Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka väitätte ettei parisuhdemarkkinoilla ole tasoja

Vierailija
24.02.2024 |

Puhutte kyllä viiden tähden hevonpaskaa, vaikka mitä muuta yrittäisitte väittää. Vai miksi käytännössä koskaan lääkäri ja kaupankassamyyjä eivät ole parisuhteessa? Tai miksi hyvännäköinen ja timmikroppainen ei seurustele tupakoivan läskin kanssa?

Kertokaa toki.

Kommentit (644)

Vierailija
481/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä asioita sinusta "vanhempana naisena" on hyvä hahmottaa? Miten tämä on sinua ja ajatteluasi ja elämääsi auttanut?

toinen vanhempi nainen"

Kun ensimmäistä kertaa luin teoriasta, oli ajankohtaista oman jälkikasvun pariutumisasiat. Mutta en sitä sen tarkemmin halua avata.

Oletko vaikuttanut jälkikasvusi parinvalintaan? Tai haluaisitko vaikuttaa, huomaatko että valitsevat väärän"tasoisia"?

Täytyy todeta, että yli-innokkaiden äitien ja anoppien pitäisi perehtyä tasoteoriaan oikein intensiivikurssilla, jotta ymmärtäisivät, miksi heidän toimintansa on vahingollista.

Minun jälkikasvullani ei onneksi ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia kalibroitumisessa ja pariutumisessa. Mutta onhan sitä ollut mielenkiintoista seurata, oman pariutumiseni aikaan kun ei mitään tällaisia teorioita ollut esillä ja vaikka olisikin ollut, en olisi niistä häiriintynyt. Yhden kirjan muistan, joka oli vähän siihen suuntaan ja joka lahjoitettiin minulle. "Suuri naiskirja", Pikku-Idis kustantamon kirja, joka ainakin silloin nauratti. Tasoteoriakin huvitti alkuun samaan tyyliin, ne metsästäjänsilmät ja muut ovat niin hupaisia.

Vierailija
482/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pesukone ei myy itse itseään, vaan sen kaupat ovat myöskin kahden ihmisen, myyjän ja ostajan toimintaa, jota säätelee markkinatilanne."

Pesukone ostetaan kun entinen menee rikki ja myydään sille joka lyö rahat tiskiin. Parisuhde ei synny vain toisen halusta vaan tarvitaan molemmat ja sen syntymiselle otolliset hetket riippuvat todella monista asioista.

Parisuhteen markkinat ovat siis kovin erillaiset kuin taloutta kuvaavat markkinat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun parisuhdemarkkinoilla ylimmälle levelille. Teillä on kuulkaas monta punnerrusta nextiltä leveliltä nextille punnerrettava jotta saavutatte oman tasoni. Todennäköisesti ette ikinä.

Ja mikä saa sinut luulemaan, että edes haluaisin tasollesi? Olen ollut onnellisesti naimisissa jo 15 vuotta.

Vierailija
484/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markkina-analogian suurin heikkous on se, että parisuhteen muodostuksessa ei ole vain tarjontaa arvioivaa kysynnän luojaa vaan hän on samaan aikaan toiselle osapuolelle tarjontaa, jota tämä arvioi. Pesukoneella ei ole paljoa sanottavaa siihen, ostaako joku sen vai ei mutta ihminen voi valita kumppaninsa.

Siitähän tasoteoriassa juuri on kyse, että valitaan vapaasti oma kumppani olemassaolevilta markkinoilta. Se ei ole teoriaa, vaan kysynnän ja tarjonnan lakia käytännössä.

Pesukone ei myy itse itseään, vaan sen kaupat ovat myöskin kahden ihmisen, myyjän ja ostajan toimintaa, jota säätelee markkinatilanne.

Nimenomaan kumppani valitaan VAPAASTI tuijottamatta mihinkään tasoihin. Mistä se taso muuten näkyy ulospäin, jos kyse on subjektiivisista arvostuksista ja kysynnästä? Erityisesti kiinnostaisi, mit

Se on varsin perusteellinen väärinymmärrys tasoteoriasta, että kyseessä olisi jonkinlainen tasoihin tuijottamiskilpailu. Asiat on kyllä selitetty niin monta kertaa jo, etten valitettavasti jaksa enää toistaa kaikkia perusasioita uudestaan. Täytyy tyytyä siihen, ettei keskustelu aina onnistu.

Vierailija
485/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhdemarkkinat on ideologinen käsite. Se, joka haluaa ihmissuhteetkin käsitellä kuten kaupan, näkee asian tietysti juuri siten kuin haluaakin nähdä. Tällä on yhteys mm. mustavalkoiseen ajatteluun ja vahvistusharhaan.

Todellisuudessa parisuhde on elämänala, jolla ihmiset eivät yleisesti toimi kuten markkinoilla. Toki osalle on tärkeää status eli ulkonäkö, varakkuus ja koulutus (statuksena). Toisaalta tässä on valtavia eroja, joihin vaikuttaa hyvin moni tekijä: kasvatus, arvomaailma, elämäntilanne, henkilökohtaiset mieltymykset jne. jne. Siksi moni valitsee isän/äidin kaltaisen kumppanin, ihmisen, jonka koulutus on suunnilleen saman tasoista (helppo kommunikoida) tai samoihin asioihin uskovan tai muuten arvomaailmaltaan samankaltaisen. Ja niin edelleen. Omassa kokemusmaaimassani ei näy, että komea mies ei esimerkiksi valitsisi pyöreää puolisoa, tunnen useamman tämmöisen. Tai että kaunis nainen ei olisi vaatimattoman näköisen ihan tavallisen miehen (ei rikkaan) kanssa, näitäkin tunnen monta.

Edelleen, sen näet, mihin uskot. Osa etenkin miehistä on tähän markkinateoriaan fiksoituneita ja onkin pääosin kiinnostunut arvomaailmaltaan samanlaisista naisista, niistä etsin vain rikkaan miehen -tyypeistä. Siinähän nautitte keskenänne.

Vierailija
486/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos toisen taso nousee? Kehittyy fiksummaksi kuin puoliskonsa eikä jaksa tätä enää vaikka palkat ja ulkonäöt muka täsmää?

Harvemmin näin tapahtuu. Yleensä toisen taso laskee, koska hän alkoholisoituu, rupsahtaa, väkivaltaistuu tai muuten vaan paljastaa todellisen karvansa. 

Älä viitsi. Nuorena helposti kriteerit ovat kovin pinnalliset ja myöhemmin huomataan ettei sen toisen kanssa jaeta yhtäkään mielenkiinnonkohdetta eikä meikkipään kanssa oikein puheenaiheitakaan riitä.

Vierailija
487/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markkina-analogian suurin heikkous on se, että parisuhteen muodostuksessa ei ole vain tarjontaa arvioivaa kysynnän luojaa vaan hän on samaan aikaan toiselle osapuolelle tarjontaa, jota tämä arvioi. Pesukoneella ei ole paljoa sanottavaa siihen, ostaako joku sen vai ei mutta ihminen voi valita kumppaninsa.

Siitähän tasoteoriassa juuri on kyse, että valitaan vapaasti oma kumppani olemassaolevilta markkinoilta. Se ei ole teoriaa, vaan kysynnän ja tarjonnan lakia käytännössä.

Pesukone ei myy itse itseään, vaan sen kaupat ovat myöskin kahden ihmisen, myyjän ja ostajan toimintaa, jota säätelee markkinatilanne.

Mietitäänpä pieni kyläpahanen vaikka Afganistanissa tai Alabamassa. Siellä ei ole kuin yksi naimaikäinen tyttö ja yksi naimaikäinen poika, ja nämä pariutuvat. Mikä on heidän tasonsa? Sitten nämä muuttavat isoon maailmaan, tulee ero, ja uusien pariutumisien aika. Kuinka paljon tasonumero voi muuttua, teoriassa? 

Vierailija
488/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä :D mä tiedän yhdet sukulaiset, joista vaimo on lääkäri ja mies käynyt vain peruskoulun. Ovat olleet naimisissa jo yli 20v. <3 

Vierailija
489/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on varsin perusteellinen väärinymmärrys tasoteoriasta, että kyseessä olisi jonkinlainen tasoihin tuijottamiskilpailu. "

Eli tasoteoriassa ei olekaan kyse tasoista??? Sama kuin sanoisi, että peruna ei ole peruna, vaan banaani.

No MISTÄ siinä sitten on kysymys, jos ei tasoista?

Vierailija
490/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako ap. nimenomaan täysin päinvastaisen kuin itse on, jotta siitä seuraisi jotain ihmeellistä oman elämän parannusta? "Tasot" voivat olla vain sitä, että samanlaiset viihtyvät keskenään. Kumminkin poikaseurasikin on samaa kaliiberia kuin itse ole, miksei sitten tyttöseura?

Vierailija
491/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka muuttujia olisi miljardi, niin markkina-arvo määräytyy markkinoilla täsmällisesti, kun kaupat syntyvät eli pari syntyy. Ei tämä oikeasti mitään rakettitiedettä ole, siinä sen vahvuus. Eli minun mielestän itasoteorian vahvuus on juuri siinä, että se esittää asiat yksinkertaisesti. Mutta muiden mielestä se on haitta.

Teorian tarkoitus on kuitenkin näyttää asiat yksinkertaisina, etsiä lainalaisuuksia, joita kuitenkaan ei voi ymmärtää absoluuttisina, koska markkina-arvo ei ole absoluuttinen arvo - markkinatkin ovat ihmisten toimintaa, jossa sattumallakin on merkitystä. Parisuhdemarkkinalla on esimerkiksi fetissejä, jotka vääristävät markkinaa, asuntokaupat voivat ylikuumentua jne. Markkinoille kuuluu epävakaus. Muutenhan olisi helppoa rikastua sijoituksilla.

Fetissit ja muut mieltymykset eivät vääristä markkinaa, vaan ne ovat olen

Hyvä kun otit asian esille, sillä sanavalinta "vääristää" on epäonnistunut. Tarkoitin sitä, että fetissi voi selittää pariutumista, joka pikaisesti katsoen voi näyttää yleisten kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan epätavalliselta. Fetissien voidaan ajatella kuuluvan myös erilaisiin alakulttuureihin, jotka muodostavat erilaisia markkinointiympäristöjä. 

Tasoteoria on alun perin aika taantumuksellinen ja konservatiivinen rakennelma kuvatessaan normiheteroiden pariutumista. Itse en kuitenkaan arvota kysyntään vaikuttavia asioita sen kummemmin sen enempää kuin muillakaan markkinoilla. Pariutumista voi myös tarkastella lukuisista muistakin näkökulmista kuin tasoteorian näkökulmasta.

Vierailija
492/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pesukone ei myy itse itseään, vaan sen kaupat ovat myöskin kahden ihmisen, myyjän ja ostajan toimintaa, jota säätelee markkinatilanne."

Mutta toisin kuin pesukoneen myynnissä, parisuhdemarkkinoilla myyjä "myy" itseään.

Pesukonetta ei myöskään tarvitse hurmata, se lähtee mukaan ilmankin.

Vierailija
493/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta toisin kuin pesukoneen myynnissä, parisuhdemarkkinoilla myyjä "myy" itseään.

Kyllä, tasoteorian ajatus on se, että parisuhdemarkkinoilla on kyse naimakaupoista. 

Vierailija
494/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tasoteorian ajatus on se, että parisuhdemarkkinoilla on kyse naimakaupoista. 

Mutta se ei kuitenkaan vertaudu kaupallisiin markkinoihin.

Vierailija
495/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, otetaanpa esimerkki. Alan tapailemaan komean ja varakkaan miehen kanssa. Hän on siis tasoteorian mukaisesti 9 tai 10.

A) Mies on allerginen tai inhoaa koiria. Mikä hänen tasonsa on nyt, kun olen koiraharrastaja ja koiraharrastus on minulle elämäntapa josta en luovu.

B) Mies haluaa lapsia, minä en missään nimessä. Mikä on hänen tasonsa?

C) Mies omistaa modernin kivitalon arvoalueelta, minun mielestäni talo on ahdistavan kolkko ja siellä on epämiellyttävä olla - viihdyn paremmin 100 vuotiaassa hirsitalossani Siuntion maaseudulla vuohieni kanssa. Mikä on miehen taso nyt?

D) Mies haluaa avoimen suhteen, koska on seksuaalisesti viriili mies. Itse taas ehdottoman yksiavioinen demiseksuaali, joka tarvitsee aikaa ja luottamusta jopa siihen ensimmäiseen kertaan hänen kanssaan. Mikä on hänen tasonsa?

E) Mies on temperamenttinen ja saa raivokohtauksia jos teen jotain väärin. Joudun katkaisemaan välit miespuolisiin ystäviin, en saa liikkua iltaisin ulkona, ennen pitkää kuvioihin astuu fyysinen väkivalta. Mikä on miehen taso?

Vierailija
496/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesukonevertaus ontuu kyllä monellakin tavalla, joista moni on joitain pointteja on esittänytkin. Mutta tavallaanhan pesukoneesimerkki myös havainnollistaa tasoteorian heikkouden. Pesukoneella on yksi funktio: saada vaatteet pestyä. Käytännössä siis ei ole niin hirveän suurta väliä sillä, minkä koneen ostaa, mutta pesun lisäksi lisäominaisuudetkin ovat sellaisia, joita joku ei tarvitse ollenkaan, ja sitten muiden ominaisuuksien tarpeellisuuskin vaihtelee käyttäjäkohtaisesti. Yksi tarvitsee lyhytohjelmia, yksi tarvitsee ajastinta, yksi tarvitsee kapean koneen, joka mahtuu pieneen kylppäriin, yksi taas tarvitsee sellaisen, jolla voi pestä mattoja. Osa näistä toiminnoista on toisille täysin yhdentekeviä. Eli vähän samoin kuin parisuhteessa - ihmiset etsivät eri asioita. Toisaalta erotuksena pesukoneeseen parisuhteella on useampia kuin yksi funktio. Pesukoneen ostoa ei ehkä voi lykätä, eli se on hankittava heti kun edellinen hajoaa, mutta parisuhteen kanssa voi rauhassa etsiä itselleen sopivaa. Toisaalta pesukoneet ovat sarjatuotantoa ja niillä ei lopulta kovin suuria eroja ole - pesukoneen kohdalla voi myös ostaa jonkun, joka onkin vähän erilainen kuin oli ajatellut, koska "eihän se kone kestä kuin viisi vuotta ja sitten voin hankkia paremman". Monelle ei edes ole niin väliä, millainen pesukone itsellä on, mutta harva ajattelee kumppanistaan näin.

Vierailija
497/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, otetaanpa esimerkki. Alan tapailemaan komean ja varakkaan miehen kanssa. Hän on siis tasoteorian mukaisesti 9 tai 10.

A) Mies on allerginen tai inhoaa koiria. Mikä hänen tasonsa on nyt, kun olen koiraharrastaja ja koiraharrastus on minulle elämäntapa josta en luovu.

B) Mies haluaa lapsia, minä en missään nimessä. Mikä on hänen tasonsa?

C) Mies omistaa modernin kivitalon arvoalueelta, minun mielestäni talo on ahdistavan kolkko ja siellä on epämiellyttävä olla - viihdyn paremmin 100 vuotiaassa hirsitalossani Siuntion maaseudulla vuohieni kanssa. Mikä on miehen taso nyt?

D) Mies haluaa avoimen suhteen, koska on seksuaalisesti viriili mies. Itse taas ehdottoman yksiavioinen demiseksuaali, joka tarvitsee aikaa ja luottamusta jopa siihen ensimmäiseen kertaan hänen kanssaan. Mikä on hänen tasonsa?

E) Mies on temperamenttinen ja saa raivokohtauksia jos teen jotain väärin. Joudun katkaisemaan välit miespuolisiin

Tasoteorian mukaan varakas mies on aina 10 ja sinun demiseksuaalisuutesi, asumismieltymyksesi tai halusi välttää kontrolloiva mies ovat vain "markkinahäiriköitä", joita ei oteta huomioon tasoteoriassa. Veikkaan näin...

Vierailija
498/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun otit asian esille, sillä sanavalinta "vääristää" on epäonnistunut. Tarkoitin sitä, että fetissi voi selittää pariutumista, joka pikaisesti katsoen voi näyttää yleisten kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan epätavalliselta. Fetissien voidaan ajatella kuuluvan myös erilaisiin alakulttuureihin, jotka muodostavat erilaisia markkinointiympäristöjä. 

Tasoteoria on alun perin aika taantumuksellinen ja konservatiivinen rakennelma kuvatessaan normiheteroiden pariutumista. Itse en kuitenkaan arvota kysyntään vaikuttavia asioita sen kummemmin sen enempää kuin muillakaan markkinoilla. Pariutumista voi myös tarkastella lukuisista muistakin näkökulmista kuin tasoteorian näkökulmasta.

En usko, että kukaan vastustaisikaan tasoteoriaa, jos se muistettaisiin esittää konservatiivisten ja taantumuksellisten sukupuoliroolien kannattajien parisuhdekäyttäytymisen malliksi. Mutta jos konservatiivinen ja taantumuksellinen malli yleistetään myös niihin, jotka eivät tällaisia ole, niin eihän tuo silloin kovin uskottavalta kuulosta. Edes heteroista ei Suomessa valtaosa ole kovin konservatiivisia ja taantumuksellisia.

Vierailija
499/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suurin osa ihmisistä haluaa puolison josta he viehättyvät ja ne ominaisuudet ovat aika universaaleja. Miellyttävä ulkonäkö. Viehättävä ja hyvä käytös. Symmetriset kasvonpiirteet, tasapuolinen ja sopusuhteinen vartalo. "

Symmetrisiä kasvoja on hyvin harvalla. Ns. kultainen leikkaus kasvonpiirteissä on  myös yliarvostettua. Olen nähnyt videoita, joissa tunnettujen henkilöiden kasvonpiirteitä on muokattu vastaamaan kultaista leikkausta, ja lopputulos on yleensä aina ollut omituisen näköinen. Eri asia tietysti, jos kasvot noudattavat kultaista leikkausta luonnostaan, mutta tällaisiakin on harvassa, eikä loputulos aina ole mitenkään "ylikaunis" tai "ylikomea".

Minä en tarkoita täydellistä symmetrisyyttä, mutta mitä lähempänä on, sitä enemmän se viehättää tutkimusten mukaan ihmisiä. He joilla on todella epäsymmetriset kasvot, tai normaalista suuresti poikkeavat mittasuhteet kasvoissa eivät miellytä fyysisesti suurta osaa ihmisistä. Tämä on tutkittua tietoa. Todella suuri otsa todella pieneneen leukaan ei viehätä suurta osaa, mutta keksiverto otsa keskiverto leukaan, sopii monelle varsin mainiosti ja varsinkin jos ne ovat erityisen kauniit, niin se vaan lisää viehätystä. Kuten vaikka todella lyhyet jalat ja kädet, todella pitkään selkään ja sitten vaikka toinen käsi on toista kättä pienempi ei vaan viehätä suurta osaa ja moni päätyy sanomaan ettei se toinen vaan viehätä fyysisesti. Mutta varsinkin miehet voivat kompensoida näitä ulkonäkö poikkeamia monella eri tapaa.

Se on totta ettei monella ole täydellistä symmetrisyyttä, mutta heillä joilla on, he ovat jo lähtökohtaisesti ihan ulkonäköpuolensa puolesta todella hyvässä asemassa parisuhteen saamisen kohdalla. He kun lähes juuri aina ovat kauniita tai vähintään miellyttävän näköisiä. Mutta on satoja keinoja tuhota toisen kiinnostus, joten ei se ulkonäkö välttämättä takaa onnellista parisuhdetta, vaikka siihen olisi helpompi päästä.

Vierailija
500/644 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesukonevertaus ontuu kyllä monellakin tavalla, joista moni on joitain pointteja on esittänytkin. Mutta tavallaanhan pesukoneesimerkki myös havainnollistaa tasoteorian heikkouden. Pesukoneella on yksi

Pesukone ei ollut minun esimerkkini, vaan jonkun muun. Minä vain osoitin, että pesukone ei tee mitään, se ei ole kaupanteon osapuoli, vaan ihmiset. Ihmiset ja heidän toimintansa ovat markkinoiden oleellisin osuus eli se, miten he markkinoilla olevaa asiaa arvottavat. Joitakin lainalaisuuksia voi silti osoittaa, mikä ei tarkoita, että välttämättä olisivat universaaleja. Esimerkiksi naisen kauneus on kuitenkin sellaiseksi osoitettu. Järjestettyjen avioliittojen maissa ja Tinderissä arvostukset voidaan tuoda hyvinkin eksplisiittisesti esille. Sieltä olisi helppo poimia ominaisuuksia, joita useimmat arvostavat eli ominaisuudet, jotka nostavat kysyntää.