Te jotka väitätte ettei parisuhdemarkkinoilla ole tasoja
Puhutte kyllä viiden tähden hevonpaskaa, vaikka mitä muuta yrittäisitte väittää. Vai miksi käytännössä koskaan lääkäri ja kaupankassamyyjä eivät ole parisuhteessa? Tai miksi hyvännäköinen ja timmikroppainen ei seurustele tupakoivan läskin kanssa?
Kertokaa toki.
Kommentit (644)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkina-analogian suurin heikkous on se, että parisuhteen muodostuksessa ei ole vain tarjontaa arvioivaa kysynnän luojaa vaan hän on samaan aikaan toiselle osapuolelle tarjontaa, jota tämä arvioi. Pesukoneella ei ole paljoa sanottavaa siihen, ostaako joku sen vai ei mutta ihminen voi valita kumppaninsa.
Siitähän tasoteoriassa juuri on kyse, että valitaan vapaasti oma kumppani olemassaolevilta markkinoilta. Se ei ole teoriaa, vaan kysynnän ja tarjonnan lakia käytännössä.
Pesukone ei myy itse itseään, vaan sen kaupat ovat myöskin kahden ihmisen, myyjän ja ostajan toimintaa, jota säätelee markkinatilanne.
Pesukonevertaus ontuu kyllä monellakin tavalla, joista moni on joitain pointteja on esittänytkin. Mutta tavallaanhan pesukoneesimerkki myös havainno
Sillä erotuksella tosin, että järjestetyissä avioliitoissa nimenomaan ei painoteta niitä asioita, joita me painotamme, kuten molemminpuolista romanttista ja seksuaalista vetovoimaa, ihastumista, rakastumista, sitä että haluaa olla juuri sen tietyn ihmisen kanssa. Noissa maissa toki on eroja - joissain kumppaninsa tapaa vasta häissä tai vähän ennen eikä ole mahdollista kieltäytyä, joissain muissa avioliitto kyllä järjestetään muiden toimesta, mutta itse saa joko hyväksyä tai joillain ehdoin kieltäytyä. Kriteerit ovat kuitenkin todella erilaiset. Näissä maissa myös yhteiskunta, perhekäsitys, parisuhdekäsitys ja sukupuoliroolit ovat erilaisia, joten en ihan sanoisi, että järjestettyjen avioliittojen kriteerit ovat universaaleita ihanteita. Esimerkiksi maassa, jossa on voimakkaat luokka- tai jopa kastierot eikä sosiaaliturvaa, on tietenkin painotettava taloudellisia seikkoja, etenkin jos naisen mahdollisuus ansaita omaa rahaa on olematon. Silloin taloudellinen selviytyminen on olennaisempaa kuin se, kuinka paljon pariskunnan välillä "kipinöi". Ja sinkkuna eläminen on mahdottomuus. En nyt ehkä menisi väittämään, että tällaisten yhteiskuntien pariutumisperiaatteita voi soveltaa suomalaiseen todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkina-analogian suurin heikkous on se, että parisuhteen muodostuksessa ei ole vain tarjontaa arvioivaa kysynnän luojaa vaan hän on samaan aikaan toiselle osapuolelle tarjontaa, jota tämä arvioi. Pesukoneella ei ole paljoa sanottavaa siihen, ostaako joku sen vai ei mutta ihminen voi valita kumppaninsa.
Siitähän tasoteoriassa juuri on kyse, että valitaan vapaasti oma kumppani olemassaolevilta markkinoilta. Se ei ole teoriaa, vaan kysynnän ja tarjonnan lakia käytännössä.
Pesukone ei myy itse itseään, vaan sen kaupat ovat myöskin kahden ihmisen, myyjän ja ostajan toimintaa, jota säätelee markkinatilanne.
Mietitäänpä pieni kyläpahanen vaikka Afganistanissa tai Alabamassa. Siellä ei ole kuin yksi naimaikäinen tyttö ja yksi naimaikäinen poika, ja nämä pariutuvat. Mikä on heidän
He ovat lähtökohtaisesti samantasoisia. Mitä muuta jostain kyläpahasesta voi tulla, ellei toisella ole jotain erikoiskahjakkuutta jollain alalla? Mutta muuttaessa suurkaupunkiin heistä kummastakin voi tulla mitä tahansa. Toisesta työtön juoppo, joka tuhoaa ulkonäkönsä elintavoillaan ja toisesta menestynyt liike-elämässä ja jolla on varaa korjata rahalla mitkä tahansa ulkonäkö puutteet. Ihmisillä on lopulta aika suuri valta määritellä ja päättää millä tasolla sitä lopulta muiden silmissä on. Varsinkin jos rahaa löytyy. Ainoastaan älykkyys on aika vakio. Suurimman osaan muusta voi joka muuttaa rahalla tai työnteolla ja vaivannäöllä. Jopa pituutta voi nykyisin lisätä leikkauksilla. Puhumatta nyt eri koulutuksista ja muista käytökseen liittyvistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Okei, otetaanpa esimerkki. Alan tapailemaan komean ja varakkaan miehen kanssa. Hän on siis tasoteorian mukaisesti 9 tai 10.
A) Mies on allerginen tai inhoaa koiria. Mikä hänen tasonsa on nyt, kun olen koiraharrastaja ja koiraharrastus on minulle elämäntapa josta en luovu.
B) Mies haluaa lapsia, minä en missään nimessä. Mikä on hänen tasonsa?
C) Mies omistaa modernin kivitalon arvoalueelta, minun mielestäni talo on ahdistavan kolkko ja siellä on epämiellyttävä olla - viihdyn paremmin 100 vuotiaassa hirsitalossani Siuntion maaseudulla vuohieni kanssa. Mikä on miehen taso nyt?
D) Mies haluaa avoimen suhteen, koska on seksuaalisesti viriili mies. Itse taas ehdottoman yksiavioinen demiseksuaali, joka tarvitsee aikaa ja luottamusta jopa siihen ensimmäiseen kertaan hänen kanssaan. Mikä on hänen tasonsa?
E) Mies on temperamenttinen ja saa raivokohtauksia jos teen jotain väärin. Joudun katkaisemaan välit miespuolisiin
Komea ja varakas mies ei ole välttämättä 9-10 tasoa. Kysyntään vaikuttaa lisäksi mm. miehen status ja sosiaaliset taidot sekä markkina, missä hän on tarjolla. Sinun ja minun mielipiteellä tuon miehen tasosta ei ole merkitystä, sillä tasoteoria ei kuvaa sinua tai minua, vaan markkinoiden toimintaa yleisesti.
502. Varallisuuden osalta länsimaissa arvostetaan miehen varallisuutta ihan samalla tavalla. Se näkyy myös tilastoissa eli köyhien miesten riski jäädä parittomaksi on kaikkein suurin.
Tällaisia asioita on helppo tutkia maissa, missä kerätään paljon dataa toisin kuin maissa (kuten Intia), joissa jopa väestölaskenta on vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Okei, otetaanpa esimerkki. Alan tapailemaan komean ja varakkaan miehen kanssa. Hän on siis tasoteorian mukaisesti 9 tai 10.
A) Mies on allerginen tai inhoaa koiria. Mikä hänen tasonsa on nyt, kun olen koiraharrastaja ja koiraharrastus on minulle elämäntapa josta en luovu.
C) Mies omistaa modernin kivitalon arvoalueelta, minun mielestäni talo on ahdistavan kolkko ja siellä on epämiellyttävä olla - viihdyn paremmin 100 vuotiaassa hirsitalossani Siuntion maaseudulla vuohieni kanssa. Mikä on miehen taso nyt?
D) Mies haluaa avoimen suhteen, koska on seksuaalisesti viriili mies. Itse taas ehdottoman yksiavioinen demiseksuaali, joka tarvitsee aikaa ja luottamusta jopa siihen ensimmäiseen kertaan hänen kanssaan. Mikä on hänen tasonsa?
E) Mies on temperamenttinen ja saa raivokohtauksia jos teen jotain väärin. Joudun katkaisemaan välit miespuolisiin
Ehkä mies on 9 tason mies, mutta se ei vielä tarkoita, että sinä haluat sen 9 tason miehen. Ehkä sinä haluat 7 tason miehen. Vaatimattomampi ulkonäkö, ei materialistisen ja jopa ehkä tykkää asua asuntoautossa?
On paljon vaikka todella upeita asuntoja, mutta siltikin moni ei niitä haluaisi, koska niiden myötä tulee omat ongelmansa. Se ei poista sitä etteikö ne olisi upeita asuntoja, mutta toiset arvostavat enemmän sitä, että äiti asuu lähellä, asunnossa pääsee kuntolenkille nopeasti tai naapurit eivät asu lähellä. Moni täällä kuvittele, että se komea lääkäri on kaikkien haave. Ei se ole, he ovat vuorotöissä, stressaavaa vastuuta, konferensseja, paljon sairaanhoitajia ympärillä ja ehkä asuvat jossain missä se sairaala sijaitse, joka ei miellytä sitten yhtään. Hän on varmasti tasokas mies, mutta ei missään nimessä kaikille sopiva puoliso.
"Joitakin lainalaisuuksia voi silti osoittaa, mikä ei tarkoita, että välttämättä olisivat universaaleja. Esimerkiksi naisen kauneus on kuitenkin sellaiseksi osoitettu."
Naisen kauneuskin on täysin subjektiivinen asia. Joku miss Sambia ei minussa herätä mielenkiintoa.
Vierailija kirjoitti:
"Joitakin lainalaisuuksia voi silti osoittaa, mikä ei tarkoita, että välttämättä olisivat universaaleja. Esimerkiksi naisen kauneus on kuitenkin sellaiseksi osoitettu."
Naisen kauneuskin on täysin subjektiivinen asia. Joku miss Sambia ei minussa herätä mielenkiintoa.
Se herättääkö joku sinussa mielenkiintoa ei ole ole merkittävää, koska tasoteoria ei ole teoria sinusta.
Vierailija kirjoitti:
"Jos ihminen ei halua pariutua, hän ei ole markkinoilla eikä tasoteoriaa voi soveltaa. "
Mutta jonkun kommentoijan mukaanhan kysyntä määrittää tason ja parisuhteessa olevallakin voi olla kysyntää.
Taso määritellään myös sen sitoutetun kumppanin tason mukaan. Ilmeisesti sillä suhteen muodostumishetkellä? Vai muuttuuko se suhteen aikana?
Jännä teoria, kun se ei pysy samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se herättääkö joku sinussa mielenkiintoa ei ole ole merkittävää, koska tasoteoria ei ole teoria sinusta.
Nyt olikin kyse universaalista kauneusihanteesta, ei tasoteoriasta sinänsä.
506. Aivan, tuossa on juuri tasoteorian mukainen vastaus siitä miten käytännössä tasojen kohtaaminen tapahtuu.
Että te jaksatte. Onko kellään teistä oikeaa elämää? Se on selvä, ettei aloittajalla ole muuta sosiaalista elämää, vaan hän sössöttää tasoista koska ei tajua omaa tunnevammaisuuttaan eikä kykene normaaliin vuorovaikutukseen kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä :D mä tiedän yhdet sukulaiset, joista vaimo on lääkäri ja mies käynyt vain peruskoulun. Ovat olleet naimisissa jo yli 20v. <3
Näitä on vaikka kuinka paljon. Samoin kuin kauniita naisia ruman miehen kanssa, tai komeita miehiä ei-niin-kauniin vaimon kanssa. Mutta näissä tapauksissa jotkut on vain valinneet väärin tasoteoreettikkojen mukaan ;)
Miehet määrittävät naisen arvon naaman, rintojen ja perseen perusteella. Siinä tasoteoria yhdessä lauseessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun otit asian esille, sillä sanavalinta "vääristää" on epäonnistunut. Tarkoitin sitä, että fetissi voi selittää pariutumista, joka pikaisesti katsoen voi näyttää yleisten kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan epätavalliselta. Fetissien voidaan ajatella kuuluvan myös erilaisiin alakulttuureihin, jotka muodostavat erilaisia markkinointiympäristöjä.
Tasoteoria on alun perin aika taantumuksellinen ja konservatiivinen rakennelma kuvatessaan normiheteroiden pariutumista. Itse en kuitenkaan arvota kysyntään vaikuttavia asioita sen kummemmin sen enempää kuin muillakaan markkinoilla. Pariutumista voi myös tarkastella lukuisista muistakin näkökulmista kuin tasoteorian näkökulmasta.
En usko, että kukaan vastustaisikaan tasoteoriaa, jos se muistettaisiin esittää konservatiivisten ja taantumuksellisten sukupuoliroolien kannattajien parisuhd
Ja tasoteoria ei päde edes meihin konservatiiveihin, koska mekin olemme erilaisia, emmekä suinkaan kaikissa asioissa vanhoillisia. Jos nyt ajatellaan, että vaikkapa rikkaan miehen haluaminen on konservatiivista, koska ainakin minusta se on vain äärimmäisen pinnallista ja kertoo vääristä arvoista.
arvokonservatiivi
Paskat miehet ovat pinnallisia, ei enemmistö.
Mitä se teoria siis on? Että toiset on suositumpia kuin toiset? Toihan on itsestäänselvyys, joka ei selitä muuta kuin tasomiehen yksinjäännin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos ihminen ei halua pariutua, hän ei ole markkinoilla eikä tasoteoriaa voi soveltaa. "
Mutta jonkun kommentoijan mukaanhan kysyntä määrittää tason ja parisuhteessa olevallakin voi olla kysyntää.
Taso määritellään myös sen sitoutetun kumppanin tason mukaan. Ilmeisesti sillä suhteen muodostumishetkellä? Vai muuttuuko se suhteen aikana?
Jännä teoria, kun se ei pysy samana.
Kyllä suhteen muodostumishetkellä. Sen jälkeenhän pariskunta yleensä poistuu markkinoilta. Jos poissaoloaika on pitkä, taso on yleensä muuttunut ainakin vähän.
Alkuperäinen tasoteoria kuvaa alle 30v. ihmisten pariutumista. Mutta vanhemmat ihmiset pariutuvat myös eikä mikään estä soveltamasta tasoteoriaa heihin.
Vierailija kirjoitti:
optimoinnissa optimoidaan rajatussa parametriavaruudessa. Sinä luettelet enemmän "constraints", optimoinnin ulkopuolisia rajoitteita ja reunaehtoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukonevertaus ontuu kyllä monellakin tavalla, joista moni on joitain pointteja on esittänytkin. Mutta tavallaanhan pesukoneesimerkki myös havainno
Mutta mitä se kauneus auttaa, jos et kuitenkaan saa pysyvää parisuhdetta?
rumempi nainen joka sai
Vierailija kirjoitti:
502. Varallisuuden osalta länsimaissa arvostetaan miehen varallisuutta ihan samalla tavalla. Se näkyy myös tilastoissa eli köyhien miesten riski jäädä parittomaksi on kaikkein suurin.
Tällaisia asioita on helppo tutkia maissa, missä kerätään paljon dataa toisin kuin maissa (kuten Intia), joissa jopa väestölaskenta on vähän niin ja näin.
Varaton mies on varaton siksi, koska hän on mt-ongelmainen, eikä siksi kykenevä opiskelemaan, työelämään tai ihmissuhteisiin. Se RAHA ei ollut se juttu, vaan ne ongelmat. Köyhyys on seurausta asioista, ei varsinainen syy parittomuuteen.
Markkinoita on muitakin eli ei se tasoteoriaa mitenkään romuta, että on olemassa yleismaailmallisia kysyntää kohottavia tekijöitä (kuten miehen varallisuus tai kauneus). Minusta olisikin parempi, että puhuttaisiin markkina-arvoteoriasta. Olen huomannut, että ihmisten on helpompi ymmärtää asia sitä kautta.