Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää

Vierailija
21.02.2024 |

Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.

Kommentit (353)

Vierailija
181/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua. 

Olisikohan sama ääni kellossa, jos itse jäisit leskeksi?

En ole tuo sama, mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan. On hyvä, että leskeneläke on nyt rajattu 10 vuoteen, mutta on ihan älytöntä, että sitä maksetaan osalle ns. loputtomiin. Jos on nuorena menettänyt puolison niin kyllä jossain vaiheessa pitää olla itse sen verran tolpillaan, että leskeneläkettä ei makseta. Tähän olisi pitänyt tehdä myös takautuva poikkeus niin, että leskeneläke olisi katkaistu niiltäkin, jotka on sitä 10 vuotta saaneet. Monelle se on ylimääräinen lisä. Ja vaikka eläkemaksuja maksetaan niin ne EI todellakaa

-

Olet oikeassa siitä, että rajattu 10 vuoteen, vaan siinä on yksi mutta, eli koskee vain 1974 vai oliko 1975 ja sen jälkeen syntyneitä. Eli sitä vanhemmat saavat perhe-eläkkeen elämänsä loppuun asti. 

-

Vierailija
182/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö joku naimisiin siksi, että voi joskus saada leskeneläkettä? 

Kyllä saattaa mennäkin ennen kuin on 50v ikää. Tietänette, että leskeneläke on jo poistettu,  muistaakseni 1965 syntyneet eivät jatkossa saa ko eläkettä. Elämästä saattaa tulla aika tiukkaa taloudellisesti jos jää nuorehkona leskeksi. 

Olet väärässä. Pieni vilkaisu internettiin olisi kertonut totuuden: 1975 syntyneet ovat se ikäraja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan se järkeistettiin se leskeneläke, mitä te nyt enää siitä vingutte?

Viimeiset loputonta leskeneläkettä nauttivat ovat ihan kotsillään kuolleet pois.

No ei tokikaan!  Viimeiset entisenlaista leskeneläkettä saavat ovat syntyneet v.1975.  He on vielä alle viisikymppisiä.  Ja leskeneläkehän koskee yhtä lailla myös miehiä, niin että teidänhän kannattaa nyt alkaa kytätä sellaisia leskeksi jääneitä viisikymppisiä miehiä, hehän on niin pirskatin rikkaita nyt!!!!  

Porskuttelevat valtavan suurilla leskeneläkkeillä!

Ei ihan noin vaan saa jos menee yli viisikymppisen kanssa nyt naimisiin, pirun tarkat ikärajat ja avioliiton kestoajat säännöksineen on olemassa, kts laki perhe-eläkkeestä

Vierailija
184/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kepun nuorisolle vinkiksi, että leskeneläkkeet pois ja valtiolle kaikki! Toimeentulotuella voi saada täydennystä, jos ei muuten pärjää

No mietipä nyt.  Leskeneläke tulee yksityiselle firmalle maksetuista rahoista, leskien ei tarvitse olla veronmaksajien rahoilla.

Sinä taas veronmaksajana mieluummin soisit leskien nostavan verovaroista elatuksensa.   Ootko ihan järjissäsi?

Sulla on aika hukassa nuo eläkemaksusysteemit. Kyllä ne leskeneläkkeetkin maksavat varmaan 90-prosenttisesti työssäkäyvät. Eläkerahastoihin menee aina vain murto-osa eläkemaksuista ja vielä pienempi osa sieltä maksetaan ulos. Se edesmennyt eläkkeensaaja ei ole edes itse sellaisia summia maksanut eläkemaksuja mitä leski kuluttaa.

Vierailija
185/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille. 

Aivan ja nykyiset eläkeikäiset kerryttivät omaa eläkepottiaan vuosikymmeniä työurallaan. Sorry vaan, mutta kuinka moni nykynuori / keski-ikäinen tekee enää 48-54 v työuraa. Pelkkä opiskeleminen hujauttaa jo peruskoulujen lisäksi 5-10 v lisäopiskeluilla, joten lyhyen lännäksi jää työelämä. Nykyään voi sanoa jotta 30 v työura on mahtavan pitkä. Ei kannata olla kade niille ikäihmisille jotka ovat oikeasti perse ruvella töitä tehneet ja varsinkin naiset tosi pienellä palkalla ja kaikki paskahommat oli naisten työtä. Toki osa miehistäkin joutui samalla lailla raatamaan, mutta kaikki herrat ja narrit hyvine palkkoineen oli miehiä.

Maailma on muuttunut, mutta miksi aina toitotetaan, että veteraaneja pitää tukea, mutta tavan raskaan työn raatajat, auta armias heitä kohdellaan kuin jätettä. Aloittaja lienee melko nuori ja ymmärtämätön, koska sen pienen lisän mikä leskille jää pitäisi muutenkin pienillä eläkkeillä olevilta ihmisiltä riistää, ilmeisesti toiveena ajatuksena vanhemman väen näännyttäminen nälkään tai jotai siihen suuntaan, jotta kupsahtaisivat pois. Mihin on kadonnut inhimillisyys, ihmisläheisyys, ystävällisyys, jaa-a siinä onkin miettimistä. Tilalle on kyllä,tullut minä, minä, minä, minulle, köyhät kyykkyyn, vanhat pitää, no enpäs laitakkaan mitä. Sääli on sairautta, mutta en voi mitään sille että säälin aloittajaa. Kannattaisi hänen katsoa peiliin ja kysyä itseltään; mitä sitten kun minä olen vanha, kohdellankoon minua samoin kun kohtelen nyt itse toteamuksella ihan vanhempia ihmisiä ja yleensä puolison menettäneitä nuorempiakin tämä, eläkeasia koskee.

Vierailija
186/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman lesken, jotka lesken eläkkeensä takia eivät muuta miesystävänsä kanssa yhteen tämän etuisuuden  takia. 

Vierailija
187/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kepun nuorisolle vinkiksi, että leskeneläkkeet pois ja valtiolle kaikki! Toimeentulotuella voi saada täydennystä, jos ei muuten pärjää

No mietipä nyt.  Leskeneläke tulee yksityiselle firmalle maksetuista rahoista, leskien ei tarvitse olla veronmaksajien rahoilla.

Sinä taas veronmaksajana mieluummin soisit leskien nostavan verovaroista elatuksensa.   Ootko ihan järjissäsi?

Sulla on aika hukassa nuo eläkemaksusysteemit. Kyllä ne leskeneläkkeetkin maksavat varmaan 90-prosenttisesti työssäkäyvät. Eläkerahastoihin menee aina vain murto-osa eläkemaksuista ja vielä pienempi osa sieltä maksetaan ulos. Se edesmennyt eläkkeensaaja ei ole edes itse sellaisia summia maksanut eläkemaksuja mitä leski kuluttaa.

Minulla on aikalailla paremmin hallussa kuin sinulla.  Olen alusta asti ollut tellin piirissä ennenkuin olit syntyneetkään.   Eläkkeelle jäävät jäivät sitten tel-eläkkeelle vaikkei heistä kukaan ollut mitään tel-maksuja koskaan maksanut.

ALUSTA ASTI  systeemi on ollut se,  että eläkemaksuilla katetaan maksettuja eläkkeitä.  

Et kai sä kuvittele siellä mitään jaakolle tai ritvalle korvamerkittyjä rahoja säilytettävän?

Vain jaakon ja ritvan työpaikat ja ansiot kustakin heidän työurallaan ovat eläkeyhtiön ja eläketurvakeskuksen tiedostoissa .

Ei kukaan ole maksanut vakuutusmaksujakaan niin paljon kuin saa palaneesta talostaan korvauksia.

Tel on eläkevakuutus, siis vakuutus.

Vierailija
188/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille. 

Ei ole nykyeläkeläisten vika jos herrat ovat hassanneet heidän työaikananaan maksetut eläkemaksut. Jokainen työeläkettä nyt saava, maksut on suoritettu ja syy ei todellakaan ole missään muualla kun siellä mihin se maksu on suoritettu ja mihin lie kiinteistöbisnekseen sijoitettu ja kenties hävitty. Joten eläkeläiset ovat syyttömiä, maksetaan ne eläkkeet sitten mistä tahansa eläkeyhtiöstä.

Vierailija
189/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskenlehti on toinen samanlainen.

Vierailija
190/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jaksaa ärsyttää kun aikuiset ihmiset eivät erota miten mihinkin maksuun kerätään rahaa,  kuka on maksaja, vakuutusyhtiö, valtio, kela, työttömyyskassa.

Miten kela kerää sosiaaliturvamaksua, mitä kela maksaa jne 

Vaikka  ifi maksaisi autoni hinaulsen ja korjauksen, joku huutaisi että käytän veronmaksajien rahoja enkä taatusti ole niin paljon ifille maksanut   .  Semmonrn on ihmisten tietämys 

Vierailija
191/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke on todellakin syrjivä ja epäoikeudenmukainen jäänne. Pariskunnille kertyy tutkitusti muutenkin varallisuutta paljon enemmän kuin sinkuille ja yksinhuoltajille, joiden pitäisi vielä elättää aviosäätyläiset. 

Vierailija
192/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi heltissä kenellekään pitäisi maksaa elatusta siitä että on ollut naimisissa. Uskomattoman väärin eronneita ja sinkkuja kohtaan.

Vierailija
193/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman lesken, jotka lesken eläkkeensä takia eivät muuta miesystävänsä kanssa yhteen tämän etuisuuden  takia. 

Pyh.  Voi sitä yhteen muuttaa, ei se mihinkään vaikuta.

Vain solmittu avioliitto vaikuttaa.  Eikä sekään enää sen jälkeen, kun leski on täyttänyt 50 v.

Vierailija
194/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi heltissä kenellekään pitäisi maksaa elatusta siitä että on ollut naimisissa. Uskomattoman väärin eronneita ja sinkkuja kohtaan.

Eroaminen ja sinkkuus on oma valinta.  Puolison kuolema ei ole.

Eron ja sinkkuuden varalta ei ole olemassa vakuutusta.  

Vierailija
195/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?

Ihan sama onko vainaja itse "kerryttänyt" eläkkeensä vai ei, kun sen kuitenkin maksavat muut.

Olisi oikeus ja kohtuus, että jokaiselle maksettaisiin eläkkeenä vain sen minkä on myös itse maksanut, ja sen jälkeen putoaisi takuueläkkeelle.

Vierailija
196/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä leskeneläkkeellä vielä paikkansa on, jos esim. perheen suurituloisempi isä kuolee ja jälkeen jää kolme alaikäistä lasta. Leskeneläke turvaa sen, ettei lasten elämä mene ihan joka osalta uusiksi. Siinä on jo tarpeeksi, että menettävät isänsä. Ei tarvitse sen lisäksi menettää myös kotiaan, asuinympäristöään, jne.

Kuvitellaanoa kaksi samanlaista kuvailemaasi perhettä. Toisesta isä kuolee. Toisesta isä lähtee perheestä toisen naisen matkaan ja hylkää lapsensa. Tai on väkivaltainen paska josta äidin on pakko erota ja paeta. Lopputulos on molemmissa perheissä lasten kannalta aivan sama: ei ole isää eikä isän tuloja.

Mutta vain toista perhettä autetaan leskeneläkkeen muodossa. Eron takia yksin jäänyt huoltaja pärjätköön miten parhaaksi näkee. Lähtenyt isä on toki elatusvelvollinen, vaan kovinpa usein saa elatuksesta tapella vuosikaudet oikeussaleja ja ulosottoa myöden. Eronneen perheen lasten kodin menetys, koulun ja asuinympäristön muutos ei ole niin väliksi. 

Leskeneläke on siten eriarvoistava, vaikkei kukaan kiistä sitä että toisen vanhemman kuolema on kauhea tragedia.

Vierailija
197/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta myös moni hyvätuloinen saa leskeneläkettä, ei sitä voi karsia.

Ei pidä paikkaansa. Tarkka laskelma tehdään lesken tuloista ja sen perusteella päätetään onko oikeutettu leskeneläkkeeseen ja jos niin millä summalla. Leskeneläke on jäljelle jäävän toimeentulon turva, mutta ei tarkoita koko summaa mitä menehtyneen eläke oli ollut. Toki saa enemmän jos omat tulot ovat tosi heikot, eli ei riitä elämiseen edes perusmaksuihin. 

Itse saan leskeneläkettä, en sitä kyllä koskaan hakenut kun ei raha ollut edes mielessäni kun puolisoni menehtyi. Sain kirjeen puolisoni eläkevskuutusyhtiöltä ja siitä luin että olin oikeutettu saamaan leskeneläkettä. Tuli taannehtivasti puolisoni kuoleman jälkeisestä kuukaudesta alkaen sen jälkeen kun jaksoin tarvittavat paperit toimittaa. Summa on pieni lisä omiin tuloihini ja sen avulla pärjään ja joskus voin jopa käydä kahvilassa päiväkahvillakin ihan munkkirinkilällä herkutellen. Ei noista leskien saamista summista kannata olla kateellinen  ei ne meitä rikkaaksi tee. Kyllä eläkeyhtiöt pitää huolen, ettei senttiäkään enempää maksetaan kun mitä on ns. pakko.

Vierailija
198/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroaminen ja sinkkuus on oma valinta.  Puolison kuolema ei ole.

Eron ja sinkkuuden varalta ei ole olemassa vakuutusta.  

Jos äijä hakkaa tai lähtee toisen naisen matkaan, se ei ole äidille mikään valinta.

Vierailija
199/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä eläke 1500/kk, jos vain 30v työtä tehnyt 

Kyllä.  Minun piti tuon suuruisen eläkkeen edestä tehdä töitä 40 vuotta.

Vierailija
200/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua. 

Olisikohan sama ääni kellossa, jos itse jäisit leskeksi?

En ole tuo sama, mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan. On hyvä, että leskeneläke on nyt rajattu 10 vuoteen, mutta on ihan älytöntä, että sitä maksetaan osalle ns. loputtomiin. Jos on nuorena menettänyt puolison niin kyllä jossain vaiheessa pitää olla itse sen verran tolpillaan, että leskeneläkettä ei makseta. Tähän olisi pitänyt tehdä myös takautuva poikkeus niin, että leskeneläke olisi katkaistu niiltäkin, jotka on sitä 10 vuotta saaneet. Monelle se on ylimääräinen lisä. Ja

Niinhän minä siinä sanoinkin. Osalle tätä maksetaan loputtomiin = ennen uudistusta leskeneläkettä saaneet ja tämä on väärin. 

Esimerkkinä tuttavaperhe. Todella ikävää, että puoliso menehtyi, mutta ei töitä juuri tehnyt ja silti saavat perhe/leskeneläkettä kuukausittain n. 1500 euroa perhe. Ja puolison tulot 5000-6000 euroa brutto. Tässä toki mukana kahden lapsen eläke, joka loppuu. Mutta mitäpä luulette, ehtikö nuori alkoholisti-isä maksaa itse nämä eläkkeet? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme