Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää

Vierailija
21.02.2024 |

Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.

Kommentit (353)

Vierailija
141/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua. 

Olisikohan sama ääni kellossa, jos itse jäisit leskeksi?

Mutta entäs ne jotka ei ole naimisissa eikä saa leskeneläkettä. 

Nytkin kaupan alalla saa palkkaa 1300 netto kuukaudessa 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Soviteltua päivärahaa leikataan. 

Jos puoliso pettää niin menettää omistusasunnon. 

Vierailija
142/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lesken pitää mitään nostaa jostain verovaroista? Leski käy joko töissä tai saa työttömyyskorvausta tai on eläkkeellä. Näin hänellä on ihan omat tulot. Minun pitää tulla ihan yhdellä omalla eläkkeelläni  toimeen  (mitään tukiaisia en saa enkä ole edes hakenut). Kolme lastani olen aikuisiksi saattanut jo 20 v sitten. Siinä minua on "siunattu", että en koskaan ole ollut työttömänä enkä työkkärin ovea ole avannut. Yksi tulo riittäköön niin leskelle ja eronneelle ja sinkuille.

Maksavatko työeläkevakuutuslaitokset leskeneläkkeet verovaroista?

Et näköjään edes ymmärrä sitä, että vain osa lesken- ja perhe-eläkkeistä tulee kelalta. Suurin osa tulee työeläkevakuutuslaitoksilta.

Niin

Eläkemaksuja on maksettu seuraavasti 

1963 - 1983 vain 5 miljardia

1984 - 2009 vain 95 miljardia

2010 - 2020 jopa 100 miljardia

Ennen oli myös eläkeläisiä vähemmän ja heillä oli pienemmät eläkkeet kuin nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla aviottomien pitäisi voida siirtää ansaitsemansa eläke haluamalleen tyypille jos sattuu kuolemaan suht nuorena. Jos peruste on se että on omaa ansaittua eläkettä, josta pitää voida hyötyä jos itse kuolee.

Vierailija
144/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ymmärsin. Mutta sinä et ymmärtänyt, että vastasin sellaiselle henkilölle, joka oli sitä mieltä, että on hyvä maksaa leskeneläkettä, ettei leski hakisi avustuksia verovaroista. Tämä oli pointti.

Vierailija
145/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso alottaja tukeva pihapuun oksa ja ripusta siihen itsesi

Vierailija
146/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
147/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke sovitetaan omiin tuloihin tai omaan eläkkeeseen. Isäni saa leskeneläkettä, koska äitini oli selvästi suurtuloisempi. Appeni ei saa, koska anopin eläke oli niin pieni. Jokainen voi käydä katsomassa eläkeyhtiöiden sivuilta, miten sovitus tehdään. Sinne voi laittaa omat ja puolison tulot ja laskurista näkee, saisiko ja kuinka paljon leskeneläkettä.

Juuri näin! Kevan laskurilla kävin ja minä saisin 285€/kk leskeneläkettä.

Oma eläkkeeni 1580 euroa ja puolison eläke 3600 euroa. Jos puoliso kupsahtaa ennen minua, saan leskeneläkettä 1419 euroa. Ei huono.

Ei mene ihan noin? Oma eläkkeesi taitaa vaikuttaa leskeneläkkeen lopulliseen määrän.

Lasku

Mistä löydän tuon laskurin?

Vierailija
148/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sovitellut päivärahat leikataan eli jokaista euroa kohden leikataan 50 senttiä. 

Eli jos saat soviteltua päivärahaa 300 niin huhtikuussa saat 150 euroa. 

Lisäksi asumistuesta poistuu 300 euron ansiotulovähennys poistuu eli saa tienata 300 vähemmän kuukaudessa, koskee myös opiskelijoita. 

Vierailija
149/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke sovitetaan omiin tuloihin tai omaan eläkkeeseen. Isäni saa leskeneläkettä, koska äitini oli selvästi suurtuloisempi. Appeni ei saa, koska anopin eläke oli niin pieni. Jokainen voi käydä katsomassa eläkeyhtiöiden sivuilta, miten sovitus tehdään. Sinne voi laittaa omat ja puolison tulot ja laskurista näkee, saisiko ja kuinka paljon leskeneläkettä.

Juuri näin! Kevan laskurilla kävin ja minä saisin 285€/kk leskeneläkettä.

Oma eläkkeeni 1580 euroa ja puolison eläke 3600 euroa. Jos puoliso kupsahtaa ennen minua, saan leskeneläkettä 1419 euroa. Ei huono.

Ei mene ihan noin? Oma eläkkeesi taitaa vaikuttaa leskeneläkkeen l

Googleen Ilmarinen leskeneläkelaskuri..

Vierailija
150/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on menossa joku kepulikoplaus jolla työeläkerahoja 200miljardia yritetään häivyttää johonkin veroparatiisiin.

Joka päivä monta aloitusta työeläkkeiden leikkamisista ja sitten alkaa sioitusohjeiden löysentämisen vaatimukset että saataisiin paremmat tuotot ja hups, rahat siirtyi parempiin taskuihin.

Vierailija
151/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä leskeneläkkeellä vielä paikkansa on, jos esim. perheen suurituloisempi isä kuolee ja jälkeen jää kolme alaikäistä lasta. Leskeneläke turvaa sen, ettei lasten elämä mene ihan joka osalta uusiksi. Siinä on jo tarpeeksi, että menettävät isänsä. Ei tarvitse sen lisäksi menettää myös kotiaan, asuinympäristöään, jne.

Tämä on oikeen ,mutta kun ei ole pieniä lapsia ja vaimo esim saa hyvää eläkettä niin miksi maksamaan hänelle.Olisi parempi jos lapset saisivat periä sen samoin minun, jolla ei omia lapsia , voisin jättää eläkkeeni sisarusten lapsille.Minäkin olen maksanut pitkän markan ja vieläkin maksan.Olen töissä vaikka eläkeläinen. 

Vierailija
152/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuesta poistuu 300 euron ansiotulovähennys huhtikuussa. 

https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/5889330/yleinen-asum…

Vierailija
153/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myös moni hyvätuloinen saa leskeneläkettä, ei sitä voi karsia.

Vierailija
154/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyötä tekeviltä kyllä leikataan, myös yh-vanhemmalta, mutta leskeneläkettä ei voi leikata. 

Vierailija
155/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, moni lopettaa henkilökohtaisen avustajan työt huhtikuussa, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea. 

Vierailija
156/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, moni lopettaa henkilökohtaisen avustajan työt huhtikuussa, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea. 

Ja tämä liittyy leskeneläkkeeseen millä tavalla?

Vierailija
157/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua. 

Olisikohan sama ääni kellossa, jos itse jäisit leskeksi?

En ole tuo sama, mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan. On hyvä, että leskeneläke on nyt rajattu 10 vuoteen, mutta on ihan älytöntä, että sitä maksetaan osalle ns. loputtomiin. Jos on nuorena menettänyt puolison niin kyllä jossain vaiheessa pitää olla itse sen verran tolpillaan, että leskeneläkettä ei makseta. Tähän olisi pitänyt tehdä myös takautuva poikkeus niin, että leskeneläke olisi katkaistu niiltäkin, jotka on sitä 10 vuotta saaneet. Monelle se on ylimääräinen lisä. Ja vaikka eläkemaksuja maksetaan niin ne EI todellakaan kata sitä määrää, joka leskelle pahimmillaan maksetaan. Ja kun se ei riitä, nostetaan eläkeikää, lisätään maksuja ja kaiken hyväksi eläkkeet jää keskimäärin pienemmäksi kuin isoilla ikäluokilla. Ja kyllä olen itse saanut perhe-eläkettä ja olen silti tätä mieltä. 

Vierailija
158/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap ymmärrä että lesken-elåke maksetaan niistä kuolleen ihmisen suorittamista työeläkemaksuista? Kenelle ne rahat sitten pitäisi mennä ellei puolisolle jossei itse ole ansaitsemaansa eläkettä nostamassa? Kaiken lisäksi lesken eläke on korkeintaan puolet siitä mitä edesmennyt saisi eläkettä jos olisi hengissä.

Kenelle kuolleen sinkun eläke sitten pitäisi maksaa? 

Sehän on laskettu, että ne työeläkemaksut kattaa vain murto-osan. 

Myös leskeneläke on vain osa puolison eläkkeeestä.

Vierailija
159/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläkkeen määrähän riippuu myös omasta eläkkeestä. Itselläni on hyvin pieni työeläkekertymä ja kokeilin laskuria 700€ työeläkkeellä. (Tuohon päälle tulee kansaneläke, joten kokonaiseläke on suurempi.) Minä olisin oikeutettu saamaan puolet mieheni eläkkeestä, jos mies kuolee ensin. Miehellä on ihan ok eläke, joten jos minä kuolen ensin, niin mies ei saa leskeneläkettä.

Vierailija
160/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke on muinaisjäänne. Kantaa nykyään nimeä perhe-eläke, jota minäkin saan. Se mitä puolisolleni maksettiin eläkettä, sen voipi jakaa viidellä, se on minulle tuleva osuus (siitä 24,5% veroa),  jonka saan vain ja ainoastaan siksi, että tuloni yksin elävänä ei olisi riittänyt, koska olin pienenpituloinen. Jos sitä en saisi, kolahdus olisi osunut sitten viemään minut Kelan luukuille, joten komsii komsaa, joku muu taho olisi kuitenkin joutunut avittamaan. Puolisoni eläkemaksuja kertyi kuitenkin tosi pitkän työuran aikana varmasti kattamaan vielä minullekin tulevan osuuden, varsinkin kun menehtyi turhan "nuorena", Loppupeleissä siis ihan sama millä konstilla apu tulee, mutta nyt tulen toimeen ns. omillani, eli eläkkeeni ja perhe-eläke ja ilman Kelan tukia, vaikka niitäkin saisin, mutta kulut ovat sen verran pienet jotten viitsi alkaa kelaleikkiin ja jatkuviin paperinpyörityksiin, joten en ole niitä hakenut ja pärjään kyllä vähemmälläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän