Miksi farkkuihin pukeutuminen hautajaisissa olisi niin väärin?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista miten vähän ihmiset välittää juhlapukeutumisesta. Onneksi meidän suvuissa vielä suositaan pukuja. Siinä on jotain aivan erityistä kun kaikki laittautuvat hienoiksi tilaisuuteen.
Kaikilla ei ole varaa juhlapukeutumisiin.
Minun on vaikea kuvitella sellaista aikuista, jolla ei ole juhlavaatteita. Jokainen joutuu juhliin aina välillä, ja kummallislta vaikuttaa, jos ei esimerkiksi miehen kaapista löydy tummaa pukua ja valkoista paitaa ja solmiota.Tai naiselta tummaa leninkiä.
On tietysti mahdollista, että jollain tosiaan ei ole. Mutta ihmettelisin.
Tämä on itselleni kestoihmetyksenaihe. Ennen opetettiin, että musta puku/mekko pitää löytyä kaapista vaikka mitään muuta juhlavaa ei olisi.
Ja itse kyllä t
Kuka sellaista on opettanut että nimenomaan se musta puku tai mekko pitäisi löytyä kaapista? Löytyy kyllä juhlavaatteita, mutta ei mustaa mekkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.lindex.com/fi/p/8600725-80-musta-nea-cropped-straight-farkut
Miten esimerkiksi nuo eroaa kaukaa katsottuna suorista housuista? Yleensä tuossa päällä vielä on ainakin lantiolle ylettyvä paita joka peittää vyötärön ja taskut.
Kangas on paksumpaa, eikä laskeudu kuten puvun housut. Lahje on myös liian lyhyt. Sen kuuluu olla kenkään asti.
Onhan niitä puvunhousujakin erilaisia, aamiainen mustia suoria housuja varsinkin. Ja kuka ihan oikeasti alkaa tutkia hautajaisissa miten kenenkin housujen kangas laskeutuu tai mihin lahje asettuu?
Suunnittelitko säkkiä farkkujen päälle vai miten niitä ei näkisi? Eron nimittäin näkee muutaman metrin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esimerkiksi nuo eroaa kaukaa katsottuna suorista housuista? Yleensä tuossa päällä vielä on ainakin lantiolle ylettyvä paita joka peittää vyötärön ja taskut.
Kangas on paksumpaa, eikä laskeudu kuten puvun housut. Lahje on myös liian lyhyt. Sen kuuluu olla kenkään asti.
Onhan niitä puvunhousujakin erilaisia, aamiainen mustia suoria housuja varsinkin. Ja kuka ihan oikeasti alkaa tutkia hautajaisissa miten kenenkin housujen kangas laskeutuu tai mihin lahje asettuu?
Suunnittelitko säkkiä farkkujen päälle vai miten niitä ei näkisi? Eron nimittäin näkee muutaman metrin päähän.
No ei näe. Minulla on usein ollut mustat farkut hautajaisissa. En usko että kukaan niitä on farkuiksi erottanut tai erikseen edes tutkinut. Paitapusero ylettyy yläosan päälle ja lahkeetkin jää nilkkurien sisään. Miellä päin muutenkin katsotaan hautajaisissa ihmisiä lähinnä silmiin tai sitten sitä joka puhuu tai arkkua ja hautajaissaattoa. Ei kenenkään housuja lähietäisyydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puvun housut eivät ole suorat housut - niidenkin leikkaus poikkeaa toisistaan - puvun housut nuolevat vartaloa - ajatuksena on, että takki laskeutuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Oli se vähän inhottavaa sukulaiseni hautajaisissa kun porukkaa tuli missä sattuu rytkyissä. Eivät kunniottaneet surua eivätkä vainajaa. Tuli sellainen olo, että "kunhan tässä nyt tulin kahville".
Minä en edes huomannut missä vaatteissa hautajaisvieraat olivat vanhempieni hautajaisissa. Aivan sama mitkä rytkyt olisi ollut päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puvun housut eivät ole suorat housut - niidenkin leikkaus poikkeaa toisistaan - puvun housut nuolevat vartaloa - ajatuksena on, että takki laskeutuu paremmin.
Puvunhousut ei ole ainoat housut hautajaisissa, vaan esimerkiksi naisilla on suoria housuja hautajaisissa. No, kyllä joillain miehilläkin. Niiden kanssa ei yleensä käytetä takkia.
Mun hautajaisiin ainakin saa tulla farkuissa. Ei tarvitse noudattaa mitään pukukoodeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se vähän inhottavaa sukulaiseni hautajaisissa kun porukkaa tuli missä sattuu rytkyissä. Eivät kunniottaneet surua eivätkä vainajaa. Tuli sellainen olo, että "kunhan tässä nyt tulin kahville".
Minä en edes huomannut missä vaatteissa hautajaisvieraat olivat vanhempieni hautajaisissa. Aivan sama mitkä rytkyt olisi ollut päällä.
Sama homma. Ei hautajaisista kenenkään muun vaatteet jää mieleen vaan ihan muut jutut.
Mulla oli lähiomaisen hautajaisissa mustat tiukat farkut ja kaunis tumma pusero. Tiedän, että naisten pitäisi pukeutua hameeseen, mutta sen olen tehnyt vain isäni hautajaisissa äitini toiveesta. Mielestäni ei se asu vaan käytös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Ei hautajaisista kenenkään muun vaatteet jää mieleen vaan ihan muut jutut.
Tai oikeastaan, just kun kirjoitin tätä kommenttia niin mieleenä tuli että isällä oli äitipuolen hautajaisissa tummansininen, raidallinen puku, koska istuin isän vieressä ja halasin ja muistan miten näin sen kankaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli se vähän inhottavaa sukulaiseni hautajaisissa kun porukkaa tuli missä sattuu rytkyissä. Eivät kunniottaneet surua eivätkä vainajaa. Tuli sellainen olo, että "kunhan tässä nyt tulin kahville".<<< Ai teidän suvussa surraan vaatteilla? Meidän suvussa ei ja asut on aina vapaa.
Nykyään ihmisillä ei ole välttämättä resursseja hankkia hautajaisvaatteita lyhyessä ajassa. Ennen vanhaan kun perheessä äiti ja muut sukulaiset olivat niillä töin, että huolehtivat näistä jutuista. Jos olet nyt esim. köyhä yksin asuva työtön tai vaikka ihan työssäkäyvä, välttämättä et ehdi hommata minkäänlaisia hautajaisvaatteita. Ihminen kun tuuppaa lihomaan yms.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisillä ei ole välttämättä resursseja hankkia hautajaisvaatteita lyhyessä ajassa. Ennen vanhaan kun perheessä äiti ja muut sukulaiset olivat niillä töin, että huolehtivat näistä jutuista. Jos olet nyt esim. köyhä yksin asuva työtön tai vaikka ihan työssäkäyvä, välttämättä et ehdi hommata minkäänlaisia hautajaisvaatteita. Ihminen kun tuuppaa lihomaan yms.
Mikä ikäinen oikein olet, jos odotat että äidin pitäisi huolehtia sun vaatteista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista miten vähän ihmiset välittää juhlapukeutumisesta. Onneksi meidän suvuissa vielä suositaan pukuja. Siinä on jotain aivan erityistä kun kaikki laittautuvat hienoiksi tilaisuuteen.
Kaikilla ei ole varaa juhlapukeutumisiin.
Minun on vaikea kuvitella sellaista aikuista, jolla ei ole juhlavaatteita. Jokainen joutuu juhliin aina välillä, ja kummallislta vaikuttaa, jos ei esimerkiksi miehen kaapista löydy tummaa pukua ja valkoista paitaa ja solmiota.Tai naiselta tummaa leninkiä.
On tietysti mahdollista, että jollain tosiaan ei ole. Mutta ihmettelisin.
Vähänpä olet elämään nähnyt, jos et ymmärrä, että juhla asuja ei kaikilla ole, syystä tai toisesta. Itse keksin helposti ainaki 20 syytä miksi ihmisellä ei ole juhlavaatteita. Ja pikkusen kun mielikuvitusta käyttää niin löydän enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertoo vain elämänhallintaongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hautajaisissa ihan yks hailee mitä puet. Pukeudu vaikka pellle pukuun. Olen jo kuollut
Jos haluat että näin myös tapahtuu, niin siitä olisi hyvä mainita lähimmäisille, tai kirjoittaa se testamenttiin tai hoitotahtoon.
Minä olen miettinyt hautajaistestamenttia, ettei hautajaisia pidetä vaan tuhkat heitetään kotimetsääni eikä mitään muistokiveä laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ikäinen oikein olet, jos odotat että äidin pitäisi huolehtia sun vaatteista?
Sitä tarkoitinkin, että ei ole sukulaisia ostamassa ja huolehtimassa esim. Vanhalle pojalle vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farkut ei ole hautajaisvaatteet. Hautajaisissa miehet oukeutuu mustaan pukuun ja naiset mustaan leninkiin tai jakkupukuun.
En tosiaan pukeudu talvella mihinkään mekkoon tai hameeseen. Jakkupukua minulla ei ole enkä hanki.
Se on kyllä hupaisaa, miten ihminen antaa pienillä sanavalinnoillaan itsestään hiukan yksinkertaisen ja juntin kuvan: "en tosiaan", "ei ole enkä hanki". Varsinkin tuo jälkimmäinen. Hiljattain luin jonkun sanovan, että astianpesukonetta ei ole koskaan ollut, eikä tule olemaan. Kummallista rehennellä sillä, että on joustamaton ja tulee aina pitämään kiinnin jostain naurettavasta periaatteesta.
Itsekseen voi olla mitä mieltä haluaa, mutta ääneen on parempi ajatella, että never say never, niin ei anna itsestään ihan mölliä kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä inhottavampaa on, että vieraat nokka nyrpeänä arvostelevat hautajaisvieraiden vaatteita. Tultiinko sitä hautajaisiin vai toisia arvostelemaan?