Te jotka väitätte ettei parisuhdemarkkinoilla ole tasoja
Puhutte kyllä viiden tähden hevonpaskaa, vaikka mitä muuta yrittäisitte väittää. Vai miksi käytännössä koskaan lääkäri ja kaupankassamyyjä eivät ole parisuhteessa? Tai miksi hyvännäköinen ja timmikroppainen ei seurustele tupakoivan läskin kanssa?
Kertokaa toki.
Kommentit (644)
"Mitä asioita sinusta "vanhempana naisena" on hyvä hahmottaa? Miten tämä on sinua ja ajatteluasi ja elämääsi auttanut?
toinen vanhempi nainen"
Kun ensimmäistä kertaa luin teoriasta, oli ajankohtaista oman jälkikasvun pariutumisasiat. Mutta en sitä sen tarkemmin halua avata.
Vierailija kirjoitti:
"Taso on kuvaus kysynnästä ja markkina-arvo määräytyy juuri siinä, kun pariutuminen tapahtuu. Aivan kuten työmarkkinoilla sinun todellinen tasosi selviää silloin vasta, kun joku todellinen työnantaja palkkaa sinut. "
Eihän valituksi tuleminen työpaikkaan kerro tasostani mitään muuta kuin että olin paras niistä hakeneista. Eikä se kerro mitään tyopaikan kysynnästä. Hakijoita on voinut olla vain minä tai sitten sata muuta.
Aivan samoin pariutuminen ei kerro minusta ja tasostani muuta kuin että olin juuri sillä hetkellä se joka kelpasi niiden joukosta jotka juuri silloin olivat tarjolla.
No nythän sinä jo osasit itsekin kuvata tasoteorian. Niin ne markkinat toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ne tasot edelleenkin on henkilökohtaiset ja subjektiiviset eikä yleiset ja objektiiviset. Se unohtuu aina, kun puhutaan tasoista. Sen voi sokeakin todeta siitä, että kaksi luonteiltaan vastakohtaa ei tule koskaan olemaan onnellisia suhteessa, vaikka olisivat molemmat samalla "tasolla". Samoin eri elämäntilannekin riittää laskemaan toisen tasoa.
Huoh. Montako kertaa se pitää toistaa, että tasoissa ei ole kyse kenenkään subjektiivista mielipiteistä. Olen tehnyt sen varmasti yli sata kertaa. Tasossa on kyse kysynnästä, ei sinun tai minun mielipiteestä. Miten tämä asia voi olla niin vaikea? En käsitä.
Eikä ole. Sun taso määräytyy sen mukaan, minkätasoisen kumppanin sä saat parisuhteeseen.
No ei :D Vai väitätkö, että oikeasti olen sinulle kymppi, koska sain minulle kympin miehen itselleni? Sittenkö olen kaikille kymppi? Järjetöntä ymmärtämättömyyttä...
Vierailija kirjoitti:
"Sulle kybä voi olla mulle nelkku."
Tasoteoria ei pyri kuvaamaan kenenkään yksilöllisiä mieltymyksiä, vaan pariutumisen markkinoita.
Luitko ollenkaan lainaustasi? Tuo, mitä sanot, on ristiriidassa lainaamasi kommentin esittämän TODELLISUUDEN kanssa.
"Markkina-arvo ei ole eksakti eikä absoluuttinen (kuten jo olen monesti koettanut selittää), mutta pariutuminen pääsääntöisesti tapahtuu saman kysynnän ihmisten joukosta. Kysynnän lukumäärä ei realisoidu vain siinä hetkessä kun pariutuminen tapahtuu, vaan enemmän sillä on merkitystä valikoiman monipuolisuudessa. Pariutumisen hetki on tasoteoriassa tärkeä siitä syystä, että tarkoitus on kuvata pysyvään parisuhteeseen johtavaa tilannetta "
Eipä edelleenkään selventänyt ollenkaan sitä miten tuota kysyntää mitataan edes hyvin summittaisella tasolla eikä myöskään se miten kysyntä (joka oli sinun mukaasi=taso) liittyy lopulta mitenkään siihen että pariutuuko se henkilö lopulta vai ei. Kysyntäähän voi olla ihan riippumatta siitä haluaako se ihminen edes pariutua.
Vierailija kirjoitti:
"Tasoteoria on tehty kuvaamaan heteromarkkinoita. Mutta ei mikään estäisi tarkastelemasta homoskeneä samaan tapaan, mutta samanlaisia kysyntää yleisesti nostavia tekijöitä siellä tuskin on kuin heteroskenessä.
Ja sitten on vielä se, että tasoteoriassa seksi- ja parisuhdemarkkinat ovat erikseen. Tuokin lienee vähän monimutkaisempaa homoskenessä."
No eikä ole, se pätee jokaiseen ihmiseen samalla tavalla, mitä seksuaalisella suuntautumisella on sen kanssa tekemistä? Ei mitään. Toki markkinasi on pienempi, koska et oletettavasti ole kiinnostunut heteroista, mutta se on pelkkä skaalauskysymys.
Eikö tuo kirjoittaja ollut bi? Itse binaisena ainakin kaikki miehet, joista olen ollut kiinnostunut, ovat olleet heteroita. Joten eivät biseksuaalit missään "homoskenessä" välttämättä pyöri.
Vierailija kirjoitti:
Taso 0= satakiloiset mahaläskít
Taso 5= keskivertotaso, ei ylipainoa
Tasot 6-7= keskivertoa paremman näköiset, lahjakkaat
Taso 8= peruskauniit, peruskomeat
Taso 9= mallit
Taso 10= instabeibet, miljonäärimiehet
Näytä minulle fiksu ihminen, jolle instabeibe olis kymppi.
Tästä jo huomasi, että sinä ja minä arvostamme aivan eri asioita. Pinnallisuus, irtoripset, törröhuulet ja älyllisen elämän puute on minulle iso miinus.
Tuosta listasta kiinnostaisi eniten taso 6-7, keskivertoa paremman näköiset ja lahjakkaat ihmiset. Minulle siis kymppejä, ja instabeibet on tasoa 3.
akateeminen mies
Vierailija kirjoitti:
"Mitä asioita sinusta "vanhempana naisena" on hyvä hahmottaa? Miten tämä on sinua ja ajatteluasi ja elämääsi auttanut?
toinen vanhempi nainen"
Kun ensimmäistä kertaa luin teoriasta, oli ajankohtaista oman jälkikasvun pariutumisasiat. Mutta en sitä sen tarkemmin halua avata.
Oletko vaikuttanut jälkikasvusi parinvalintaan? Tai haluaisitko vaikuttaa, huomaatko että valitsevat väärän"tasoisia"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ihmiset pariutuvat eniten samantyyppisten ihmisten kanssa mitä itse on. Se ei kuitenkaan tarkoita että olisi jotain ylempiä ja alempia tasoja, tai ihmisiä jotka olisivat automaattisesti jokaisen mielestä kiinnostavia.
Jos löytää itselle sopivan kumppanin, totta kai hänen taso on 10. Jollekin muulle tuo sama tyyppi olisi 3. Ymmärrätkö nyt?
Miehille on tasoja: läheskaikki miehetottaisivat max 22-vuotiaan kaunottaren,jos se olisi heille mahdollista.
Ehkä jos se on ainoa ominaisuus naisessa jonka he näkevät tai saavat tietää. Mutta jos valittavana on 22-vuotias kaunotar joka on luonteeltaan riivinrauta ja pihtaa minkä ehtii niin kysyntä laskeekin huomattavasti. Moni valitsee hänen sijassaan 32-vuotiaan taviksen joka on iloinen, mukava ja tykkää seksistä.
Se 32 vuotias ei välttämättä ole tahdoton maitopurkki kaupassa joka vain valitaan. Ehkä hänelläkin on sanansa sanottavana, haluaako parisuhdetta lainkaan ja minkälaisten ihmisten kanssa. Sama koskee sitä seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Markkina-analogian suurin heikkous on se, että parisuhteen muodostuksessa ei ole vain tarjontaa arvioivaa kysynnän luojaa vaan hän on samaan aikaan toiselle osapuolelle tarjontaa, jota tämä arvioi. Pesukoneella ei ole paljoa sanottavaa siihen, ostaako joku sen vai ei mutta ihminen voi valita kumppaninsa.
Siitähän tasoteoriassa juuri on kyse, että valitaan vapaasti oma kumppani olemassaolevilta markkinoilta. Se ei ole teoriaa, vaan kysynnän ja tarjonnan lakia käytännössä.
Pesukone ei myy itse itseään, vaan sen kaupat ovat myöskin kahden ihmisen, myyjän ja ostajan toimintaa, jota säätelee markkinatilanne.
"Tasosi on se millaisen satut saamaan".
Onko minun tasoni siis kolmonen, kun en saisi kuin kolmosen tasoisen kumppanin siksi, kun parempia ei vain ole vapaana? Eihän se minun tasoani määritä, että muita ei ole saatavilla. En kolmosta ota.
Sitten taas väittämää tukeva näkemys: Jos saatavilla olisi seiskoja, kaseja, ysejä ja kymppejä joista jokainen ottaisi minut, niin tasoni olisi silloin kymppi, koska kymppikin olisi valinnut minut. Itse saattaisin silti tykätä enemmän seiskasta ja valita hänet. Silloinkin olisin edelleen kymppi, mutta valitsemani seiska olisi myös kymppi, koska sai kympin.
Jos taas minua pidetään kasina kaikkien toimesta, niin jos olisinkin valinnut sen ysin tai kympin, niin muuttuiko hän kasiksi, kun minun kanssa yhteen päätyi?
Ihan täyttä tuubaa nuo vänkäämisenne. Taso on se minkä itse määritän kullekin. Kolmonen on edelleen kolmonen riippumatta siitä kenen kanssa yhteen päätyy ja minä en ole kymppi vain siksi, koska olisin kympin valitsemaksi tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ihmiset pariutuvat eniten samantyyppisten ihmisten kanssa mitä itse on. Se ei kuitenkaan tarkoita että olisi jotain ylempiä ja alempia tasoja, tai ihmisiä jotka olisivat automaattisesti jokaisen mielestä kiinnostavia.
Jos löytää itselle sopivan kumppanin, totta kai hänen taso on 10. Jollekin muulle tuo sama tyyppi olisi 3. Ymmärrätkö nyt?
Miehille on tasoja: läheskaikki miehetottaisivat max 22-vuotiaan kaunottaren,jos se olisi heille mahdollista.
Ehkä jos se on ainoa ominaisuus naisessa jonka he näkevät tai saavat tietää. Mutta jos valittavana on 22-vuotias kaunotar joka on luonteeltaan riivinrauta ja pihtaa minkä ehtii niin kysyntä laskeekin huomattavasti. Moni valitsee hänen sijassaan 32-vuotiaan taviksen joka on iloinen, mukava ja tykkää seksistä.
Eli 32 vuotias on tässä esimerkissä korkeampitasoinen? Kenen mielestä? Mikko Mallikappale preferoi sen ulkonäön tärkeämmäksi kriteeriksi ja nuoremman tytönhempukan voi groomata seksi- ja kotiorjaksi ja näinollen on edelleen se korkeampitasoinen. Ongelma on siinä, että tässä teoriassa ei anneta ihmisten muodostaa omia kantoja vaan ulkoapäin sanellaan että se huippumallilentäjämiljonääri on ravintoketjun huipulla, vaikka itse haluaisi mielummin sen Paten joka työskentelee suurtalouskeittiössä paikallisella yläasteella, mutta on huippuromanttinen vaikka ei omaakaan "täydellistä hiusrajaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkina-analogian suurin heikkous on se, että parisuhteen muodostuksessa ei ole vain tarjontaa arvioivaa kysynnän luojaa vaan hän on samaan aikaan toiselle osapuolelle tarjontaa, jota tämä arvioi. Pesukoneella ei ole paljoa sanottavaa siihen, ostaako joku sen vai ei mutta ihminen voi valita kumppaninsa.
Siitähän tasoteoriassa juuri on kyse, että valitaan vapaasti oma kumppani olemassaolevilta markkinoilta. Se ei ole teoriaa, vaan kysynnän ja tarjonnan lakia käytännössä.
Pesukone ei myy itse itseään, vaan sen kaupat ovat myöskin kahden ihmisen, myyjän ja ostajan toimintaa, jota säätelee markkinatilanne.
Nimenomaan kumppani valitaan VAPAASTI tuijottamatta mihinkään tasoihin. Mistä se taso muuten näkyy ulospäin, jos kyse on subjektiivisista arvostuksista ja kysynnästä? Erityisesti kiinnostaisi, miten kummankaan kysyntä näkyy kahden ihmisen kohdatessa?
Vierailija kirjoitti:
"Markkina-arvo ei ole eksakti eikä absoluuttinen (kuten jo olen monesti koettanut selittää), mutta pariutuminen pääsääntöisesti tapahtuu saman kysynnän ihmisten joukosta. Kysynnän lukumäärä ei realisoidu vain siinä hetkessä kun pariutuminen tapahtuu, vaan enemmän sillä on merkitystä valikoiman monipuolisuudessa. Pariutumisen hetki on tasoteoriassa tärkeä siitä syystä, että tarkoitus on kuvata pysyvään parisuhteeseen johtavaa tilannetta "
Eipä edelleenkään selventänyt ollenkaan sitä miten tuota kysyntää mitataan edes hyvin summittaisella tasolla eikä myöskään se miten kysyntä (joka oli sinun mukaasi=taso) liittyy lopulta mitenkään siihen että pariutuuko se henkilö lopulta vai ei. Kysyntäähän voi olla ihan riippumatta siitä haluaako se ihminen edes pariutua.
Jos ihminen ei halua pariutua, hän ei ole markkinoilla eikä tasoteoriaa voi soveltaa.
Markkinoiden summittaisuutta olen jo luonnehtinut niin monessa viestissä, etten sitä enää toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ne tasot edelleenkin on henkilökohtaiset ja subjektiiviset eikä yleiset ja objektiiviset. Se unohtuu aina, kun puhutaan tasoista. Sen voi sokeakin todeta siitä, että kaksi luonteiltaan vastakohtaa ei tule koskaan olemaan onnellisia suhteessa, vaikka olisivat molemmat samalla "tasolla". Samoin eri elämäntilannekin riittää laskemaan toisen tasoa.
Huoh. Montako kertaa se pitää toistaa, että tasoissa ei ole kyse kenenkään subjektiivista mielipiteistä. Olen tehnyt sen varmasti yli sata kertaa. Tasossa on kyse kysynnästä, ei sinun tai minun mielipiteestä. Miten tämä asia voi olla niin vaikea? En käsitä.
Eikä ole. Sun taso määräytyy sen mukaan, minkätasoisen kumppanin sä saat parisuhteeseen.
No ei :D Vai väitätkö, että oikeasti olen sinulle kymppi, koska sain minulle kympin miehen itselleni? Sittenkö olen kaikille kymppi? Järjetöntä ymmärtämättömyyttä...
En mä noin väitä. Se teoria niin väittää. Tämän palstan mukaan. Ei se voi väittää samaan aikaan, että vain se kenet saat parisuhteeseen määrittää sun tason ja samaan aikaan, että kysyntä kaikkien keskuudessa määrittää sen.
"Jos ihminen ei halua pariutua, hän ei ole markkinoilla eikä tasoteoriaa voi soveltaa. "
Mutta jonkun kommentoijan mukaanhan kysyntä määrittää tason ja parisuhteessa olevallakin voi olla kysyntää.
Kuulun parisuhdemarkkinoilla ylimmälle levelille. Teillä on kuulkaas monta punnerrusta nextiltä leveliltä nextille punnerrettava jotta saavutatte oman tasoni. Todennäköisesti ette ikinä.
Kaksi esimerkkiä oikeasta elämästä:
* Erikoisen näköinen nainen, jolla on mm. hyvin huono iho, vinot silmät ja kärsimätön luonne. Eräs mukava mies rakastui tähän palavasti parikymppisenä ja ovat edelleen naimisissa n. 30v myöhemmin. Minä antaisin naiselle 3-4 (0-10 asteikolla) ja miehelle 8, mutta nytkö se mies onkin vääjäämättömästi 4 tasoteorian mukaan? Vai nainen 8?
*Klassisen kaunis nainen, kauneuskilpailuissakin pyörinyt. Koulutusta löytyy, myös traumaa lapsuudesta, seksisuhteita kyllä mutta ei koskaan ole pariutunut pysyvästi, n. viisikymppinen. Onko tämä ihminen nyt sitten 1 kun ei ole edes pystynyt pysyvään suhteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka muuttujia olisi miljardi, niin markkina-arvo määräytyy markkinoilla täsmällisesti, kun kaupat syntyvät eli pari syntyy. Ei tämä oikeasti mitään rakettitiedettä ole, siinä sen vahvuus. Eli minun mielestän itasoteorian vahvuus on juuri siinä, että se esittää asiat yksinkertaisesti. Mutta muiden mielestä se on haitta.
Teorian tarkoitus on kuitenkin näyttää asiat yksinkertaisina, etsiä lainalaisuuksia, joita kuitenkaan ei voi ymmärtää absoluuttisina, koska markkina-arvo ei ole absoluuttinen arvo - markkinatkin ovat ihmisten toimintaa, jossa sattumallakin on merkitystä. Parisuhdemarkkinalla on esimerkiksi fetissejä, jotka vääristävät markkinaa, asuntokaupat voivat ylikuumentua jne. Markkinoille kuuluu epävakaus. Muutenhan olisi helppoa rikastua sijoituksilla.
Fetissit ja muut mieltymykset eivät vääristä markkinaa, vaan ne ovat olennainen osa ihmisten pariutumista. Nyt tunnut kuvittelevan, että valtaosa ihmisistä omaa täysin samanlaiset ihanteet, mieltymykset ja suhdekäsityksen, ja sitten kaikki ne, joilla on tasoteoriasta poikkeavia mieltymyksiä, esitetään joinain harvoina poikkeuksina. Vaikka kaikilla ei mitään erikoisia fetissejä olisikaan, niin kuitenkin on valtavasti vastaavanlaisia muuttujia, jotka vaikuttavat. Nythän esität asian niin, että kaikki inhimillinen ja seksuaalinen toiminta pariutumisessa on vääristymää, mikäli se ei noudata tasoteorian periaatteita.
Tietynlaisia yleistyksiä toki voi tehdä. Voidaan esimerkiksi sanoa, että ulkonäöllä on merkitystä ja siten ulkonäöllisesti miellyttävä/viehättävä/seksuaalisetsi puoleensavetävä/tms on todennäköisemmin suositumpi ja halutumpi. Sen sijaan kovin tarkkoja ulkonäkökuvauksia ei voi tehdä, koska tässä kohtaa alkaa kovin moni muuttuja vaikuttaa. Ja tottakai jokainen tietääkin ulkonäöllä olevan vaikutusta, ja moni vähemmän hyvännäköinen ymmärtää oman ulkonäkönsä vaikuttavan kyllä mahdollisuuksiinsa. Mutta ei voida mennä sanomaan, että "Sara Sieppi on tasoa 9 ja Sanna Marin tasoa 8", koska tässä vaiheessa tullaan siihen, että aika monelle Sara Sieppi voi olla täysin epäkiinnostava eikä edes edusta ihannenaistyyppiä. Mutta voidaan toki sanoa, että Sara Sieppi edustaa jonkinlaista yleistä kauneusihannetta, joka on suosittu tämän-tai-tuonlaisten miesten keskuudessa. Tai jotain vastaavaa.
Lisäksi käsittääkseni parisuhteen muodostumisessa ensivaikutelma merkitsee paljon. Jommalla kummalla voi olla huono päivä, pinaattia etuhampaiden välissä, kampaus vinossa tai jotain muuta, mikä pilaa ensivaikutelman sen muuten kympin tasoisen kumppaniehdokkaankin osalta.
Pesukone on aina se sama pesukone, sillä ei ole huonoja päiviä.