Miksi farkkuihin pukeutuminen hautajaisissa olisi niin väärin?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Farkut on työvaatteet. Lähtisitkö myös läheisesi hautajaisiin haalareissa, joissa roikut raksan tellingeillä? Ennen oltiin paljon köyhempiä, mutta siitä huolimatta lähes kaikilla oli ns. pyhävaatteet, joilla saattoi osallistua niin häihin kuin hautajaisiinkin. Nykyihmisillä on kaapit ja komerot täynnä kaiken sortin ryysyjä, mutta ei ainuttakaan pyhävaatetta, jolla voisi mennä esim. hautajaisiin.
Olen vanha ja vanhanaikainen ainakin joissakin asioissa kuten esim. tilaisuuteen soivassa pukeutumisessa. Muistan, miten ennen sanottiin, että naisella pitää olla viimeistään 40-vuotiaana musta hautajaisvaate kaiken varalta. Miehillähän yleensä tumma puku olikin, olivat he lähes minkä ikäisiä tahansa. Minullakin oli pitkän aikaa musta jakkupuku, mutta nyt se ei enää istu / sovi, sillä iän myötä mittasuhteet muuttuvat, vaikka paino pysyisi entisellään. Nykyään pukeudun hautajaisiin mustiin suoriin housuihin ja mustaan bleiseriin.
Ja bleiseri oli aikaan laivaston työvaate ja urheilutakki.
Vierailija kirjoitti:
Farkut on työvaatteet. Lähtisitkö myös läheisesi hautajaisiin haalareissa, joissa roikut raksan tellingeillä? Ennen oltiin paljon köyhempiä, mutta siitä huolimatta lähes kaikilla oli ns. pyhävaatteet, joilla saattoi osallistua niin häihin kuin hautajaisiinkin. Nykyihmisillä on kaapit ja komerot täynnä kaiken sortin ryysyjä, mutta ei ainuttakaan pyhävaatetta, jolla voisi mennä esim. hautajaisiin.
Olen vanha ja vanhanaikainen ainakin joissakin asioissa kuten esim. tilaisuuteen soivassa pukeutumisessa. Muistan, miten ennen sanottiin, että naisella pitää olla viimeistään 40-vuotiaana musta hautajaisvaate kaiken varalta. Miehillähän yleensä tumma puku olikin, olivat he lähes minkä ikäisiä tahansa. Minullakin oli pitkän aikaa musta jakkupuku, mutta nyt se ei enää istu / sovi, sillä iän myötä mittasuhteet muuttuvat, vaikka paino pysyisi entisellään. Nykyään pukeudun hautajaisiin mustiin suoriin housuihin ja mustaan bleiseriin.
Tilaisuuteen sopivaa pukeutumista on monenlaista. Hautajaisissa musta ei ole mikään ehdottomuus, vaan tumma ajaa ihan saman asian. Myös erilaiset vaaleammat neutraalit ja luonnonläheiset värit sopii hautajaispukeutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään väliä koskaan, miten pukeutuu. Milloin ja missä vaan farkut ja verkkarit on hyvä. Pönöttää ei saa. Pitää olla rento. Ja mukavat vaatteet pitää olla. Vaikka collegehousut. Ja kumisaappaat käy hautajaisiin ihan hyvin, kun ne voi olla siistit kumisaappaat.
Hahah, minulla on ollut kumisaappaat hautajaisissa. Silloin oli kevät ja kaatosade ja koko hautausmaa yhtä vesilammikkoa. Miksi ihmeessä olisin kastellut jalkani ja kenkäni?
Minulla tosin oli ihan keltaiset hai-saappaat, koska silloin sattui sellaiset saappaat olemaan, mutta kyllä siellä kaikennäköisiä saappaita oli mukana. Jopa papilla, kanttorilla ja suntiolla.
Vierailija kirjoitti:
No, ei ihan yksiseitteistä .nykypäivänä. Arkunkantajat alkavat olemaan kohta edesmennyttä elämää (pukeutuminen). Tummaahan sitä yleensä päälle sovitellaan, kun kyseessä hautajaiset. Ketään ei varmaan tuomita tummista farkuista tai saattoväen pukeutumisesta. Ihan hillityt värit ja siisti pukeutuminen ihan ok, eikö? Toki oletusarvona jokainen hautajaisiin menijä suunnilleen tietä, mitä odottaa. Lähiomainen vai tuttavuus.
Höpsis. Useat hautajaiset viime vuosina käyneenä, arkunkantajat ovat aina, olivatpa seurakunnan puolesta tai läheisiä korrektisti pukeutuneita tummiin pukuihin ja hanskat kaikilla.
Pukeutumisella kunnioitetaan ennenkaikkea surevia läheisiä, vainajan elämää ja tilaisuutta yleensä.
Toki voi lainata vaatteita jos ei muuta ole kuin farkut. Tai jättää väliin ja viedä kukka/kynttilä haudalle jälkikäteen? Mutta kyse ei ole vieraasta ja hänen "mut ku mä haluun pukeutua rennosti, samakait se on"...
Uli uli nyt taas. Itse olin muutama vuosi sitten sukulaisen hautajaisissa mustissa farkuissa, ja mustassa farkkutakissa.
Mun serkun yo-juhliin tuli hänen tätinsä ja tämän mies ihan arki vaatteissa, siis farkuissa ja hevibändin fani-T-paidassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei ihan yksiseitteistä .nykypäivänä. Arkunkantajat alkavat olemaan kohta edesmennyttä elämää (pukeutuminen). Tummaahan sitä yleensä päälle sovitellaan, kun kyseessä hautajaiset. Ketään ei varmaan tuomita tummista farkuista tai saattoväen pukeutumisesta. Ihan hillityt värit ja siisti pukeutuminen ihan ok, eikö? Toki oletusarvona jokainen hautajaisiin menijä suunnilleen tietä, mitä odottaa. Lähiomainen vai tuttavuus.
Höpsis. Useat hautajaiset viime vuosina käyneenä, arkunkantajat ovat aina, olivatpa seurakunnan puolesta tai läheisiä korrektisti pukeutuneita tummiin pukuihin ja hanskat kaikilla.
Pukeutumisella kunnioitetaan ennenkaikkea surevia läheisiä, vainajan elämää ja tilaisuutta yleensä.
Toki voi lainata vaatteita jos ei muuta ole kuin farkut. Tai jättää väliin ja viedä kukka/kynttilä haudalle jälkikäteen? Mutta kyse
Minä taas olen nähnyt kaikenlaisia kantajia. On ollut tummia ja vaaleita pukuja, farkkuja ja kauluspaitoja, sekä hameita ja paitoja. Hanskoja kantajilla en juurikaan muista nähneeni. Useinhan ne kantajatkin on lähiomaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Olen kanssasi samaa mieltä. Mutta kuten huomaat, järjen ääni saa tässä keskustelussa vastaansa suuren kuoron, joka itkuhuutaa, että farkut ja ainakin mustat farkut on oikein kelvollinen hautajaisvaate.
Christiiina kirjoitti:
Mun serkun yo-juhliin tuli hänen tätinsä ja tämän mies ihan arki vaatteissa, siis farkuissa ja hevibändin fani-T-paidassa.
Hevipaita sopii hautajaisiinkin oikein hyvin, kun sen yhdistää farkkuihin. Ja lenkkarit tietenkin jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hautajaisissa ihan yks hailee mitä puet. Pukeudu vaikka pellle pukuun. Olen jo kuollut
Hautajaiset on eläviä varten, ei vainajaa.
Huoh.... Koulutuksesta ei ole varaa leikata enää ainoatakaan euroa.
Hautajaiset järjestetään vainajaa kunnioittaen, ja samalla onyvä kunnioittaa tämän arvoja. Jos arvoihin kuuluu se että vaatetus ei ole merkityksellinen asia, tämän mukaan mennään.
Christiiina kirjoitti:
Niin minunkin ja olin äärimmäisen iloinen, että jaksoivat tulla pidemmän matkan takaa. Pukupönöttäjät varmaan kauhistelivat asiaa juhlien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hautajaisissa ihan yks hailee mitä puet. Pukeudu vaikka pellle pukuun. Olen jo kuollut
Hautajaiset järjestetään vainajaa kunnioittaen, ja samalla onyvä kunnioittaa tämän arvoja. Jos arvoihin kuuluu se että vaatetus ei ole merkityksellinen asia, tämän mukaan mennään.
Tämä asia on sellainen, että se pitää sitten erikseen varmaksi tietää ja myös vainajan lähiomaiset tulee huomioida. Jos tällaista varmaa tietoa ei ole niin otetaan varman päälle ja pukeudutaan siististi tummiin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei hautajaisia pidetä. Sanoin lähiomaisille että mummo vaan kuoppaan ja sitten menette ryyppäämään.
Itse pukeudun hautajaisiin mustiin pillifarkkuihin ja löysähköön ilmavaan tummaan puseroon.
Vm-61
Aika WT kun ryyppääminen tulee tässäkin ekana mieleen
Ei ole korrektia alkaa hautajaisissa pukeutumaan tahi riisuutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään väliä koskaan, miten pukeutuu. Milloin ja missä vaan farkut ja verkkarit on hyvä. Pönöttää ei saa. Pitää olla rento. Ja mukavat vaatteet pitää olla. Vaikka collegehousut. Ja kumisaappaat käy hautajaisiin ihan hyvin, kun ne voi olla siistit kumisaappaat.
Hahah, minulla on ollut kumisaappaat hautajaisissa. Silloin oli kevät ja kaatosade ja koko hautausmaa yhtä vesilammikkoa. Miksi ihmeessä olisin kastellut jalkani ja kenkäni?
Minulla tosin oli ihan keltaiset hai-saappaat, koska silloin sattui sellaiset saappaat olemaan, mutta kyllä siellä kaikennäköisiä saappaita oli mukana. Jopa papilla, kanttorilla ja suntiolla.
No joo, tuollaisessa tilanteessa ne saappaat voi olla järkevää. Muistotilaisuuteen mennessä vaan vaihtaa pikkukenkiin. Ja toki jos menee vain kirkkoon niin pukeutuminen ei muutenkaan ole niin just,, kunhan on siistit ja hillityt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen vainajan mielestä ei tarvitse pukeutua tietyllä tavalla. Minä olen ainakin sanonut, että kun kuolla kupsahdan, niin älkää sitte pynttäytykö tietyllä tavalla vaan olkaa ihan rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on sellainen, että se pitää sitten erikseen varmaksi tietää ja myös vainajan lähiomaiset tulee huomioida. Jos tällaista varmaa tietoa ei ole niin otetaan varman päälle ja pukeudutaan siististi tummiin vaatteisiin.
Yleensä vainajan lähimmät ihmiset tietääkin. Esimerkiksi isäni hautajaisissa kaikilla läheisimmillä, meillä lapsilla, isän puolisolla, veljellä sekä läheisimmillä ystävillä oli huomioitu pukeutumisessa isän lempiväri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vanha ja vanhanaikainen ainakin joissakin asioissa kuten esim. tilaisuuteen soivassa pukeutumisessa. Muistan, miten ennen sanottiin, että naisella pitää olla viimeistään 40-vuotiaana musta hautajaisvaate kaiken varalta. Miehillähän yleensä tumma puku olikin, olivat he lähes minkä ikäisiä tahansa. Minullakin oli pitkän aikaa musta jakkupuku, mutta nyt se ei enää istu / sovi, sillä iän myötä mittasuhteet muuttuvat, vaikka paino pysyisi entisellään. Nykyään pukeudun hautajaisiin mustiin s
Minusta ei ole mitään järkeä varata kaappiin sitä mustaa hautajaisvaatetta ihan vaan kaiken varalta. Paljon fiksumpaa on hankkia sellaisia vaatteita mitä tulee oikeasti käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vanha ja vanhanaikainen ainakin joissakin asioissa kuten esim. tilaisuuteen soivassa pukeutumisessa. Muistan, miten ennen sanottiin, että naisella pitää olla viimeistään 40-vuotiaana musta hautajaisvaate kaiken varalta. Miehillähän yleensä tumma puku olikin, olivat he lähes minkä ikäisiä tahansa. Minullakin oli pitkän aikaa musta jakkupuku, mutta nyt se ei enää istu / sovi, sillä iän myötä mittasuhteet muuttuvat, vaikka paino pysyisi enti
"Minusta ei ole mitään järkeä varata kaappiin sitä mustaa hautajaisvaatetta ihan vaan kaiken varalta. Paljon fiksumpaa on hankkia sellaisia vaatteita mitä tulee oikeasti käytettyä."
Jokaisen aikuisen elämän aikana ehtii valitettavasti kohdata monta kuolemaa. Jokainen aikuinen siis saa kutsun moniin hautajaisiin ennen kuin omat ovat vuorossa. Minä ainakin ihan mielelläni pidän hautajaisia varten (ja voihan sitä muuallakin käyttää) asua kaapissani. Neljissä hautajaisissa olen muutaman vuoden sisään käynyt, ja aina sille on käyttöä ollut. Ja ikävä kyllä on jatkossakin hautajaiskäyttöä.
Pukeudu mieluummin jo kotona.