Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikunta lasten kanssa

Vierailija
21.07.2023 |

Olisiko jollain antaa neuvoja miten ylläpitää (tai siis aloittaa) liikunnallinen elämäntyyli 4- ja 6-vuotiaiden lasten kanssa? Meillä molemmilla vanhemmilla on joka ilta noin tunti omaa aikaa, mutta tuntuu että ei riitä että pääsee liikkumaan tunniksi klo 21 jälkeen, kun kroppaa pitäisi jo alkaa valmistaa yöunille.
Helpointahan olisi jos lapset saisi mukaan liikuntaan ja antaisi niillekin hyvän mallin liikunnallisesta elämästä. Mutta mitä ihmettä tuon ikäisten kanssa pystyy tekemään niin että a) ne pystyvät sen tekemään ja b) toimintaa voi vielä kutsua liikunnaksi. Tämän pitäisi vieläpä olla mahdollista yhden aikuisen voimin.
Mitä siis teen? Istun sisällä kännykkä kourassa kunnes nuorin on 10 v niin että pääsen yksin lenkille? Vai kenties jotain muuta?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa Minna Kaupin instaa. Siellä on hyviä vinkkejä pienten kanssa liikkumiseen.

Vierailija
2/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mä osaan vastata! Been there, done that.

Ihan ekaksi: osaavatko lapset jo pyöräillä? Jos osaavat, voit hölkätä rauhallisesti rinnalla ja työntää ylämäessä vauhtia.

Ja sitten ala tutkia, mitkä siirtymät arjessa ovat toteutettavissa pyörällä. Onnistuuko päiväkodissa, harrastuksissa, kaupassa käynti lihasvoimin?

Ja kolmanneksi ala keksiä kaikenlaisia menoja. Etsi kierrätyspiste sopivalta etäisyydeltä, ja sitten lähdette asioiksenne pyörällä viemään sinne kahta tai kolmea lasipurkkia. Lapset saavat heittää purkit säpäleiksi moolokkiin. Kirjeen viemisestä postilaatikkoonkin saa lenkin aiheen.

Leikkipuistossa tietenkin potkitte yhdessä palloa ja juoksette hippaa. Vielä ei lapsistasi ole tosi vastusta sinulle, mutta muutaman vuoden päästä voi ollakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä! Pyöräilyssä ongelma on kun isompi paahtaa kaukana edellä eikä muista pysähtyä odottamaan ja pienemmän kanssa on tietenkin oltava. Kai tämäkin olisi jotenkin korjattavissa

Vierailija
4/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman asian kanssa minä kamppailen. Toki lapset 4 ja 8 vuotiaat. Isompi pärjää jo itsekseen kotona jos kävisin juoksulenkillä muttei pienempää voi vielä jättää. Odotellaan siis että pienempikin vähän kasvaa ja pääsee itsekseen menemään enemmän ja saa sitä liikunnan tuntua 😄

Vierailija
5/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvistä vinkeistä! Pyöräilyssä ongelma on kun isompi paahtaa kaukana edellä eikä muista pysähtyä odottamaan ja pienemmän kanssa on tietenkin oltava. Kai tämäkin olisi jotenkin korjattavissa

Pyöräilijät jonoon, hitain ensiksi. Sitten jos isompi osaa tulla takana ja pitää turvavälin, saa hän sopivassa tilanteessa vaikkapa leikkipuistoa kiertävällä hiekkatiellä kaahailla yksinään kovempaa.

T. Se kaiken kokenut.

Vierailija
6/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman asian kanssa minä kamppailen. Toki lapset 4 ja 8 vuotiaat. Isompi pärjää jo itsekseen kotona jos kävisin juoksulenkillä muttei pienempää voi vielä jättää. Odotellaan siis että pienempikin vähän kasvaa ja pääsee itsekseen menemään enemmän ja saa sitä liikunnan tuntua 😄

Jep, sitähän tässä odotellaan, että 4-vuotias vähän kasvaa 😄

Ap

Vierailija
7/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa leikkipuistossa voi tehdä lihaskuntoakin nykyään.

Minusta tämä on kesällä helppoa, mutta talvella pirun hankalaa. Etenkin kun pienimmät lapset talvilajeissa liikkuvat vähiten ja alkavat palella ensin.

Vierailija
8/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole lähellä yhtään puistoa jossa olisi aikuisille mitään. Kaikki on niin kaukana ettei hyötyliikunta onnistu. Ei ole realistista tehdä 8 km pyörälenkkiä 4-vuotiaan kanssa. Nämä kuulostaa varmaan tekosyiltä mutta olen nyt jotenkin jumissa sen ajatuksen kanssa että mitään ei voi tehdä. Pitää tosiaan hakea se inspiraatio jostain.

Ap

Vierailija
9/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siellä lastenpuistossa ole pakolla mitään kuntoilujuttuja oltava. Tee kyykkyjä ja jos siellä on joku penkki niin nouse sille.

Vierailija
10/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liikkuminen ole jotain muun elämän ulkopuolista toimintaa. Liikkuminen kuuluu ihan jokaiseen arjen toimintaan.

Vierailija
11/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ole lähellä yhtään puistoa jossa olisi aikuisille mitään. Kaikki on niin kaukana ettei hyötyliikunta onnistu. Ei ole realistista tehdä 8 km pyörälenkkiä 4-vuotiaan kanssa. Nämä kuulostaa varmaan tekosyiltä mutta olen nyt jotenkin jumissa sen ajatuksen kanssa että mitään ei voi tehdä. Pitää tosiaan hakea se inspiraatio jostain.

Ap

Jos ei ole puistoja lähellä, sitten varmaankin on metsää. Itse sain lapsena rautaisen pohjakunnon metsässä juoksemalla, ja samaa suosittelen muillekin, vaikka liikkumattomuusepidemia-ketjussa sain siitä hyvästä raivarit niskaani.

Vierailija
12/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mitään välineitä löydy puistosta, veivaan aurinkotervehdystä. Yleensä kyllä löytyy ainakin roikuntatanko, kun tarkkaan katsoo.

T. Se kaiken kokenut.

Vierailija
13/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen taantuu lapsentasolle. Aikuinen lapsenasteella. Kuinka tähän pitäisi suhtautua?🤷

Vierailija
14/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljävuotias sun pyörän kyytiin ja isompi polkee itse. Sitten onnistuu jo vähän pitempikin lenkki ja lapsi toimii lisäpainona, niin ei haittaa vaikket ihan täysillä vielä pääsisikään polkemaan.

Vierailija
15/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset jo yli 20v. Yhä odottelen sitä liikunnallista elämäntyyliä.

Vierailija
16/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos ei ole puistoja lähellä, sitten varmaankin on metsää. Itse sain lapsena rautaisen pohjakunnon metsässä juoksemalla, ja samaa suosittelen muillekin, vaikka liikkumattomuusepidemia-ketjussa sain siitä hyvästä raivarit niskaani.

Hyvä vinkki tuo metsä! Ai sait tuosta raivarit niskaan 😄 no, ehkä siinä on syy liikkumattomuusepidemiaan.

Ihan kaikella kunnioituksella, niin en usko että kukaan aikuinen, te mukaanlukien, tekee mitään jumppaliikkeitä leikkipuistossa, en ole koskaan nähnyt moista enkä tule näkemään.

Vierailija
17/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä vinkki tuo metsä! Ai sait tuosta raivarit niskaan 😄 no, ehkä siinä on syy liikkumattomuusepidemiaan.

Ihan kaikella kunnioituksella, niin en usko että kukaan aikuinen, te mukaanlukien, tekee mitään jumppaliikkeitä leikkipuistossa, en ole koskaan nähnyt moista enkä tule näkemään.

Mistä tiedät ettet tulekaan näkemään? Oletko näkövammainen?

Itse viimeksi eilen jumppailin leikkipuistossa.

Vierailija
18/28 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut jo monta hyvää ehdotusta. Niitä kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan. Lisää ideoita ja innostusta voi saada Instagramista hillasblog-tililtä. Hilla saa omalla esimerkillään seuraajat suunnistamaan, hiihtämään, ulkoilemaan sateessa jne. Suosittelen!

Vierailija
19/28 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi blogit on tosi hyvä idea, kiitokset niistä!

Ap

Vierailija
20/28 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teillä on ilmeisesti kaksi vanhempaa taloudessa? Miksei toinen vahdi lapsia samalla kun toinen on lenkillä? Varsinkin, kun 8-vuotias ei edes vaadi mitään jatkuvaa vahtimista, vaan pärjää kyllä jonkin aikaa itsekseenkin.

Toisekseen, eivätkö lapset harrasta mitään. Lapsiperheissä on aika normi, että vanhemmat treenaavat itse lasten treenien aikana. Jotkut tietenkin nököttävät katsomoissa kaikki illat, mutta kyllä se näkyy näiden vanhempien kropissa.