Mikä on suojaosan poiston filosofia?
Jos työttömyysturvan suojaosa olisi esimerkiksi 500e, se kannustaisi ottamaan vastana keikkatöitä, jolloin mahdolisuus määräaikaisiin ja vakituisiinkin töihin nousisi.
Oletetaan, että siivooja on työtön, mutta työttömyysaikana tekee 500e keikkatöitä. Nämä 500e menevät todennäköisesti kiertoon ja valtion kassaan, ainakin osittain. Yhdestä paikasta siivoojalle soitettiin, että tarvitaan jatkossakin ja töitä löytyy lisää.
Misäs kohtaa valtio tässä häviää? Mitä kohtaa en ymmärrä?
Vai onko tässäkin vain kyse ideologisesta heikompiosaisten kyykytyksestä?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ei kannusta tekemään niitä töitä yhtään enempää kuin suojaosa antaa myöden
Tavoite on saada nämä ihmiset kokopäivätyöhön ja häviämään työttömyystilastoista ja tukiriippuvuudesta kokonaan
Et ymmärrä, miten suojaosa toimii. 300 euron suojaosa tarkoittaa sitä, että jos saa palkkaa 300 euroa kuussa, se ei vaikuta työttömyyskorvaukseen ollenkaan - on ansainnut 300 e ekstraa. Mutta ei tuon rajan ylittäminen tee työnteosta ollenkaan kannattamatonta, sillä sen ylittävät tulotkin pienentävät työttömyyskorvausta vain 50 %:lla. Jos saa vaikkapa palkkaa 500 e kuussa, työttömyyskorvaus vähenee vain 100 eurolla eli on silti tienannut 400 e ekstraa. Kyllä ne tuet ovat sen verran pienet, että jos vain ihmisellä on työkykyä, niin mielellään hän tekee töitä niin paljon kuin tarjolla on.
idea on käsittääkseni saada sillä tavalla osa-aikatyöntekijät kokoaikaiseen työhön. Minusta selitys kyllä vähän ontuu, en ole tämän uudistuksen takana.
Yrität vaan manipuloida minua takaisin tuohon vuoden 2011 valtion työpaikkaan takaisin, miksi? Keväästä 2012 lähtien on nämä trollit pyörineet 24/7 7 päivää viikossa aamusta yöhön tähän päivään asti maanittelemassa takaisin entiseen työpaikkaan, miksi? Kuka maksaa tämän kaiken? Onko se muka kaiken rahan arvoista? Olenko minä muka niin tärkeä ja ainutlaatuinen ettei kukaan muu kelpaa? Olenko minä muka niin hyvä työntekijä? Jos on, niin sittenhän on varaa nostaa palkkaakin reilusti ylöspäin!
Videolla työministeri Satonen kertoo, että työttömyysturvan suojaosan poisto on osa hallituksen toimenpideohjelmaa, jolla työnteon kannustimia lisätään.
Tämä on yksi niistä toimista, joiden avulla Suomeen luodaan 100 000 uutta työpaikkaa:
https://www.satonen.fi/kansantalouden-oppitunnit/kansantaloustieteen-op…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajatusharha suojaosan poistoon on syntynyt siitä kun hallituksessa kuvitellaan, että ihmiset haluavat pätkä- ja keikkatöitä, että täydet tunnit ei kelpais ja että se on duunarin valinta. Mutta edestä löytyy, kyllä se totuus valkenee vuoden päästä viimestään.
Katotaa moniko on saanu täydet tunnit ja vakkaripaikan?! Kansa vaan köyhtyy ja työttömyys pahenee kun keikkaa ei kannata enää ottaa ellei saa täysiä päiviä ja työllisty oikeasti.
Suojaosuus on ollut käytössä jo AINAKIN vuodesta 2012 tai 2011, todennäköisesti jo paljon aikaisemmin.
Ei ole
Kyllä muuten on. Koska itse olen ollut silloin sovitellulla.
Ei ole. Tuolloinkin sai toki soviteltua, mutta ilman sitä 300 euron suojaosaa. Eli jokainen hankittu euro pudotti tukia 50 senttiä. Nyt suojaosan aikana on saanut hankkia 300 euroa tukien päälle ja vasta sen jälkeen alkaa pudota tuet. Nyt siis palataan takaisin tuohon, että jos vaikka hankkisit satasen, niin tuki putoaa heti 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
300 euron suojaosa tuli 2014 kokkarehallituksen toimesta. Nyt siitä halutaan eroon kokkarehallituksen toimesta.
Ei pidä paikkaansa. Soviteltu oli jo ennen sitä. Haluat vaan minut takaisin valtiolle keinolla millä hyvänsä. Miksi? Eikä mihinkä takaisin toimipisteeseen vaan nimenomaan takaisin siihen samaan vanhaan työpaikkaan. Miksi? Onko esimies KGB-agentti vai miksi yrität näin epätoivoisesti vörvätä minua valtiolle takaisin tietyn esimiehen alaisuuteen? Eikö muka kukaan muu kelpaa? Miksi sen työntekijän pitää olla juuri minä? Olenko minä muka niin erityinen ja ainutlaatuinen? Onko muka työtehtävät sellaisia ettei kukaan muu osaiai niitä tehdä? Ihanko totta? Kukaan muu ei osaa monistaa, mapittaa ja tulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 euron suojaosa tuli 2014 kokkarehallituksen toimesta. Nyt siitä halutaan eroon kokkarehallituksen toimesta.
Ei pidä paikkaansa. Soviteltu oli jo ennen sitä. Haluat vaan minut takaisin valtiolle keinolla millä hyvänsä. Miksi? Eikä mihinkä takaisin toimipisteeseen vaan nimenomaan takaisin siihen samaan vanhaan työpaikkaan. Miksi? Onko esimies KGB-agentti vai miksi yrität näin epätoivoisesti vörvätä minua valtiolle takaisin tietyn esimiehen alaisuuteen? Eikö muka kukaan muu kelpaa? Miksi sen työntekijän pitää olla juuri minä? Olenko minä muka niin erityinen ja ainutlaatuinen? Onko muka työtehtävät sellaisia ettei kukaan muu osaiai niitä tehdä? Ihanko totta? Kukaan muu ei osaa monistaa, mapittaa ja tulostaa?
Olet totta tosiaan erityinen ja ainutlaatuinen.
Yhden ihmisen pakottaminen entiseen työpaikkaan vastoin omaa tahtoa määräaikaiseksi luo 100 000 uutta työpaikkaa, miten muka? 100 000 etsivää, agenttia, tiedustelijaa, poliisia stalkkaa yhtä ja ainoaa työntekijää määräajan vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti päättäjillä on sellainen käsitys, että suurin osa, elleivät jopa kaikki osa-aikatyötä tekevät välttelevät helposti tarjolla olevan kokoaikatyön vastaanottamista. Kun suojaosa poistetaan, heidän on pakko myöntyä tekemään täysiä tunteja, joita heille on ilmeisesti yritettykin jatkuvasti tarjota.
Sitä, mistä tällainen käsitys on päättäjille syntynyt, minun on vaikea ymmärtää. Omalla kohdallani osa-aikatyö on ollut kannattavaa ja mielekästä, ja myös pitänyt minut kiinni työelämässä. Työssäkäynnin kulut ovat kohdallani kuitenkin sen verran suuret, että se ei mitenkään enää ole mahdollista suojaosan poiston jälkeen. Monilla on myös sellainen käsitys, että kenenkään talous ei ole siitä 150 eurosta kiinni, mutta kyllä se todellakin on. Ikävä kyllä.
Olet siis myös tämän suojaosan hyväksikäyt
Olen ollut kaksi vuotta työttömänä työnantajayrityksen mentyä konkurssiin, ja olen etsinyt aktiivisesti töitä koko ajan. En neljää hakemusta kuussa, vaan oikeasti aktiivisesti. En voi iälleni yhtään mitään, enkä voi pakottaa työnantajaa ottamaan minua töihin. Olen hankkinut auton saamani osa-aikatyön mahdollistamiseksi (ei julkista liikennettä, työmatka 35 km suuntaansa), ja työssäkäynnin kulut ovat olleet 150-250€/kk. Palkkaa olen saanut 200-400€/kk. Työnantajalla ei ole antaa enempää tunteja, ja työtä on tarjolla vain tiettyyn kellonaikaan muutaman tunnin pätkissä, ei esim. 2 täyttä päivää viikossa. Suojaosan poistamisen jälkeen minulla ei ole varaa käydä enää töissä, koska kulut ovat niin suuret. Myös työnantaja ymmärtää tämän. Toivottavasti hän saa nyt toukokuussa korvaavan osa-aikaisen.
Vierailija kirjoitti:
Videolla työministeri Satonen kertoo, että työttömyysturvan suojaosan poisto on osa hallituksen toimenpideohjelmaa, jolla työnteon kannustimia lisätään.
Tämä on yksi niistä toimista, joiden avulla Suomeen luodaan 100 000 uutta työpaikkaa:
https://www.satonen.fi/kansantalouden-oppitunnit/kansantaloustieteen-op…
Juuri näin. Kokoaikatyön pitää olla kannattavampaa suhteessa osa-aikatyöhön.
Ongelma on siinä ettei matalapalkkatöitä kannata tehdä kokopäiväisesti, kun käytännössä saman rahan saat osa-aikaisena suojaosan turvin kun päälle tulee vielä vähän työttömyyskorvaustakin.
Tässä on syynä se että jotkut tekevät osa-aikaista eikä huvita tehdä enää mitään enempää kun loput tulee tuista. Tässä kannustetaan tekemään kokopäivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä ei voiteta yhtään euroa, vaan hävitään niitä. Nyt monen ei kannata ottaa pätkätyötä, sijaisuuksia ym. vastaan. Hävitään siis veroissa. Aivopieru on koko soviteltu työttömyysetuus. Se on tehty niin, että et voi ottaa vaikka kuukaudeksi koko aikaista työtä, koska menetät oikeuden siihen kokonaan ja koko rumba alkaa alusta. Se pitäis tehdä niin, että voit ottaa vaikka maaliskuussa koko aikaisen työn vastaan ( jolloin et tietenkää saa tukea ) mutta et menetä siihen kokonaan oikeutta. Seuraavassa kuussa sinulla ei olekkaan työtä , kuin osa-ajaksi ja saat siihen päälle soviteltua päivärahaa.
Miksi vatussa kaikki ihan yksinkertainenkin asia saadaan tässä maassa muutettua ihan hel...vetin hankalaks?
Suojaosuus ( 300-500e ) kannustaa ottamaan työtä vastaan, koska siitä on oikeaa hyötyä. Ihan mennään perä levällään kohti puuta. Tää hallitus on naurettava pellela
Tää on just tätä samaa horinaa, mitä hallituksen suunnasta tulee. Kuvitellaan, että työttömät on joku yksi homogeeninen joukko, jossa kukaan ei halua töitä ja nekin jotka ovat osa-aikaisissa töissä, käyttävät vain järjestelmää hyväksi eivätkä halua tehdä yhtään enempää. Suomessa on melkein 300 000 työtöntä. Voisko olla, että siinä joukossa on useampi yksilö ja ehkä jopa jokunen, joka haluaisi tehdä töitä jopa kokoaikaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on syynä se että jotkut tekevät osa-aikaista eikä huvita tehdä enää mitään enempää kun loput tulee tuista. Tässä kannustetaan tekemään kokopäivätyötä.
Nimenomaan ja tällöin ne jotka tekevät enemmän tunteja ilman soviteltua päivärahaa voivat saada jopa vähemmän kuin tuo joka saa sekä palkkaa että soviteltua. Ja sovitellulle pääsee vaan tyyliin pitkäaikaistyöttömät ym. eli touhu ei ole ollut reilua tai tasapuolista kaikille osa-aikaisille
Odotat, että suojaosa poistuu ja palaan takaisin valtiolle. Not gonna happen.
Valitettavasti tunnen juuri tälläisen järjestelmää hyväksikäyttävän henkilön, joten koko soviteltu alkanut ärsyttää, että siitä oikein maksetaan ettei hän VIITSI tehdä täyttä päivää (töitä oli tarjolla mutta silti sai soviteltua vuosia, nyt loppuu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajatusharha suojaosan poistoon on syntynyt siitä kun hallituksessa kuvitellaan, että ihmiset haluavat pätkä- ja keikkatöitä, että täydet tunnit ei kelpais ja että se on duunarin valinta. Mutta edestä löytyy, kyllä se totuus valkenee vuoden päästä viimestään.
Katotaa moniko on saanu täydet tunnit ja vakkaripaikan?! Kansa vaan köyhtyy ja työttömyys pahenee kun keikkaa ei kannata enää ottaa ellei saa täysiä päiviä ja työllisty oikeasti.
Suojaosuus on ollut käytössä jo AINAKIN vuodesta 2012 tai 2011, todennäköisesti jo paljon aikaisemmin.
Sotket sovitellun työttömyysetuuden ja suojaosan toisiinsa.
Ymmärrän kyllä tarkoituksen. Tänä päivänä TA:t palkkaavat mielummin 2 osa-aikaista kuin 1 koko-aikaisen. Näin ollen saadaan head-countia lisättyä ja sijaisuuksien kohdalla, saikujen, voi tarjota lisätyötä osa-aikaisille ilman ylityökorvauksia. Vielä lisättynä niin esim kaupan alalla säästetään vuosivapaapäivissä. Muutoksen tarkoitus on vähentää osa-aikaisten haluja vastaanottamaan osa-aikaisuuksia jolloin toivo on että työnantajat mielummin tarjoaa määräaikaisia kokoaikaisuuksia. Esim lastenkodeissa, on varma että jossain kaupungin päiväkodissa on sairaustapaus joka päivä. Tällöin yksi kokoaikainen sijainen voidaan sijoittaa sinne sen sijaan että on 10 osa-aikaista ilman työvelvoitetta. Toinen motiivi on että miutoksella kannustetaan osa-aikaiset hakemaan toista osa-aikaisuutta toisen työnantajan palveluksessa.
Samaa jankkaamista JOKA IKINEN PÄIVÄ jo 12 vuoden ajan. 12 VUODEN AJAN!!!
En palaa valtiolle vaikka 100 vuotta jankkaisit ja poistaisit suojaosuuden. En palaa valtiolle IKINÄ.
Ei ihme, että edelliselläkin työntekijällä on mennyt hermot.