Nuoria työttömiä miehiä 87 000. Eetu, 21, viettää päivänsä selaten Tiktokia ja Youtubea
"Neljän seinän sisällä
Eetu, 21, viettää päivänsä selaten Tiktokia ja Youtubea. Usein hän poistuu kotoaan vasta, kun nuuska tai ruoka on loppunut. Eetu on yksi niistä noin 87 000 nuoresta tai nuoresta aikuisesta, jotka eivät opiskele käy töissä. "
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010116480.html
Miten saadaan nuoret miehet töihin?
Kommentit (676)
Mitä erityistaitoja kerää tietokonetta pelaamalla ja kaljaa juomalla? Jotain sosiaalisia taitoja kenties jos on yhteydessä muihin? Aivot pysyy ketterämpänä kuin jos makaisi sängyssä tuijottaen kattoon? Hetken dopamiiniklikkiriippuuvutta?
Olen tällainen nainen.
Minulla syy on rikkinäinen perhe. Vanhemmat erosivat riitaisasti, isä lähti kokonaan. Ennen eroa meillä riideltiin monta vuotta, heiteltiin tavaroita seiniin. Äiti purki kiukkua meihin lapsiin, haukkui ettei meistä tule mitään. Olin ahdistunut ja pelkäsin, mutta en uskaltanut kertoa totuutta kenellekään, kotiasioista ei saanut puhua. Sain ensimmäisen masennusdiagnoosin ja mielialalääkityksen 14-vuotiaana. Opettajat ja jopa rehtori alkoivat puhutella minua, "ota itseäsi niskasta kiinni", miksi oot tollanen laiska, yrittäisit edes.
Olen yrittänyt, en jaksa. Olen koko ajan väsynyt. Lapsuuden asiat pyörii mielessä. Uskon ja olen varma, ettei minua voi kukaan auttaa eikä minusta tule koskaan mitään. Olen lamaantunut ja lakannut yrittämästä. Päivät kuluvat ja joskus loppuvat, niin on hyvä.
Tuntuu hyvältä olla yksin omien ajatusten kanssa. Päivä kuluu omissa ajatuksissa vaikka seinää tuijottaen. Silloin rentoudun. Maailma on liikaa ja haluan olla rauhassa kaikilta vaatimuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällainen nainen.
Minulla syy on rikkinäinen perhe. Vanhemmat erosivat riitaisasti, isä lähti kokonaan. Ennen eroa meillä riideltiin monta vuotta, heiteltiin tavaroita seiniin. Äiti purki kiukkua meihin lapsiin, haukkui ettei meistä tule mitään. Olin ahdistunut ja pelkäsin, mutta en uskaltanut kertoa totuutta kenellekään, kotiasioista ei saanut puhua. Sain ensimmäisen masennusdiagnoosin ja mielialalääkityksen 14-vuotiaana. Opettajat ja jopa rehtori alkoivat puhutella minua, "ota itseäsi niskasta kiinni", miksi oot tollanen laiska, yrittäisit edes.
Olen yrittänyt, en jaksa. Olen koko ajan väsynyt. Lapsuuden asiat pyörii mielessä. Uskon ja olen varma, ettei minua voi kukaan auttaa eikä minusta tule koskaan mitään. Olen lamaantunut ja lakannut yrittämästä. Päivät kuluvat ja joskus loppuvat, niin on hyvä.
Kokeile psykofyysistä fysioterapiaa tai traumaterapiaa 💜 opettele kokemaan perusturvallisuuden tunnetta. Opettele rauhoittamaan hermosto
Koskaan ei oo liian myöhäistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian vierestä, mutta vastikään uutisoitiin, että nuoret eivät soita hätätilanteissa 112:een, kun arastelevat puhua puhelimessa vieraan ihmisen kanssa, kun eivät ole siihen tottuneet. Mitä nämä enää osaavat, kun eivät lukea, kirjoittaa, eivätkä puhua?
Niinpä. Mutta kyllä varmaan oppii lukemaan ja puhumaan kun heitetään kadulle ja haukutaan kunnolla.
Routa porsaan kotiin ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kertoo yhteiskunnan asenteista kun lukee tätäkin palstaa. Sen sijaan että yritettäisiin auttaa ja esittää jotain kehittävää, niin haukutaan ja syyllistetään. Samalla yleistetään koskemaan varmuuden vuoksi kaikkia miehiä.
Mikä tuollaista auttaa? Ei enää porkkana vaan keppi. Jos on eläessään kaiken saanut valmiina ja äity ja isyli vaan ymmärtävät. Jos kaikki jonka eteen yhtään pitää ponnistella on vaikeaa? Miten autat? Suojatyöpaikkoja kaikille? Sinnekin pitää herätä ja mennä ja sehän on hankalaa sitten.
Omat lapseni hinkuvat kesätöihin jo 13-vuotiaina. Koulu menee loistavasti. Rakkaudella on kasvatettu mutta myös ymmärryksellä että mikään elämässä ei tule ilmaiseksi.
Meinaat että kun ihminen ei osaa mitää
Ihmiseltä vaaditaan tosi paljon nyky-yhteiskunnassa ja vaatimukset vain kasvaa vaikka olet näille sokea. Kouluissakin esim opetetaan yrittäjyystaitoja koska vaikka et olisi yrittäjä näitä taitoja tarvii nykyajan työetyöelämässä. Ennen pärjäsi enemmän käytännön työltyöllä. Kaikki oli simppelimpää
Vierailija kirjoitti:
Jos kadulle heitetään 90 000 miestä, pärjäilkää niin osa voi kuolla mutta toinen osa? Mitä vaihtoehtoja niillä on? Ei mitään hävittävää, ruokaa ja vaatteita on saatava. Mitkä on vaihtoehdot?
Sitä ei tuista huutelevat ymmärrä, että ne tuet on hyvin pitkälle syy, miksi Suomessa on niin rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton ikäiset miehet ei oo tottuneet tekemään mitään, mikä ei oo kivaa. Heiltä ei oo kotona eikä koulussa vaadittu juuri mitään. Videopelit ja tiktokit vaan pahentaa asiaa ja vaikeuttaa entisestään sitä, että tekis mitään vähänkään epämukavaa.
Exä oli just tommonen. Fiksu oli ja hänessä oli paljon potentiaalia, mutta oli äitinsä pilalle hemmottelema vailla mitään arjen perustaitoja. Opiskelut ja työt ei luonnistuneet, kun ei viittä minuuttiakaan sietänyt tekemistä, joka ei ollut mieluisaa.
Jatkan sen verran vielä, että usein nää miehet katkeroituu siitä kun kukaan nainen ei jaksa heitä kattella. Nykyään kun naiset pärjää yksinkin eikä ole pakko valita sitä peräkammarinpoikaa.
En tiedä voiko noille tehdä mitään. Kasvatetaan seuraava sukupolvi paremmin
Nojaa. Tein kaikki asiat oikein eli opiskelin yliopistotutkinnon, sain hyvän työpaikan, elämänhallinta kunnossa jne. mutta en minäkään saanut naista.
Ei jatkoon. Ihan noloja tuollaiset nuoret ihmiset. Tuntevat varmaan oikeutensa joka asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi hakeutua edes opiskelemaan, jos ei ole töitä tarjolla. Tulisi elämään jotain sisältöä. Eihän noin voi jatkaa vuodesta toiseen, jää elämä elämättä.
Opintotuki on pienenpi työttömyysturva. Kaikki ei saa lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kadulle heitetään 90 000 miestä, pärjäilkää niin osa voi kuolla mutta toinen osa? Mitä vaihtoehtoja niillä on? Ei mitään hävittävää, ruokaa ja vaatteita on saatava. Mitkä on vaihtoehdot?
Sitä ei tuista huutelevat ymmärrä, että ne tuet on hyvin pitkälle syy, miksi Suomessa on niin rauhallista.
Ja turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi hakeutua edes opiskelemaan, jos ei ole töitä tarjolla. Tulisi elämään jotain sisältöä. Eihän noin voi jatkaa vuodesta toiseen, jää elämä elämättä.
Opintotuki on pienenpi työttömyysturva. Kaikki ei saa lainaa
Silloin on kusessa jos on luottotiedot menneet, talous kuralla ja on opiskelija. En tiedä voiko jotain sosiaalista luottoa saada mutta pankit vaatii luottotiedot. Toki työnteko on vaihtoehto. Päivät voi olla opiskellessa pitkiä(omat työt) ja uupuminen on riskinä
Palstalla ruikuttaville miehille mysteeriksi tuollakin on nainen. Kannattaa yrittää, niin voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli tehdastöitä, nyt nuo tehtaat on loppu. Moni eläkeläinen saa todella hyvää eläkettä, kun on ollut 3-vuorotyötä tekemässä.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia.
Eläkeläiset jotka saavat työeläkettä ovat rahasampo verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi väsynyt pitkäaikaistyötön nuorehko mies myös. Oon vaan aina niin väsynyt, että ei jaksais kyllä käydä töissä/opiskella. Treenaan kyllä 5-8h viikossa, mutta muuta en jaksa. Ehkä 10-15h kevyttä työtä voisi mennä viikossa, mutta ei sillä elä Suomessa. Hienoa että muut jaksaa!
Käy yksityisellä verikokeissa ottaa joku miehen tutkimuspaketti, satsaa paremmin palautumiseen treenin lisäksi tai kokeile kevyempää treeniä joka tasapainottaa sun autonomista hermostoa aktivoiden parasympaattista hermostoa (jatkuva hermoston ylikierroksilla käynti uuvuttaa) esim jooga ja käy terapiassa avaan tunnelukkosi. Tarkista että uni on kunnossa ja satsaa kunnon syömiseen. Katsotaan sitten miten jaksat.
Toki jollain voi olla esim diagnosoimatonta CFS:ää.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hyvältä olla yksin omien ajatusten kanssa. Päivä kuluu omissa ajatuksissa vaikka seinää tuijottaen. Silloin rentoudun. Maailma on liikaa ja haluan olla rauhassa kaikilta vaatimuksilta.
Näin ajattelee varmaan monikin nuori. Tietävät mikä oravanpyörä työelämä on. Helppoa vetää peitto päälle ja kääntää kulkee. Sanoa "luovutan".
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan kuin toi eetu.
Seuraatko sinäkin TikTokista Tynkkystä?
Meillä poika 23 v ja ammattitutkinto on, samoin yrittäjäkurssi ja aikuiskoulutus puolen datakoulutus. Töitä hakenu mutta ei ole saanu. Nyt hakee opiskelemaan taas. Nuoria ei oteta töihin kun ei ole työkokemusta eikä tällä menolla sitä tule. Moni työnantaja menettää hyvän työntekijän, poika on todella taitava nettijutuissa. Itekseen opiskellu mm. Koodaamista. Jossain vaiheessa aikoo yrittäjäksi.
En kiellä etteikö rima ole noussut naisilla miesten suhteen. Kun mietitään aikaa ennen Tindereitä yksinkertaisemmassa maailmassa. Jossa mies elätti perhettä ja asiat oli yksinkertaisemmin. Jossa miehen arvo oli tavallaan suurempi.
Seurasin joskus parisuhdemarkkinoita pikkukylässä. Siellä semmoinenkin mies joka ei ollut mikään kovin pärjäävä tai charmantti löysi itselleen kivan tytön. Tosin tytöt sitten lähti opiskelee muille paikkakunnille ja mies hankki itselleen yhä vain nuorempia tyttöystäviä paikkakunnalla. Tyttö löysi sitten pärjäävämpiä miehiä. En tiedä tinderien aikoina hakeeko ne tytöt vähän laajemmalta miehiä eikä tarvi pikkupaikkakunnalla tyytyä vähäisempään valinnanvaraan.
Toki jollain miehilläkin on rima korkealla nykyään. Jos lähdetään Laasasteorioihin ja kuuluu siihen laatikkoleukakirurgikategoriaan😏 Osalla on vientiä, toisilla ei.
Itse suhtaudun ymmärtäväisyydellä niihin Yli lautojen miehiin jopa heidän karuista puheista huolimatta. Siellä on paljon syrjäytymistä ja hankaluuksia löytää kumppania.