Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyvät ja huonot puolet koiran omistamisesta?

Vierailija
16.12.2010 |

Ollaan vakavissamme hankkimassa koiraa. Kertokaa rehellisesti niitä hyviä ja huonoja puolia. Päätös on jo lähes sataprosenttinen, mutta silti vielä haluaisin varmistaa, että ollaan osattu ottaa kaikki mahdollinen huomioon (vai voiko kaikkea edes ennakoida?). Kyseessä on labradorinnoutaja ja perheessämme kaksi alakouluikäistä lasta.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labbis ei ehkä tosiaankaan ole kovin helppo koira pikkulapsiperheeseen.

Labradorinnoutaja on juuri paras vaihtoehto pikkulapsiperheeseen, kun sen kouluttaa.

Vierailija
42/57 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä en juuri nyt keksi. Yritin itsaria kolme vuotta sitten ja sen jälkeen koirani on ollut 99 % kaverini luona hoidossa. Onneksi tosiaan löytyy tuo yksi kaveri joka koirani suostui ottamaan hoidettavakseen, olisin muuten joutunut viemään koirani piikille, sillä jaksan juuri ja juuri huolehtia vain itsestäni. Nykyään jaksan ottaa koiraani luokseni noin kerran kuukaudessa pariksi päiväksi kerrallaan mutta koen senkin todella rankaksi :( Tämä on ehdottomasti viimeinen lemmikkini jonka hankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin juuri ekan oman koirani, lapsuudessa oli kyllä aiemmin kaksi. Tämä oli kultainennoutaja narttu, sama kun molemmat lapsuuden koirani. Olin odotellut oikeaa aikaa yli 6v ja nyt sitten aika tuli.

+ Suurin syy oli se, että kaipaan seuraa. Olen yksinäinen ja koira on kyllä siihen auttanut sekä vain olemalla, mutta myös välillisesti tullut tavattua uusia ihmisiä ja saatua jopa pari uutta ystävää tässä 6kk aikana.

+ Koira vie minua ulos. Olen aina ollut huono liikkumaan, mutta kun tietää että toinen TARVITSEE ulkoilua väh. 3x/pvä niin ei ole haitannut mennä kovilla pakkasilla tai sysksyn sateilla ulos.

+ Saa erilaista tekemistä. Kouluttaminen on palkitsevaa molemmille.

- Jos on kiire, niin koira pitää silti vaan hoitaa. Ei ole vaihtoehtoja.

- Ei voi lähteä tuosta noin vaan töiden jälkeen vaikka shoppailemaan. Koira ollut silloin jo yli 8h yksin, pakko viedä ulos.

- Jos haluaa lähteä ulkomaille esim., niin hoitopaikan löytyminen.

- Karvanlähtö.

- Syksyn kurakelien sotku, varsinkin kun on vaaleita mattoja.

+/- Yksi ei enää riitä. Katselen tällä hetkellä toista koiraa, jossa sitten on taas omat plussat ja miinuksensa jos on kaksi (isoa) koiraa.

Vierailija
44/57 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli koira hoidossa kolme viikkoa ja päätin etten ikinä ota koiraa.

Heräsin aina aamulla häntä suussa, vaikka illalla sovittiin että koira nukkuu lattialla.

Aamulla myöhästyin töistä vaikka heräsin viideltä.

Koiran tassujen pesu lenkin jälkeen.

Kakkojen kerääminen.

Koira rähjäsi aina kaikille.

Koira alkoi pomppimaan minua vasten aina kun oltiin eteisessä, jos vaihdoin vaatteita, aina kun kuvitteli että oltais lähdössä jonnekin. Jouduin laittamaan sukkahousut pikkueteisessä, etteivät ne olisi rikkoutuneet.

Koira haukkui koko ajan kun olin töissä ja oli raapinut eteisen oven mustaksi.

Yhtenä aamuna koira oli kakannut vessan lattian ripuliin. Jouduin leikkelemään pyllykarvoja, että sain koiran puhtaaksi.

Oman koiran voi tietysti kasvattaa, toisen koiraa ei...

Koira on kiva, mutta kovin työläs, kolme kertaa päivässä pitkät lenkit tarkoittaa sitä, että muita harrastuksia ei voi olla. Jos on vielä lapsiakin, niin voi hurja.

Vierailija
45/57 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tällaisen artikkelin:

Brittiläisen Daily Mailin tekemän tutkimuksen mukaan koiran elinaikaiset kustannukset omistajalleen saattavat nousta jopa yli sadankymmenentuhannen euron. Kauppalehden siteeraamassa artikkelissa näin on esimerkiksi chihuahuan kanssa. Selvityksessä on laskettu, paljonko koirien omistajilta uppoaa rahaa eläinlääkäriin, ruokaa, trimmaukseen, vakuutuksiin ja muihin välttämättömyyksiin. Halvimmalla selviävät jackrusselterrierin, spanielin ja labradorinnoutajan omistajat. He saattavat päästä koiran omistamisesta jopa 33 000 - 38 000 eurolla. Tutkimukseen vastanneista koiranomistajista 39 prosentilla ei ollut käsitystä, kuinka paljon lemmikkiin kokonaisuudessaan kuluu rahaa. Tutkimuksessa haastateltiin yli 3000 ihmistä.

Koiran kustannukset:

Chihuahua 112 400 euroa

Bokseri 62 100 euroa

Kultainennoutaja 60 800 euroa

Bulldog 43 100 euroa

Beagle 42 000 euroa

Labradorinnoutaja 38 400 euroa

Spanieli 34 100 euroa

Jackrussel 33 400 euroa

http://www.hauva.com/node/684

Itse en koiraa hankkisi, ihan vain siksi että tiedän ettei meillä tule olemaan varaa ylläpitää koiraa.

Ei todellakaan pidä paikkaansa tuo tutkimus. Jos kultsi eläisi 12 v. se kuluttaisi tuon mukaan 422 € kuukaudessa :D

Oma koirani on 30 kiloinen ja kuluttaa 60-100 € /kk, koska syötän sille laadukasta ruokaa. Odotettavissa on muutamat isommat lääkärikulut, mutta jäänee elinaikana alle 5 tonniin (vaikka tapahtuisi isompia). Vakuutus on aina riski, joka tuplaa kulut, mutta nykyään siitä ei edes saa paljon takaisin.

Vierailija
46/57 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli koira hoidossa kolme viikkoa ja päätin etten ikinä ota koiraa.

Heräsin aina aamulla häntä suussa, vaikka illalla sovittiin että koira nukkuu lattialla.

Aamulla myöhästyin töistä vaikka heräsin viideltä.

Koiran tassujen pesu lenkin jälkeen.

Kakkojen kerääminen.

Koira rähjäsi aina kaikille.

Koira alkoi pomppimaan minua vasten aina kun oltiin eteisessä, jos vaihdoin vaatteita, aina kun kuvitteli että oltais lähdössä jonnekin. Jouduin laittamaan sukkahousut pikkueteisessä, etteivät ne olisi rikkoutuneet.

Koira haukkui koko ajan kun olin töissä ja oli raapinut eteisen oven mustaksi.

Yhtenä aamuna koira oli kakannut vessan lattian ripuliin. Jouduin leikkelemään pyllykarvoja, että sain koiran puhtaaksi.

Oman koiran voi tietysti kasvattaa, toisen koiraa ei...

Koira on kiva, mutta kovin työläs, kolme kertaa päivässä pitkät lenkit tarkoittaa sitä, että muita harrastuksia ei voi olla. Jos on vielä lapsiakin, niin voi hurja.

Mä en tunnista näistä omaan elämään mitään muuta paitsi kakkojen keräämisen. Eikä sekään mun mielestä niin iso vaiva ole vähän kyykistyä ja poimia mukaan. Koira kyllä useimmiten osaa tehdä sen ihan niin pitkälle kun hihna antaa, jonnekin puskaan.

T: #44

Vierailija
47/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koirat haisee monta kertaa paremmalle ku ihmisten omat perseet ja hienhajut. Kyllä ihmisten läävät ilman koiraakin haisee. Kotia pitää pitää puhtaana oli sitten koira tai ei. Koiran pyyteetön rakkaus on parasta, sitä ei voi keltään ihmiseltä saada..ei edes omilta lapsilta, saati sitten puolisolta. 

Vierailija
48/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran omistajat itse turtuvat koiran hajuun eivätkä enää erota sitä. Vieraat erottavat ja monia se älllöttää. 

Vierailija
49/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirissa on eroja.  Meillä on ollut paljon koiria, eikä yksikään ole ollut mikään jaloille hyppijä eikä ovien raapija.  

Ulos viemisessäkään ei ole ongelmia, koska asutaan omassa talossa ja koiran voi helposti laskea pihaan, kukaan niistä ei ole koskaan lähtenyt mihinkään muualle.  Piha rajoittuu metsään ja ne on yleensä tarpeensakin käyneet tekemässä sinne.

Ja ei kai siitä koiran kakasta pihassakaan voi suuttua, kun öiseen aikaan jänikset hyppii pihassa ja talvella näkee siellä sun täällä jäniksen papanoita.  Kakkii ne linnutkin ja oravat, kiellä nyt niitä sitten.

Eli kannattaa miettiä niitä olosuhteita, mihin sen koiran ottaa.  

Koska meillä koirat saa juosta vapaasti pihassa, ei niitä pitkiä lenkkejäkään tarvitse tehdä kuin kerran päivässä, koiramme on aina olleet pieniä terrierejä.  Ne on uskomattoman kivoja kavereita.

Koska olemme tahattomasti lapseton pariskunta, tämä on antanut meille jonkinlaista korvausta siitä.  

Mutta: PITÄÄ tutkiskella itseään ensin.  Oletko varmasti ns. koiraihminen.  Kaikki ei ole, ja silti ottavat koiran ja sitten tuskastuvat siihen kun se ei olekaan sitä mitä on luullut.  Sitä ajattelee, että koirasta on seuraa itselle, silloin kun sitä itse tarvitsee.  Ei ajatella, että myös se koira tarvitsee seuraa.  Sen kanssa on oltava silloinkin, kun ei itse tunne sitä seuraa kaipaavansa.  Mutta koira kaipaa!

Vierailija
50/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä ihan paras rotuvalinta teille. Labbikset on tosi vahvoja ja ainakin pentuna tosi kovia menemään. 

koitan omistaminen sitoo, hyvä miettiä mahdolliset hoitopaikka-asiat etukäteen. 

varautukaa siihen että voi käydä niin, että perheestä yksi (esim. sinä) lopulta joudut lenkittämään koiran kolme kertaa päivässä. Usein kaikki eivät ole yhtä sitoutuneita. 

Koiraan menee rahaa. Hyvään ruokaankin isohkolle koiralle ei 100 e kuukaudessa riitä. Samoin eläinlääkärikulut voi olla huomattavat (tuhansia euroja kerrallaan, jos esim. tapaturma tai vatsalaukun kiertyvä tms.), eikä vakuutus aina kata kaikkea. 

Hyviä puolia: koira on ihana perheenjäsen, tulee liikuttua paljon  

Vierailija
51/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirissa on eroja.  Meillä on ollut paljon koiria, eikä yksikään ole ollut mikään jaloille hyppijä eikä ovien raapija.  

Ulos viemisessäkään ei ole ongelmia, koska asutaan omassa talossa ja koiran voi helposti laskea pihaan, kukaan niistä ei ole koskaan lähtenyt mihinkään muualle.  Piha rajoittuu metsään ja ne on yleensä tarpeensakin käyneet tekemässä sinne.

Ja ei kai siitä koiran kakasta pihassakaan voi suuttua, kun öiseen aikaan jänikset hyppii pihassa ja talvella näkee siellä sun täällä jäniksen papanoita.  Kakkii ne linnutkin ja oravat, kiellä nyt niitä sitten.

Eli kannattaa miettiä niitä olosuhteita, mihin sen koiran ottaa.  

Koska meillä koirat saa juosta vapaasti pihassa, ei niitä pitkiä lenkkejäkään tarvitse tehdä kuin kerran päivässä, koiramme on aina olleet pieniä terrierejä.  Ne on uskomattoman kivoja kavereita.

Koska olemme tahattomasti

Sä et ole koiraa nähnytkään. Miksi kirjoitat täällä silti tällaista?

Vierailija
52/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia äsyttää kun koirankusta on joka nurkka täynnä.

Vierailija
53/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralla on ripuli ja saat pestä kadun takillasi

Vierailija
54/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira räksyttää päivät, yövuorolainen ei saa nukkua ja saat häädön

Vierailija
55/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira vetää hihnassa ja kukaan ei pärjää sen kanssa ulkona

Vierailija
56/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa näitä "hyviä" puolia lukiessa, että ne pätee ekat kaksi viikkoa, kun piski hankitaan, sen jälkee ovat pakkopullaa, etenkin teinit irtisanoutuvat hoidosta viimeistään kuukauden päästä.

Vierailija
57/57 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho 15 vuotta vanha ketju. On tainnut koira jo mennä sateenkaaren tuolle puolen. Ottikohan ne labbiksen? Toivottavasti. Ihana rotu ja sopii kyllä taatusti lapsiperheeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi