Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiritseekö teitä hän sanan käyttö lemmikkieläimestä puhuttaessa?

Vierailija
21.02.2024 |

Itseäni ei häiritse, koska mielestäni maailmassa on miljoonittain oikeasti häiritseviä asioita ja sanoja, joista hermostua ja joihin pitäisikin puuttua. Ja minulla on muutakin tekemistä kuin vahdata yksittäisten ihmisten sanoja, enkä viitsisi tuhlata energiaa ärsyyntymällä moisesta. Mutta monia tuntemiani ihmisiä se tuntuu häiritsevän. Yksi kaverini lähtee pois koirapuistosta koiransa kanssa, jos siellä toinen koiranomistaja puhuu koirastaan hänenä ja äitini lopetti muutamankin pitkän ystävyyssuhteen samasta syystä. Mitä mieltä olette, onko lemmikkieläin se vai hän ja miten suhtaudutte asiaan niihin, jotka ovat eri linjoilla kanssanne?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on aina sanottu kaikista ja kaikesta "se".

Vierailija
62/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän-sanaa koirastaan käyttävät ihmiset, jotka ovat keksineen koiralle inhimillisen persoonallisuuden, niin kuin lapsi nukelle. "Nyt se ajattelee sitä ja tätä." Kun oikeasti koira on vaan olemassa ja kaipaa ruokaa.

Kannattaisi ehkä kokeilla itsekkin sitä ajattelemista sen sijaan että vaan olet olemassa ja kaipaat ruokaa.

Voisi välähtää että muutkin eläimet ajattelevat asioita ja ehkä sekin että olet itsekkin eläin ja hyvin samanlainen kuin muut nisäkkäät. En tiedä onnistuuko mutta kannattaa yrittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissoista puhun hän teki sitä ja hän teki tätä. Kissat ovat niin viattomia luontokappaleita ja paljon ystävällisempiä kuin ihmiset. Ihmisistä käytän se. Pidän monia ihmisiä vähempiarvoisempina kuin eläimet siksi että ovat ilkeitä ja kykenevät pahuuteen toisin kuin esimerkiksi kissat. 

Vierailija
64/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissoista puhun hän teki sitä ja hän teki tätä. Kissat ovat niin viattomia luontokappaleita ja paljon ystävällisempiä kuin ihmiset. Ihmisistä käytän se. Pidän monia ihmisiä vähempiarvoisempina kuin eläimet siksi että ovat ilkeitä ja kykenevät pahuuteen toisin kuin esimerkiksi kissat. 

Hän ja se eivät ole arvottavia sanoja. Kyse on vain siitä, onko toinen yksilö, henkilö, persoona. Kyllä ilkeä ja paha ihminenkin on persoona, ihan siinä missä kissakin. 

Vierailija
65/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakki on se, ei mikään hän. Nämä elukkaihmiset ovat muutenkin sitä tyhmempää kansanosaa rakkeineen. Inhoan, sotkevat joka paikan, kaikki paikat kusta ja paskaa täynnä ja hau hau sitä ja hau hau tätä. Kulkevat tuolla vallaten kaikki kävelykadut, kulkevat kuin tyhmät laitumella, eivät ota muita ihmisiä huomioon on vain minä ja mun rakki. Tunkevat näiden rakkien kanssa kauppaan ja kahvilaan, kohta varmaan sairaalan leikkaussaliin, mitä eikö tänne saa tuoda Tessua. Mitä ihmettä. Elukkaihmiset ovat helvetin tyhmiä ihmisiä ja niiltä puuttuu aivot. Koiria on liikaa ja niistä on häiriötä ja haittaa asuinalueilla. Sotkevat eritteillä joka paikan, minusta on inhottavaa asua näiden rakkien eritteiden keskellä, ihan sama mihin menee näitä on.

Olet selkeästi koiraani alempi olento. Ja huomattavasti tyhmempi. Jaksuja.

Vierailija
66/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse, on jotenkin söpöä.  Onhan hän kuitenkin yhtenä perheenjänistä tärkeä koko perheelle.  Pois lukien tietysti eläinten rääkkääjät ja hihnasta kiskojat.  Eräs koulupoika oli joutunut viemään perheen koiran aamuasialle.  Joka kerta kun koira yritti asettua kakkimaan, poika nykäisi hihnasta.  Tämän kuulin työpaikalla henkilöltä joka oli rääkkäyksen nähnyt bussin ikkunasta.  Pojan eläinrääkkäystä ehti tapahtua useasti, kun matkanteko oli hidasta ruuhka-aikaan. :( 

Vierailija
67/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä häiritsee. Pelkkä 'hän' on alentavaa. Oikea termi koiralleni on "Teidän Majesteettinne" tai "Teidän Korkeutenne".

Vierailija
68/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija  

Ihminen on nykyään se, ja eläin  hän.

Vierailija
69/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suoranaisesti häiritse, mutta itse en 'hänittele' kissojani, ne ovat eläimiä ja eläimistä sanon 'se'. 

Sellaista tosin ihmettelen, että mistä tulee tapa hänitellä lemmikkejä/eläimiä, kun ihmishenkilöitäkään ei hänitellä arkipuhekielessä, vaan viitataan sanalla 'se'. Näin ainakin täällä Pohjanmaalla. Joskus hän-sanaa käytetään korostuneen ivallisesti, kun haukutaan takanapäin jotakuta joka ei ole paikalla. ''Joo mutta kun HÄN on niin KAUNIS ja OSAAVA, kyllä HÄN tietää miten homma tehdään...'' - kuvitelkaa tuohon tietyt äänenpainot, niin tiedätte mitä tarkoitan. 

Lemmikeistä ei koskaan puhutakaan pahaa takanapäin, vaan sanotaan: ''Kyllä se oli eilenkin niin ihana kun se tuli kehräämään ja kiehnäämään mun syliin. Se on niin ihmisrakas.''

Vierailija
70/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse, puhekielessä on usein leikkisiä ilmauksia joita ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti tosissaan. Elämä olisi aika vakavaa ja harmaata jos mentäisiin aina vain virallisen kieliopin ja sanatarkkojen tarkoitusten mukaan. 

Vierailija
71/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee käytettyä sekaisin, mutta mielestäni kaikki elävät ja tuntevat ovat "he". En koe että ihminen on tosiaankaan mikään luomakunnan kruunu. Mielestäni voisikin perustaa ketjun, häiritseekö sinua se jos ihmiset rinnastavat eläimet esineisiin ja sanovat "se" ;)

Vierailija
72/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä sitten kuulin erään ihmisen sanovan "hän" kun hän puhui näkemästään hämähäkistä. Se kyllä vähän ihmetytti. Lemmikistä käytettäessä en sitä niinkään ihmettele, mutta että joku nurkissa pyörivä pikku hämähäkki on hän?

Vierailija
73/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti, mutta kyllähän se antaa sanojasta hieman pöntön kuvan, kun ei tunne äidinkielen perusasioita. Erityisesti kehnolaatuisten kaupallisten radiokanavien juontajat harrastavat tätä. 

Vierailija
74/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla hieman tyhmä. 

Vierailija
75/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaankaan häiritse.

Sen sijaan voin näin meidän kesken tunnustaa, että vähän häiritsee sanojen mie ja sie käyttö sanojen mä ja sä sijasta. 

Ja arvaa, kuinka paljon kyseisten murresanojen käyttöalueilla on häirinnyt se, että viikon tai kaksi pääkaupunkiseudulla asunut on vaihtanut puheensa mä- ja sä- muotoon. Se on ihan yleinen vitsi. Olen kuullut samasta ilmiöstä vanhuksilta työssäni täällä Etelä- Suomessa. "Mie ja sie" taittuu vielä vuosikymmenien jälkeenkin ja moni pitää.

Vierailija
76/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin on aina sanottu kaikista ja kaikesta "se".

Hjallis?

Vierailija
77/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niitä, joita tämä on aikaisemmin häirinnyt. Mutta kun tytär hankki koiran ja ajan kanssa minun ja koiran välille muodostui jonkinlainen suhde, niin koirasta on tullut hän. Hän on myös meidän toistaiseksi ainoa lapsenlapsi.

Vierailija
78/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, vain ääliöt ei osaa yhdyssanoja. 

Vierailija
79/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mulle kaikki on sama asia, eläimet, kasvit, puut, ihmiset. Vain tietämätön ja hölmö egoisti nostaa itsensä luonnon yläpuolelle. 

Voi kuinka kaunis kukka. Hän on niin punainen. Ja katsos tuota mäntyä! Hänessä kasvaa käpyjä.

Vierailija
80/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Ihmisistäkin tulee käytettyä "se" jatkuvasti. Lemmikkien kohdalla myös vaihtelee "se" ja "hän". "Hän" sanaa tosin tuppaan käyttää lähinnä vain leikkimielisissä yhteyksissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi