Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat varastivat itselleen kaikki hyvät mökkirannat

Vierailija
25.02.2024 |

Meille nuoremmille polville ei jätetty oikein mitään. Ja jos jotain olisikin myynnissä, hinnat järjettömiä 70-lukuun verrattuna. Silloin tavallinen dunarikin pystyi hankkimaan kesämökin. 

Kommentit (1486)

Vierailija
681/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä uusia leikkaus suunnitelmia. 

Sähkövero, bensavero

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010225652.html

Ehkä on hyvä, että mökit on eläkeläisillä eikä meillä nuoremmilla köyhillä. 

Vierailija
682/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taasko täällä on päässyt vauhtiin tuo " suuret ikäluokat " kateellinen vihaaja. Työ,työ ja työ on se asia, jolla omaisuutta kertyy. Jotkut saavat perinnön, ei kaikki. Mene töihin ja yritä saavuttaa oma elintasosi. Suurissa ikäluokissa on myös paljon köyhiä, jotka ei omista mitään.Älä aina jaksa aloittaa lausetta "suuret ikäluokat" sanoilla.

No tässä tapauksessa kyse on ihan tilastofaktasta. Suuret ikäluokat omistavat suhteettoman paljon kesämökkejä/rantapaikkoja muihin verrattuna. Ja se juontaa ihan sieltä 70-luvulta kun oli rantarakentamisen villit vuodet. 

Tilastofakta johtuu ihan siitä että suuret ikäluokat ovat tehneet työtä ja säästäneet palkkarahoistaan ne mökit.

On suhteetonta ajatella että nuorilla mulle heti kaikki sukupolvilla juuri työuransa aloittaneilla olisi mitään mökkirahoja.

Itselläni oli rahat kasassa oman asunnon ostoon 50 vuotiaana. Nyt olen rakentamassa mökkiä eläkepäiviksi.

Kaikki aikanaan ja kullekin ansionsa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tehän saatte ne rantamökit sitten perinnöksi. 

Mun vanhemmat on 22 v vanhempia kuin minä. Pääsen ehkä 70-vuotiaana mökinomistajaksi?

Yli ysikymppiseksi eläminen on harvinaista. Ja ainahan voi antaa ennakkoperintöä.

Sitten sinun pitää ostaa se mökki itse.

Kyllä nykyään moni elää aika vanhaksi. 

Kyllä mökin haluaisi jo vanhempana kuin 60-70-vuotiaana.

Vierailija
684/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli tehdastöitä. 

Nyt ne tehtaat on loppu ja monessa paikassa ei oteta eläköityvien tilalle ketään. 

Vierailija
685/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tavallinen duunariperhe pystyi hankkimaan kesämökin. Oltiin säästäväisiä.

Perheillä ei ollut kuin yksi auto. Ei sitä suhattu kahdella autolla ympäriinsä ja ajettiin säästellen. Ei ollut kännyköitä. Kännykät maksaa, liittymät maksaa. Ei ollut nettiä, netti maksaa, ei ollut tietokoneita eikä tabletteja, nekin maksaa. Lasten hiukset leikattiin kotona eikä käytetty kampaamoissa. Jos vaate meni rikki, sitä parsittiin. Ei ollut sellaista määrää vaatteita kuin nykyajan ihmisillä. Minulla oli 10-vuotiaana vuonna 1980 kolmet kengät: kumisaappaat, kesälenkkarit ja nahkaiset talvikengät. Se oli hienoa, kun kummitäti kävi ulkomailla ja toi tuliaisiksi kukalliset kangaskengät. Ei nykyajan 10-vuotiaat pärjää kolmilla kengillä.

Ruuasta myös nuukailtiin. Ruoka oli arkena arkiruokaa duunareilla. Päivällinen silakkalaatikko, rasvainen ja luinen lihakeitto, uuniohrapuuro, voiperunaa kananmunakastikkeella. Meillä nuuk

Kyllä 70-luvulla oli melkein kaikissa kodeissa lankapuhelimet. Soittaminen oli suunnilleen yhtä kallista kuin puhelinmaksut nykyäänkin. Väritelevisio oli suhteessa tuloihin kalliimpi kuin nykyään.

Ja mitä ihmettä luulet että nykyään syödään iltapalana? Ihan puuroa, leipää ja jugurttia meidänkin lapset syö. 

Vierailija
686/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat on 22 v vanhempia kuin minä. Pääsen ehkä 70-vuotiaana mökinomistajaksi?

Nauti ilmaisesta mökkeilystä niin kauan kuin se ei ole sinun.

Minusta tuli sukumökin omistaja = laskun maksaja kun vanhemmat kuoli.

Vanhemmat maksoivat mökin ylläpidon eläkkeestään. Nyt maksut tulivat täysmääräisenä minulle. Loppui kerralla meidän perheen hotellilomat ulkomailla. 

Vierailija
687/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset ei toimi, mutta huonosti tunnistat anonyymejä palstalla. 

Vierailija
688/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössösukupolvi ei taida tajuta että mökinpito vie sitten ison osan palkasta kun itse maksaa.

Vierailija
689/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli ysikymppiseksi eläminen on harvinaista. Ja ainahan voi antaa ennakkoperintöä.

Sitten sinun pitää ostaa se mökki itse.

Kyllä nykyään moni elää aika vanhaksi. 

Kyllä mökin haluaisi jo vanhempana kuin 60-70-vuotiaana.

No sittenhän aikaa on hankkia, jos elinpäiviä riittää. Vaikkapa 75-85 vuotiaana.

Vierailija
690/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tunnistanut kuopiolaista. 

Vierailija
691/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat hankki ne mökit jo hyvin nuorina, usein alle 30-vuotiaina. Nykyään sellainen on hyvin harvinaista. Aikanaan rannat oli halpoja. 

Vierailija
692/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tavallinen duunariperhe pystyi hankkimaan kesämökin. Oltiin säästäväisiä.

Perheillä ei ollut kuin yksi auto. Ei sitä suhattu kahdella autolla ympäriinsä ja ajettiin säästellen. Ei ollut kännyköitä. Kännykät maksaa, liittymät maksaa. Ei ollut nettiä, netti maksaa, ei ollut tietokoneita eikä tabletteja, nekin maksaa. Lasten hiukset leikattiin kotona eikä käytetty kampaamoissa. Jos vaate meni rikki, sitä parsittiin. Ei ollut sellaista määrää vaatteita kuin nykyajan ihmisillä. Minulla oli 10-vuotiaana vuonna 1980 kolmet kengät: kumisaappaat, kesälenkkarit ja nahkaiset talvikengät. Se oli hienoa, kun kummitäti kävi ulkomailla ja toi tuliaisiksi kukalliset kangaskengät. Ei nykyajan 10-vuotiaat pärjää kolmilla kengillä.

Ruuasta myös nuukailtiin. Ruoka oli arkena arkiruokaa duunareilla. Päivällinen silakkalaatikko, rasvainen ja luinen lihakeitto, uuniohrap

Meillä äiti oli töissä kun oli lyhyet äitiyslomat ja isä kahdessa työssä ja kotiapulainen.

Itse teen vähemmän töitä kuin vanhempani.

Vierailija
693/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheet haluavat oman mökin, ei mitkään sukumökit oikein toimi suomalaisilla, riitojahan siitä vain tulee.  Ja kyllä meillä on juuri nytkin valtava määrä mökkejä myynnissä. Eivätkä ole kalliita.

Ei nyt tietysti niitä sisustuslehtien satojen tuhansien hintaisia mökkejä, mutta joka tapauksessa hienonpia, mihin entiset suuret ikäluokat tyytyivät.

Katsoin vanhaa perukirjaa, Saarimökki ostettu 4000 markalla Saimaalta. Mistä saat tuohon hintaan Saimaalta mökin? Eli muutamalla sadalla eurolla?

Ne tonnin mökit on purkukuntosia. Et ees tonttia saa.

Niin minä vuonna ja mikä on inflaatiokorjattu hinta tömän päivä euroissa?

4000 markkaa 1960 rahassa tarkoittaa reilu 111 euroa tämän päivän rahassa.

Nyt k

Vierailija
694/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ennen ne hyvätkin rantatontit tosiaan meni pilkkahintaan.

Ei niillä nähty mitään käyttöä tai arvoa.

Niin ne arvotukset heittelee.

Vierailija
695/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulusihteeri on parempi työpaikka hakea. 

Vierailija
696/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä ihmetellyt kun tätini oli sairaanhoitaja ja miehensä rakennusmestari ja heillä oli palkattuna kokopäiväinen kotiapulainen 70-luvulla. Miten oli varaa? 

Vierailija
697/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuasta myös nuukailtiin. Ruoka oli arkena arkiruokaa duunareilla. Päivällinen silakkalaatikko, rasvainen ja luinen lihakeitto, uuniohrap

Voi kuule kyllä 70-luvulla naiset kävivät töissä.  Kotikaupungissani monia isoja vaatetustehtaita, tuhannet naiset siellä surruttelivat  saumaa,   oli pankeissa naisia, kaupoissa,  opettajat, hoitajat , naisille ylimalkaan oli enemmän töitä kuin nykyisin.

Vierailija
698/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulusihteeri on parempi työpaikka hakea. 

Vastaanottovirkailija, mutta kun sekin on vuorotyö ja vain kesäsesonki. 

Ei kukaan osta autoa vuorotyön takia. 

Vierailija
699/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin on tarve korostaa tuota kuopiolaisuutta 🥵 Ei kai porilaista pelota?

Moi tamperelainen. Et tunnistanut minua kuopiolaista. 

Vierailija
700/1486 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuasta myös nuukailtiin. Ruoka oli arkena arkiruokaa duunareilla. Päivällinen silakkalaatikko, rasvainen ja luinen lihakeitto, uuniohrapuuro, voiperunaa kananmunakastikkeella. Meillä nuuk

Meillä ei ollut varaa autoon vaikka vanhemmat oli toimihenkilöitä. Isällä oli yhdet housut. Minulla oli yhdet kesäkengät ja talvikengät. Syötiin kaalilaatikkoa, silakkalaatikkoa, lihamakaroonilaatikkoa, uunipuuroa, vispipuuroa, ... Mökissä meitä oli 6. Tupa ja parvi. Ulkomailla käytiin kerran lapsena lautalla ja bussilla Ruotsissa ja Kööpenhaminassa. AkuAnkkaa ei ollut varaa ostaa vaan se luettiin kirjastossa. Veikkaan ettei opiskelijatkaan elä tänä päivänä niin niukasti kuin me.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi