökin. Oltiin säästäväisiä.
Perheillä ei ollut kuin yksi auto. Ei sitä suhattu kahdella autolla ympäriinsä ja ajettiin säästellen. Ei ollut kännyköitä. Kännykät maksaa, liittymät maksaa. Ei ollut nettiä, netti maksaa, ei ollut tietokoneita eikä tabletteja, nekin maksaa. Lasten hiukset leikattiin kotona eikä käytetty kampaamoissa. Jos vaate meni rikki, sitä parsittiin. Ei ollut sellaista määrää vaatteita kuin nykyajan ihmisillä. Minulla oli 10-vuotiaana vuonna 1980 kolmet kengät: kumisaappaat, kesälenkkarit ja nahkaiset talvikengät. Se oli hienoa, kun kummitäti kävi ulkomailla ja toi tuliaisiksi kukalliset kangaskengät. Ei nykyajan 10-vuotiaat pärjää kolmilla kengillä.
Ruuasta myös nuukailtiin. Ruoka oli arkena arkiruokaa duunareilla. Päivällinen silakk
Mitä ihmettä höpiset. Naisten työllisyys on nykyään paljon suurempaa kuin 70-luvulla, silloin oli paljon kotiäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin sut.
Sun kannattaisi tulla tänne meidän kansallispuistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tehän saatte ne rantamökit sitten perinnöksi.
Mun vanhemmat on 22 v vanhempia kuin minä. Pääsen ehkä 70-vuotiaana mökinomistajaksi?
Yli ysikymppiseksi eläminen on harvinaista. Ja ainahan voi antaa ennakkoperintöä.
Sitten sinun pitää ostaa se mökki itse.
Kyllä nykyään moni elää aika vanhaksi.
Kyllä mökin haluaisi jo vanhempana kuin 60-70-vuotiaana.
No sittenhän aikaa on hankkia, jos elinpäiviä riittää. Vaikkapa 75-85 vuotiaana.
Hyvin moni elää ihan hyvää elämään ilman kesämökkiä. Kannattaa ajatella omalla kohdallaan näin, eikä syöstä itseään tuollaiseen epätoivoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä ihmetellyt kun tätini oli sairaanhoitaja ja miehensä rakennusmestari ja heillä oli palkattuna kokopäiväinen kotiapulainen 70-luvulla. Miten oli varaa?
Siihen aikaan mentiin vielä "paskatöihin" Kotiapulaisiksi pienellä palkalla, ehkä pieni huone perheessä tarjottiin asunnoksi. Nyt maksetaan makoilusta ruhtinaallisesti, miksi tehdä töitä. Makoilu on kyllä ihmiselle vahingollista hyi hitsi🤮😤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin juuri mökin. Ei kiinnosta mökkeily enää.
Pihlajanmarjat on happamia sanoi kettu.
Ootas vaan kun istut 20 vuotta yksin yksiössäs, ja kaikki ystäväs viettää juhannustaan kauniilla saimaan rannoilla, tai saaristossa. Ja sinua ei kutsuta edes sivustaseuraamaan.Pieni katkeruus valtaa mielesi.
Elä pelkää, en kadu. Olen istunut oman osuuteni hyttysten syötävänä vesisateessa juhannuksina ihan tarpeeksi järven rannalla veden ollessa liian kylmää uimiseen. Yksiössä en istu vaan hotellin terassilla palmurannalla pinacoladaa siemaillen : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin sut.
Ja meinasin sanoa, että Niuvan rannalle uimaan, muttaa 😂😂😂😂😂
"Voi kuule kyllä 70-luvulla naiset kävivät töissä. Kotikaupungissani monia isoja vaatetustehtaita, tuhannet naiset siellä surruttelivat saumaa, oli pankeissa naisia, kaupoissa, opettajat, hoitajat , naisille ylimalkaan oli enemmän töitä kuin nykyisin."
Mikä aivopieru tämä oli. Ihan tilastoista näkee että nykyään naiset käy paljon enemmän töissä kuin 70-luvulla. Naisten työllisyys meni jo jopa miestenkin ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tiäkkö muuten mitä? Ne suuret ikäluokat ovat sota-ajan lapsia, joilla ei ollut juuri mitään lapsuudessa. Aikuisina he olivat valmiita tekemään työtä kasvattaakseen omaa ja lastensa hyvinvointia.
Mun isoisä oli 2.maailmansodassa säilyttämässä Suomen itsenäisyyden ja mun isä oli sota-ajanlapsi (isänsä ja vanhemmat veljet olivat sodassa). He yhdessä ostivat tontin ja rakensivat sille mökin. Eivätkö he olisi näin saaneet tehdä? Duunareita olivat molemmat kuten jälkipolvetkin. Ja aika kalliita silloisessa rahassa oli se tontti ja mökin rakentaminenkin. Laskepa paljonko nykyrahassa ja nykyrahan arvossa on 50.000 markkaa.
Me lapset emme saaneet mitään 'ilmaiseksi' ja olemme tehneet teini-iästä asti töitä, jotta meillä olisi jotain. Nyt meillä on oma mökki ja omat kodit, lapset on kasvatettu samoilla opeilla kuin meidät eli ilmaiseksi ei saa mitään.
Kuinka moni nykyajan vanhempi voi sanoa samaa?
Mun isä ja äitikin oli jo ensimmäisessä maailmansodassa, terveinä takas ja vielä tekevät töitä.
Vähän on kulumia lonkissa ja polvissa ja molemmilla lukulasit.
Muuten jaksavat painaa pitkää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Tiäkkö muuten mitä? Ne suuret ikäluokat ovat sota-ajan lapsia, joilla ei ollut juuri mitään lapsuudessa. Aikuisina he olivat valmiita tekemään työtä kasvattaakseen omaa ja lastensa hyvinvointia.
Mun isoisä oli 2.maailmansodassa säilyttämässä Suomen itsenäisyyden ja mun isä oli sota-ajanlapsi (isänsä ja vanhemmat veljet olivat sodassa). He yhdessä ostivat tontin ja rakensivat sille mökin. Eivätkö he olisi näin saaneet tehdä? Duunareita olivat molemmat kuten jälkipolvetkin. Ja aika kalliita silloisessa rahassa oli se tontti ja mökin rakentaminenkin. Laskepa paljonko nykyrahassa ja nykyrahan arvossa on 50.000 markkaa.
Me lapset emme saaneet mitään 'ilmaiseksi' ja olemme tehneet teini-iästä asti töitä, jotta meillä olisi jotain. Nyt meillä on oma mökki ja omat kodit, lapset on kasvatettu samoilla opeilla kuin meidät eli ilmaiseksi ei saa mitään.
Kuinka moni nykyajan vanhempi voi sanoa samaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin juuri mökin. Ei kiinnosta mökkeily enää.
Pihlajanmarjat on happamia sanoi kettu.
Ootas vaan kun istut 20 vuotta yksin yksiössäs, ja kaikki ystäväs viettää juhannustaan kauniilla saimaan rannoilla, tai saaristossa. Ja sinua ei kutsuta edes sivustaseuraamaan.Pieni katkeruus valtaa mielesi.
Eri, mutta ei se mökkeily oikeasti kiinnosta. Juhannukset olen viime vuosina viettänyt joko ulkomailla tai puistopiknikillä kaupungin jokirannassa. Mökkeily vaan ei kaikkien juttu ole. Mieluummin käyn vaikkapa taidenäyttelyssä ja hyvässä ravintolassa. Tai tosiaan istuskelen kaupunkipuistossa.
Kutsuja kyllä tulee joka vuosi useampaankin paikkaan.
Mun vanhemmat haki mökkiä kohtuullisen läheltä Turkua 1950-luvulla. Ei meinannut löytyä muuta kuin saaria. Lopulta löytyi, mutta perille pääsee vain kinttupolkua kallioiden yli 50 metriä.
Parhaat on viety viimeistään 1940-luvulla.
Ei tamperelainen mitään tiedä. Mitä saa esittää ja mitä ei.
Pitäisikö kutsua se tänne Niuvan rantaan uimaan.
😂😂😂😂😂😂😂
Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä typerämmältä kesämökkeily on alkanut tuntumaan. Kaupungissa tapahtuu paljon enemmän juuri kesäisin. On festareita, tapahtumia. Turisteja paljon liikkeellä. Miksi kykkiä jossain kuusen juurella hyttysten syötävänä kaikkien mukavuuksien puuttuessa? Tyhjentämässä huussinalusia, korjata jatkuvasti vuotavia kattoja, pilkkomassa polttopuita tai kykkimässä jossain kasvimaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin sut.
Myö savolaeset suatettaamp olla melekosen kieroja
muttei tiältä löyvy yhtään noen tyhymee ja katteuvella kyllästettyvä naesparkoo.
Pysyppä vua siellä perslävessä ruikuttamassa.
Hönö on Kuopion sairaalassa työkokeilussa ja sitä nauretaan Kuopion face ryhmässä.
😂😂😂😂😂😂;DDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
"Voi kuule kyllä 70-luvulla naiset kävivät töissä. Kotikaupungissani monia isoja vaatetustehtaita, tuhannet naiset siellä surruttelivat saumaa, oli pankeissa naisia, kaupoissa, opettajat, hoitajat , naisille ylimalkaan oli enemmän töitä kuin nykyisin."
Mikä aivopieru tämä oli. Ihan tilastoista näkee että nykyään naiset käy paljon enemmän töissä kuin 70-luvulla. Naisten työllisyys meni jo jopa miestenkin ohi.
En tuntenut kotirouvia 70-luvulla ja sentään muistan ajan. Työvoimaakin oli silloin enemmän kun " me suuret ikäluokat" olimme työiässä
Pävähoidosta vaan oli kova puute, asuntoja alkoi jo 70-luvulla olla maalta tulijoille.
Naiset teki kolmivuorotyötä esim vaneritehtaalla, paljon naisia niissäkin viilua siirtelemässä, paikkaamassa, liimaamassa. Maalaistytöt olivat työtä oppineet tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin sut.
Myö savolaeset suatettaamp olla melekosen kieroja
muttei tiältä löyvy yhtään noen tyhymee ja katteuvella kyllästettyvä naesparkoo.
Pysyppä vua siellä perslävessä ruikuttamassa.
Et sie oo Kuopiosta vaan olet Mansesta, pikku ukko.
Tamperelaista ei näkynytkään palstalla viikonloppuna eikä sen hönö juttuja. Kirjoita nyt jotain.