Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiritseekö teitä hän sanan käyttö lemmikkieläimestä puhuttaessa?

Vierailija
21.02.2024 |

Itseäni ei häiritse, koska mielestäni maailmassa on miljoonittain oikeasti häiritseviä asioita ja sanoja, joista hermostua ja joihin pitäisikin puuttua. Ja minulla on muutakin tekemistä kuin vahdata yksittäisten ihmisten sanoja, enkä viitsisi tuhlata energiaa ärsyyntymällä moisesta. Mutta monia tuntemiani ihmisiä se tuntuu häiritsevän. Yksi kaverini lähtee pois koirapuistosta koiransa kanssa, jos siellä toinen koiranomistaja puhuu koirastaan hänenä ja äitini lopetti muutamankin pitkän ystävyyssuhteen samasta syystä. Mitä mieltä olette, onko lemmikkieläin se vai hän ja miten suhtaudutte asiaan niihin, jotka ovat eri linjoilla kanssanne?

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei häiritse. Lemmikeillä on kuitenkin todettu tieteellisesti olevan persoona (esim. kissa- ja koiratutkimukset), joten ihan perusteltua "hännitellä" niitä.

ja käytän muute "se" pronminia toisinaan (ja myös ihmisistä), vähän riippuu siitä millä kirjaimella alkaa seuraava sana, tai mihin kirjaimeen loppui edellinen, tai kuulostaako se paremmalta kuin hän, tietyssä lauseessa.  JOhtunee siitä, että alunperin tulen murrealueelta, jossa murre on "soiva" ja "nuotillinen", joten olen oppinut sen mukaan sitten käyttämään sanoja, että lauseet kuulostaa "soinnikkailta"

Vierailija
22/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Kertoo vain ihmisestä jotain...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta puutiainen ja hirvikärpänenkin on hän. Mä vielä teitittelenkin heitä. Joskus jopa hieman kumarran heille.

Vierailija
24/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kuulemma puhuukin koiralleen :O

Vierailija
25/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee.

Tämä liittyy laajempaan ilmiöön, jossa lemmikit nostetaan ihmisen rinnalle, niiden hoitoon tuhlataan hirvittäviä summia, lemmikin kuoleman takia otetaan sairaslomaa ja hakeudutaan terapiaan, kielletään ilmiselvä allergia ja kärsitään kroonisista keuhko- silmä- ja iho-oireista...

T: nimim. Assburger

Hei jos sulla on asperger, niin väitän, että sulla on paremmat mahdollisuudet (kuin neurotyypillisillä ihmisillä) ymmärtää, että tämä ilmiö on loogisempi asiaintila, kun aiempi suhtautuminen muihin eläimiin kuin ihmisiin. Tämä uudempi suhtautuminen perustuu tieteelliseen maailmankuvaan, ja aiempi perustui tiedon puutteeseen ja uskontoon.

Sori, mulla on paha tapa olettaa, että muutkin aspergerit näkis maailman silleen loogisen tieteellisesti, kun se on mulle tyypillistä. 

Vierailija
26/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse ollenkaan. Minua häiritsee ihmisten tapa kirjoittaa äidinkieltään väärin esimerkiksi tällä keskustelupalstalla. Yhdyssanavirheet, enään, kuullostaa, mitalli jne, jne, jne. Ihan kuin eivät koulua olisi käyneet päivääkään. 

Vierailija
27/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanana viittaa yksilöön, persoonaan, henkilöön. Se ei. Näin ollen hän on loogisesti ajateltuna oikea muoto kaikkien muidenkin lajien yksilöistä, kuin homo sapiensin. 

Vierailija
28/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän turhaa, kun ihmisestäkin yleensä puhekielessä sanotaan se. Mutta ei se mikään kynnyskysymys minulle ole. Antaa vähän sellaisen kuvan kyllä ihmisestä, että nostaa eläimiään vähän outoon rooliin elämässään tekemällä niistä mielikuvituksessaan enemmän ihmismäisiä. Edesmennyt lemmikkini oli se, vaikka rakastinkin sitä enemmän kuin useimpia ihmisiä. Eläintä kasvattaessa on hyvä muistaa, että sillä on ennen kaikkea lajillensa ominaiset tarpeet ja vietit, vaikka ihmisperheessä asuukin.

Vierailija
29/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on mulle todella rakas koirakaveri. Siksi lipsautan joskus hän.

Vierailija
30/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne omia rakkaita persooniaan ja osa perhettä siinä missä muutkin. Ei mua haittaa hän sanan käyttäminen. Puhun koirallekin joskus kun touhuaa jotain, että mitähän hän nyt tekee siellä.

Vierailija
31/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on hän, eläin on se

Samoilla linjoilla. Nyt eläinlääkäriktin käytää hän muka asikkaan mileiksi. Särähtää korvaan. Itse sanon Nimletä koiraa, jos teidossa, tämä , -Ei sen jalassa enää ole vikaa. -tämän jalasa ei ole enää vikaa- Lakun jalssa ei  enää vikaa- Uskomatonta tuo sikiävä villitys. Itse ihan jo kartan kavereille puhumista niiden elämistä. Tai käytän aina nimeä jos muista, tai ihan vaan mites sun koira nyt voi. Huomaan heti jos -se sanalla mennään tulee veemäinen ilmapiiri.

Vierailija
32/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotakin on häirinnyt se, millä persoonapronomilla olen lemmikkejäni kutsunut, niin niille en ole oikeastaan edes puhunut niistä. Juttelen lemmkkiasioista niiden kanssa, jotka on samalla aallonpituudella. Töissä en edes laita takkia samaan naulakkoon, ettei kukaan pääsisi syyttämään kissankarvojen levittämisestä.

Vierailija
33/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee.

Tämä liittyy laajempaan ilmiöön, jossa lemmikit nostetaan ihmisen rinnalle, niiden hoitoon tuhlataan hirvittäviä summia, lemmikin kuoleman takia otetaan sairaslomaa ja hakeudutaan terapiaan, kielletään ilmiselvä allergia ja kärsitään kroonisista keuhko- silmä- ja iho-oireista...

T: nimim. Assburger

Sairaslomaa saadaan oman voinnin perusteella, ja lemmikin kuolema voi rasittaa hyvin paljon ihmistä, joka jo valmiiksi oli ehkä masentunut tai burniksen partaalla. Monelle lemmikin kuolema on henkisesti kovempi isku kuin vaikka sukulaisen.

Vierailija
34/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee. Pidän eläimistä mutta en niiden inhimillistämisestä.

Homo sapiens on eläinlaji. About kaikki neurologiset rakenteet, joihin meidän tunnereaktiot perustuu, on kehittyneet evoluutiossa huomattavasti ennen ihmislajia, eli jaamme ne erittäin suuren osan muusta eläinkunnasta kanssa. Olisi siis erittäin epätieteellistä "inhimillistää" pelkkä ihminen. 

Vierailija
35/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö muuten, että vain eläimillä on naama. Ihmisillä on aina kasvot.

Vierailija
36/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. Itse en osaa käyttää, koska sanon ihmisistäkin se puhuessani.

Vierailija
37/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse, ei ihminen ole sen arvokkaampi ja puhutaanhan ihmisestäkin että "se". 

Juu arvokkaita ovat ja monesti parempia kuin ihmiset, siksi erotan eläimen ja ihmisen toisistaan jollain muulla sanalla kuin hän. koska kommunikointikin on erilaista, emme puhu keskenämme. Smankaltaisuus ja eriäväisyys syyt erottaa. Tämä, se tai nimi. mitä itse käytän. Kavereiden lemmikeistä käytän vain nimeä, jos en muista käytän lemmikin -koirasi, kissasi jne. Eläinlääkärit menneeet jo mukaan hän. Tv:ssä oli jopa hevosesta ja lamastakin. Jotenkin särähtää korvaan. Kastemato- Hän nousi sateen jälkeen maanpinnalle- 

Vierailija
38/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kuulemma puhuukin koiralleen :O

Minä juttelen kaiket illat kissoilleni. Joskus HE vastaakin. Varsinkin kun kysyn, että "Onks nälkä?" niin HE vastaavat "MAU MAU MAU MAUUUU !!! " 

Vierailija
39/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä inhoan ylikaiken näitä rasvatukkaisia,vatsaläski narkkeja,juoppoja ,räkijöitä ym. He levittävät tauteja ja sairauksia. Lisäksi yhteiskunnan rahaa menee heidän hoitoonsa, korvauksiinsa ja hautaamisiin.

Tekevät rikoksia hirveitä määriä joihin menee taas yhteiskunnan rahaa ja meidän muiden vakuutusmaksut nousee. Listaa voisi jatkaa vaikka kuin pitkään.

Vierailija
40/123 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokittelen eläimistä hän-sanaakäyttävän epäkypsäksi persoonaksi jollaisiin en halua tutustua.

Luokittelen sinut ihmiseksi, jolla ei ole omaa kokemusta eläinystävästä. Ja johon en halua tutustua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi