Syyskuun sissit vko 3
Uskaltauduin aloittamaan tammikuun kolmannen viikon listan.
Olen vieläkin aika ihmeissäni tämän raskauden kanssa. Ei tahdo uskoa todeksi mutta kovasti on jo huono olo, joten uskottava se on.
Ihan toisenlaiselta raskaudelta tuntuu kuin aikaisemmat. Minä olen ollut yleensä huonovointinen iltapäivästä alkaen ja nyt tuntuu että aamuyöllä alkaa jo sellainen kuvottava olotila. Enkä muista että muista olisin ollut huonovointinen näin aikaisin, oksentelu on alkanut joskus 6 viikon nurkilla ja nyt ei ole vielä viittäkään kasassa. Näen painajaisia kaksosista. Tai ehkä tämä on poika, kun esikoinen on tyttö. Tiedä häntä, kaikenlaista pyörii mielessä.
Kunhan nyt näistä ensimmäisistä viikoista päästään niin alan murehtia itse synnytystä. Esikoinen oli lähes viisi kiloinen ja 56 senttinen ja tuntuu siltä että yhtään isompaa ei minusta kyllä saa ulos.
Yksityiselle ultraan ajattelin mennä ihan tämän kuun lopussa, jolloin viikkoja on sitten jo :) 7 ja rapiat. Se kerran koettu tuulimuna vähän tekee skeptisemmäksi, joten pakko on päästä katsomaan onko sisällä tosiaan elämää vai ei.
Ostin muuten apteekista sitä Multitabsin uutta inkivääri juttua, joka on erityisesti tarkoitettu raskauteen ja pahoinvointia ehkäisemään. Ehkä johtuu siitä että nyt toistaiseksi on vielä iltaisin ihan siedettävä olotila.
Mites muut jakselee?
Typykkä pian huikeat 5 viikkoa
Kommentit (47)
muistelisin että esikoista odottaessani oli neonkeltaista pissaa ja poika tuli... nyt olen huomannut että saman väristä on tuo pissa myöskin..
Jospas minäkin kirjoitan tähän pinoon jotain :-)
EPPULIINI: positiiviseltahan tuo ultra kuitenkin kuulosti! Ja tosiaan, jos olet laskenut viikkosi väärin, niin vko 5-6 ei kyllä sikiötä varmaan näkyisikään...Nyt vaan odottelet rauhallisin mielin ensi viikkoa, hyvin se menee!
UUSILLE tervetuloa! Tosin paljon on syyskuun sisseissä odottajia!
Pikaisesti vain omaa napaa...Ällö-olo vaivaa päivittäin, välillä vähemmän välillä enemmän. Tietty silloin kun vaivaa vähemmän, niin sitä taas miettii, että onko kaikki hyvin...Rinnat ja etenkin nännit mulla on tosi kipeät, väsyttää, närästää...Kovin voimakkaina ei oikein mitään oireita ole, mutta ei kait niiden välttämättä kuulukaan olla. Kukas se kirjoitti ruokahalusta? No, mulla myös ihan valtava! Ja oikeastaan on pakkokin syödä, ettei tule huono olo...Silti varovaisin, mutta luottavaisin mielin tässä edetään!
Hei, te jotka olette käyneet alkuraskauden ultrassa, millä viikoille olette käyneet? Olen tässä miettinyt sitä...Mutta katsotaan nyt, jaksanko odottaa siihen kunnan tarjoamaan np-ultraan...
-Ultsi 5+5-
Ultrasta kyseltiin. . .
Olin viime pe yksityisella todentamassa raskauden, löytyi syke ja kaikki : ) Oli aika yllätys. Viikkoja silloin 6+5
Pisun väristä. . .
Itsellä on myös ihmeen neon väristä tuo ja mikä oudointa, se tuntuu tuoksahtavan jotenkin popcornilta? Tytöstä mulla muuttui muistaakseni väri jotenkin ja tuoksu myös, mutta vuodet tekevät ehtävänsä enkä osaa enää sanoa miten se menikään. . .
Meillekin olisi poika tervetullut, tyttö tottakai myös, mutta on jo akkavaltaa kunnolla: 3 tyttöä + minä ja mies yksinään pyöritettävänä : ) Tytössä olisi se helpotus, että on ainakin leluja valmiina ja jonkin verran vaatteitakin. Tosin oman tyttöni pienet vaatteet annoin muinoin eteenpäin kun yh:na en uskonut saavani kokea tällaista enää. Meni muinoin usko miehiin ja silloin päätin etten moista tarvitse. . . no nyt olen naimisissa : )
-PippuriMamma & " Matias/matilda-mato" 7+1
Minäkin tulin piipahtamaan... alkuraskauden ultraan vielä reilut 2h, jaiks.... että jännittää. Pelon tunteet enemmän kuin tutut täälläkin.
Ei tässä sen kummempia. Rohkaisevaa että teillä muilla on ultrauutiset olleet positiivisia :)
Argh. Ehkä pystyn sitten kirjoittamaan enemmän ultran jälkeen. Jos pystyn. Ja jos töiltäni ehdin. Nyt ei enää ajatus pysy kiinni oikein missään muussa.
Tarrasukkia kaikille ja pitäkää jookos peukkuja pystyssä tässä iltapäivän mittaan
t Joululahja
eppuliini: Tsemppiä ensi viikon ultraan! Saatte sitten alkion kunnolla näkyviin, eikös niin! :) Alkio on näillä viikoilla vain millimetrien pituinen, joten se voi olla piilossa esim. ruskuaispussin takana, sen takia aina tuo uusintaultra.
Nuo ruskuaispussit yms ei valitettavasti sulje pois tuulimunamahdollisuutta - mulla tuulimunassa näkyi rv 6+4 mm. ruskuaispussi, mutta ei alkiota. Sikiöontelo oli kaikenkaikkiaan jotenkin littana ja ihan liian pieni viikkoihin nähden. Uusintaultra oli rv 8+3, mutta tilanne ei ollut muuttunut miksikään.
Hassel: Mullakin on ihan neonkeltaista pissaa! Oonkin miettinyt, mistä mahtaa johtua. Oisko sitten tyttö tulossa? :) Samoin finnejä pukkaa ja muutenkin olo on ihan erilainen kuin silloin, kun poikaamme odotin. Saas kattoa. Tällä kertaa emme halua tietää sukupuolta etukäteen. (Esikon sukupuolen saimme tietää, kun niskaturvotuksen takia otettiin istukkanäyte.)
PippuriMamma: Onnea hyvistä ultrauutisista!
Ja Joululahjalle Onnea tämän päivän ultraan!
Oman ultran tilasin helmikuun alkuun rv 6+5. Piti mennä vasta seuraavalla viikolla rv 7+, mutta mulle tulikin työjuttuja, ettei onnistu ja pitemmälle en halua / malta venyttää.
Tuutis rv 4+2
Anteeksi kun tuppaudun tänne minulle kuulumattoniin asioihin =)
Tulin vaan kertomaan oman kokemukseni tuulimunasta, kuitenkaan haluamatta säikäyttää sinua!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eli itse menin aikoinaan rv 5+ ultraan ja aivan liian aikaisin ;)
Laitettiin vkon päähän uusi ultra ja silloin näkyi ruskuiaispussi sekä sikiöpussi mutta ei sikiökaikua.
Taas ultra vkon päähän ja edelleen samat kuin ed vkolla eikä enään ns kasvua.
Rv 8 todettiin tuulimunaraskaudeksi ja kaavinnassa rv 10+ kertaalleen vielä asia ultrattiin varuiksi ja siis tuulimuna oli.
Haluan vaan siis kertoa että ruskuaispussin näkyminen EI ole tae etteikö ole tuulimunaraskaus. En tiedä mistä sinun lääkärisi tuon kehitti mutta tarkistappa asiaa muilta ultraajilta/synnytyslääkäreitlä, josko asiassa kuiten olis virhe?
Toivon kuitenkin että asiat menee sinulla hyvin ja edelleenkään en halunnut pahaamieltä aiheuttaa vaan kannattaa tarkistaa asia, pahanmielen välttämiseksi.
Olen Dumlen " tuttuja" joka tietää etten tarkoita pahalla mitään =)
T. marieela joka kuului kesäkerttuihin vielä ½ vuotta siten ;)
- - - Joululahja - - -
Miten ultrassa meni?? Toivottavasti hyvin :)
- - - Tuutupii - - -
Kiitos! Hyviä ne todellakin olivat, mies sekosi nyt niin, että kun haki tänään yhden puvun mikä oli meillä varattuna niin samalla tarttui paketti tutteja käteen :) Ovat söpöjä!
- - - eppuliini - - -
Tsemppiä!! Jännitetään täällä nyt sitten yhdessä mitä ensi viikolla kuullaan! :) Uskon ja toivon että kaikki on hyvin masussasi!
- - - Marieela - - -
Eikös se ole hyvä vaan, että jaetaan kokemuksia hyvässä ja pahassa. Mummoni opetti muinoin minua ajattelemaan seuraavasti: " Varaudu aina pahimpaan niin voit yllättyä positiivisesti"
Se on auttanut monessa asiassa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Soitin tuossa neuvolaan ja kyselin vielä noista pellavansiemenistä. Tein avauksen täällä palstallakin aiheesta, mutta ajattelin vielä varmistaa. No siellä sanottiin, että todellakin niitä tulee välttää raskauden ja imetyksen aikana. Ovat haitaksi sikiön kehitykselle ja hyvinvoinnille ja pahimmassa tapauksessa, huom pahimmassa, voivat ajaa sikiötä ulos ennenaikaisesti myrkytyksen omaisesti.
Imetyksen aikana tulisi välttää taas siksi, että kulkeutuu äidinmaidon kautta vauvaan. Siemenet eivät ole mitenkään haitallisia aikuiselle ja isommalle lapselle.
Söin tässä juuri minttusuklaajäden.... nami! :) Maistuis varmaan teillekkin ;)
Aurinkoisin terveisin,
PippuriMamma & " Matias/Matilda-mato" 7+1
Kovasti on ollut puhetta alkuraskauden ultrista. Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille ja tsemppiä ultraa odotteleville.
Itse odottelen kunnan tarjoamaan np-ultraa, vaikka aika malttamattomaksi tässä tulee teidän muiden ultrakuulumisia lukiessa. Oletteko kaikki käyneet yksityiselle vai tarjoaako kunta tämän jossain? Jos tarjoaa niin kateeksi käy.. Ei auta kuin ajatella luottavaisesti eikä pelätä sitä pahinta. Vielä tästä odotusajasta ei kyllä osaa nauttia kun olo on aika karmea, jatkuva väsymys ja pahoinvointi vie voimat:( Odotan niitä energisiä aikoja..
jondeliini 6+5
Kyseinen gynekologi on erittäin kokenut perinatologi ja mm Naistenklinikan ylilääkäri ja toiminut vuodesta -80 naistentautien ja synnytyksen erikoislääkärinä.
Ja suosittelen kaikille kyllä ehdottomasti häntä.
Tässä vähän meikäläisen kuulumisia.
Olossa ei oikein ole paljon muutoksia ollut. Alusta lähtien etova olo kiusana ja rinnat kipeytyvät päivä päivältä enemmän. Harmiksemme jouduimme käymään esikoisemme kanssa lääkärillä kun epäilin korvatulehdusta. No ne olivatkin vaikkua täynnä jotein lääkäri ei nähnyt mitään. Eli kotona vaan liuotettava ainetta korvaan yöksi ja aamulla taas lekurille. Siellä terveydenhoitaja ne huuteli ( kovasti yritti ainakin) ja sit vasta lääkäri pystyi toteamaan että korvatulehdushan siinä on. Ei ollut mitenkään kiva reissu :/ Kuten mieheni sanoi että tämä kyllä pistää elämää ajattelmaan taas uudella tavalla.
Eka käynti neuvalaan edessä tasan 2 viikon päästä ja ensimmäiseen ultraan varasin Jorvin ajan, sinne sit vasta kuukauden päästä. Kyllä sen odottavan aika on pitkä mutta näin töissä kun käy se aika meneekin äkkiä.
Can rv7
Meillekin on tulossa syyskuussa vauva. Ihanan luomuylläri ihme, esikoinen on 10kk ja meille ei luomuna vauvaa pitänyt koskaan tulla. Esikoinen sai alkunsa pakastetun alkion siirrosta. Sen vuoksi fiilikset on sekavat, onko kaikki varmasti hyvin, jne. Tänään kuitenkin oli se tuttu paha olo esikoisen odotusajasta taas tä' ällä vieraanani ja oksensinkin. =(. Tai toisaalta se tekee tämän jotenkin todelliseksi. Mä menen yksityiselle ultraan ensi viikolla. Menkoista laskettuna meille tulee vaavi siinä 12.9. tienoilla.
Tsemiä kaikille! Kiva että on vertaistukea.
Terveisin minna, pikkuihme rv5+6 ja esikoinen Elsa
Mulla on huomenna (ke) ultra klo. 18.30.
Nyt tuntuu että uskaltaako tuonne mennäkkään kuulemaan " totuutta" . Ei kait se auta olla ku luottavaisella mielellä että kaikki on hyvin. Tuun sitten illalla tänne kertomaan. :)
Hyvää vointia kaikille!
Ultrasta: olen itse ajatellut käydä alkuraskauden ultrassa. Edellisessä raskaudessa kävin viikolla 8, siellä näytti kaikki hyvältä sikiö ja sykkeet. Viikolla 12 tuli kuitenkin keskenmeno, sikiö oli kuollut pian tuon ultran jälkeen. Joten mun mieli ei kyllä huojene vielä ultrasta ollenkaan, tosin np-ultran jälkeen yritän ottaa sitten vähän rennommin. Toisaalta keskenmeno ei ollut niiiin kauhea kokemus kun olin odottanut. Sen aika pian hyväksyi ja jossain vaiheessa unohtikin. Ne on kuitenkin niin yleisiä.
Mä yritän taas elää mahdollisimman positiivisesti -- kun tiputaan, tiputaan sitten korkealta.
Kepeää keskiviikkoa!
Mites muilla on päivä lähtenyt käyntiin? Mulla on ollut koko aamupäivän tajuttoman paha olo...oksulla en ole kuitenkaan käynyt. No, en valita, oikeastaan mä olen ONNELLINEN siitä :-)
Joululahjan ultrakuulumisia odottelen! Olikos muut menossa ultraan?
Hauskaa päivän jatkoa,
-Ultsi + Lahja 5+6-
Kävimme yksityisellä ultrassa viime viikolla, ruskuaispussi ja pienen pieni ihme möllötti tyytyväisenä. Sydämen syke näkyi hyvin. Tässä nyt vaan odotellaan np-ultraa Naistenklinikalle jos mikäli supistukset eivät ala kuten tapahtui edellisessä raskaudessa (tyttö 3/03). Nyt vaivaa ihan mahdoton huonovointisuus pitkin päivää ja hiivatulehdus :(. Sain lääkekuurin, toivottavasti menee pian ohi. Neuvolassa olin eilen kuuntelemassa ne jonnin joutavat jorinat.. ei sinne muuten kannata miestä mukaan ottaa, lähinnähän kysellään sukurasitteita ja annetaan nippu ohjeistuksia.
Hei!
Sain maanantaina tietää että oon raskaana. Vein aamulla labraan virtsanäytteen ja iltapäivällä soitin ni positiivinen. En voinu uskoa todeksi enkä oikeen vieläkään. Varovainen on olo ja mieleen on hiipiny pelko kun on lukenu täällä netissä juttuja tuulimunaraskaudesta ym. Mut sit aattelin et yritän olla stressaamatta ja ens maanantaina ois eka neuvola et siel kuulen sit enemmän. La ois netin mukaan 14.9. et alussa ollaan viikolla 6. Pahoinvointia ei ole vielä ollu, hirveä nälkä vaan ja alavatsan nipistelyä ja lisääntynyt virtsaamistarve ja rinnat on arat. Esikoista odotan. Miehelläni on entuudestaan kaksoset, tulevat joulukuussa 20. Et aika iso ikäero sisaruksilla. Onko täällä ketään muita jotka ovat samassa tilanteessa. Mutta silti tämä miehelleni ns. iltatähti on toivottu ja haluttu. Yritimme yli vuoden ennen plussauutista.
Omaan napaan ei kummempia kuulu, ajan toivoisin kuluvan nopeammin, kun epailys kaihertaa mielta aina silloin talloin. Vilu edelleen on kova, ei paljon muita oireita. Maha on turvoksissa, ja ruokakin maistuu. Joku kyseli asuinpaikkaani, olen valimeren rannalla, italian leveysasteilla; mutten tarkempaa paikkaa ilmoita kun on pelkoa kaikenmaailman hairikoista, jotka jaksavat olla liian kiinnostuneita meikalaisen elamasta, ikava kylla!
Eipa muuta tahan paivaan; ultraonnea kaikille.
- levinia 5+3 -
Samoin kuin tuonne Haahujen puolelle, pikaterveiset (työkiireitä) myös tänne: eilen ultrassa näkyi rv 7+5 vastaava sikiö, sydän löi ja kaikki oli hyvin! Jippii :) Pelko on yhä puserossa keskenmenosta, eikä se kait hellitä koko raskauden aikana, tai jää nähtäväksi?? No, juuri nyt olen kuitenkin onnellinen tästä tilanteesta!
Pelkkää omaa napaa nyt mutta enempi sitten taas kun on aikaa kirjoitella rauhassa. Edelleen tarrasukkia kaikille täällä!
t Joululahja
Onnitelut Joululahjalle ultrakuulumisista ja onnittelut myös Höpötykselle!
Ja uusille tervetuloa!
Itseä hieman masentaa, pyörii vaan se edellinen raskaus ja tuulimuna mielessä. Usko tämän vaavin saamiseen on koetuksella. Pitäisi vaan jaksaa ajatella positiivisesti, mutta tuntuu välillä liian vaikealta.
Eppuliini, ihan hyvällehän tuo ultraus kuullosti, ei ainakaan ole tuulimuna =)
Kiitos sinulle, nikkiä en nyt muista, joka kerroit paljon asiaa kuntosalilla käymisestä.
Sitä jalkakyykkyä mietinkin että pitää jättää pois. Ajattelin mennä tänään ja kysellä että josko tädit tekis ohjelman..
Oma olo on väsynyt mutta onnellinen, pitäisi alkaa siivoamaan muttei kyllä yhtään jaksaisi! Pahoinvointi on lisääntynyt aamulla ja illalla edelleen, jamaha o jo näkyvissä!! apua, ei tätä kolmatta taideta kovinkaan pitkään piilossa pidellä..
On varmaan turvotustakin mutta kyllä sektiohaavan kohdalla on ihan jo kovan tuntuinen kumpu ; )
Niin, minutkin leikataan eli vaavi taitaa jo syntyä siinä 11.9 paikkeilla kun viikkoa ennen yleensä on leikkausaika.
Oletteko kuulleet että jos on pissa ihan neon keltaista niin odottaisi tyttöä? minulla nimittäin on, sellainen pikku prinsessa olisi kyllä ihan kiva kahden pojan jälkeen mutta oikeesti olen niin onnellinen kun tämä sai alkunsa vihdoinkin, että poikakin on niin toivottu!
Levinialle kyssäri, jos saan udella, missä päin maailmaa asustelet?
Itsekkin olen asunut useammassakin maassa ja alkoi kiinnostamaan =)
Nyt siivoamaan :(
hassel ja pähkinä 5+0 Jo ;)