Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

35-vuotias sai eutanasian masennuksen takia

Vierailija
23.02.2024 |

Jollain lailla tämä tuntuu pahemmalta kuin vaikkapa parantumattomasti syöpäsairaan eutanasia. Voin olla väärässä, mutta tuntuu, että masentuneella voisi olla vielä toivoa. Ainakin psykedeliterapiaa kannattaisi kokeilla ennen lopullista ratkaisua.

Toinen kysymys kokonaan, mitä itsemurhaaja kohtaa rajan toisella puolella. Onko itse aiheutettu kuolema tosiaan helppo ja lopullinen poistuminen elämän pyörästä? Vapaasti lainattuna Aila Meriluodon runo: "Mitä muuta me voimme tietää kuolemasta kuin että hän ei enää tule ovesta."

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/7d2a008f-c247-4cdc-9c4f-a7b8c4c485…

Kommentit (303)

Vierailija
201/303 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noista upeista kokemuksista huolimatta maahockey ei tehnyt häntä onnelliseksi, van Doorenin isä sanoi.

Urheilu-uran jälkeen van Dooren keskittyi uraansa juristina. Sen lisäksi hän teki musiikkia."

Miksi maahockeyn olisi pitänyt tehdä hänet onnelliseksi? 

Onnellisuuden tavoittelu harvoin tekee kenestäkään onnellista. Nykyään elämää ajatellaan liian paljon jonain suorituksena, tai että pitäisi olla joku "onnellinen."  

Ikään kuin elämä olisi joku performanssi.

Vierailija
202/303 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus voi olla niin syvä, ettei sieltä kaikki selviä.

On hyvää hoitoa j on huonoa hoitoa.

Olemme ikuisesti kiitollisia, että rakkaamme pääsi parhaaseen hoitoon Tays:n EVA:lle. Katsomme nyt tulevaisuuteen varovaisen toiveikkaasti, että ehkä rakkaamme selviää elämään.

kiitos Treen EVA

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/ab933dad-a93e-4008-84e3-2f45…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/303 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
204/303 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin otsikon luettuani, että kyseessä toinen eutanasian saanut urheilija. Luin nimittäin muutamia päiviä sitten toisesta nainesta. Tässä vaan erona se, että hän oli ratsastaja joka halvaantui jaloistaan vuonna 2022 ratsastusonnettomuudessa. Ei toipunut ja masentui. Halusi päättää elämänsä. Caroline March. En tiedä sitten onko tässä tapauksessa hyväksyttävämpää kuolla. Toisaalta hänelläkään ei ollut mitään sellaista vammaa esim tullut jonka myötä elämää ei olisi voinut enää jatkaa. Moni ihminen on pyörätuolissa ja hänellä toimi kädetkin. Ehkä itse ajattelen, että hän eli elämää aika vaativalla asenteella. Piti pystyä ratsastamaan ja piti saada lapsia yms. Sitten, kun nämä asiat poistettiin niin ei ollutkaan enää mitään kivaa. Olisihan ratsastustakin voinut vielä jatkaa ja ratsastaa niinkuin olisi vammojen kanssa pystynyt. Ei tosin enää niinkuin terveenä, mutta kumminkin. Toisaalta minun on helppoa kirjoittaa. 

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/5392764d-fae5-4264-a169-3c2abef5a0…

Vierailija
205/303 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan vielä osan Caroline March:n tekstistä johon viitasin viestissä 204.

"Olen villi persoona, joka elää spontaaneista asioista. Olen feminiininen, maskuliininen, voimakas, seksikäs, rakastava ja uskollinen. Nyt mitään niistä puolista, joita itsessäni koen, ei ole mahdollista toteuttaa niin kuin haluaisin.

Elän mieluummin lyhyen elämän täynnä niitä asioita, joista pidän, kuin pitkän elämän, joka on täynnä surkeutta.

March kertoi haaveilleensa äitiydestä, mutta ei halunnut enää lapsia onnettomuuden jälkeen, koska ei olisi voinut kasvattaa lapsia niin kuin halusi.

Olen aina uskonut armokuolemaan. Olen myös aina sanonut, että jos minulle sattuu jotain sellaista, mikä vie minulta elämänilon, se olisi myös minun ratkaisuni. En koskaan uskonut, että niin tapahtuisi, mutta tässä sitä ollaan."

Tässäkin korostuu se että jos elämä ei menekään suunnitellusti niin se pitää päättää. Melko ikävä ajatustyyli minusta ja hyvin ehdotonta. 

Vierailija
206/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista kannattaa eutanasiaa. Jokaisella pitää olla ITSE oikeus elämänsä kulkuun. Tuttava meni Hollantiin kun ei kestänyt enää pitkälle levinnyttä syöpäänsä ja niiden kipuja. Oli viimeiset ajat hyvin helpottunut. Nukkui pois rauhallisesti.

Vierailija
207/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista kannattaa eutanasiaa. Jokaisella pitää olla ITSE oikeus elämänsä kulkuun. Tuttava meni Hollantiin kun ei kestänyt enää pitkälle levinnyttä syöpäänsä ja niiden kipuja. Oli viimeiset ajat hyvin helpottunut. Nukkui pois rauhallisesti.

Hei. Olikohan sun tuttavasi vaikea järjestää tätä reissuansa?       Monia ketä saaneet tarpeekseen saattaisi kiinnostaa miten onnistuu. 

Vierailija
208/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittiko paikallisen mielenterveysseuran auttavaan puhelimeen, josta puhelu ohjattiin eteenpäin eutanasia-seuraan?

Vierailija
209/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aktiivista , urheilevaa nuorta . Toisten jatkuvan avun varassa eläminen ,liikuntakyvyn mentyä, on raskasta ja nöyryyttävänkin tuntuista. Ehkä siihen tarvitsee pitkän sopeutumisajan, ehkä joku ei halua edes sopeutua . Silloin on oikeus tehdä elmälleen lopullisiakin ratkaisuja.

Vierailija
210/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Noista upeista kokemuksista huolimatta maahockey ei tehnyt häntä onnelliseksi, van Doorenin isä sanoi.

Urheilu-uran jälkeen van Dooren keskittyi uraansa juristina. Sen lisäksi hän teki musiikkia."

Miksi maahockeyn olisi pitänyt tehdä hänet onnelliseksi? 

Onnellisuuden tavoittelu harvoin tekee kenestäkään onnellista. Nykyään elämää ajatellaan liian paljon jonain suorituksena, tai että pitäisi olla joku "onnellinen."  

Ikään kuin elämä olisi joku performanssi.

Epäilemättä jos elämää pitää jonain onnellisuuden performanssina, niin kuolemakin alkaa tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Kyseistä tapausta en tunne uutisotsikkoa enempää.

Vierailija
211/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tietää parhaiten itse milloin ei enää jaksa elää. Siinä ei ole muilla nokan koputtamista!

Vierailija
212/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun ja mietin, että Suomessa itsemurhaa yrittänyt saatetaan laittaa jopa pakkohoitoon. Hollannissa avustetaan kuolemaan. En tiedä mitä ajatella.

Ei Suomessa ole resursseja siihen. Miki Liukkonenkin päästettiin itsemurhayrityksen jälkeen kotiin vaikka hän ja hänen perheensä sanoivat kaikki, että ei pärjää siellä kotona. Toinen yritys sitten onnistui. 

Vierailija
213/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasian saaminen on ihmisoikeus. Eutanasian laillistaminen on edistyksellistä ja kehittynyttä; ja osoitus ihmisoikeuksien, ja potilaan omien toiveiden ja hänen elämänsä kunnioittamisesta. Eutanasia on nimensä mukaisesti armokuolema, eli armeliasta päästää joku hänen tuskistaan, kivuistaan ja kärsimyksestään.

Terv. jo 20 vuotta eutanasian laillistamista ja sen toteuttamista omalle kohdalle toivoneena

Vierailija
214/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin otsikon luettuani, että kyseessä toinen eutanasian saanut urheilija. Luin nimittäin muutamia päiviä sitten toisesta nainesta. Tässä vaan erona se, että hän oli ratsastaja joka halvaantui jaloistaan vuonna 2022 ratsastusonnettomuudessa. Ei toipunut ja masentui. Halusi päättää elämänsä. Caroline March. En tiedä sitten onko tässä tapauksessa hyväksyttävämpää kuolla. Toisaalta hänelläkään ei ollut mitään sellaista vammaa esim tullut jonka myötä elämää ei olisi voinut enää jatkaa. Moni ihminen on pyörätuolissa ja hänellä toimi kädetkin. Ehkä itse ajattelen, että hän eli elämää aika vaativalla asenteella. Piti pystyä ratsastamaan ja piti saada lapsia yms. Sitten, kun nämä asiat poistettiin niin ei ollutkaan enää mitään kivaa. Olisihan ratsastustakin voinut vielä jatkaa ja ratsastaa niinkuin olisi vammojen kanssa pystynyt. Ei tosin enää niinkuin terveenä, mutta kumminkin. Toisaalta minun on helppoa kirjoittaa. 

<

Hollannin esimerkki osoittaa, että eutanasiasta tulee lopulta eräänlaista kansanhuvia. "Olen aina uskonut armokuolemaan", kuten kolmekymppinen ex-urheilija todistaa.

Vierailija
215/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu sinulle millään tavalla.

Lässyti lässyti ja uli uli.

Vierailija
216/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasian saaminen on ihmisoikeus. Eutanasian laillistaminen on edistyksellistä ja kehittynyttä; ja osoitus ihmisoikeuksien, ja potilaan omien toiveiden ja hänen elämänsä kunnioittamisesta. Eutanasia on nimensä mukaisesti armokuolema, eli armeliasta päästää joku hänen tuskistaan, kivuistaan ja kärsimyksestään.

Terv. jo 20 vuotta eutanasian laillistamista ja sen toteuttamista omalle kohdalle toivoneena

Oikeus elämään on ihmisoikeus.

Viime vuosina on ollut muodikasta pitää "ihmisoikeutena" milloin mitäkin asiaa.

Vierailija
217/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan eutanasiaa. Ihan tyhmää pakottaa ihmisiä kärsimään. 

Vierailija
218/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
219/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkien annetaan kuolla rauhassa ja ilman kipuja mutta ei ihmisten. Outoa minusta. 

Vierailija
220/303 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei vain helposti saatavan eutanasian taustalla olisi oikeistotyylinen ajattelu, että tulee halvemmaksi tappaa kuin hoitaa?

En ihmettelisi ollenkaan, täälläkin sellaisia kommentteja ettei voi pitää ihmisiä muuna kuin hirviöinä.

Eutanasia ei ole tappamista

Mitä muuta se sitten on? HALOO??!! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme