Häiritseekö teitä hän sanan käyttö lemmikkieläimestä puhuttaessa?
Itseäni ei häiritse, koska mielestäni maailmassa on miljoonittain oikeasti häiritseviä asioita ja sanoja, joista hermostua ja joihin pitäisikin puuttua. Ja minulla on muutakin tekemistä kuin vahdata yksittäisten ihmisten sanoja, enkä viitsisi tuhlata energiaa ärsyyntymällä moisesta. Mutta monia tuntemiani ihmisiä se tuntuu häiritsevän. Yksi kaverini lähtee pois koirapuistosta koiransa kanssa, jos siellä toinen koiranomistaja puhuu koirastaan hänenä ja äitini lopetti muutamankin pitkän ystävyyssuhteen samasta syystä. Mitä mieltä olette, onko lemmikkieläin se vai hän ja miten suhtaudutte asiaan niihin, jotka ovat eri linjoilla kanssanne?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee.
Tämä liittyy laajempaan ilmiöön, jossa lemmikit nostetaan ihmisen rinnalle, niiden hoitoon tuhlataan hirvittäviä summia, lemmikin kuoleman takia otetaan sairaslomaa ja hakeudutaan terapiaan, kielletään ilmiselvä allergia ja kärsitään kroonisista keuhko- silmä- ja iho-oireista...
T: nimim. Assburger
Sairaslomaa saadaan oman voinnin perusteella, ja lemmikin kuolema voi rasittaa hyvin paljon ihmistä, joka jo valmiiksi oli ehkä masentunut tai burniksen partaalla. Monelle lemmikin kuolema on henkisesti kovempi isku kuin vaikka sukulaisen.
Itselle tulee olemaan paljon kovempi paikka koiran kuolema, mitä esim. äitini kuolema.
Aloitukseen - ei häiritse, itse kutsun eläimiä ja ihmisiä vaihtelevasti kummallakin, kumpi sattuu sopimaan tilanteeseen, olemaan kohteliaampi tai putkahtamaan suusta ekana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on hän, eläin on se
Samoilla linjoilla. Nyt eläinlääkäriktin käytää hän muka asikkaan mileiksi. Särähtää korvaan. Itse sanon Nimletä koiraa, jos teidossa, tämä , -Ei sen jalassa enää ole vikaa. -tämän jalasa ei ole enää vikaa- Lakun jalssa ei enää vikaa- Uskomatonta tuo sikiävä villitys. Itse ihan jo kartan kavereille puhumista niiden elämistä. Tai käytän aina nimeä jos muista, tai ihan vaan mites sun koira nyt voi. Huomaan heti jos -se sanalla mennään tulee veemäinen ilmapiiri.
Tuskin eläinlääkäri asiakkaan mieliksi käyttää sanaa hän. Eiköhän kyse ole siitä, että eläinlääkärillä on riittävä tieteellinen tietomäärä muista eläimistä, joten tietää näiden olevan persoonia.
Minä pidän koirien inhimillistämisestä. Joskus tuntuu, että he ovat inhimillisempiä kuin ihmiset itse.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän koirien inhimillistämisestä. Joskus tuntuu, että he ovat inhimillisempiä kuin ihmiset itse.
Nonni, on taas kakkaa maistelu ja viattomia oravia koitettu pureskella.
Ei, mutta kuka sanan korvaaminen sanalla ketä, häiritsee sitten senkin edestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee.
Tämä liittyy laajempaan ilmiöön, jossa lemmikit nostetaan ihmisen rinnalle, niiden hoitoon tuhlataan hirvittäviä summia, lemmikin kuoleman takia otetaan sairaslomaa ja hakeudutaan terapiaan, kielletään ilmiselvä allergia ja kärsitään kroonisista keuhko- silmä- ja iho-oireista...
T: nimim. Assburger
Sairaslomaa saadaan oman voinnin perusteella, ja lemmikin kuolema voi rasittaa hyvin paljon ihmistä, joka jo valmiiksi oli ehkä masentunut tai burniksen partaalla. Monelle lemmikin kuolema on henkisesti kovempi isku kuin vaikka sukulaisen.
Näin on. Harvemmin lemmikki pystyy loukkaamaan yhtä julmasti kuin ihminen, sukulainen esimerkiksi. Lemmikki on monelle se ainoa, joka ei ole kylmä eikä julma ja hyväksyy omistajansa sellaisena kuin hän on, toisin kuin muut ihmiset tekevät.
Hän-sanaa koirastaan käyttävät ihmiset, jotka ovat keksineen koiralle inhimillisen persoonallisuuden, niin kuin lapsi nukelle. "Nyt se ajattelee sitä ja tätä." Kun oikeasti koira on vaan olemassa ja kaipaa ruokaa.
Ei. Jokainen koirani on persoonallisempi kuin naapurini.
No ei häiritse. Kyllä pitää olla hankala ihminen, jos tuostakin saa ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Hän-sanaa koirastaan käyttävät ihmiset, jotka ovat keksineen koiralle inhimillisen persoonallisuuden, niin kuin lapsi nukelle. "Nyt se ajattelee sitä ja tätä." Kun oikeasti koira on vaan olemassa ja kaipaa ruokaa.
Ai kuvitteletko sä, että muut eläimet kuin ihminen ei ajattele? 😮
Poistun joka kerta työpaikan kahvipöydästä kun alkaa puhe koirista. Eikö vi..... aikuisilla ihmisillä todella ole muuta keskusteltavaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oikeastaan perinteisesti kutsuttu eläimiä kunnioittavasti hän/he. Se taas on suht uusi tapa, jolla oli tarkoitus etäännyttää ihminen luonnosta ja siten oikeuttaa esim. tehotuotanto jossa eläin on vain kone ja hyödyke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oikeastaan perinteisesti kutsuttu eläimiä kunnioittavasti hän/he. Se taas on suht uusi tapa, jolla oli tarkoitus etäännyttää ihminen luonnosta ja siten oikeuttaa esim. tehotuotanto jossa eläin on vain kone ja hyödyke.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo tieto on peräisin?
minua joskus häiritsee vähän kun tuore vanhempi käyttää vauvasta korostetusti sanaa "hän", kun muuten puhuu ihan luontevasti ihmisistä käyttäen sanaa "se".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Kannattaa perehtyä suomalaiseen kulttuurihistoriaan niin voi argumentoida paremmin kuin höpöhöpöttelemällä.
Ei häiritse. En ole kristitty joten minulle koiralla ja ihmisellä on/ei ole "sielua" ihan yhtä lailla. Eikä minulle kumpikaan ei ole sen enempää/vähempää henkilö/eläin vaan ihan yhtälailla eläviä yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle koira on hän, hän on perheenjäsen. Eikä häiritse vaikka puhutellaan eläimiä hän sanalla. Enemmän häiritsee idiootit joita sekin häiritsee.
Elämistä Hän häiritsee kovasti. Mutta samoin edellisen kanssa siitä,mua jotenkin tökkii pahsti tuo murrekilei jatkuvasti jos käytetään, mie sie mm. Ymmärrän itsekin käytän vähän vitsinä tehosteena josain jutussa " sie siinä kuule nyt ,alahan männä murkinalle kun olisit jo" jotain tuolaista. yksittäisesti imitoiden ehkä. Aina kehutaan murteita,mutta ne ei ole oikein minua varten. Olen kuullut tuota mietä sietä koko lapsuuden liiaksi. Mutta nyt Myö mennään kahveelle ,...( mulla on muuten täytekakkua,ihan isselin tein..) Kivaa päivää palstalaiset