Suuret ikäluokat varastivat itselleen kaikki hyvät mökkirannat
Meille nuoremmille polville ei jätetty oikein mitään. Ja jos jotain olisikin myynnissä, hinnat järjettömiä 70-lukuun verrattuna. Silloin tavallinen dunarikin pystyi hankkimaan kesämökin.
Kommentit (1486)
Se on sellaista kun niitä nykyisiä niittinokkia ja tatuointimainoksia kukaan palkkaa. Pakko uhrautua.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ihan kympillä vanhempieni marina siitä että heidän eläkkeensä (nettona yhteensä 2900 €) on pienet.
Minulla ja miehellä nettotulot on 3000 € ja lisäksi kaksi teini-ikäistä elätettävänä.
Miten kehtaavat valittaa minulle?
Mitäs oot hoitanut asiasi noin huonosti, pojallani ja miniälläni tulot ovat reilusti tuplaten tuo. He kävivätkin koulunsa kunnolla ja saivat hyvät työpaikat, ensin koeajalla ja sitten vakituiseksi. Pari lasta on myös. Molemmat on lähtöisin ihan työläisperheistä. Joten katsoppa peiliin ja syytä itseäsi, mahdollisuuksia on jos viitsii yrittää eikä vain valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa?
Noh noh, rouva onkin jo liian vanha meidän kriteereitä täyttämään. Naputtaa tietokantaa.............
Juu, ottakaa joku nuori ja kaunis teille toimistotöihin.
Minä haen töitä Kuopiossa.
Muista kenen kanssa keskustelet, "kuopiolainen" 👮
En hae Kuopion poliisilaitokselle toimistotöihin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat kaikkien tämän maan ongelmien alku ja loppu. Jotkut jopa työskentelee vielä eläkkeelle päästyään, jotta ei todellakaan yhtään uutta mahdollisuutta työelämään tarjota nuorille, edes sitä mökkirahastoa kerryttämään.
Kyllä. Meillä käytetään eläkeläisiä sijaisina mieluummin kuin maksetaan vakkareille. Eläkeläisillä on jo eläke ja kertovatkin käyttävänsä palkkarahat kaikkeen kivaan. Käydään matkoilla, ostetaan lapsenlapsille matkoja ja muuta. Vakkareilla ei rahat riitä edes elämiseen ja ylimääräiset vuorot olisivat tarpeen
Tietysti tavallinen duunariperhe pystyi hankkimaan kesämökin. Oltiin säästäväisiä.
Perheillä ei ollut kuin yksi auto. Ei sitä suhattu kahdella autolla ympäriinsä ja ajettiin säästellen. Ei ollut kännyköitä. Kännykät maksaa, liittymät maksaa. Ei ollut nettiä, netti maksaa, ei ollut tietokoneita eikä tabletteja, nekin maksaa. Lasten hiukset leikattiin kotona eikä käytetty kampaamoissa. Jos vaate meni rikki, sitä parsittiin. Ei ollut sellaista määrää vaatteita kuin nykyajan ihmisillä. Minulla oli 10-vuotiaana vuonna 1980 kolmet kengät: kumisaappaat, kesälenkkarit ja nahkaiset talvikengät. Se oli hienoa, kun kummitäti kävi ulkomailla ja toi tuliaisiksi kukalliset kangaskengät. Ei nykyajan 10-vuotiaat pärjää kolmilla kengillä.
Ruuasta myös nuukailtiin. Ruoka oli arkena arkiruokaa duunareilla. Päivällinen silakkalaatikko, rasvainen ja luinen lihakeitto, uuniohrapuuro, voiperunaa kananmunakastikkeella. Meillä nuukailtiin ja syötiin usein syksyllä kaalilaatikkoa, koska kaali oli lähes ilmaista. Porkkanoita rouskutettiin välipalaksi, kun ne oli paljon halvempia kuin hedelmät. Iltapala saattoi olla kesällä poimituista puolukoista tehty vispipuuro, kupillinen mansikkajukurttia tai näkkileipää voilla. Ruokaan käytettiin paljon vähemmän rahaa kuin nykyisin.
Matkustelu oli perheillä yleisesti vain kotimaassa. Sanonpa vaan, ettei nykyisin moni viitsi leirintäalueelle mennä teltan kanssa. Joillain leirintäalueilla oli vain ulkohuussit. Minä olin v. -79 kerran hotellilomalla, silloin oltiin bussimatkalla lapissa ja siihen sisältyi yöpymiset hotellissa. Hotelleja ei kyllä ollut sellaista määrää kuin nykyisin ja leirintämökit oli pieniä lautakoppeja ilman mukavuuksia, yleensä veden äärellä.
Kerrostaloissa ihmiset käytti yhteisiä pesukoneita eikä juuri kenelläkään ollut omaa, kun se oli arvokas hankinta. Pyykinpesukoneet halpeni vasta 80-luvulla. Tavallisten duunariperheiden lapset kävi halvoissa tai ilmaisissa harrastuksissa. Kansalaisopistossa sai siihen aikaan harrastaa halvalla aikuisetkin. Skuutteja tai sähköpyörää ei ollut kenelläkään eikä niihin kulunut rahaakaan. Kun sain enon vanhat tennismailat, niillä käytiin naapurin tytön kanssa pelaamassa ilmaiseksi tenniskentällä ulkona.
Kesämökin rakensi isä ukin kanssa lautatavarasta kahden kesän aikana ja isommissa työvaiheissa oli mukana talkooporukkaa. Se oli saunamökki, jonne mahtui 2 ihmistä sänkyyn ja 2 nukkumaan levitettävällä lavitsalla. Vasta noin v. 85-86 oli rahaa sen verran, että vanhemmat rakennutti hirsisaunan rantaan. Samalla entinen sauna ja pukuhuone muutettiin lautamökissä keittiöksi ja saatiin jääkaappi ja oikeat keittiönkaapistot. Aluksi kun ei ollut sähköjä, oltiin kaasulamppujen valossa ja kaasuliesi myös. Sitten kun naapurikin otti sähköt, meille tuli myös.
Olisitko sinä valmis elämään niin säästeliäästi ja yksinkertaisesti kuin tavalliset duunarit 70-luvulla? Jos olet, niin alat vaan säästää kaikessa ruuassa, vaatteissa ja elektroniikassa ja jää säästöön niin että saat rakennettua mökin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana ei saanut edes vanhempien mökille ilmaiseksi laittaa grillikatosta. Nyt siellä ei käy kukaan.
Semmosta se vähän on. Mökillä ei saanut oikein käydä muuten, kuin talvella, jolloin vanhukset oli itse etelässä. Sitten kun kävi, niin olisi pitänyt maksaa koko talven sähkölaskuista osa. Lämmöt piti olla, ettei putket jäädy.
Toki kesällä kutsuivat, jos jotain remonttia ja polttopuiden tekoa oli tiedossa.
Sitten rakennettiin oma mökki, niin vihastuivat siitäkin. Oma mökki oli hyvin pieni/simppeli kesäasuttava. Sai mennä ja tulla kyselemättä.
Nyt ovat jo hoitokodissa niin ostin heidän mökin ja myin oman pois.
Pienten ikäluokkien ei kuulukaan löhöilä jo suurille ikäluokille varatuilla rannoilla, vaan tehdä ahkerasti työtä eläkkeiden maksamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pienten ikäluokkien ei kuulukaan löhöilä jo suurille ikäluokille varatuilla rannoilla, vaan tehdä ahkerasti työtä eläkkeiden maksamiseksi.
Jaa, miksi sitten sijaisuuksia ei jatketa?
No tehän saatte ne rantamökit sitten perinnöksi. Ottakaapa huomioon se, että tuohon aikaan oli niinkin köyhiä perheitä, joilla ei ollut varaa mökkiin. Kuten meidän perheemme. Nyt meillä on miehen lapsuudenkoti mökkinä, eikä kyseessä ole rantatontti. Tosin Suomen suosituin laskettelukeskus on aika lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa?
Noh noh, rouva onkin jo liian vanha meidän kriteereitä täyttämään. Naputtaa tietokantaa.............
Juu, ottakaa joku nuori ja kaunis teille toimistotöihin.
Minä haen töitä Kuopiossa.
Muista kenen kanssa keskustelet, "kuopiolainen" 👮
En hae Kuopion poliisilaitokselle toimistotöihin.
Rouva on jo paljastunut, tyhmää yrittää hämätä 🥵
🚨🚨🚨🚨
Rouva on rouva Kuopiosta ja hakee töitä Kuopiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat kaikkien tämän maan ongelmien alku ja loppu. Jotkut jopa työskentelee vielä eläkkeelle päästyään, jotta ei todellakaan yhtään uutta mahdollisuutta työelämään tarjota nuorille, edes sitä mökkirahastoa kerryttämään.
Kyllä. Meillä käytetään eläkeläisiä sijaisina mieluummin kuin maksetaan vakkareille. Eläkeläisillä on jo eläke ja kertovatkin käyttävänsä palkkarahat kaikkeen kivaan. Käydään matkoilla, ostetaan lapsenlapsille matkoja ja muuta. Vakkareilla ei rahat riitä edes elämiseen ja ylimääräiset vuorot olisivat tarpeen
Sellaista se on. Kyvyille on aina kysyntää, osaajille ottajia.
Vierailija kirjoitti:
No tehän saatte ne rantamökit sitten perinnöksi.
Mun vanhemmat on 22 v vanhempia kuin minä. Pääsen ehkä 70-vuotiaana mökinomistajaksi?
No, ehkä on hyvä, että mökit on eläkeläisillä, jos tulee noita isoja kiinteistövero korotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat on 22 v vanhempia kuin minä. Pääsen ehkä 70-vuotiaana mökinomistajaksi?
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli ysikymppiseksi eläminen on harvinaista. Ja ainahan voi antaa ennakkoperintöä.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tavallinen duunariperhe pystyi hankkimaan kesämökin. Oltiin säästäväisiä.
Perheillä ei ollut kuin yksi auto. Ei sitä suhattu kahdella autolla ympäriinsä ja ajettiin säästellen. Ei ollut kännyköitä. Kännykät maksaa, liittymät maksaa. Ei ollut nettiä, netti maksaa, ei ollut tietokoneita eikä tabletteja, nekin maksaa. Lasten hiukset leikattiin kotona eikä käytetty kampaamoissa. Jos vaate meni rikki, sitä parsittiin. Ei ollut sellaista määrää vaatteita kuin nykyajan ihmisillä. Minulla oli 10-vuotiaana vuonna 1980 kolmet kengät: kumisaappaat, kesälenkkarit ja nahkaiset talvikengät. Se oli hienoa, kun kummitäti kävi ulkomailla ja toi tuliaisiksi kukalliset kangaskengät. Ei nykyajan 10-vuotiaat pärjää kolmilla kengillä.
Ruuasta myös nuukailtiin. Ruoka oli arkena arkiruokaa duunareilla. Päivällinen silakkalaatikko, rasvainen ja luinen lihakeitto, uuniohrapuuro, voiperunaa kananmunakastikkeella. Meillä nuuk
Unohdit kokonaan yhden 70-luvun ylellisyyden, kotiäidit! Monessako perheessä nykyään on varaa että äiti menee töihin vasta kun lapset on koulussa? 70-luvulla oli perheverotus jonka ansiosta monesti riitti että vain isä käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli ysikymppiseksi eläminen on harvinaista. Ja ainahan voi antaa ennakkoperintöä.
Kyllä nykyään moni elää aika vanhaksi.
Kyllä mökin haluaisi jo vanhempana kuin 60-70-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ihan kympillä vanhempieni marina siitä että heidän eläkkeensä (nettona yhteensä 2900 €) on pienet.
Minulla ja miehellä nettotulot on 3000 € ja lisäksi kaksi teini-ikäistä elätettävänä.
Miten kehtaavat valittaa minulle?
Mitäs oot hoitanut asiasi noin huonosti, pojallani ja miniälläni tulot ovat reilusti tuplaten tuo. He kävivätkin koulunsa kunnolla ja saivat hyvät työpaikat, ensin koeajalla ja sitten vakituiseksi. Pari lasta on myös. Molemmat on lähtöisin ihan työläisperheistä. Joten katsoppa peiliin ja syytä itseäsi, mahdollisuuksia on jos viitsii yrittää eikä vain valita.
Miksi ajattelet että minä en käynyt koulua kunnolla? Laudatur-rivi tuli lukiosta, maisterin tutkinto yliopistosta erinomaisin arvosanoin. Se ei vaan riitä nykyään. Pätkää ja silppua on tarjolla. Tällä hetkellä osapäiväinen työ.
Ne älykkäät tekevät uraa ja vaurastuvat.
Palstailemassa ovat ne jakojäännökset.