Miksi farkkuihin pukeutuminen hautajaisissa olisi niin väärin?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisillä ei ole välttämättä resursseja hankkia hautajaisvaatteita lyhyessä ajassa. Ennen vanhaan kun perheessä äiti ja muut sukulaiset olivat niillä töin, että huolehtivat näistä jutuista. Jos olet nyt esim. köyhä yksin asuva työtön tai vaikka ihan työssäkäyvä, välttämättä et ehdi hommata minkäänlaisia hautajaisvaatteita. Ihminen kun tuuppaa lihomaan yms.
Tuo kertoo vain elämänhallintaongelmista.
Varmaan kertoo siitäkin, mutta kun kaikki eivät ole hyväosaisia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisillä ei ole välttämättä resursseja hankkia hautajaisvaatteita lyhyessä ajassa. Ennen vanhaan kun perheessä äiti ja muut sukulaiset olivat niillä töin, että huolehtivat näistä jutuista. Jos olet nyt esim. köyhä yksin asuva työtön tai vaikka ihan työssäkäyvä, välttämättä et ehdi hommata minkäänlaisia hautajaisvaatteita. Ihminen kun tuuppaa lihomaan yms.
Minä en muista, mitä minulla oli yllä tyttäreni hautajaisissa. Muistan, että hänen serkullaan oli farkut. Minua se ei haitannut, mutta muistan ajatelleeni, että ei ole ehtinyt hankkimaan pukua, oli parisen kuukautta sairaalassa ennen hautajaisia.
Ennen köyhyyden merkki oli todellakin, että ihmisellä ei ollut mustaa juhla-asua. Ei sitä vaadittu, mutta ajatuksena oli, että musta käy lähes kaikkiin juhliin ja jos rahaa oli vähän se oli ensimmäinen hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ikäinen oikein olet, jos odotat että äidin pitäisi huolehtia sun vaatteista?
Sitä tarkoitinkin, että ei ole sukulaisia ostamassa ja huolehtimassa esim. Vanhalle pojalle vaatteita.
Voisiko se vanha poika vaan ihan itse huolehtia omista vaatteistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut ei ole hautajaisvaatteet. Hautajaisissa miehet oukeutuu mustaan pukuun ja naiset mustaan leninkiin tai jakkupukuun.
En tosiaan pukeudu talvella mihinkään mekkoon tai hameeseen. Jakkupukua minulla ei ole enkä hanki.
Se on kyllä hupaisaa, miten ihminen antaa pienillä sanavalinnoillaan itsestään hiukan yksinkertaisen ja juntin kuvan: "en tosiaan", "ei ole enkä hanki". Varsinkin tuo jälkimmäinen. Hiljattain luin jonkun sanovan, että astianpesukonetta ei ole koskaan ollut, eikä tule olemaan. Kummallista rehennellä sillä, että on joustamaton ja tulee aina pitämään kiinnin jostain naurettavasta periaatteesta.
Itsekseen voi olla mitä mieltä haluaa, mutta ääneen on parempi ajatella, että never say never, niin ei anna itsestään ihan mölliä kuvaa.
Taidat nyt nähdä ihan sen perusteella miten itse ajattelet. Aika hupaisaa.
Sehän ei yhtään jumiutunutta olekaan kuvitella, että ainoa sallittu asu hautajaisiin olisi joku tietynlainen.
Mitä millään on väliä? Voihan sitä hautajaisiin mennä vaikka bikineissä, kun ei kerran ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Mun hautajaisiin ainakin saa tulla farkuissa. Ei tarvitse noudattaa mitään pukukoodeja.
Huoh, kun ne hautajaiset on läheisiä varten. Kunnioitetaan omaisten surua pukeutumalla etiketin mukaan. On täällä kyllä yksinkertaista porukkaa.
Junttia ja pikkusieluista arvostella muiden hautajaispukeutumista. Tädilläni oli isänsä eli siis papan hautajaisissa vaalea takki ja purppuranvärinen huivi. Kuulin odotellessa kun jotkut kaukaisemmat sukulaiset, isän ja sisatustensa serkut ja heidän puolisot, arvosteli sitä. Muistan sen myötähäpeän määrän.
Samoissa hautajaisissa ainakin isosiskollani oli mustat farkut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä millään on väliä? Voihan sitä hautajaisiin mennä vaikka bikineissä, kun ei kerran ole väliä.
Musta puku tai bikinit. Hienot on vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ikäinen oikein olet, jos odotat että äidin pitäisi huolehtia sun vaatteista?
Sitä tarkoitinkin, että ei ole sukulaisia ostamassa ja huolehtimassa esim. Vanhalle pojalle vaatteita.
Vanha poika eli aikuinen mies voi itse ostaa omat vaatteensa. Joillain voi olla mielenterveysongelmia, jotka vaikeuttavat itsestään huolehtimista, mutta ketjussa ei mielestäni ole ollut kyse tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hautajaisiin ainakin saa tulla farkuissa. Ei tarvitse noudattaa mitään pukukoodeja.
Huoh, kun ne hautajaiset on läheisiä varten. Kunnioitetaan omaisten surua pukeutumalla etiketin mukaan. On täällä kyllä yksinkertaista porukkaa.
Niin, etiketti on tarkoitettu lähinnä sellaisille ei niin läheisille hautajaisvieraille jotka kaipaa apua ja neuvoja pukeutumiseen. Etiketti suosittaa tummaa pukeutumista hautajaisiin, mutta ei siellä etiketissäkään kovin tarkasti määritellä vaatteiden laatua.
Lähiomaiset sen sijaan on eri juttu. He saattavat haluta pukeutua esimerkiksi vainajan toiveiden tai mieltymysten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Farkut ei ole hautajaisvaatteet. Hautajaisissa miehet oukeutuu mustaan pukuun ja naiset mustaan leninkiin tai jakkupukuun.
Höpö höpö. Tule jo pois sieltä viiskytluvulta.
Kun oma isäni kuoli, ja keskustelimme papin kanssa hautaustilaisuuden yksityiskohdista, tuli puhe pukeutumisesta.
Papin neuvo: nykyään ei mustat vaatteet ole enää mikään pakko. Kun on siististi pukeutunut se riittää.
Itselläni oli valkoinen puku jossa musta leveä vyö. Valkoiset sukkahousut ja mustat korkkarit.. Ei ollut muuta parempaa vaatetta enkä halunnut alkaa ostaa yhtä tilaisuutta varten mitään uutta koska nämä olivat ehjät, siistit ja hyvät.
Kenelläkään ei ollut mustaa, äidilläni vaalean violetti hame ja hieman tummempi pusero samaa sävyä.
Isäni toive ei taatusti olisi ollut mikään körttipukeutuminen, toivoi naispappia sieunaamaan. Hyvin avomielinen ja nykyaikainen oli isäni.
Toisessa ketjussa kyseltiin, mistä tunnistaa sosiaaliluokan. Vastaus tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, etiketti on tarkoitettu lähinnä sellaisille ei niin läheisille hautajaisvieraille jotka kaipaa apua ja neuvoja pukeutumiseen. Etiketti suosittaa tummaa pukeutumista hautajaisiin, mutta ei siellä etiketissäkään kovin tarkasti määritellä vaatteiden laatua.
Lähiomaiset sen sijaan on eri juttu. He saattavat haluta pukeutua esimerkiksi vainajan toiveiden tai mieltymysten mukaan.
Ei laatua määritellä etiketissä, mutta farkut luetaan historiallisista syistä työvaatteisiin ja siksi niitä ei pidetä juhliin sopivina. Mutta kerroin jo aiemmin, että kun serkulla oli tyttäreni hautajaisissa farkut se jäi mieleeni sairaalassa olon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko se vanha poika vaan ihan itse huolehtia omista vaatteistaan.
Mutta kun se ei osta, mutta äitinsä hautajaisiin kyllä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Voiko laittaa siistit mustat verkkarit? Yksiväriset, ei mitään adidasraitoja.
Ei verkkareita mun mielestä, ei ne ole "siistit".
N55
Eiköhän siistit tummat farkut ole ihan ok, jos muita housuja ei ole ja tämä farkkuja käyttävä henkilö ei koe tarvitsevansa siistimpiä housuja muussa elämässä.
Jos ne on todellakin siistit, ei haalistuneet eikä toisaalta superkireät pillit, niin miksikäs ei voisi olla farkut. Miehellä puvun takin ja naisella esim juhlavan pidemmän mallisen puseron/jakun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laatua määritellä etiketissä, mutta farkut luetaan historiallisista syistä työvaatteisiin ja siksi niitä
No jos historiaa tutkitaan, niin tiesitkö, että myös bleiseri on aikoinaan ollut työvaatekäytössä esimerkiksi laivastolla? Lisäksi se on alunperin suunniteltu urheilutakiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko laittaa siistit mustat verkkarit? Yksiväriset, ei mitään adidasraitoja.
Ei verkkareita mun mielestä, ei ne ole "siistit".
N55
Nykyään on kyllä sellaisia verkkarimaista/trikookangasta olevia joustavia mukavia, mutta siistejä suoria housuja. Siis naisille. Ne on ainakin kuvien perusteella hyvinkin siistit, ainakin uutena, hyvin kävisi hautajaishousuiksi.
Mistä sinun mieleesi on tullut, että se olisi väärin? Se ajatus on vain sinun omien korviesi välissä, ei mitenkään yleinen käsitys.
Varsinkin nuoret ovat hautajaisissa farkuissa ja tennareissa, asun yläosa voi olla kauluspaita tai vaikka t-paita.