Ranskaan/Italian pohjoisosiin muuttaneet!
hei,
suunnittelemme muuttoa Ranskaan, lähinnä Provencen alueelle, josta olisi hyvät yhteydet Nizzan lentokentälle.
onko kukaan ostanut siis taloa/huoneistoa tuolta päin- Nizzan lähellä hinnat suolaiset, mutta onko tietoa lähistön kylistä, missä olisi vielä ok hinta-laatusuhde ? vai onko Italian puolella edullisempaa. kyse siis siitä, että haluaisimme muuttaa mukavampiin sääolosuhteisiin, meren ja vuorten lähistölle. kummallakin vanhemmilla tulevaisuudessa itsenäinen työ joka ei ole paikkasidonnainen. kaksi poikaa, alle kouluikäisiä, joten olisi löydettävä alue jossa pojat pääsee kouluun, ja tarpeeksi suuri kaupunki lähellä ettei ala ahdistamaan nurkkakuntaisuus.
kertokaa kokemuksia ja suositelkaa mitä kaikkea olisi otettava huomioon!
Kommentit (5)
mieheni kanssa harkinneet myös oman ostamista, loma-asunnoksi tosin. Hinnat ovat mitä ovat Nizzassa suuren kysynnän vuoksi ja luulenpa että tulevat nousemaan entisestään uuden raitiovaunuverkon vuoksi myös alueilla joilla ennen on ollut kohtuuhintaisia asuntoja. Mielestäni myös ympäristössä, sanotaan noin. 50-60km säteellä on hinnat kovat, myös pienen pienissä kylissä, joten jos haluatte " edullista" niin joudutte aika kauas lentokentästä ellei sitten jokin tosi läävä kiinnosta. Lisäksi kannattaa huomioida Ranskan liikenne ja ruuhkat, jos ajattelee ajelevansa esim Nizzaan töihin tai kouluun, motareista huolimatta liikenne on aikamoista. Suosittelisin harkitsemaan remontontikuntoisen asunnon ostamista Nizzasta tai hyvinkin läheltä ja parvekkeella tietysti, se on mielestäni ihan ehdoton. Mitä olen itse netistä katsellut, niin 120-130 tuhannella irtoaa jo remontoinnin tarpeessa oleva noin 60m2 huoneisto kahdella makuuhuoneella ja parvekkeella. Hinnat isommissa siitä ylöspäin. Netistä löytyy paljon välittäjiä, ja toimiihan Helsingissäkin yksi etelä-Ranskaan erikoistunut välitysfirma, habisol.com.
Italiasta en voi sanoa mitään turistikuvani perusteella asumispaikkana, mutta sanoisin kuitenkin että se on täysin eri asia kuin Ranska. Ja itse en kyllä mistään hinnasta muuttaisi Italian puolelle lähelle Ranskan rajaa, sen verran on kokemusta sieltäkin. Tämä on tietysti oma mielipiteeni. Tsemppiä asunnon etsintään!!
mihin perustuu tuo kommentti, ettet haluaisi Italian puolella asua ? miilaisia kokemuksia sieltä?
meillä olisi tarkoitus siis perustaa koti sinne..rahnaa asuntoon olisi laittaa noin 400 000...kai sillä jonkun " läävän" hankkisi. olisi tarkoitus myydä aika arvokas koti Helsingistä, maksaa suurin osa lainoja pois ja " lopuilla" hankkia se asunto...asunnon koon tulisi olla varmaan semmoinen 150 neliötä että mahtuisi työskentelytilat (kotitoimisto) ja isovanhemmat kyläilemään.
osaatko sanoa nizzan eri alueista asuinpaikkana? entä koulut?
siitä, että olen useamman kerran käynyt Ranskasta käsin Italian puolella, siis puhun nyt siitä alueesta mikä lähinnä Ranskan rajaa etelässä, ja en ole pitänyt kulttuurista. Ihmiset ovat vaikeammin lähestyttävissä ja mielestäni Italian puolella on likaisempaa ja jotenkin ankeampaa ja ainakin ranta-kohteissa on todella röyhkeitä " katukauppiaita" myymässä rolexeja rapinapussista. Kuten sanoin, tämä on vain oma mielipiteeni ja voihan hyvin olla että käsitykseni on täysin väärä ja vain huonojen sattumien summa.
Koska en ole itse asunut vakituisesti Nizzassa on hankala sanoa mitään kouluista tai asuinalueista tarkemmin, siihen osaisivat varmasti vastata parhaiten oikeat Nizzan tuntijat. Olemme perheenä viettäneet aikaa rautatieaseman pohjoispuolella, n. 1km päässä, todella rauhallisella alueella ja kauniiden vanhojen talojen keskellä. Paljon olen nähnyt lapsiperheitä tällä alueella. Kuten sanoin, kannattaa tutustua netissä tarjontaan ja habisolistakin varmaan pystyvät suosittelemaan asuinaluita koulujen ja muiden suhteen. Toivottavasti löydätte mieleisenne.
että itse huomasin autoillessa ympäri Provencea ja Nizzan lähiseutua, että kaikista kylistä ei tullut lainkaan samanlaista tunnetta kuin toisista. Tarkoitan tällä sitä, että joissain paikoissa oli aivan fantastisen lämmin ja kotoisa tunnelma ja toisista halusi lähinnä vain pois. Kodin etsintä on mielestäni aika paljon fiiliksestä kiinni, kaiken muun ohella, ja suosittelenkin että lähtisitte ajelulle katselemaan paikkoja ja fiilistelemään.
Koti- ja lomakaupungissa arvostaa usein ihan eri asioita. Tietysti ilmasto ja rannat on kivoja, mutta niiden lisäksi katsokaa ihmeessä myös muita juttuja :
-koulut, myös lukiot ja korkeakoulut (Nizzassa ei paljoa ole...)
-Nizza on tunnetusti väestörakenteeltaan vanheneva kaupunki. Tämä vaikuttaa kouluihin, lastentarhoihin ym. kun kunnanisien prioriteetit on muualla
-palvelut : julkinen liikenne (ei ehkä teille ajankohtaista mutta lapsillenne kyllä kun vähän kasvavat), kaupat, sairaalat...
-ja sitten vielä anekdootti joka ainakaan mua ei jätä kylmäksi : Nizzassa äänestettiin ennätyspaljon Jean Marie le Penin Front National-äärioikeistopuoluetta. Eli saattaa olla ettei ilmapiiri ole kovin ulkomaalaismyönteinen...
Oletteko koskaan käyneet Toulon:issa? Se on pieni merenrantakaupunki Provencessa, 45 min matkan päässä Marseillesta (jossa riittää yliopistoita ja muita opiskelumahdollisuuksia, kauppoja, sairaaloita jne, ja josta pääsee TGV:llä Pariisiin kolmessa tunnissa). Yksi kaverini asuu lapsineen siellä, on tosi viehättävä paikka. Uimarannat ym. on.